[/OT] Lunchlåda

[/OT] Lunchlåda
DanielS sa:
ooms sa:
Har folk fortf stämpelur på jobbet? Jag bedöms utifrån vad jag levererar, inte hur många timmar jag sitter av. Känns mer modernt.

Det heter väl tidrapport nuförtiden men principen är ju densamma.

På det lite mer filosofiska planet så kan man ju konstatera att många professioner (t ex de som oftast bedrivs agilt, det område där även jag jobbar) är ganska svåra att mäta map leverans på ett sätt som optimerar helheten.

Kom långt från matlådediskussionen nu..

Ja, nu vill jag prata cyklar istället!

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Har folk fortf stämpelur på jobbet? Jag bedöms utifrån vad jag levererar, inte hur många timmar jag sitter av. Känns mer modernt.

Allt är ju inte IT och fina kontor. Vi har många arbetare kvar här i landet med. Med både stämpelur och ackord.

800 av dem åkte från hela landet för att hjälpa till med katastrofen i Roslagen. Det var två matlådor per man som delades ut varje morgon. De utan microvågsugn i sina bilar fick äta sin mat kall.

[/OT] Lunchlåda
Kör med rostfri dosa i matdosevärmare i bilen när jag är ute på uppdrag. Gillar att söka upp någon lugn plats för att förtära min lunch i naturen. Hellre det än att söka rätt på någon restaurang för att köpa något.

[/OT] Lunchlåda
[/OT] Lunchlåda
Jag började med låda för att lunchrestaurangerna runt jobbet chanserade. Sen har jag inte orkat kolla upp om dom restauranger som fått nya ägare blivit bättre, och istället fortsatt med mina lådor, som jag vet precis hur mycket och av vad dom innehåller, för att hålla min egen vikt. Det blir två olika rätter (lätt modifierade) som tillagas var kväll, en för att äta och en för att ta med till jobbet. Den som äts på jobbet är gjord för att vara kall pga färska grönsaker som jag inte vill tråka till i någon mikrovågsugn.

Lådan är en Fixa 0,9 liter från Willys.

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Lever man i en planekonomi förstår jag invändningarna om halvtaskiga restauranger som serverar fet mat. Glad att jag lever i en marknadsekonomi och kan välja både restaurang och maträtt själv, men lider självklart med er som tvingas slabba med matlådor.

+1, förstår inte folk som väljer att jobba där det inte finns femtielva restauranger att välja mellan.

Ibland undrar jag faktiskt om du har lite skruvad humor eller mest bara vill provocera.

[/OT] Lunchlåda
Leta på senaste numret av DA/Metallarbetaren, som av en ren lyckoträff så hade dom ett litet test av matlådor i senaste numret, både plast, metall, och glas fanns representerat...

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Belse sa:
Leta på senaste numret av DA/Metallarbetaren, som av en ren lyckoträff så hade dom ett litet test av matlådor i senaste numret, både plast, metall, och glas fanns representerat...
Vann metallådan?

Nä, kollade bara igenom lite snabbt, det var en glaslåda från Åhlens som vann, trots det nästan dubbla priset mot dom billigare glaslådorna från Ikea och ClasOhlson...

[/OT] Lunchlåda
fhloston sa:
Hejnrik sa:
Den här använder jag. Rostfri behållare med tättslutande silikonlock. Den är dyr, men man behöver egentligen bara en per person om man diskar lådan direkt efter måltiden.
https://www.addnature.com/ecolunchbox-laecksaeker-matlda-splash-box-bl-494569.html
(bluewaterbento.com, splash box)

Även om lådan ovanför håller tätt med vatten i och om man vänder den upp och ner och skakar, så använder jag en sån här till soppor:
https://kleankanteen.se/products/stainless-steel-food-canister-16oz
(Klean kanteen, Steel food container canister)

För att vara helt säker att inte kladda ner annat i väskan så har jag matlådan alltid i en plastpåse. Nackdelen med exempelvis lådorna ifrån Ikea är att flärparna på locken till slut går sönder. Det gör inte silikonlocket lika lätt.

Ikeas nya eller gamla? De gamla locken höll inte länge. Jag frågade på Ikea, och de sade att de bytt leverantör till de nya bla för att de gamla var så dåliga. Mina nya har hållit. Hittills :-)

Det är med största sannolikhet de gamla lådorna vi har och som har ett vitt silikonband som tätning i locket. Vi har flera stycken av dem och i olika storlekar. Det är egentligen inte många som har gått sönder, utan jag irriterar mig mest på lösningen med flärpar som man viker ned och som troligtvis lättare går sönder.

