[OT/Mat] Keso

Kupa

Aktiv medlem
[OT/Mat] Keso
Jag har en burk vanlig Keso (400g) i kylskåpet, oöppnad, men bäst-före-datum var igår. Kan jag laga nåt smaskigt av den nu ikväll och få glädje av den innan den blir dålig? Nån ostkaka kanske?

[OT/Mat] Keso
Bäst-före-datumet är nog en av dom största miljöbovarna i Sverige. Folk slänger utmärkt käk bara för att innehållet har passerat ett hitte-på-datum tryckt på förpackningen.

Miljölobbyn borde kräva att man återinför "Sista förbrukningsdag", det skulle spara planeten ett par tusen ton matsopor.

[OT/Mat] Keso
Äh, jag vet att det inte står "giftig efter". Just nu är det för sent att göra nåt (var ju tvungen att vänta in lite svar först) men jag kommer baka en ostkaka de närmsta dagarna. Måste ha hem lite mandel och skit först.

Jag luktar och smakar alltid på mat innan jag slänger ut nåt som blivit dåligt. Hittade en burk creme fraiche som hade mångdubblat sin yta genom att utveckla nåt slags fraktalt mögeltäcke. Den hade nog inte smakat så bra.

[OT/Mat] Keso
Som sagt, är den oöppnad och har stått kallt kan du nog vänta med att bli orolig i åtminstone en vecka till (troligen mycket längre än så).

Är den mot förmodan dålig tror jag att det märks tydligt på lukten. Härskna mjölkprodukter är väldigt "ärliga".

[OT/Mat] Keso
Förresten. Det är ju intressant att fundera kring: ponera att jag bakar en ostkaka på den här keson. Om jag lät den stå i kylen sen, tror ni att den skulle bli dålig fortare än om jag gjort den på pinfärsk keso direkt från fabriken?

Gurka skär jag alltid bort en bit av. Man vet aldrig vad den har legat emot.

[OT/Mat] Keso
Grädde är ju också märk med "bästföredatum".
En dag före det vägrar katten dicka av den utom vid storhelger då det är två dagar.

Men så kinkig är inte jag.
Jo lite kanske, jag dicker inte utspädd grädde öht.

[OT/Mat] Keso
sen är det konstigt att det heter "bäst". Hur kan en produkt vara bäst en dag och sen bäst nästa dag igen och dagen efter...?

Det borde heta "bra före"XX (och därefter rabiessmittade atomsopor).

/johan

[OT/Mat] Keso
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> sen är det konstigt att det heter "bäst". Hur
> kan en produkt vara bäst en dag och sen bäst
> nästa dag igen och dagen efter...?
>
> Det borde heta "bra före"XX (och därefter
> rabiessmittade atomsopor).
>
> /johan

Fast å andra sidan, fiskleverolja är äcklig redan innan bäst-före-datumet gått ut. Vad ska det stå då?

[OT/Mat] Keso
Kupa skrev:
> Måste ha hem lite mandel och skit först.

Note to self: tacka artigt nej till hembakt från kupa.

[OT/Mat] Keso
jomper skrev:
> Jag gillar att en tråd om halvgammal Keso får
> 20+ inlägg på ett dygn.

Ja visst är det härligt! Vi letar desperat efter trådar att bidra i och få dagen att gå fortare, någon annan anledning kan jag inte komma på

[OT/Mat] Keso
JLarsson skrev:
> Vid tolvslaget aktiveras ampullen och det blir
> dödskeso av alltihop.

Nu finns även ordet dödskeso på riktigt: http://www.google.se/search?hl=sv&q=dödskeso&meta=

On-topic: Koka en liter nyponsoppa. I med keson. Njut.
Eller använd den till en mumsig lasagne med spenat. Men avstå inte från osten, för guds skull.

[OT/Mat] Keso
scuda skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vid tolvslaget aktiveras ampullen och det blir
> > dödskeso av alltihop.
>
> Nu finns även ordet dödskeso på riktigt:
> http://www.google.se/search?hl=sv&q=dödskeso&
> meta=

I like it. Det bevisar vilken viktig influens Happy är, när helt nya ord indexeras på mindre än ett halvt dygn.

[OT/Mat] Keso
Keso är en urmätk ingrediens i en vegetarisk lasange, som dessutom är lättlagat (till skillnad från köttisvarianten :) )
Den byggs ihop av god syrlig tomatsås med balsamvinäger, lasangeplattor, keso och spenat.. ost på toppen om man vill det :)

[OT/Mat] Keso
Jag har gjort sån lasagne, fast med finhackad broccoli i stället (inte så förtjust i spenat). Blandade ihop kokt, finhackad broccoli med keso och krossade tomater (plus lite kryddor). Varvade med lasagneplattor och vanlig vit grundsås (redd till att bli tjock och krämig). Toppade sen med riven ost (Coop pizzaost). In med plåten i botten av ugnen med en plåt ovanför (för att inte bränna osten för mycket).

Väldigt saftigt och mumsigt!

[OT/Mat] Keso
lleberg skrev:
> Keso är en urmätk ingrediens i en vegetarisk
> lasange, som dessutom är lättlagat (till
> skillnad från köttisvarianten :) )
> Den byggs ihop av god syrlig tomatsås med
> balsamvinäger, lasangeplattor, keso och spenat..
> ost på toppen om man vill det :)

Förutom att Keso inte är vegetarisk då. :-)

[OT/Mat] Keso
Tille skrev:
> lleberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Keso är en urmätk ingrediens i en vegetarisk
> > lasange, som dessutom är lättlagat (till
> > skillnad från köttisvarianten :) )
> > Den byggs ihop av god syrlig tomatsås med
> > balsamvinäger, lasangeplattor, keso och
> spenat..
> > ost på toppen om man vill det :)
>
> Förutom att Keso inte är vegetarisk då. :-)

Vegetarian != Vegan. :)
Sen gillar jag väl egentligen inte hur man på nått sätt måste stämpla något med ett helt koncept typ "vegetarisk", men det är ju smidigare än att säga "En lasagne med keso istället för kött om man tycker synd om djuren eller vill rädda miljön eller av andra skäl inte vill äta kött, men tycker att mejeriprodukter är ok ändå" :D

Senast ändrad:
[OT/Mat] Keso
Någon mer än jag som kommer att tänka på när Pim från Team Easy On lagar sin Holländska specialitet med solmarinerad kyckling och lagets cyklister får uppsöka skogen några gånger under tävlingen ? (apropå utgånget datum alltså) T

Tillbaka
Topp