(OT) McDonalds luras I och II

Starcus

Medlem
Det händer att man svänger förbi McDonalds emellanåt när man varit ute och cyklat - inte för att man får hela kostcirkeln i en tugga, utan för att man är för lat för att laga nå´t själv. Men McDonalds luras. Nedan beskrivs två scams.

Scam I: McDonalds serverar sallad med grillad kyckling - låter kanske inte så konstigt så långt. Men beaktar man det faktum att McDonald inte har några grillar i sin restaurang blir det något mer underligt. Såhär går det till: Kycklingen kommer med "grillstrecken" påmålade och med grillsmaken påsprayad. Därefter STEKER man kycklingen. Vill man så kan man måla in biträdet i ett hörn. "Är kycklingsalladen god? -Jaaaa. Hur grillar ni kycklingen? Öhhhh, på en grill. Men ni har ju ingen grill. Njaeee, men vi steker den. Jaha, men då är väl kycklingen knappast grillad, va, utan STEKT?" Driver man detta för långt kanske man får en spottloska i burgaren man beställer istället för salladen, men det är det kanske värt?

Scam II: Åtminstone den restaurang jag besöker ibland har satt i system att slå in take-away även då man äter i restaurangen. Vad är problemet med det? Man får ju betala lika mycket ändå. Okej, säg att man köper något för 100 kr. Äter man på restaurangen är 20 kr av hundralappen moms, dvs. 25%, medan om man tar med sig maten är lite drygt 11 kr moms, dvs. 12%. Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9 kr på bekostnad av samhället, eller dagiset, sjuk- och äldrevården och annat?

/Marcus

samma med burger king ju
dom har inte heller någon grill och alla burgarna har sånna svarta grillstreck.
skönt att man sällan äter den där skiten.
hem å och koka gröt med dig!

Scenario 2 har jag lite svårt att tro på. Om det stämmer är det restaurangchefens idé och mcD lär "byta ut" honom snabbt om de får reda på det. Mindre nogräknade kinakrogar gör dock detta för jämnan. En gång i tiden programmerade jag enklare kassasystem och det finns mkt knep för detta...

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Scenario 2 har jag lite svårt att tro på. Om det stämmer är det restaurangchefens idé och mcD
> lär "byta ut" honom snabbt om de får reda på det.

Varför tror du det? McDonalds tjänar på det, eftersom de kör med ett högre pris för hämtmat än för det som äts på stället. Att göra sig av med restaurangchefer (som för övrigt ofta är den lokala ägaren, många donkor är franchise) som drar in mer pengar åt företaget är knappast en vidare sund affärsidé.

Donkens egen förklaring till de olika priserna är för övrigt att de har det systemet för att kunderna inte ska bli "förvirrade". Att de sedan tjänar pengarna som momsdiffen innebär är väl bara en lycklig slump...

Vill man vara lite elak kan man alltid säga att man ska äta på stället när man beställer, och sedan ändra sig och be att få en påse när allt är betalat och klart. ;-)

Strand skrev:
> inte på den BK jag brukar besöka när nöden kräver det.
> mycket möjligt att det varierar från ställe till ställe

Låter konstigt. Det är ju en del av deras affärsidé och marknadsföring, "grillat är godast" (för att inte tala om smidigare, stoppa in köttet och brödet i ena änden och ta emot det när det kommer ut i den andra) och allt det här. Jag har mig veterligen aldrig sett en stekhäll på BK, däremot så syns alltid den stora "broilern" (namn på grillen på internt BK-språk, i alla fall för några år sedan) ganska väl från kassorna. De flesta vet dock inte vad detta stora monster i rostfritt stål egentligen är. De kör alltså inte med klotgrill och grillkol om nu någon trodde det. ;-)

smurfrox skrev:
> ething skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Donkens egen förklaring till de olika priserna
> är för övrigt att de har det systemet för att
> kunderna inte ska bli "förvirrade". Att de sedan
> tjänar pengarna som momsdiffen innebär är väl
> bara en lycklig slump...
>

Förut så frågade de alltid om man skulle äta inne eller äta på påse, och man fick olika pris för det.

Jag föstår att de slutat, för det var hopplöst att förklara på ett pedagogiskt och lättförståerligt sätt att för en kund så har staten valt att det skall vara 25% moms och för en annan så skall det vara 12% moms.

