Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kupa sa:Earlslick sa:Ballerina?jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Låter som min värnplikt ungefär, var 007 på Patrullbåt, först på Väktaren, sen en kort sväng på Snapphanen innan jag flyttades till Göteborg där jag åkte på Hugin och Vidar, om jag minns rätt. Har knappt ätit Ballerina sedan dess. Det tråkigaste var att gå vakt på kajen, det kändes tämligen meningslöst.
Maskinare på visborg -91/-92, har haft svårt att äta löjrom sen dess.
Varenda vaktsöndag avslutades med löjromsfrossa. Jag tror att vi hade mer än 120kg ombord när vi började.
Själv har jag fortfarande svårt för Loka Citron, spydde upp det +ANNAT i en sjösjukeattack ombord HMS Kalmar 1994.
Vi blev matade med smörgåstårta och loka citron efter ett par dagar i blötsnö utan mat. Jäklar vad folk spydde. Jag prioriterade att sova och satsade på frukost dagen efter istället, mådde mycket bättre ..dnleriksson sa:Kupa sa:Earlslick sa:Ballerina?jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Låter som min värnplikt ungefär, var 007 på Patrullbåt, först på Väktaren, sen en kort sväng på Snapphanen innan jag flyttades till Göteborg där jag åkte på Hugin och Vidar, om jag minns rätt. Har knappt ätit Ballerina sedan dess. Det tråkigaste var att gå vakt på kajen, det kändes tämligen meningslöst.
Varenda vaktsöndag avslutades med löjromsfrossa. Jag tror att vi hade mer än 120kg ombord när vi började.
Själv har jag fortfarande svårt för Loka Citron, spydde upp det +ANNAT i en sjösjukeattack ombord HMS Kalmar 1994.
Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter ?
Förövrigt hunsades det väl en del, men mycket med glimten i ögat. Från vissa iaf.
Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt ?
Rattnalle sa:Vi blev matade med smörgåstårta och loka citron efter ett par dagar i blötsnö utan mat. Jäklar vad folk spydde. Jag prioriterade att sova och satsade på frukost dagen efter istället, mådde mycket bättre ..dnleriksson sa:Kupa sa:Earlslick sa:Ballerina?jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter
Förövrigt hunsades det väl en del, men mycket med glimten i ögat. Från vissa iaf.
Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt
Det sista fick vi också göra. De flesta mådde jäkligt dåligt och flera spydde av lukten. Jag äter inte kött så jag var rätt skadeglad, det hade jag energi till trots hungern ;-)Lejon sa:Rattnalle sa:Vi blev matade med smörgåstårta och loka citron efter ett par dagar i blötsnö utan mat. Jäklar vad folk spydde. Jag prioriterade att sova och satsade på frukost dagen efter istället, mådde mycket bättre ..dnleriksson sa:Kupa sa:Earlslick sa:Ballerina?jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Vafan, vi fick bara icke smaksatt Loka (eller Ramlösa... Minns inte vilket) -99 i Vaxholm! Jag gillade det varken innan, under eller efter
Håller med om ett lärorikt år! Åtminstone det mesta utom att skjuta 12 cm kustartilleripjäs! Det har jag haft begränsad nytta av efteråt
Mina lumpenmatminnen är två: dels när vi fick dricka upp all sås som befälen hade beställt för mycket av (antagligen med flit), dels när vi fick slakta våra egna kaniner stridsparsvis och sen tillreda utan kryddor eller tillbehör. Inget av det var gott, men jävlar vilken nytta jag haft av det senare i livet :-)
hm sa:Är väl bara att kolla på filmen repmånad för att få se hur det gick till på den gamla goda tiden, när man gjorde pojkar till män.
jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Spacekitty sa:Skogling sa:Vet dock ej om jag tycker det är värdan möd för min dotter.
Men det är väl ändå något hon själv får ta ställning till, det ingår i att vara vuxen.
TBone sa:För mig personligen så är mina erfarenheter att det i kronans uniform finns både bra och dåliga personer..
Rattnalle sa:Jag låg på TrängR. Där funkade det rätt bra på det stora hela, med hänsyn till vilka förväntningar man har på organisationen. När våra kockar var i Karlskrona på marinbasen för sin kokutbildning var det tydligen ett kliv 50 år tillbaka i tiden i attityd. Jag misstänker därför att det som på väldigt många andra arbetsplatser skiljer sig väldigt mycket från plats till plats och grupp till grupp. Även om det förmodligen totalt sett går åt rätt håll.Skogling sa:jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Sjukt att vi båda varit på HMS Snapphanen. :)
Frågan kvartåt. Är FM poså politiskt korrekta och humana som dom påstår. Eller kränker dom beväringar?
