OT: Migrän? Erfarenheter?

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> bara individer med normal till hög testad IQ ska få diagnosen Asperger syndrom

Isf. har dessa fel:

# ^ Mika Hayashi et al. (2008). Superior fluid intelligence in children with Asperger’s disorder. Brain and Cognition, vol. 66, 306–310
# ^ Tomonori Koyama et al. (2007)Cognitive and symptom profiles in Asperger’s syndrome and high-functioning autism. Psychiatry and Clinical Neurosciences, vol. 61, 99–104
# ^ Mohammad Ghaziuddin et al. (2004). Defining the Intellectual Profile of Asperger Syndrome: Comparison with High-Functioning Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 34, No. 3.

Det kan vara så att man ställer diagnos på andra sätt i olika länder, men i Sverige är det som jag beskrev. Eller ska vara, hur som helst.

Med risk för att drabbas av upphovsrättspöbeln, kastar jag in en i.a.f. lite grand passande låttext i tråden. Sjunga får ni göra själva, så slipper jag kanske betala stim?

"Och alla omkring dom märker ingenting

Finns de nått mer o säga
Säg finns det nånting mer
Jag var väl ingen ängel
Jag förnekar inte de
Men nu när det är över
Så finns du överallt Ååh!

Ont, det gör ont men det går
Det gör ont en stund på natten
Men inget på dan
Du vet att det gör ont
Det gör ont men ändå
Jag har klarat mig rätt länge
Jag börjar blir van
Och alla omkring dom märker ingenting
Det gör ont, så ont

Här finns så många minnen
Allt vi gjort i våra dar
Fattiga o rika
Det finns väl många minnen kvar
Men om jag kunde glömma
Då kunde jag bli fri

Ååh

Men inget på dan
Du vet att det gör ont
Det gör ont men ändå
Jag börjar blir van
Det gör ont,

Ååh

De sista jag behöver
Är flera minnen utav dig
Men nu när det är över
Ååh
Då finns du överallt

Men inget på dan
Du vet att det gör ont
Det gör ont men ändå
Jag börjar blir van
Det gör ont, ont så ont så ont
Dom märker ingeting men...mmm
Det gör ont
Ont, det gör ont, det gör ont"

Jag har migrän ca varannan vecka, mitt problem löstes av Sumotriptan funkar klockrent, nu finns det även receptfritt på apotektet under namnet ZUMO
180 spänn för 2 tabletter, men de funkar otroligt bra ca 1 timme efter jag fått i mig en är allt borta!! helt otroligt
Denna tablett borde alla som har migrän testa!!

Seymohre skrev:
> Jag har migrän ca varannan vecka, mitt problem
> löstes av Sumotriptan funkar klockrent, nu finns
> det även receptfritt på apotektet under namnet
> ZUMO
> 180 spänn för 2 tabletter, men de funkar
> otroligt bra ca 1 timme efter jag fått i mig en
> är allt borta!! helt otroligt
> Denna tablett borde alla som har migrän testa!!

Jag lever efter principen "better the devil you know, than the devil you don't". Jag tar alltså hellre migränen än en medicin med potentiellt elaka biverkningar. Jag förstår om folk som har mycket värre problem gör en annan avvägning.

Mja, kronisk smärta är lättare att skaffa sig om man skall "härda ut" istället för att medicinera mot den. Gäller väl inte för migrän men för en del andra typer av smärttillstånd. Så att skippa piller är inte alltid listigast, minskade mitt ryggonda en hel del efter en period med alvedon. Det är inte bra att gå och spänna kroppen som man ofta gör vid smärta.

Jag tror att det går runt folk med huvudvärk som stoppar i sig värktabletter utan att veta vad tabletterna gör och varför de har huvudvärk. Väldigt ofta kan man förebygga och undvika att få huvudvärk.

Jag är tandläkare och upplever att många av mina patienter går och har ont i huvudet utan att egentligen fundera på varför de har huvudvärk.

Generellt kan man säga att om man har huvudvärk oftare än 4ggr/månad är det antagligen inte migrän.
Det kan vara spänningshuvudvärk.

Du kan ha spänningshuvudvärk när:
Ont i huvudet när du vaknar-du kanske biter ihop eller gnisslar på natten? Här hjälper bettskena.
Ont i huvudet på dagen/kvällen-du kanske biter ihop under dagen. Sluta bita ihop!
Har man det stressigt eller mycket att tänka på brukar symptomen öka. Migrän, generellt, brukar dyka upp när man äntligen får det lite lugnt, på helger, semestrar och dyl.

