[OT] Macro i MS Outlook

Selast

Ny medlem
[OT] Macro i MS Outlook
Jag skriver flera gånger dagligen mail till kunder där jag avslutar med några specifika meningar som nu efter att ha skrivit dom en miljard gånger börjar kännas rätt repetitiva... Finns det något enkelt sätt för en person på 49 år som inte växt upp med VBA macron att konstruera ett macro där en eller ett par knapptryckningar infogar de önskade meningarna i mailet. Jag talar inte om en signatur utan det rör sig om några meningar som avslutar en preliminär bekräftelse. Tack på förhand

[OT] Macro i MS Outlook
Använd AutoCorrect. File - Options - Mail - Compose messages - Spelling & AutoCorrect. Lägg till en bokstavskombination och vad den ska ersättas med när du skriver mailet.

[OT] Macro i MS Outlook
Använd funktionen "signatur" när du skriver dina mail.

Du har möjlighet att lägga in ett antal olika signaturer i Outlook. Signaturen behöver inte bara vara en "signatur" utan kan vara en standardtext som du vill återanvända. Kan även innehålla bilder och länkar.

Jag använder mig av denna funktion i mitt arbete som också består av att skicka viss standardiserad text till olika mottagare för att på så sätt slippa skriva samma sak om och om igen.

[OT] Macro i MS Outlook
Jag använder Outlook för 2010 för info. Signatur funkar iofs men det vore schysst att lösa detta med ett macro, tror jag... Jag är total noob på VBA så alla länkar jag googlat fram där man instrueras att "paste your code into the VBA editor" träffar lite fel eftersom jag inte har någon kod... Jag försökte följa Cujos tips men i Outlook 2010 ser jag inte hur jag kan lägga till en bokstavskombination.

[OT] Macro i MS Outlook
Vad exakt vill du uppnå? Är det 1-2 varianter så jobba med signatur. Vill du skapa dynamik utifrån t.ex hur långt du kommit i en beställningsprocess kan det vara intressant med VBA.

Jag byggde för ett tag sedan en lösning som baserades på excel (lättare att koda där) som skapade mail till ca. 1000 personer med individuell introduktion samt kopplade filer som attachment baserat på mottagare. Är det något liknande du vill ha så är mitt tips att "bygga" maillösningen i excel och enbart använda outlook som nav. Nu finns det säker de som är duktigare än jag som har bättre lösingar.

[OT] Macro i MS Outlook
Det är nog signaturvarianten i alla fall när jag läser vad du skriver... Tack för hjälpen alla.

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad exakt vill du uppnå? Är det 1-2 varianter
> så jobba med signatur. Vill du skapa dynamik
> utifrån t.ex hur långt du kommit i en
> beställningsprocess kan det vara intressant med
> VBA.
>
> Jag byggde för ett tag sedan en lösning som
> baserades på excel (lättare att koda där) som
> skapade mail till ca. 1000 personer med
> individuell introduktion samt kopplade filer som
> attachment baserat på mottagare. Är det något
> liknande du vill ha så är mitt tips att "bygga"
> maillösningen i excel och enbart använda outlook
> som nav. Nu finns det säker de som är duktigare
> än jag som har bättre lösingar.

[OT] Macro i MS Outlook
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder Outlook för 2010 för info.
> Signatur funkar iofs men det vore schysst att
> lösa detta med ett macro, tror jag... Jag är
> total noob på VBA så alla länkar jag googlat
> fram där man instrueras att "paste your code into
> the VBA editor" träffar lite fel eftersom jag
> inte har någon kod... Jag försökte följa Cujos
> tips men i Outlook 2010 ser jag inte hur jag kan
> lägga till en bokstavskombination.

Så här:
filename=selast.jpg

Tillbaka
Topp