[OT] Mest tjänstebil for the bucks?

Luke

Aktiv medlem
Inom kort nytt jobb och därmed också ny bil. Tyvärr blir jag av med min Mitsubishi Outlander som jag varit grymt nöjd med.

Men vad ska jag välja?? Jag har lite beslutsångest... och provkörningar och snack med bilsäljare gör mig fan inte mycket klokare. Alla moderna bilar är ju schysta att köra, mer eller mindre. Och alla bilsäljare är ju lika skumma och fulla med skitsnack.

Kriterierna är;
320 000 kr
RYMLIG
Kombi
Automatlåda
Lagom med "lull-lull", det man behöver liksom
BILLIG! Dvs. bra förmånsvärde och förmånlig att köra.
Snabb leverans

Och med barn och radhus har jag passerat "fast & furious-stadiet" och är mer ute efter praktisk familjebil.
Alternativen är BMW, Audi, Volvo, Skoda, Toyota, SAAB, Ford, Volkswagen och ev nån till...
Just nu lutar det faktiskt mest åt Passat kombi med biogasmotorn. Det verkar vara en bra bil som blir riktigt förmånlig för plånboken jämfört med de andra.

Hur skulle ni tänka? Gas, Diesel, Etanol? Tyskt, Svenskt? Nåt annat?
Som vanligt räknar jag med att Happy har svaren...

Det billigaste är Passat Ecofuel. Billigast för dig i förmånsskatt och bränsle.
DSG lådan är grymt bra. Den lilla motorn bra mycket bättre än man tror. Privatköpt är den för dyr tycker jag. Men firmabil soklart första valet. Har en själv. Provkör en du lär bli positivt överraskad gick själv från rak V6á till Ecofuel. Saknar ibland de extra 100 hk men det går över varje gång jag tankar. :-)

Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Provkör en du lär bli positivt överraskad gick själv
> från rak V6á till Ecofuel.

Rak V6a?

Skoda Superbkombi miljödiesel! Ecofuel i all ära men kör du mkt så skulle jag föredra diesel, längre räckvidd per tankning. Skapligt förmånsvärde.

Jag kör just nu en Volvo V70 2.4D
Jag är grymt nöjd med den. Underbar moter, fantastiska säten och plats så det räcker till och blir över!
2.4D-modellen slutade tillverkas i fjol så alternativet är nor D3 istället.

Innan jag fick Volvon hade jag lite andra tillfälliga bilar. Började med en Passat 2.0TDI (i snikutförande). Den blev jag aldrig kompis med. Motorn var klen och framförallt tyckte jag att sätena var direkt dåliga.
Därefter kuskade jag rundor med en Audi A4 2.0TDI. Denna var betydligt bättre, men jösses vad liten den är invändigt!
En kort period hade jag även en A6, även det diesel. Den var ganska OK, dvs lika A4:an men med plats invändigt. Dock tyckte jag att motorn var lite för klen för en så stor bil, även här en 2.0TDI.

Nästa år någon gång, när jag ska byta bil igen, så ska jag inventera på nytt. Men i nuläget så känns V70 som det absolut hetaste alternativet.

Jag har vid ganska många tillfällen släpat med mig 4-5 stora aluminiumväskor med deommaterial, packning för 2-3 dagar, cykelkläder samt cykel - allt inne i bilen - när jag har varit iväg runt omkring i sverige.
Har man ambitionen att slippa hotelldöden är det perfekt att ha med cykeln på tjänsteresorna, att den dessutom får plats i bilen över natten är guld värt!
Just det.... När frun cyklade Vätternrundan så hade vi med oss 2 hundar i hundbur bak. Med fällda säten fick dessutom cykeln ledigt plats tillsammans med packning för övernattning inne i bilen.

Förmånsvärdet på en D3:a vet jag dessvärre inget om. På min 2.4D är det kanske i högsta laget men det är det definitivt värt.

Jag - precis som Christer Fuglesang - gillar rymd!

Senast ändrad:
Jimmie har rätt. Ecofueln måste tankas var 50´ionde mil. Jag bor så det finns gott om gasmackar och har fyllt på min passat med bensin 3 gånger sen jag fick den för två år sedan. Så kolla upp hur det ser ut med mackar innan du väljer gas.

JT skrev:
> Scott tokig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Provkör en du lär bli positivt överraskad
> gick själv
> > från rak V6á till Ecofuel.
>
> Rak V6a?