Klaga på farbror staten i stället, som väljer ett så dubbeltydigr system.

Starcus skrev:
"Okej, säg att man köper något för 100 kr. Äter man på restaurangen är 20 kr av hundralappen moms, dvs. 25%, medan om man tar med sig maten är lite drygt 11 kr moms, dvs. 12%. Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9 kr på bekostnad av samhället, eller dagiset, sjuk- och äldrevården och annat?"

Näe, McD har inte tjänat pengarna på statens bekostnad. Staten förlorar ingen momsintäckt på att McD har samam pris för hämtmat som för serverad mat.

Skälet till att jag hävdar att McD lär hålla detta noga är att den marginella vinst detta ger kontra skadan av rubriken som "McD fuskar med skatten!" står inte i proportion till varandra. Jag har inget till övers för McD och tycker mkt de gör är fel men på detta område fifflas det inte. McD är ett av de få företag inom restaurangbranschen som faktiskt ens försöker spela rent spel...

Mattias L skrev:
> smurfrox skrev:
> -----
> > ething skrev:
> >
>
> >
> > Donkens egen förklaring till de olika priserna
> > är för övrigt att de har det systemet för
> att
> > kunderna inte ska bli "förvirrade". Att de
> sedan
> > tjänar pengarna som momsdiffen innebär är
> väl
> > bara en lycklig slump...
> >
>
> Förut så frågade de alltid om man skulle äta
> inne eller äta på påse, och man fick olika pris
> för det.
>
> Jag föstår att de slutat, för det var hopplöst
> att förklara på ett pedagogiskt och
> lättförståerligt sätt att för en kund så har
> staten valt att det skall vara 25% moms och för
> en annan så skall det vara 12% moms.
>
> Klaga på farbror staten i stället, som väljer
> ett så dubbeltydigr system.
>
>
> Starcus skrev:
> "Okej, säg att man köper något för 100 kr.
> Äter man på restaurangen är 20 kr av
> hundralappen moms, dvs. 25%, medan om man tar med
> sig maten är lite drygt 11 kr moms, dvs. 12%.
> Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9 kr
> på bekostnad av samhället, eller dagiset, sjuk-
> och äldrevården och annat?"
>
> Näe, McD har inte tjänat pengarna på statens
> bekostnad. Staten förlorar ingen momsintäckt på
> att McD har samam pris för hämtmat som för
> serverad mat.

Om jag förstår dig rätt så menar du på fullt allvar att scenariot jag beskrev INTE innebär att McDonalsd tillgodogör sig 9 kr som dom inte har rätt till? Jag menar motsatsen.

/Marcus

Macdonalds luras |||

Ja har lurat ut ännu en scam från Mackedonkan (: Kom ni ihåg Hamburgaren (Bigger mac) Som med sina 150 gram påstods vara större än Big mac, Men Big mac innehåller ju 2 biffar på 90 gram var, alltså är de 180 gram kött i Big Mac och 150 gram kött i Bigger mac.. Vilka as...

Jag tror att det som är absolut onyttigaste med "skräpmat" är att folk oroar sig så jävla mycket för den.

Ät och vad glad så skall du nog se att du inte blir vara sig tjock eller dum.

Mc donalds är ju inte bättre än livets ord för faan! Hjärntvättar folk med sin ronald mc donald och ballonger plus alla white trash som sitter där med sina feta rövar och gottar sig i äcklet....
Åk hem och koka grött med er !

/STEFAN

Gröt är fett överreklamerat. Jag har ivf blivigt imun mot havregrynsgröt.

Jag håller mig mätt på 3 portioner gröt i ungefär 15 min nu för tiden. Värsta skitmaten....

sideburn skrev:
> Macdonalds luras |||
>
> Ja har lurat ut ännu en scam från Mackedonkan (:
> Kom ni ihåg Hamburgaren (Bigger mac) Som med sina
> 150 gram påstods vara större än Big mac, Men
> Big mac innehåller ju 2 biffar på 90 gram var,
> alltså är de 180 gram kött i Big Mac och 150
> gram kött i Bigger mac.. Vilka as...

Om jag inte har helt fel så har Big Mac 2 45grams burgare och inte 2 90grams.

Marcus, läs igen vad du skrev:

Starcus skrev:
> > Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9 kr
> > på bekostnad av samhället, eller dagiset,
> > sjuk- och äldrevården och annat?"

