[Ot] Material till knivskaft.

14841518044031282996879.jpg

Så då har man fått hem lite grejer.
Det svarta inlägget var i det tjockaste laget så det kommer jag behöva fila ner, sen så var mässings brickan något liten, men tror den kommer funka i änden då kniven smalnar av utåt.
Kommer eventuellt beställa ett till bit horn för att sätta i andra änden kniven.

NLC sa:
Blir fint det där!

Plockade fram min gamla grej från -96

Den var smutt!

Då jag inte har tillgång till nån bandslip så tänkte jag eventuellt köpa ett sånt här set med sliprullar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Borr-slipmaterial/Sliprulleset-16-delar-2000018438/

Kan jag använda min slagborr? Den varvar ca 1100 .
Eller måste jag ha en sån där dremel liknande pryl?

Har annars tillgång till en fingerslip om den skulle kunna funka när man grov formar kniven.

Senast ändrad:
Om jag kommer ihåg rätt körde jag mest med remsor av slippapper ca 3x20 cm för att jobba fram formen efter raspen gjort sitt. Tror det kan bli risky med motordrivna verktyg eftersom dremelhuvuden och motsv är rundade åt motsatt håll jämfört med skaftets form. Ev undantaget framme vid fingerskyddet

Har gjort ca 5st knivar och rasp fungerar utmärkt enligt mig. Dessutom går det inte för fort så man hinner inte göra mycket fel fort:)

Bilagor

• DSC_0303.jpg
    DSC_0303.jpg
    111.6 KB · Besök: 74
Nice OT, hitta mitt gamla träslöjdsprojekt från -04. Kommer inte ihåg vad det är för träslag bara..

Bilagor

• tmp_31168-IMG_20170112_1302152103870070.jpg
    tmp_31168-IMG_20170112_1302152103870070.jpg
    246.6 KB · Besök: 312
Anton_95 sa:
Hur svårt är det att göra den 3 delad? är det bara borra som vanligt och sen bygga ett grillspett sen pressa ihop?
Man kan sätta i ett stift. Borra genom alla mellanlägg in i den främre skaftdelen, tryck in ett passande stift (typ ett avklippt gem el. dyl.), så sitter mellanläggen på plats medan du formar dom.
Så här gör André Rybak:
DSC_0332.JPG

Anton_95 sa:
Dum fråga kanske men hur fyller jag hållet i den understa delen med epoxy?
Ska jag sleva in med en mindre sked?
Såna däringa träpinnar som finns på macken & snabbmatsställen för att röra i kaffekoppen med kan man aldrig ha för många av....

mamme1 sa:
Anton_95 sa:
Dum fråga kanske men hur fyller jag hållet i den understa delen med epoxy?
Ska jag sleva in med en mindre sked?
Såna däringa träpinnar som finns på macken & snabbmatsställen för att röra i kaffekoppen med kan man aldrig ha för många av....

Tänkte faktiskt först på sådana pinnar, men i mitt huvud känndes det pilligt då man inte får på så mycket på en sån pinne, men jag har säkert fel:)
En till dum fråga om man vill ha ett mellan lägg i mässing, är det ett måste att forma den innan man limmar ihop eller är mässing så pass mjuk så jag kan slipa med rasp?

Tycker det är svårt att veta innan hur bred kniven ska bli.

När jag gjorde kniv i skolan så hade vi ämnen som var 3*3 cm och olika tjocka som alla limades ihop för att sedan raspas ner och slutligen sandpappras. Är osäker om jag hade mässing men tenn funkar iaf att raspa, borde även mässing göra då den oxå är "mjuk"

Brorsan använde en bit LP-skiva (eller var det EP?) i en kniv, blev riktigt bra faktiskt! Annars är vulkfiber snyggt att bryta med!

Hur får jag till avslutet på kniven?
Den biten som man trär på materialet är tjockare än bladet, så om jag gör ett hål så stort så jag kan trä på materialet så kommer det bli en liten glipa vid bladet.

Tillbaka
Topp