HAHA :)

+1

Finns gasmotorn med DSG? I så fall är det nog ett bra alternativ om man bor i stad med hyfsade möjligheter att tanka gas.
Personligen gillar jag dock diesel och hade nog tittat på en Blue motion-version om jag var hos VW, tror det finns till Passaten också nu.
En varning dock! Bor du i Stockholm kommer du bli tokig varje gång det är dags för service, garantijobb eller annan kontakt med Din Bil-konernen! Efter nästan 5 år och 20k nästan problemfria mil i VW ska det bli riktigt skönt att slippa den grejen.

Saab är trevliga men börjar nog bli svåra att få tag på nya, de har ju inte byggt några på 5 månader.

Octavia kanske kan vara ett alternativ som funkar för plånboken också... Diesel eller annat bränsle beror väl lite på körsträcka/år.

Tänk också på att miljöbilarnas förmånsvärde kommer att höjas fr o m 2012. Tjänstebil har man ju normalt på 3 års sikt och billigast för plånboken under de närmaste åren tror jag är bilar med små dieselmotorer.

Scott tokig skrev:
> Det billigaste är Passat Ecofuel. Billigast för
> dig i förmånsskatt och bränsle.
> DSG lådan är grymt bra. Den lilla motorn bra
> mycket bättre än man tror. Privatköpt är den
> för dyr tycker jag. Men firmabil soklart första
> valet. Har en själv. Provkör en du lär bli
> positivt överraskad gick själv från rak V6á
> till Ecofuel. Saknar ibland de extra 100 hk men
> det går över varje gång jag tankar. :-)

+1

Kör i och för sig själv den stora dieseln och 4Motion så den är ju klart dyrare i förmånsvärde. DSG-lådan är fantastisk och med gas får du ju ett löjligt lågt förmånsvärde och bränslekostander (på gas). Tycker den är ett soklart val om man kan stå ut med den rätt begränsade motoreffekten och har hyfsat nära gasmackar.

Skoda verkar helt okej och Superben är jääääkligt rymlig. Tyvärr faller de bort på grund av långa leveranstider. Jag skulle i så fall få bilen kring nyår, vilket inte är aktuellt.

Volvo.... nja.... Been there, done that. Jag vet inte, men jag är ingen v70-snubbe. Dessutom ligger de väldigt högt i pris tycker jag.

Passats gasbil finns med DSG. Jag har provkört den och tycker den kändes rätt pigg ändå. Gasmackar är inte ett problem då jag bor i Sthlm. Men är det strul med service hos Din Bil alltså??

Fler inputs?

Muntis skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Scott tokig skrev:
> >
>
> > -----
> > > Provkör en du lär bli positivt överraskad
> > gick själv
> > > från rak V6á till Ecofuel.
> >
> > Rak V6a?
>
>
> HAHA :)
>
> +1

Jo, nästan: http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine

:-)

/s-o

Inte jätterymlig, men SAAB 9-3 TtID, 1,9-liters diesel med 180 hk som är miljöbilsklassad. Jag har själv en -08, men den är inte miljöbilsklassad, då den inte klarar 120 g/km-gränsen (ligger på runt 150) och jag får skatta 2900 för min. Bra drag i den och snittförbrukningen ligger på runt 0,6-0,65.

Gandalf skrev:
> Tänk också på att miljöbilarnas
> förmånsvärde kommer att höjas fr o m 2012.
> Tjänstebil har man ju normalt på 3 års sikt och
> billigast för plånboken under de närmaste åren
> tror jag är bilar med små dieselmotorer.

Hej Gandalf har du någon bra länk till vad som kommer gälla? Skall byta nästa år nämligen och är det inte längre fördelaktigt (vi pratar förmånsvärdet) med gas då kan man ju hitta på något roligare

Luke skrev:
Men är det strul med service hos Din Bil
> alltså??

Dom är ökända, det finns en anledning till att Audi och Skoda valde att starta egna sälj/service-org.

Tänk dig alla fördomar om bilverkstäder och mekar... Jag har på nåt sätt alltid haft känslan av att de tycker att det är skitjobbigt att det kommer kunder och stör... ;-)

Men bilarna är bra och verkstadsbesöken har varit få.

s-o skrev:
> Muntis skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Scott tokig skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Provkör en du lär bli positivt
> överraskad
> > > gick själv
> > > > från rak V6á till Ecofuel.
> > >
> > > Rak V6a?
> >
> >
> > HAHA :)
> >
> > +1
>
> Jo, nästan:
> http://en.wikipedia.org/wiki/VR6_engine
>
> :-)
>
> /s-o

Japp kom från en VR6 så lång näsa till er bitterfittor ;-P

Måste tillfoga jag bor i Skåne och service på verkstaden hos din bil är urkass här också... De är dryga, ointresserade och tjah dumma... Å andra sidan efter som det är en ny bil är det lyckligtvis sällan man har med dom att göra men deras uppträdande gör att jag inte är säker på att jag vill ha en VW nästa gång igen trotts att bilen har varit kanon...

