[OT] Meka snöslunga

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Meka snöslunga
Eftersom det ser ut såhär hemma hos oss:

snÃ.jpg ht=544

så var det dags att ta fram snöslungan igår. Den funkade bra i flera timmar (det är en parkering och en lång brant backe utanför grindarna) men när jag lagt ur växeln och skulle lägga i den igen så ville den inte gå framåt mer. Det är en gammal Toro-nånting med 3 växlar framåt och 2 bakåt, en skruv som äter snö och en som kastar iväg den. Utkastningen av snö funkar fortfarande att lägga i och ur, men när jag lägger i en växel så driver det inte ett dugg framåt.

Jag öppnade växellådan igår (utomhus, mörkt och kallt - den slutade förstås funka nedanför backen..) och ser inget uppenbart som är kasst. Drivremmarna är hela, vissa delar av manöverlänkaget sitter dock lite skramligt. Nån som kan sånt här?

[OT] Meka snöslunga
Ingen brytpinne som gått, sitter ibland såna som ska gå av om något olämpligt kommer in i maskinen?? Ibland ger dem upp efter lång och trogen tjänst också!!

Kan det annars var någon justering av växellägena som kommit fel så att det inte går att lägga i en växel, hade strul med det på en liten maskin för många år sedan och det räckte att justera stoppläget på växelförarvajeern så funkade den igen, orsaken var att låsskruven lossat och stoppet glidit på vajern!

Det är när jag ser såna bilder som jag är sååå glad att jag bor i lägenhet numera och kan låta fastighetsskötaren få slita med snön, har gjort det mer än nog tidigare både hemma och yrkesmässigt ;-(

Bosse

[OT] Meka snöslunga
Jomper: wow - härlig vinterbild! Var bor du?

Jag kan inget om snöslungor egentligen, men när jag jobbade med att skotta snö så brukade de ofta strula om det var riktigt kallt. Det brukar bildas is som sätter sig fast som en spärr vilket gör att inmatningsrullen som roterar fastnar. Antar att du redan kollat allt sådant "enkelt".

[OT] Meka snöslunga
Robban: Det är en sprint genom axeln vid varje hjul så jag tror inte det är där det snurrar. Växellådan ser ut ungefär såhär, men inte exakt.

drivning.jpg ht=480

Bosse: Var kan de sitta, brytpinnarna? Skulle kunna vara så, men den slutade inte funka när jag körde på något utan bara när jag lade ur växeln.

E-beth: Det är 30km söder om Stockholm. Vid huset är det 40-60cm snö, gick inte att komma fram till huset igår ens, träden blir så tunga av all snö så att några hade vält över vägen.. Inmatningen funkar som sagt bra, kastar snö gör den! Men den vill inte röra på sig framåt.

[OT] Meka snöslunga
Det var ju länge sedan jag kollade på det men om minnet stämmer så kolla vid själva drivknutarna och där axlarna fäster ligger ibland inne i själva godseet så man måste öppna det för att se och inte alla maskiner har det så kan vara fel, låter mindre troligt när jag nu ser att matarskruvarna funkar för brytpinnarna skyddar oftast dessa!!

Går inte växeln för framdrivning i efter att ha blivit urlagd så låter det som att det kärvar eller som sades isbildning på rörliga delar som hindrar, men kolla att det faktiskt rör på sig när Du drar i växelspaken, kan vara något som lossat eller gått av så att det inte dras i ordentligt eller som för mig med vajerstoppet som lossade så det inte gick att få till växellägena vajern gled med men inte växelföraren som drog i själva växeln.

Bosse

[OT] Meka snöslunga
Borde vara lätt att felsöka i dagsljus. Där det slutar snurra i drivningen där är felet. Synd att vi bor så långt ifrån varandra för detta är mitt gebit. Har jobbat med trädgård-, skog- och parkmaskiner i 7 sommrar + ett år. Jag antar att du förstår dig på hur det funkar på bilden. Genom att flytta gummitrissan utåt på ståltrissan så går det framåt. Flyttar man trissan över på andra sidan ståltrissans centrum så backar man. I mitten lyfts gummitrissan ifrån ståltrissan och vi har neutral. Kolla så att gummitrissan rör sig. Har ingen aning men jag misstänker att du har kedjedrift sedan till hjulen. Kanske ett kedjebrott. Kör du shimano eller sram?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Meka snöslunga
> trissan över på andra sidan ståltrissans
> centrum så backar man. I mitten lyfts
> gummitrissan ifrån ståltrissan och vi har
> neutral. Kolla så att gummitrissan rör sig.

