Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
desmo sa:Jag hittade en tråd som passade mig och mitt sommar-projekt.
Om några veckor är det åter dags att åka ut till svärmor i skärgården. Där står det en Piaggio Super Bravo (95% säker på modellen, ska dubbelkolla snarast) som behöver lite hjälp.
Tjuvad bild från nätet:
Perfekt moppe för barnen, automat. Bara gasa och bromsa.
Så till problemet:
Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag.
Min första tanke är bränsle/luft. Att provköra utan luftfilter är ju en enkel sak att prova. Att rengöra bensinfilter är också lätt. Rengörning av förgasaren är säkert nödvändigt. Men sedan?
Alternativt att det är något med tändningen. Kondensator, bytarspetsar, tändspole?
1. Vad ska jag felsöka först?
2. Vilka reservdelar ska jag köpa och ta med mig? Och var handlar man moppegrejer nu för tiden? Jag får bara ett försök, och kan inte handla något på plats. Så en lista på rimliga reservdelar vore bra.
Salabaladala sa:desmo sa:Jag hittade en tråd som passade mig och mitt sommar-projekt.
Om några veckor är det åter dags att åka ut till svärmor i skärgården. Där står det en Piaggio Super Bravo (95% säker på modellen, ska dubbelkolla snarast) som behöver lite hjälp.
Tjuvad bild från nätet:
Så till problemet:
Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag.
Min första tanke är bränsle/luft. Att provköra utan luftfilter är ju en enkel sak att prova. Att rengöra bensinfilter är också lätt. Rengörning av förgasaren är säkert nödvändigt. Men sedan?
Alternativt att det är något med tändningen. Kondensator, bytarspetsar, tändspole?
2. Vilka reservdelar ska jag köpa och ta med mig? Och var handlar man moppegrejer nu för tiden? Jag får bara ett försök, och kan inte handla något på plats. Så en lista på rimliga reservdelar vore bra.
1. Går den bra på tomgång så är det förmodligen inte elen. Skulle testa med ny fräsch tvåtaktsbensin först. Om det inte löser problemet så skulle jag gissa på att det inte sitter ett luftfilter på, eller så är det trasigt eller sitter fel så den drar tjuvluft. På billigare och äldre förgasare regleras ibland max-luftintaget med ett luftfilter speccat för just den motorn. Sitter det inte på så drar den för mycket luft när trotteln är öppen och så går den dåligt. Fråga personen som har moppen ifall den går bättre på högre gas med choken i. Om den gör det så drar den för mycket luft. Om det fortfarande inte är löst så skulle jag pilla upp förgasaren och göra rent, men det låter definitivt som en luftgrej tycker jag.
2. Skulle ladda ner verktstadsmanual och se till att ha med alla relevanta verktyg. Fräsch bensin kan vara bra också, gärna akrylat om den ska stå länge efteråt (den håller längre). Sen väljer du väl vilken nivå du vill lägga dig på med underhållet. Glöm inte att däcken behövs pumpas, och ifall det är punka så är det praktiskt med lagningskit för innerslang. Ska moppen stå länge efteråt så kan du pumpa däcken 10-20% högre än rek. maxtryck, alternativt ställa upp den på brädor under ramen så att slangarna och däcken inte kläms om/när luften går ur. Saker som kan bli dåliga med åren är framförallt sånt av gummi, som ev. drivrem och bränsleslangar och sånt.
Om packningen mellan förgasare och cylinder hade varit trasig så hade motorn rust på tomgång.desmo sa:Salabaladala sa:desmo sa:Jag hittade en tråd som passade mig och mitt sommar-projekt.
Tjuvad bild från nätet:
Så till problemet:
1. Går den bra på tomgång så är det förmodligen inte elen. Skulle testa med ny fräsch tvåtaktsbensin först. Om det inte löser problemet så skulle jag gissa på att det inte sitter ett luftfilter på, eller så är det trasigt eller sitter fel så den drar tjuvluft. På billigare och äldre förgasare regleras ibland max-luftintaget med ett luftfilter speccat för just den motorn. Sitter det inte på så drar den för mycket luft när trotteln är öppen och så går den dåligt. Fråga personen som har moppen ifall den går bättre på högre gas med choken i. Om den gör det så drar den för mycket luft. Om det fortfarande inte är löst så skulle jag pilla upp förgasaren och göra rent, men det låter definitivt som en luftgrej tycker jag.