Restaurangen ifråga (hur ofta får man reducerat pris på Sibylla, Max, PizzaHut, Pressbyrån, Bensinmacker och så vidare...) tjänar 9 kr i ditt exempel, det håller jag med om. Men varför är det (som du själv skriver) på bekostnad av samhället, eller dagiset, sjuk- och äldrevården och annat.

Jagbemötte det med:
> > Näe, McD har inte tjänat pengarna på statens
> > bekostnad. Staten förlorar ingen momsintäckt
> på
> > att McD har samma pris för hämtmat som för
> > serverad mat.

Dvs mellanskillnaden går till restaurangen. Dom som konsument betalar samma pris på en vara oavsett momssats. Restaurangen är extremt noga med redovisningen till skatteverket om vilken moms de debiterat dig som kund.

Hur förlorar "samhället, eller dagiset, sjuk- och äldrevården och annat" på det? Det är ju staten som satt de skillda momsnivåerna från första början.

>
> Om jag förstår dig rätt så menar du på fullt
> allvar att scenariot jag beskrev INTE innebär att
> McDonalsd tillgodogör sig 9 kr som dom inte har
> rätt till? Jag menar motsatsen.

Jag har inte sagt att McD behåller skillnaden. Jag har full förståelse varför de har samma prissättning för serverad som hämtad mat, av kundpedagogiska själ.
Det jag inte håller med om var ditt påstående om:
Starcus skrev:
> > Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9 kr
> > på bekostnad av samhället, eller dagiset,
> > sjuk- och äldrevården och annat?"

Ser du skillnaden?

Mattias L skrev:
> Marcus, läs igen vad du skrev:
>
> Starcus skrev:
> > > Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9
> kr
> > > på bekostnad av samhället, eller dagiset,
> > > sjuk- och äldrevården och annat?"
>
> Restaurangen ifråga (hur ofta får man reducerat
> pris på Sibylla, Max, PizzaHut, Pressbyrån,
> Bensinmacker och så vidare...) tjänar 9 kr i
> ditt exempel, det håller jag med om. Men varför
> är det (som du själv skriver) på bekostnad av
> samhället, eller dagiset, sjuk- och äldrevården
> och annat.
>
> Jagbemötte det med:
> > > Näe, McD har inte tjänat pengarna på
> statens
> > > bekostnad. Staten förlorar ingen
> momsintäckt
> > på
> > > att McD har samma pris för hämtmat som för
> > > serverad mat.
>
> Dvs mellanskillnaden går till restaurangen. Dom
> som konsument betalar samma pris på en vara
> oavsett momssats. Restaurangen är extremt noga
> med redovisningen till skatteverket om vilken moms
> de debiterat dig som kund.
>
> Hur förlorar "samhället, eller dagiset, sjuk-
> och äldrevården och annat" på det? Det är ju
> staten som satt de skillda momsnivåerna från
> första början.
>
> >
> > Om jag förstår dig rätt så menar du på
> fullt
> > allvar att scenariot jag beskrev INTE innebär
> att
> > McDonalsd tillgodogör sig 9 kr som dom inte
> har
> > rätt till? Jag menar motsatsen.
>
> Jag har inte sagt att McD behåller skillnaden.
> Jag har full förståelse varför de har samma
> prissättning för serverad som hämtad mat, av
> kundpedagogiska själ.
> Det jag inte håller med om var ditt påstående
> om:
> Starcus skrev:
> > > Vips så har McDonaldsrestaurangen tjänat 9
> kr
> > > på bekostnad av samhället, eller dagiset,
> > > sjuk- och äldrevården och annat?"
>
> Ser du skillnaden?

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Det jag motsätter mig är alltså att McDonalds knappar in att man tar med sig maten trots att man äter på plats. Det innebär att McDonalds transporterar in 9 kr mindre till staten än vad de borde gjort. Är vi överens nu?

/Marcus

Jag anser iallafall att en McFeast är bättre än en pizza.

Skräpmat är farligt om man sitter still och äter för mycket.

Hur många kebab eller pizzerior har full innehållsförteckning av skräpet de serverar?

McDonalds = Plastmat
Burger King = Bättre än McDonalds (Min lunch 5;e dagen irad nu :D)
MAX = Hamburgare på svenska, första hamburgare-kedjan i Sverige. Mycket gott och frisk smak. Trevligt ställe, gratis kaffe (iallfall där jag har varit)

Fast är man hungrig kan man nästan äta vad som hällst ju.