Spänningshuvudvärk kan även den ge synrubbningar, smärtband runt huvudet, illamående, kännas som om den börjar på ena huvudhalvan.
Som apoteket skriver att man enbart skall kontakta sin tandläkare om man misstänker att man har fel i bettet tycker jag är fel. Har man huvudvärk ofta skall man kontakta tandläkare eller läkare så att man får en diagnos, och kan medicinera/behandla värken på rätt sätt!

Däremot har apoteket rätt i är att spänningshuvudvärk kan försvinna ex efter en joggingrunda, det gör inte migrän!

En kombination migrän/spänningshuvudvärk är heller inte helt ovanligt. Det har jag själv. jag får migrän 1-2ggr/år, och spänningshuvudvärk av varierande styrka någon gång i veckan, varierande på hur mycket jag har på jobbet:-)
Migrän och spänningshuvudvärk kan skilja i symptom mellan olika individer.

Lotta B skrev:
> Mja, kronisk smärta är lättare att skaffa sig
> om man skall "härda ut" istället för att
> medicinera mot den. Gäller väl inte för migrän
> men för en del andra typer av smärttillstånd.
> Så att skippa piller är inte alltid listigast,
> minskade mitt ryggonda en hel del efter en period
> med alvedon. Det är inte bra att gå och spänna
> kroppen som man ofta gör vid smärta.
>
Men det beror på från fall till fall. Kroppen kompenserar en 'förlust' med att andra muskler får jobba hårdare en period. Och är det oundviklig smärta så producerar kroppen endorfin mot smärtan. Sen skall man ha klart för sig att det är väldigt mycket psykologi med i det hela. Jag äter aldrig själv medicin men jag fick morfin på Östra när jag kraschade axeln men jag vill hävda att det tog inte bort smärtan utan det gjorde bara att jag inte brydde mig om smärtan, var hög som en julgran. Nu är jag ios skeptiskt till all medicin förutom antibiotika och kortison. Detta är bara min kanske trånga syn på medicin :-(

Dock så skall man välja den metod som funkar bäst för sig själv som person.

Seymohre skrev:
> 180 spänn för 2 tabletter, men de funkar
> otroligt bra ca 1 timme efter jag fått i mig en
> är allt borta!! helt otroligt
> Denna tablett borde alla som har migrän testa!!
>
90 SEK för en tablett, det var dyrt. Men funkar det så kan det vara värt det.

kate skrev:
> Jag tror att det går runt folk med huvudvärk som
> stoppar i sig värktabletter utan att veta vad
> tabletterna gör och varför de har huvudvärk.
> Väldigt ofta kan man förebygga och undvika att
> få huvudvärk.
>
Håller med dig.

> Jag är tandläkare och upplever att många av
> mina patienter går och har ont i huvudet utan att
> egentligen fundera på varför de har huvudvärk.
>
Låter vettigt. Reaktion, vad var aktionen?

> Generellt kan man säga att om man har huvudvärk
> oftare än 4ggr/månad är det antagligen inte
> migrän.
> Det kan vara spänningshuvudvärk.
>
Spänningsvärk kommer väl från att man har t ex. en spänd nacke el. dyl.?

> Har man det stressigt eller mycket att tänka på
> brukar symptomen öka. Migrän, generellt, brukar
> dyka upp när man äntligen får det lite lugnt,
> på helger, semestrar och dyl.
>
Verkar vara ett säkert tecken på migrän. Min farfar, far och jag samt min syster får huvudvärk enl. ovan och alla vi har fått diagnos migrän av 4 oberoende läkare så det verkar vara ett vanligt tecken på migrän.

Lider själv av migrän ibland och då kommer den oftast som folk tidigare sagt efter att man har haft väldigt mycket och stressigt och börjar ta det lugnt.

Sen kan min migrän även bli triggad av att jag har vätskebrist vid exempel bakfylla.
Nu har jag inte så allvarlig migrän. Utan kan oftast hålla mig stående. Men är nästan alltid extremt illa mående och ser ljusblixtar.

Jag tar själv bara Ipren när jag har migrän två tabletter när symtomen har kommit har det inte släppt inom en timma blir det en ipren till. Piller som eaze klarar jag inte av då jag blir helt sänkt och borta när jag tar dom.

Ska dock höja ett varningens finger för ipren. Och det är att vad jag har hört från fotbollens värld är att det tydligen ska finnas ett litet samband mellan dom tragiska dödsfallen på ungdomar som idrottar och någon av substanserna i ipren. Kommer dock inte ihåg vilken av substanserna det var men, Det kan ha varit ibuprofenen. Ska tydligen finnas en del forskning bakom det också så det är inte helt taget ur luften.
Har själv känt ett fåtal gånger när jag har tagit ipren och anstränger mig att jag får hjärtklappning.