Scott tokig skrev:
>
> Hej Gandalf har du någon bra länk till vad som
> kommer gälla? Skall byta nästa år nämligen och
> är det inte längre fördelaktigt (vi pratar
> förmånsvärdet) med gas då kan man ju hitta på
> något roligare

Gasbilar har reducerat förmånsvärde även 2012 och 2013.
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Nyheter___Press/Nyhetspresentation_DisplayNewsItem-561155_.aspx

Fick mig att köra tre år till på gas.

Hmm.... sammanfattar jag era rader i tråden känner jag mig än mer övertygad om att köra Passat. Det är ju bara hålla tummarna att man slipper verkstadsbesök.

Jag hämtar ut min nya Skoda superb kombi 170 tdi dsg på måndag! woho! Den jag fastnade för pga att man hittar inte någon annan bil i samma prisklass med den utr. nivån samt utrymmena.

för 328 908:- fick jag alltså 2,0 170hk tdi, dsg-låda, elegancepaketet med navigator, webasto, drag, blablabla allting på med extra ost.

beställde juni/juli lev månd v34.

freddesvanstrom skrev:
> Jag hämtar ut min nya Skoda superb kombi 170 tdi
> dsg på måndag! woho! Den jag fastnade för pga
> att man hittar inte någon annan bil i samma
> prisklass med den utr. nivån samt utrymmena.
>
> för 328 908:- fick jag alltså 2,0 170hk tdi,
> dsg-låda, elegancepaketet med navigator, webasto,
> drag, blablabla allting på med extra ost.
>
> beställde juni/juli lev månd v34.

Var i landet beställde du den?
Jag besökte Skoda i juni men fick då veta att det var nyår som gällde för leverans...

Jag skulle köra på en Skoda Roomster. Alla fördelarna men en rymlig bil och plats för hela familjen. Ett valfritt antal stolar kan tas ut och då får man plats för alla sina cyklar =) viktigt! Nackdelen är ju förstås att den är ful. Vill ha.

Om du vill ha cyklar i bilen behöver du något rymligare än en Passat. Tyvärr räcker ju inte budgeten till en Multivan. Men en Caddy maxi life med DSG TDI 140 kan du frakta både folk och cyklar i. Vi har en sådan som slit och släng bil på firman och den känns hel ok faktiskt. Dock inte särskilt sexigt.

Scott tokig skrev:

> Japp kom från en VR6 så lång näsa till er
> bitterfittor ;-P

Det var nog en jäkla tur att det inte var en rak V5:a. Tänk dig vilka kommentarer det hade gett :-p

/s-o

freddesvanstrom skrev:
> Jag hämtar ut min nya Skoda superb kombi 170 tdi
> dsg på måndag! woho! Den jag fastnade för pga
> att man hittar inte någon annan bil i samma
> prisklass med den utr. nivån samt utrymmena.
>
> för 328 908:- fick jag alltså 2,0 170hk tdi,
> dsg-låda, elegancepaketet med navigator, webasto,
> drag, blablabla allting på med extra ost.
>
> beställde juni/juli lev månd v34.

Skoda har verkligen blivit dyra. Superben har inte så stort lastutrymme som det ser ut. Det mesta går ju åt att ge barnen i baksätet plats för benen.
Jag sneglade på superben men kom fram till att passat med ungefär samma utrustning var billigare.
Jag beställde en passat med dsg, 170 tdi, skinn, sport och premiumpaket, största stereon, xenon, drag m.m 291.000. Du fick säkert lite mer lull-lull. Men klart dyrare.
Nu spelare det inte så stor roll när man pratar tjänstebil. Men Superben släpper ut ganska mycket mer co2, som vi på firman var tvugna att hålla oss under, och då försvann superben.

Om du kan tänka dig att skippa kombi-alternativet och få ännu mer rymd (och all lull-lull du behöver och lite till) så köper 280.000kr dig en:

Bose_Grand_Scenic_Wave.jpg

Diesel-automat med 150hk.

...och så får du även en BOSE-stereo i bilen och en till hemmet.