Jag får för mig att min slunga var lite mer komplicerad än den jag hittade bild på, men principen förstår jag. När den dog hade jag just använt växel 2 för första gången, innan hade jag bara kört på lägsta fart. Det har säkert med det att göra..

> Har
> ingen aning men jag misstänker att du har
> kedjedrift sedan till hjulen. Kanske ett
> kedjebrott. Kör du shimano eller sram?

Både shimano och sram, men inte på den här apparaten - den har ju back! :)

Jag tror inte det är kedjebrott, kedjan såg bra ut, likaså remmarna (en för framdrivning och en för själva snöslungan).

Hur mekar man enklast egentligen? Jag fick lägga den på sidan i snön igår, det var inte särskilt optimalt. Dessutom måste jag koppla bort spärren så att drivningen kan vara på utan att jag håller in handtaget men det kan jag ju göra genom att knyta nått runt handtaget bara.

[OT] Meka snöslunga
Om du lägger den på sidan så se till att luftfiltret hamnar högt annars riskerar du att oljan tar sig dit. Inget farligt men det blir kinkigt att starta och ryker som en dansk spelhalls-tant när den hostar igång.
Lycka till!

[OT] Meka snöslunga
Nu har jag spanat lite med bilens halvljus som belysning. Det är en Toro 824, verkar vara en 10-15 år gammal men ser knappt använd ut. 8hk, 24" bred. Den orkade definitivt inte med 4dm blötsnö som det var igårkväll, man fick köra en dm i taget och sen låta den kasta ur sig snön.

Nåja, växellådan ser lite annorlunda ut än den jag postade bild på. När man backar flyttar man gummihjulet från ett svänghjul till ett annat på motstående sida. Men jag hittade felet också, det sitter ett litet kugghjul på samma axel som gummihjulet (om jag minns rätt!), axeln är sexkantig. Det lilla kugghjulet satt inte längre fast på axeln utan roterade fritt. Det fanns två små insexor i kugghjulet och den ena satt väldigt löst. Drog åt den så gott det gick, väldigt trångt, sen drev det i alla fall litegrann. Förhoppningsvis funkar det som jag ska om jag drar åt båda, om inget pajade igår eller idag.

Fick upp härket för backen och körde in den i garaget, där för den stå tills i helgen iaf!

Finns det några andra tips? Hur gör man för att det inte ska fastna snö i utkastet så lätt? Den startar lätt i alla fall, på första rycker idag när den stått ute i minusgrader över natten.

[OT] Meka snöslunga
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Finns det några andra tips? Hur gör man för att
> det inte ska fastna snö i utkastet så lätt? Den
> startar lätt i alla fall, på första rycker idag
> när den stått ute i minusgrader över natten.

Som gammal skidåkare säger jag valla!

Stryk på något gammalt parraffin i utblåset om Du kommer åt. Använd annars någon sorts teflonbaserad spray, det funkar också.

[OT] Meka snöslunga
Låter som Du är på rätt väg då, håller tummarna för att det räcker med fastdragning av drevet ;-)

Standardtips är väl att inte köra från varmt garage rakt in i snön då den rumsvarma plåten gör att snön fastnar bättre i röret så ställ ut den för avkylning innan Du ska köra så att plåten håller samma temp som snön, och en behandling med teflonspray är aldrig fel ;-)

Bosse

[OT] Meka snöslunga
Det akuta behovet av snöslungan minskade drastiskt i samband med att jag upptäckte att bilens fyrhjulsdrift fixade branta backen med 3-5dm snö i utan större problem :-)

Men jag ska försöka få igång härket i helgen.

[OT] Meka snöslunga
Tag bort lös snö efter varje gång. Smörj utsatta ytor och leder osv med bilvårdsmedel. Låsspray siliconspray o dy.
Har du med vev svängbart utkast måste man ägna kuggkransen extra omsorg. Smörj den med fett.
Byt oljan i vevhuset varje år. Småmotorer saknar oljepump och och reningssystem.

Att röja i tösnö är ofta krångligt eftersom den blir en korv i utkastet. Kör på högsta varv och ha ett kvastskaft tillhands, för renpetning vid behov när motorn stängst av.

Och slutligen för eller senare kör du av brytpinnen till själva primärslungan. Innan du gjort det, se till att ha köpt nya brytpinnar. Och ta isär och smörj upp brytpinnarna så de inte sitter fast sen då du när du kört av dom.

[OT] Meka snöslunga
Du behöver en bombardier fyrhjuling med plogtillsats. Då kan man ha kul samtidigt som man plogar. Sanslöst att det kommit så mycket snö här och så lite norrut...

Tillbaka
Topp