Det ända jag hittade om det nu ska kolla om min mor har kvar papprena om det.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article442090.ab
lite mer seriöskälla http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=639

Senast redigerad av en moderator:
Miche:

> Generellt kan man säga att om man har huvudvärk
> oftare än 4ggr/månad är det antagligen inte
> migrän.
> Det kan vara spänningshuvudvärk.
>
Spänningsvärk kommer väl från att man har t ex. en spänd nacke el. dyl.?

Spänningshuvudvärk har sitt ursprung i att man överanstränger käkmuskulaturen. Vi biter ihop m 50kg(minst). Har man en hyperfunktion i en muskel kommer det att visa sig som ömhet/smärta. Musklerna är överbelastade. Musklerna har fäste i pannan, tinningar, skallen, nacken och kan även påverka axlar öch rygg negativt.
Testa och ta en 50 kg hantel och håll den i spänt läge i 24 timmar. Jag lovar att din muskel blir trött!

Spänningshuvudvärk uppkommer då man genom att bita ihop tänderna eller gnissla under en längre tid. Alla som gnisslar/pressar tänder har dock inte besvär.
Tänderna skall egentligen bara vara i kontakt då vi äter. Dvs i snitt 17 min/dag. Resterande tiden på dygnet skall det finnas en tunn salivhinna mellan tänderna och tänderna skall ej ha kontakt. Detta är i princip omöjligt, men det är bra att ha något att öva på:-)

Man är oftast spänd när man har mycket att tänka på/stress. Personer som tränar på gym/styrka har oftare spänningshuvudvärk då man spänner ihop käkarna då man tar i.

Och ja, man kan få spänd nacke på köper vid spänningshuvudvärk:-)

kate skrev:
> Spänningshuvudvärk kan även den ge
> synrubbningar, smärtband runt huvudet,
> illamående, kännas som om den börjar på ena
> huvudhalvan.
>
Det slog mig en sak att har man en extremt hög smärta (dvs avsevärt mycket högre än migrän) på ena sidan av huvudet, bakom ögat eller dyl. Då kan det vara Hortons huvudvärk. Det är oftast stressade män i ung ålder som kan drabbas av det.

Migrän migrän.. Har ungefär 1-2ggr varannan månad. Ibland mer, ibland mindre. Börjar som alltid med tunnelseenderubbningar i olika mönster, sedan efter 20-30min så kommer attacken. Händer ofta att man kräks. Eeze och Voltaren är inget att ha, hjälper inte ett smack. Därimot så händer det att 20mg imigran och 2st magnecyltabbletter lindrar lite. Detta brukar hålla i sig ungefär en dag, sedan är man schackmatt dagen efter. Ibland har det hänt att ett anfall hållt i sig 3dagar, men det har hänt kanske 3-4 ggr under 8år.
Har en kompis som har det mycket värre ändå, då han kan ligga en vecka i rena huvudvärkskramper. Han har haft detta i ca: 15år. Jobbar 10%, men klarar inte ens det.

1. Lär dig tolka kroppens signaler och kombinera aldrig riskfaktorer, ex stress och alkohol
Slopat kaffedrickandet gjorde underverk för mig också, regelbunden träning likaså

2. Skaffa en bra medicin, - Diklofenak baserade (ex Voltaren) fungerar hyggligt på mig
för lättare anfall. Vid lite svårare anfall gäller bara Zomig Nasal. Den kostar
en del, men går att få på recept. Nackdelen är halsont och sjuk trötthet. Nyare mediciner
lär dock vara på gång.

3. Är man bara så pigg att man kan sitta på sadeln, är det bara att proppa sig full
med medicin och köra ut skiten men stenhård träning. 'ont skall med ont fördrivas...'

4. Vid en 10 på min migränskala finns det ingen bot. All energi går åt till att blockera smärtan
och illamåendet.

5. Lär dig leva med det, -eländet är kronisk men kan försvinna på äldre dar

/Niclas

Miche skrev:

> Det slog mig en sak att har man en extremt hög
> smärta (dvs avsevärt mycket högre än migrän)
> på ena sidan av huvudet, bakom ögat eller dyl.
> Då kan det vara Hortons huvudvärk. Det är
> oftast stressade män i ung ålder som kan drabbas
> av det.

Om man hänger på Happy halva nätterna så kan man också få ont i skallen;)

Tillbaka
Topp