2. Skulle ladda ner verktstadsmanual och se till att ha med alla relevanta verktyg. Fräsch bensin kan vara bra också, gärna akrylat om den ska stå länge efteråt (den håller längre). Sen väljer du väl vilken nivå du vill lägga dig på med underhållet. Glöm inte att däcken behövs pumpas, och ifall det är punka så är det praktiskt med lagningskit för innerslang. Ska moppen stå länge efteråt så kan du pumpa däcken 10-20% högre än rek. maxtryck, alternativt ställa upp den på brädor under ramen så att slangarna och däcken inte kläms om/när luften går ur. Saker som kan bli dåliga med åren är framförallt sånt av gummi, som ev. drivrem och bränsleslangar och sånt.
Det är svärfar som köpt mopeden, och tyvärr är han död nu. Men vad jag vill minnas så har aldrig mopeden gått bra i hans ägo.
Mopeden står för jämnan. Det är bara jag som är motorintresserad så det är bara en gång per år som den startas (förra sommaren startade jag två åkgräsklippare, en båtmotor och en moped åt dem).
Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Kanske något förgasarpackning om jag ska plocka isär den?
sdx sa:Om packningen mellan förgasare och cylinder hade varit trasig så hade motorn rust på tomgång.desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
desmo sa:sdx sa:Om packningen mellan förgasare och cylinder hade varit trasig så hade motorn rust på tomgång.desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Tänkte mer på packning för flottörhus, eller vad som kan tänkas sitta.
desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Bulls....ForesterGuy sa:desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Det går garanterat bättre med alkylatbensin.
ForesterGuy sa:desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
sdx sa:Bulls....ForesterGuy sa:desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
ForesterGuy sa:desmo sa:Earlslick sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Nu är jag ingen expert i detta, eller kan egentligen inte mer än jag läst på nätet, men brukar inte de kunniga på nätet avråda från att gå över till alkylatbensin om motorn redan är inkörd på vanlig? Det brukar väl anses att alkylatbensinen löser upp avlagringar i förgasare och cylinder som kan göra att maskinen skär.
ForesterGuy sa:sdx sa:Bulls....ForesterGuy sa:desmo sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Man kan inte köra på akrylatbensin.
Också en skröna.ForesterGuy sa:ForesterGuy sa:desmo sa:Earlslick sa:Så akrylatbensin + luftfilter låter som en bra början.
Nu är jag ingen expert i detta, eller kan egentligen inte mer än jag läst på nätet, men brukar inte de kunniga på nätet avråda från att gå över till alkylatbensin om motorn redan är inkörd på vanlig? Det brukar väl anses att alkylatbensinen löser upp avlagringar i förgasare och cylinder som kan göra att maskinen skär.
Precis som man inte kan använda syntetolja i en motor som gått på mineralolja? De motorer jag testat har tålt såväl alkylatbensin som syntetolja, så det verkar vara skitsnack.
sdx sa:desmo skrev
"Moppen startar och går fint. Men när den blivit varm så "kväver" den sig vid gaspådrag"
Den här delen har dom flesta i tråden Glömt.
1 Tändningen vilken är av tyristortyp = kolla om den ger gnista när den är varm.
2 Dålig kompression när den blir varm = prova med syster jane när den är varm och se om den går då går den inte då så titta på hur ser cylinder kolv/ringar ut ,Gör gärna ett kompprov kall och varm så ser du skillnaden.
3 Förgasaren hänger sig i flöttören men då borde den göra det när den är kall
4 den klassiska felet kolla om avgaserna kommer ur avgasröret med fart eller det är som en varm fis.
Det är 50 år sedan skruvade med brorsan i Puch med pung-lådan är 2 växlad blev sära på motorn bytta packboxar och när man monterade i hop använde fett på nållager är lös typ pung lådan hade gaffel mutter gäng släppt var gang stukad hamar slag.Var visst jag som skrev senaste inlägget här..
Mopeden tidigare i tråden är tyvärr inte löst ännu. Men istället tog jag hem en annan moped för att få den driftduglig för att sedan föra den tillbaka.
Denna gången är det en Tunturi Maxi med Puch-motor.
Någon här som skruvat pusch-motorer med "pung-låda" eller "krickelikrack"-låda?
Men den finns bara som tvåväxlad?Det är 50 år sedan skruvade med brorsan i Puch med pung-lådan är 2 växlad blev sära på motorn bytta packboxar och när man monterade i hop använde fett på nållager är lös typ pung lådan hade gaffel mutter gäng släppt var gang stukad hamar slag.
nu e de mååååånga år sen man skruva dylika klenoder men har ett svagt minne man switchade plats på 1o 3 som nån slags sportigare modifieringMen den finns bara som tvåväxlad?
Växelhandtaget på mitt är treväxlat och dessutom felvänt så 3an är 1an och vice versa. Men man har väl lagat med det man har och vänt vajrar fel då...