[OT] Märklig fuktskada i golv

Kupa

Aktiv medlem
I vårt radhus har vi betongplatta på mark. I ett rum på bottenvåningen har det legat linoleummatta på betongen, antagligen sedan 1958 då huset var nytt, eller åtminstone jäkligt länge. Ovanpå har någon lagt ett fult laminatgolv med sån där mjuk skumplastliknande grej under, underlagsfoam heter det kanske? Vet inte hur gammalt laminatgolvet är.

När vi idag rev bort laminatgolvet hittade vi det här fräscha joxet - mitt i rummet:

golv1.JPG

Det är verkligen mitt i rummet. Väggen till vänster nedan är yttervägg; där har det gjorts omdränering 2002. Det finns inga antydningar till liknade skador på några andra ställen, vad vi har sett hittills.

golv2.JPG

De mörka partierna var direkt våta när man kände på dem. Nu samma kväll har det redan torkat avsevärt och börjat spricka där det var vått förut. Linoleummattan var mer eller mindre upplöst och gick enkelt att skrapa bort från golvet.

Över den största fläcken tror jag att det gick en skarv i underlagsfoamen - man kan ana en linje där på bild två.

Underlagsfoamen såg ren ut på ovansidan. Det luktar inte något speciellt, inte ens om den svartaste ytan. Den enda lukt som finns är den karakteristiska doften av gammal linoleum. En granne tittade på det, skrapade sig ner i betongen några millimeter just där det varit som blötast - han tyckte den kändes torr, vilket jag håller med honom om.

Vad sjutton tror ni har hänt här? Är det här fukt som krupit upp genom plattan, eller kan det vara något som spillts ner - genom laminatet och foamskarven? Det har bedrivits någon slags verksamhet i just det här rummet tidigare, typ fotvård eller liknande skönhetsbehandlingar. Funderar på om det finns någon koppling till det.

Självklart ringer vi försäkringsbolaget imorgon men tänkte ändå fråga här, vad vet väl försäkringsfolk jämfört med Happy?

Ska tillägga att vi bott här sen 2008, och aldrig spillt något själva på golvet.

Senast ändrad:
Med reservation för att jag är en ekonom som du inte känner som uttalar sig på ett internetforum (alla fel hittills alltså) skulle jag tro att det rör sig om fukt som sugs upp genom betongplattan underifrån.

Jag bodde själv i ett hus med källare från 1928 som var omdränerat någon gång på 1980 talet. Man hade även målat källargolvet i pannrummet med någon sorts tät plastfärg. Mitt problem var att plastfärgen i pannrummet började lossna och bubbla i stora sjok. Han som kom från föräkringsbolaget förklarade att fukt fanns under det gjutna källargolvet naturlig och att värmen från pannrummet gjorde att fukten som sugits upp i betongen förångades. Eftersom det täta färglagret gjorde att vattenångan inte kunde ta sig vidare uppåt började färgen lossna. Hade man målat med någon slamfärg tex hade vattenångan bara ventilerats ut istället för att förstöra golvet hävdade han.

Jag kan tänka mig att du har haft samma problem, fukt under bottenplattan som sugits uppåt och förångats av värmen i rummet. Tidigare tog sig antagligen fukten igenom någon springa i linoleum golvet och vidare upp i rummet. Det kan också vara att man inte haft lika varmt i källaren förr som Ni har och då sugs mindre fukt uppåt. Laminatgolvet med foam har sen fungerat som en fuktspärr i ett badrum fast tvärt om om du hajar.Att det torkade upp när du tog bort laminatgolvet och underlagsfoamen betyder egentligen inte något annat än att du tog bort lite av fuktspärren som funnits där. Att det inte luktar mögel betyder inget för det finns mögelarter som inte luktar.

Så se till att ditt föräkringsbolag kommer ut och inspekterar detta, om det visar sig att laminatgolvet är "icke fackmannamässigt" lagt (högst troligt) kan du hävda dolt fel mot dem du köpte huset av så tillvida att du gjorde en ordentlig besiktning innan du köpte huset om det blir dyrt att laga detta. Har iofs för mig att försäkringar normalt sett täcker sådana här skador men det kan vara bra att tänka på.

Lycka till

Senast ändrad:
Har för mig att just linolium som är, till stora delar, ett naturmaterial kan reagera lite lustigt om man "kväver" det genom att täcka med annat material. Det behöver andas, annars löser accumulerad fukt upp mattan.

Det ser nästan ut som om någon haft en blomkruka eller något mitt på golvet. Har det runnit ut vatten på laminatgolvet har det säkert tagit sig ner till mattan och sedan inte kommit någon vart. Var det en skarv i golvet precis vid skadan? hur ser undersidan på laminatgolvet ut?

Om det inte är vatten under så lär vattnet ha kommit ovanifrån och då kan det vara en engångsgrej.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Min absolut första tanke var att det droppat
> ovanifrån.

Sängvätare?

Anders H skrev:
> Jag tror att det har legat ett lik där några
> veckor.

+1

Tack för svar.

Underlagsfoamen var missfärgad på undersidan, dvs den som legat nedåt mot den gamla mattan. På ovansidan såg den fräsch ut, liksom undersidan på laminatgolvet.

welovewei skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror att det har legat ett lik där några
> > veckor.
>
> +1

Förra ägaren kanske dubblerade som begravningsentreprenör.

Man kan aldrig lägga ett tätt skikt direkt på betongplatta.
Det kommer nämligen alltid upp markfukt genom betongen & om denna inte kan ventileras bort så blir det fukt/mögel.
Skall man lägga golv på betongplatta måste det finnas ventilationsskikt mellan golvet och plattan.

Organiska material på platta på mark/källargolv är ingen bra kombo. Samma gäller källarväggar.

Kör med klinker på betonggolvet och silikatfärg på väggarna.

Masonit borde förbjudas.

Snuten skrev:
> Kör med klinker på betonggolvet och silikatfärg
> på väggarna.

Resten av ytan på samma plan har det nyligen lagts klinker på, så det känns ju bra.

Förresten: det var samma laminat+foam i så gott som hela bottenvåningen tidigare, men ingen annanstans fanns det sådan här fuktpåkänning. Har slipat bort alla rester av linoleummattan, riktigt skitgöra men borta är det.

Senast ändrad:
Fässberg skrev:
> Vad slipade du med?

Nån slags diamantskiva på en saftig vinkelslip.

Ser precis ut som en likfläck.
Kroppvätskorna från liket har trängt ner i den porösa linoleum-mattan.
Det som sannolikt har hänt efter att man tätat till ytan med ett laminatgolv är en rekation mellan mattan(organisk), vätskorna(organiska) och markfukt från btg-plattan(kraftigt basisk) har orsakt nedbrytningen.

Snuten skrev:
> Organiska material på platta på mark/källargolv
> är ingen bra kombo. Samma gäller
> källarväggar.
>
> Kör med klinker på betonggolvet och silikatfärg
> på väggarna.
>
> Masonit borde förbjudas.

Nja, rätt i stort, men i praktiken är det inte riktigt så "svart eller vitt".

Det går att köra m org mtr, men ofta olämpligt vid direkt montage när du stänger en naturlig väg för fuktvandring. Men det finns metoder för sådana montage oxå, tex mha flooroseal odyl produkter.

Varför förbjuda masonit (egentligen ett brand, Masonite)?

Tillbaka
Topp