Jag har en till McD-scam, har tyvär ingen bild av annonnen.

Den publicerades iaf i Västerbottens Kuriren slutet av November förra året, på baksidans lägsta fjärdedel.
"Köp en McFeast, och få en till på köpet! (Värde si och så många kronor)"
Inget fel med det, men när jag sen kikade på det finstilta så ser jag detta:
"Erbjudandet kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden, och gäller endast på McDonalds restauranger i Växjö"

Det är ju en mindre bit till växjö härifrån umeå..
Jag tänkte ringa och höra vad fan dom tänker med, men glömde det under skoldagen.

McDånalds är ett ondskefullt imperialistföretag.

Synd att Jojje W fixade någon lag som gjorde att man inte kunde stämma hans kompisar i livsmedelsindustrin för att de lurat i folk massa skitmat. Sen kan man ju alltid diskutera frågan med eget ansvar men jag tycker ändå McD bär en stor skuld eftersom dom riktar extremt mkt markandsföring till barn.

mcdonads.jpg

Ville skrev:
> HAHA, tnt, den kan ju inte vara på allvar????

Jag gissar att den inte är det, men säker ska man inte vara. Den publicerades i lokaltidningen som insändare i varje fall.

Men till saken hör att vi nu har en Bandidosklubb i stan' så profetian blev sann...

Hehe, tufft!!

Men helt ärligt. är dte någon som har koll på om Mc-donalds eller birger kung maten är så jäkla dålig eller är det bara allmänt inne att skrika ut att man inte tycker om "skräpmat"

Att företaget i sig är trist bryr jag mig inte om i denna fråga. Det är otrligt få stora företag som är renhåriga. Girgheten syns igenom lixom.

Jag tror att problemet är att 90% av dom som äter på McDonalds och liknande har som enda motion att sköta fjärrkontrollen till TVn.

Det är ett större problem än maten imho.

Mmmm, jag tror lite så jag med. Men har inga belägg öfr det. Så därför frågar jag om alla som klagar har några belägg eller om de kör med bromsklossar....

Mårten skrev:
> Jag tror att problemet är att 90% av dom som
> äter på McDonalds och liknande har som enda
> motion att sköta fjärrkontrollen till TVn.
>
> Det är ett större problem än maten imho.

Det är nog iofs sant. Men till för inte länge sen, körde man med transfetter/härdat fett i maten. Det om något är ohälsosamt, till den grad att man i Danmark förbjudit industriellt härdat fett!

Läste även en undersökning man gjort på apor (chimpanser?), man delade in dom i två grupper. Båda fick lika mycket energi och fett, men för den ena gruppen bytte man ut viss del av fettet mot just härdat fett. Efter ett tag började denna grupps apor få en liten "ölmage", trots samma energuintag och fettintag som referensgruppen!

Det intressanta är hur många som talar om hur kass det är men likt förbannat är det så många som äter där. Det är ungefär som Aftonbladet. Alla talar om hur dålig tidningen är men ändå läser så många den.

Ville skrev:
> Men helt ärligt. är dte någon som har koll på
> om Mc-donalds eller birger kung maten är så
> jäkla dålig eller är det bara allmänt inne att
> skrika ut att man inte tycker om "skräpmat"

Koll har jag väl inte, men råvarorna är nog rätt bra i grunden. Sen att folk äter för mycket och dricker för mycket sockerläsk är ju inte Mc Donalds fel, i grund och botten. Man kanske kan klandra dem för det moraliskt tvivelaktiga i att marknadsföra och tjäna pengar på en produkt som i längden gör att folk får sämre hälsa.

Men nog tycker jag de sköter sig rätt bra, näringsvärden och kalorifördelning på all mat. Sportsaker i happymealen osv..

JT skrev:
> Det intressanta är hur många som talar om hur
> kass det är men likt förbannat är det så
> många som äter där. Det är ungefär som
> Aftonbladet. Alla talar om hur dålig tidningen
> är men ändå läser så många den.

Försök och få i dig mat ute på stan, som inte kostar över 50 kronor? Allt under 100 kronor är ju skräpmat. Men vad gör man om man är hungrig fattig och är på språng? Fäller en antilop och gör upp eld på torget?

Tillbaka
Topp