Krig är ju krig liksom. Inget gullande.
Jag var pb för trossen, gissar att din kompis var på transportplutonen i andra änden av korridoren.xyz-saft sa:Rattnalle sa:Jag låg på TrängR. Där funkade det rätt bra på det stora hela, med hänsyn till vilka förväntningar man har på organisationen. När våra kockar var i Karlskrona på marinbasen för sin kokutbildning var det tydligen ett kliv 50 år tillbaka i tiden i attityd. Jag misstänker därför att det som på väldigt många andra arbetsplatser skiljer sig väldigt mycket från plats till plats och grupp till grupp. Även om det förmodligen totalt sett går åt rätt håll.Skogling sa:jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Frågan kvartåt. Är FM poså politiskt korrekta och humana som dom påstår. Eller kränker dom beväringar?
Du måste ha gjort lumpen med en kompis till mig om du låg på TrängR 09/10, körde du lastbil?
Jag låg inne på marinB 08/09 och upplevde inte det du beskrev, men var å andra sidan inte heller kock. Dessutom gillade jag fys och att sova lite, samtidigt som jag var väldigt motiverad att klara utbildningen.
Rattnalle sa:Jag var pb för trossen, gissar att din kompis var på transportplutonen i andra änden av korridoren.xyz-saft sa:Rattnalle sa:Jag låg på TrängR. Där funkade det rätt bra på det stora hela, med hänsyn till vilka förväntningar man har på organisationen. När våra kockar var i Karlskrona på marinbasen för sin kokutbildning var det tydligen ett kliv 50 år tillbaka i tiden i attityd. Jag misstänker därför att det som på väldigt många andra arbetsplatser skiljer sig väldigt mycket från plats till plats och grupp till grupp. Även om det förmodligen totalt sett går åt rätt håll.Skogling sa:jomper sa:Maakus sa:Förövrigt flottist 03/04. Åt mest kakor och sov så mycket man kunde i radiohytten. Patrullbåt 4 lyfe!
Du måste ha gjort lumpen med en kompis till mig om du låg på TrängR 09/10, körde du lastbil?
Jag låg inne på marinB 08/09 och upplevde inte det du beskrev, men var å andra sidan inte heller kock. Dessutom gillade jag fys och att sova lite, samtidigt som jag var väldigt motiverad att klara utbildningen.
Det var inte bland kockarna det var problem. Det var andra, minns ej vilka, i omgivningen. Folk som tyckte att om de ville slippa se män visa upp sig nakna på nära håll skulle de inte gjort lumpen osv. Alltså inte attityd uppifrån utan snarare kulturen där, när befälen inte var på plats. Hos oss var det rätt lugnt och trevligt även då, på det stora hela.
Jimel sa:Tycker nog inte man blev direkt hunsad på 90 talet, värre var det med mobbingen som blundades för.
Miss Lycka 2.0 sa:Kan du inte byta arbetsplats om du saknar det, Snuten?
Miss Lycka 2.0 sa:Du kan bli sprängare.
Kan inte annat än hålla med. På båda förband jag tjänstgjorde såg jag inte tillstymmelse till mobbning. Däremot kamratanda, människor som växte och lärde sig ta hänsyn till andra och utöver detta insikter i gruppdynamik som jag tror är svårt att simulera på andra ställen.Micke_O sa:Man lär sig väldigt mycket som man har nytta av i sitt civila liv framöver också.
Har man problem med auktoriteter lär man få problem - men kan å andra sidan behöva lära sig för att undvika problem senare i livet.
Kan inte påstå att jag såg någon bli dåligt behandlad under min värnplikt. Vissa hade det tuffare än andra men det berodde på att dom snackade mer än dom lyssnade på instruktionerna...
Radiokakan sa:Kan inte annat än hålla med. På båda förband jag tjänstgjorde såg jag inte tillstymmelse till mobbning. Däremot kamratanda, människor som växte och lärde sig ta hänsyn till andra och utöver detta insikter i gruppdynamik som jag tror är svårt att simulera på andra ställen.
Jag tyckte rätt illa om lumpen under tiden jag gjorde den, men jag är idag oerhört tacksam över den erfarenheten.
Hur ser du på det brittiska sättet, typ SAS och SBS. Vittnesmålen inifrån tyder ju på en avslappnad stil när man väl klarat av uttagningen, som är eoner hårdare än svenska motsvarigheter.Henrik_hstd sa:Att göra ”lumpen” nu jämfört med förr är typ samma. Mindre gap och skrik, men fortfarande, tider som ska passas, saker som ska göras och grejer som väger och sitter illa. En annan sak jag tycka med idag jämfört med igår är att vi pga alla insatser och liknande är mer proffsiga, och att vi gärna ser att den som gör ”lumpen” på något sätt fortsätter hos oss.
