OT: Mekhjälp moppe
Hittade en moped i ett av uthusen till svärföräldrarnas sommarstuga. Såg ju ut som den skulle kunna bjuda på lite stillsam underhållning uppe bland myggen.
En Monark MCB 1200, och/eller TSV 1200, enligt märkplåt och loggor.
Ryktet säger att den fick ledas hem efter att ha stannat för ett okänt antal år sen, och jag är nästan en fullständig rookie på moppemek.
Den har en liten dosa med diverse hemliga knappar på styret:
Fyrkantig tryckknapp = tuta, verkar det som. Vad gör de andra?
Vippa vänster = ?
Vippa höger = ?
Tryckknapp rund = ?
Bränslekranen:
Nedåt är öppen antar jag, men är det ngn skillnad höger/vänster? Har ett svagt minne av att någon har pratat om "reservtank" en gång...
Motorns märkplåt, om den är till ngn hjälp...
Italienare tydligen, Dellortoförgasare 12 14-nånting.
Kickade runt den lite, inget hände. Fipplande med knapparna, kickade lite till - hände fortfarande ingenting. Drog ur stiftet, fipplade med knapparna och kickade runt - såg en jäkligt svag gnista. Skruvade tillbaka stiftet och kickade lite med knapparna i den position som visat spöket av en gnista - inte så mycket som en hostning från motorn. Sen insåg jag att jag inte skulle hinna mer sista dagen och rullade tillbaks den in i skjulet.
Är det nån här som kan bidra med lite info inför nästa gång jag behöver lite terapiarbete uppe vid sommarstugan? Vad gör de olika knapparna, felsökning, symptom och åtgärd?
En Monark MCB 1200, och/eller TSV 1200, enligt märkplåt och loggor.
Ryktet säger att den fick ledas hem efter att ha stannat för ett okänt antal år sen, och jag är nästan en fullständig rookie på moppemek.
Den har en liten dosa med diverse hemliga knappar på styret:
Fyrkantig tryckknapp = tuta, verkar det som. Vad gör de andra?
Vippa vänster = ?
Vippa höger = ?
Tryckknapp rund = ?
Bränslekranen:
Nedåt är öppen antar jag, men är det ngn skillnad höger/vänster? Har ett svagt minne av att någon har pratat om "reservtank" en gång...
Motorns märkplåt, om den är till ngn hjälp...
Italienare tydligen, Dellortoförgasare 12 14-nånting.
Kickade runt den lite, inget hände. Fipplande med knapparna, kickade lite till - hände fortfarande ingenting. Drog ur stiftet, fipplade med knapparna och kickade runt - såg en jäkligt svag gnista. Skruvade tillbaka stiftet och kickade lite med knapparna i den position som visat spöket av en gnista - inte så mycket som en hostning från motorn. Sen insåg jag att jag inte skulle hinna mer sista dagen och rullade tillbaks den in i skjulet.
Är det nån här som kan bidra med lite info inför nästa gång jag behöver lite terapiarbete uppe vid sommarstugan? Vad gör de olika knapparna, felsökning, symptom och åtgärd?