Men gnället från din omgivning på franska bilar slipper du såklart inte.

esseven skrev:
> Lite nyfiken, vad kostar det att äga och köra en
> tjänstebil? för säg.. 300K

Pratar vi tjänstebil eller förmånsbil?
Det är förmånsbil som vi talar om i denna tråden. Tjänstebil beror helt på hur arbetsgivaren vill ta betalt. När det gäller förmånsbil så är det skatteverket som bestämmer vad det skall kosta. Enkelt räknat så kostar en förmånsbil cirka 2000:- netto per månad för den anställde (mindre om man inte är s.k. höginkomsttagare). Sen finns det vissa typer av bilar som subventioneras och blir lite billigare, exempelvis gasbilar och tidigare även spritbilar. .

Senast ändrad:
Mitsubishin är verkligen super för cyklar, så länge man inte är fler än två i bilen. Behöver man baksätet så åker cyklarna upp på taket och då blir den väldigt hög. Jag räknar inte med att hitta en bil som sväljer cyklar, utan räknar med att köra takräcke. Viktigt är däremot att den sväljer barnvagn, matkassar och diverse annat jox...

Fransk bil faller tyvärr bort av två anledningar;
1. Skulle aldrig komma på tanken.
2. Företaget skulle aldrig komma på tanken och har inte gett mig det alternativet.

Jesper_H skrev:
> Enkelt räknat så
> kostar en förmånsbil cirka 2000:- netto per
> månad för den anställde (mindre om man inte är
> s.k. höginkomsttagare).
Mindre? Jag hade trott att det skulle bli mer om man skattade färre procent

Vi har med den kommun jag jobbar i avtal med miljöbilscentralen om "tjänstebil". Passat ecofuel blir helt klart billigast iom förmånsvärde. Gjorde 1300/månad mot en V70 SNÅLe.

perzzon skrev:
> Jesper_H skrev:
> -----
> > Enkelt räknat så
> > kostar en förmånsbil cirka 2000:- netto per
> > månad för den anställde (mindre om man inte
> är
> > s.k. höginkomsttagare).
> Mindre? Jag hade trott att det skulle bli mer om
> man skattade färre procent

Ju högre marginalskatt detå dyrare plir det netto. Sedan får man dra av 25% om man kör mer än 3000 mil per år i tjänsten.

Senast ändrad:
Luke skrev:
> Fransk bil faller tyvärr bort av två
> anledningar;
> 1. Skulle aldrig komma på tanken.
> 2. Företaget skulle aldrig komma på tanken och
> har inte gett mig det alternativet.

Så så så, nu ska farbror inte vara så trångsynt. Nu är jag förvisso lite partisk men Scénic (av nuvarande generation inte gamla skiten) är en grym cukelbil och med Bose-versionen dessutom ovanligt snygg och kompetent för att vara MPV.

glitch skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Fransk bil faller tyvärr bort av två
> > anledningar;
> > 1. Skulle aldrig komma på tanken.
> > 2. Företaget skulle aldrig komma på tanken
> och
> > har inte gett mig det alternativet.
>
>
> Så så så, nu ska farbror inte vara så
> trångsynt. Nu är jag förvisso lite partisk men
> Scénic (av nuvarande generation inte gamla
> skiten) är en grym cukelbil och med
> Bose-versionen dessutom ovanligt snygg och
> kompetent för att vara MPV.

Lite partisk? Det är väl bara förnamnet....
Men som sagt, alternativ 2 ovan. Jag FÅR inte välja den.

Jag stod med samma fråga för nån månad sen och det vart en VW passat, biogas och DSG låda med en skopa lullull. Ångrar inte beslutet en sekund.

Vissa etanolmotorer går riktigt bra och billigt på högoktanig bensin. Tankade av misstag shell 99 oktan istället för 95 (golf variant flexifuel körde jag då) en gång och kom väldigt många extra mil på den tanken till samma milkostnad som etanol.

Diesel är otroligt bekvämt, men man måste ofta köra väldigt långt för att det faktiskt skall gå att räkna hem mot bensin och avgasvärdena är ofta bättre på en bensinare även om dieseln har partikelfilter. Ingen koll på vilken skillnad det gör för förmånsbilar dock.

Jag kör en passat med gaskokare och dsg, den är helt ok som familjebil. Lite jobbigt på längre resor utan gasmackar, IOM liten bensintank.

Oskar skrev:
> Mest tjänstebil/förmånsbil for the bucks är
> väl att hitta en typ 2-3 år gammal bil som kan
> köpas utan moms?

tror inte det eftersom förmånsvärdet baseras på nybilspriset av skatteverket och inte av inköpspriset.

/C

Miljöklassad dieselbil står på min drömlista. Äger en SAAB 9-3 TTiD årsm. 08, ej miljöklassad, som jag är supernöjd med. Skönt med stark dieselmotor när man drar tung husvagn...

Tillbaka
Topp