Lådorna används mest till att förvara överbliven mat i och inte lika frekvent som en lunchlåda. Det är väl därför locken har hållt bra ändå :-)

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
Belse sa:
ooms sa:
Belse sa:
Vann metallådan?

Nä, kollade bara igenom lite snabbt, det var en glaslåda från Åhlens som vann, trots det nästan dubbla priset mot dom billigare glaslådorna från Ikea och ClasOhlson...
Metallarbetarna skjuter sig i foten, alltså.

[/OT] Lunchlåda
daikai1 sa:
Hejnrik sa:
Den här använder jag. Rostfri behållare med tättslutande silikonlock. Den är dyr, men man behöver egentligen bara en per person om man diskar lådan direkt efter måltiden.
https://www.addnature.com/ecolunchbox-laecksaeker-matlda-splash-box-bl-494569.html
(bluewaterbento.com, splash box)

Även om lådan ovanför håller tätt med vatten i och om man vänder den upp och ner och skakar, så använder jag en sån här till soppor:
https://kleankanteen.se/products/stainless-steel-food-canister-16oz
(Klean kanteen, Steel food container canister)

För att vara helt säker att inte kladda ner annat i väskan så har jag matlådan alltid i en plastpåse. Nackdelen med exempelvis lådorna ifrån Ikea är att flärparna på locken till slut går sönder. Det gör inte silikonlocket lika lätt.

En per person? Gör man storkok är det lite väl snålt. Ioförsig kan man frysa ner i plastpåsar och använda samma matlåda varje dag.
De matlådorna jag länkade till använder vi nästan bara till att göra lunchlåda till nästa dag, de är bäst till det tycker jag. När vi lagar dagens middag så planerar vi så det blir mat över till lunchlåda för två och använder då lunchlådorna till detta.

Gör vi storkok har vi andra lösningar, exempelvis de där glaslådorna från IKEA :-)

[/OT] Lunchlåda
Spacekitty sa:
Jag började med låda för att lunchrestaurangerna runt jobbet chanserade. Sen har jag inte orkat kolla upp om dom restauranger som fått nya ägare blivit bättre, och istället fortsatt med mina lådor, som jag vet precis hur mycket och av vad dom innehåller, för att hålla min egen vikt. Det blir två olika rätter (lätt modifierade) som tillagas var kväll, en för att äta och en för att ta med till jobbet. Den som äts på jobbet är gjord för att vara kall pga färska grönsaker som jag inte vill tråka till i någon mikrovågsugn.

Lådan är en Fixa 0,9 liter från Willys.

Det går ju att ha en extralåda till salladen, det brukar jag ha. Alternativt bulkköper jag sallad till jobbet så att det räcker några dagar.

[/OT] Lunchlåda
Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra, men egen lunch är den enskilt största förbättringen jag gjort för vikt och må-bra-känsla.
Tyvärr tog det nästan 20 år innan jag såg ljuset.

[/OT] Lunchlåda
Lunchlåda = 15 minuters lunch. Gå iväg till restaurang och käka dagens rätt = minst 45 minuters lunch. Jag har bättre saker för mig än att vara på jobbet 2,5h extra per vecka, allt annat lika.

[/OT] Lunchlåda
thomaslundstrom sa:
Lunchlåda = 15 minuters lunch. Gå iväg till restaurang och käka dagens rätt = minst 45 minuters lunch. Jag har bättre saker för mig än att vara på jobbet 2,5h extra per vecka, allt annat lika.
Och lunchlådan lagar sig själv, helt utan tidsåtgång? Jag har bättre saker för mig på min fritid än att slösa bort den på matlagande.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
thomaslundstrom sa:
Och lunchlådan lagar sig själv, helt utan tidsåtgång? Jag har bättre saker för mig på min fritid än att slösa bort den på matlagande.

Det är annars en hyfsad timlön på det.

[/OT] Lunchlåda
Men det är väl mer intressant vad som finns i LunchLådan ? Är det kalla makaroner med ketchup och bitar av kokt potatis, knäckebröd med kaviar och kokta ägg, oxfile med bea-sås och hasselbacks-potatis, räkor med sötsur sås och glasnudlar, eller what ??

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
thomaslundstrom sa:

Japp. Familjen och barnen ska ändå ha käk, så då lagar man en större laddning. Tidsåtgången på marginalen (en extra måltid) vid storkok är låg.