Jag själv har snart jobbat väldigt länge inom försvaret...
Snuten sa:Miss Lycka 2.0 sa:Kan du inte byta arbetsplats om du saknar det, Snuten?
Tror du att de vill ha en 50+ pissgubbe som gjorde lumpen på 80-talet? Tror inte jag är så het för försvarsmakten.
Har dock funderat lite på hemvärnet, men mitt livspussel är lite förskjutet då det gäller ansvar för barn så det blir nog lute tjorvigt. Får se.
staine sa:Jag lärde mig simma i lumpen. Det var ett snällt befäl som fick mig till det. Annars var dom dumma. (K4 i Umeå.)
Men skoglings dotter kanske är smart nog att redan kunna simma. Då faller det argumentet.
Hasse#7 sa:staine sa:Jag lärde mig simma i lumpen. Det var ett snällt befäl som fick mig till det. Annars var dom dumma. (K4 i Umeå.)
Men skoglings dotter kanske är smart nog att redan kunna simma. Då faller det argumentet.
Vi hade två som var uttagna som maskinmän på 200-båt. Ingen av dem kunde simma. Ett argsint jägarbefäl och varsitt frigolitbälte stod för den framgångsrika pedagogiken
Jag undrar än idag hur uttagningen på mönstringen gick till.
Bengt-re sa:Hasse#7 sa:staine sa:Jag lärde mig simma i lumpen. Det var ett snällt befäl som fick mig till det. Annars var dom dumma. (K4 i Umeå.)
Vi hade två som var uttagna som maskinmän på 200-båt. Ingen av dem kunde simma. Ett argsint jägarbefäl och varsitt frigolitbälte stod för den framgångsrika pedagogiken
Jag har en rätt lustig historia från verkligheten på temat, den gör sig dock bättre över ett fikastopp på en avslappnad 20-milare. Råkar vi ta ett depåstopp samtidigt under någon runda i år så har jag en bra historia att berätta!
Radiokakan sa:Jag gjorde lumpen under sena 90-talet och ryckte initialt in som Lapplandsjägare på I22 tills min hälsena fick en ruptur. Placerades sedan på I16 i Halmstad. Det var en enorm skillnad på dessa regementen. Jägarutbildningen var väsentligt hårdare, såväl fysiskt som mentalt. Jag gjorde bara tre veckor på I22 och det har gått mer än två decennier så mitt vittnesmål är kanske irrelevant, men jag kan nog tänka mig att det ännu idag är betydligt "hårdare" på jägarförbanden än annorstädes.
Jo...SebbeK sa:Radiokakan sa:Jag gjorde lumpen under sena 90-talet och ryckte initialt in som Lapplandsjägare på I22 tills min hälsena fick en ruptur. Placerades sedan på I16 i Halmstad. Det var en enorm skillnad på dessa regementen. Jägarutbildningen var väsentligt hårdare, såväl fysiskt som mentalt. Jag gjorde bara tre veckor på I22 och det har gått mer än två decennier så mitt vittnesmål är kanske irrelevant, men jag kan nog tänka mig att det ännu idag är betydligt "hårdare" på jägarförbanden än annorstädes.
Beklagar att du inte fick göra färdigt värnplikten i Sveriges, kanske världens, bästa förband!
Hasse#7 sa:Bengt-re sa:Hasse#7 sa:staine sa:Jag lärde mig simma i lumpen. Det var ett snällt befäl som fick mig till det. Annars var dom dumma. (K4 i Umeå.)
Jag har en rätt lustig historia från verkligheten på temat, den gör sig dock bättre över ett fikastopp på en avslappnad 20-milare. Råkar vi ta ett depåstopp samtidigt under någon runda i år så har jag en bra historia att berätta!
Ser fram emot det. Mitt knä verkar ju gå att rädda så en 20 milare är inte utesluten längre.
ForesterGuy sa:Snuten sa:Miss Lycka 2.0 sa:Kan du inte byta arbetsplats om du saknar det, Snuten?
Tror du att de vill ha en 50+ pissgubbe som gjorde lumpen på 80-talet? Tror inte jag är så het för försvarsmakten.
Har dock funderat lite på hemvärnet, men mitt livspussel är lite förskjutet då det gäller ansvar för barn så det blir nog lute tjorvigt. Får se.
Hemvärnet kontaktade mej för några år sedan, då jag hade efterfrågad kompetens för en specialpluton.
Jag iddes inte...
ooms sa:Jag kan tänka mig att t.ex. kock är "efterfrågad kompetens" i hemvärnet...
ooms sa:Jag kan tänka mig att t.ex. kock är "efterfrågad kompetens" i hemvärnet...