OT: medlemsinsats i ideell förening (båtklubb) förverkad?

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej jag var tidigare medlem i en förening (båtklubb) och betalade då en insats som skulle betalas tillbaka vid utträde (2019). Jag var lite sen med att kräva tillbaka eftersom jag tänkte att skuldebrevslagen (10 år) gäller.
Kontaktade kassören som hänvisar till att stadgarna säger 2 år= dvs jag får inte mina pengar tillbaka.

Jag har inte skrivit på något avtal om att jag accepterar ovan och stadgarna kan ju rimligtvis ändrats efter mitt utträde .

Någon som har erfarenhet eller vet bättre? Jag har blivit ombedd att skriva ihop en inlaga

Då skuldebrevslagen är dispositiv gissar jag att det är stadgarna som gäller. Dock troligtvis de stadgar som gällde vid ditt utträde.

Låter rättsosäkert just i frågan om insatser som betalats in vid tidpunkten som jag gick med i klubben (och då borde väl den tidens stadgarna gälla?).

Alternativt tycker jag att det går att argumentera för att det borde vara som en insats i ekonomisk förening?

Varför betalades det inte ut när du sa upp medlemskapet? Framgår det av stadgarna att det ska begäras i särskild ordning? Annars vill jag som normalbegåvad anse att det ingår i uppsägningen.

Rimligtvis stadgarna som gällde när du utträdde, eftersom du ju under tiden du var med godkänt ev ändringar (eller snarare stämman godkänt, men du godkänner ju det implicit genom att fortsätta vara medlem).

Jag vet ätligt talat inte, när jag kom på det så hänvisades till att jag skulle lämna tillbaka nyckeln till klubben men det framkom först efter att jag kontaktat klubben och undrat var mina pengar var.

Tillbaka
Topp