[/OT] Lunchlåda
Här har ni bild på matlådetestet, skulle ju vara tråkigt om nån kände sig tvungen att köpa tidningen och sponsra S i samma veva, tyvärr så har man väl gjort det själv i typ 30 år nu...

20190125_231347.jpg

20190125_231406.jpg

[/OT] Lunchlåda
Intressant, bra tråd!
Angående testet ovan från DA: hur kan olika fabrikat av glaslådor bli så olika varma i mikron, om man värmer samma matvara, samma mängd, lika lång tid?
Kan det verkligen vara så olika tjocklek på glaset? För en vanlig drutt ser det mest ut som storleken skiljer på olika glaslådor av den här typen, väldigt sällan väggtjockleken.

[/OT] Lunchlåda
weldion sa:
Matdosa i rostfritt stål känns som otroligt att det skulle släppa ut farliga ämnen när den används. Med tanke på matberedningsytor i kök är ofta i rostfritt samt i vården så är det rostfritt som gäller.
Burk i aluminium kan vara värre.

+1 kör sådan pga att vi kör värmeskåp på jobbet. Den stora nackdelen är avsaknaden av täthet mot vätskor.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:

Alla jobbar som sagt inte på kontor. Sen finns ju något som heter ackord med inom vissa yrken ?. Det vill säga, även om du levererar bra, levererar du ju mer bra om du sitter mindre vid matlådan ?

[/OT] Lunchlåda
Jensen sa:
ooms sa:

Alla jobbar som sagt inte på kontor. Sen finns ju något som heter ackord med inom vissa yrken ?. Det vill säga, även om du levererar bra, levererar du ju mer bra om du sitter mindre vid matlådan ?
Inte nödvändigtvis, det beror ju också på ens arbetsuppgifter. Mitt jobb är att komma på idéer, och några av de bästa har jag kommit på under en långlunch eller på promenaden till/från lunchrestaurangen.

[/OT] Lunchlåda
Henrik_E sa:
ooms sa:
Så vad di säger är att du jobbar gratis övertid åt din arbetsgivare. Det är ju i och för sig modernt att vara underbetald.
Jag jobbar betydligt färre timmar nu jmf med då mitt jobb mättes i tid. Men visst, är man ineffektiv är det ju bättre att avlönas baserat på hur många timmar man sitter av. Själv tycker jag det är mer relevant vilket resultat som kommer ut.

[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:

Inte nödvändigtvis, det beror ju också på ens arbetsuppgifter. Mitt jobb är att komma på idéer, och några av de bästa har jag kommit på under en långlunch eller på promenaden till/från lunchrestaurangen.

Memade inte att det var så i alla yrken ?. Men gissar att de flesta som jobbar på ackord som mig är inom byggindustrin. Och då tjänar man inga pengar sittandes så att säga. ?.

Ville bara poängtera att man inte kan dra en slutsats på det sättet bara för att den passar ens eget yrke.

Sen personligen ä det ju en kostnadsfråga. Jag har inte lust att spendera 600kr i veckan på lunch. Speciellt då maten ofta ä sämre än den jag lagar själv. Men det är jag det och det skiljer ju från person till person.

[/OT] Lunchlåda
ooms, och bilbyggaren på bandet? Den som bygger 0 fel får gå hem lite tidigare än den som missar lite? Blir lite
konstigt då vissa bilar kommer att sakna vissa delar som den "perfekte" bilbyggaren inte monterar.....

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
ooms sa:
Henrik_E sa:
ooms sa:
Så vad di säger är att du jobbar gratis övertid åt din arbetsgivare. Det är ju i och för sig modernt att vara underbetald.
Jag jobbar betydligt färre timmar nu jmf med då mitt jobb mättes i tid. Men visst, är man ineffektiv är det ju bättre att avlönas baserat på hur många timmar man sitter av. Själv tycker jag det är mer relevant vilket resultat som kommer ut.

Ännu en slutsats baserat på ditt yrke och dig ?. Jag är elektriker, bara som räkneexempel, skruva dosor, jag skruvar betydligt fler på 8h än säg 6h, förutsatt att jag är lika effektiv. Så resultat kan visst vara baserat på tid. Du generaliserar för hårt ?

Edit: extremt ot ?

Senast ändrad:
[/OT] Lunchlåda
På tal o. Lådor, lådor i metall, då är nästan fat att lägga upp på eller värmeskåp nödvändigt. De få gånger jag glömt ställa in lådan i värmeskåpet på rasten innan och tvingats micra lådan, apvarm mat på ytan och kylskåpskall på botten ?

Tillbaka
Topp