[OT] Man kanske skulle skaffa elbil?
H. sa:ooms sa:Om vi nu är snälla och antar att framställandet av elbilsbatteriet har noll klimatpåverkan, och i övrigt antar att bil med förbränningsmotor resp batteribil har samma klimatpåverkan i konstruktionsfas resp end-of-life, så har jag väldigt svårt att se att en bil som laddas med polsk/tysk brunkolsel skulle ha mindre klimatpåverkan än en dieselbil som körs på ex.vis HVO100. Det ska isf vara påverkan under brytning av brunkolet vs framställan av HVO100 som kommer in.heklamama sa:Jag minns att en elbilsforskare* fick en frågan i en paneldiskusion för några månader sedan.
Typ:
- men om bilen är laddad med "ful-el" är det inte då bättre med vanlig bil?
Svaret blev något i stil med:
- Inte ens om man skulle lyckas ladda batterierna med Polsk-kol-el,
hur man nu skulle kunna lyckas med att få till ett sådant elavtal,
skulle elbilen vara ett sämre klimat och miljöval.
*En person som typ har till jobb att veta grejer om transporter och miljöpåverkan
Istället för att spekulera kan vi ju förlita oss på experter som studerat detta. Tex denna rapport: https://teknikensvarld.se/elbil-renare-an-dieselbil-i-europa/
Personligen tror jag på hybridbilar med el-/miljödiesel. Lägre produktionsutsläpp jämfört med en ren elbil och en stor del av körningen kan ändå ske helt på eldrift. Denna kombo verkar dock inte så vanlig. De flesta laddhybriderna har en fet bensinmotor istället...
@42Hz, i Tokyo har man lagt en solanläggning på det obrukbara området intill spåret. Levererar troligen sina 12,8MW ganska underhållsfritt i 30 år. Inte växer det något som behöver klippas eller sprutas heller.
@H, BMW I3 och Opel Ampera är nog närmast det du söker.