[OT] Min nästa telefon

[OT] Min nästa telefon
Lanseringen av iPhone i USA var kl. 1800 i fredags.

Från http://www.boston.com/business/pers...not_only_cool_but_very_likely_groundbreaking/

"After the relentless buildup of the past six months, the temptation to trash Apple Inc.'s new iPhone is pretty much irresistible.

If only I could.

It wouldn't be fair; Apple and partner AT&T Inc. handed me a demo unit one hour before the iPhone went on sale. That's not nearly enough for a proper review, but plenty of time to deliver a jolt of wonder and delight. No doubt this is what the marketing masters at Apple had in mind, and, it has worked.

The iPhone is exactly as cool as you've heard, and then some. For it's not just cool; this phone is important, in the same way that Apple's first Macintosh computer was important. The Mac showed us a better way to interact with computers, and forced the entire industry to follow its lead. Here we go again."

Från http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1639068,00.html

"The user interface is crammed with smart little touches — every moment of user interaction has been quietly stage-managed and orchestrated, with such overwhelming attention to detail that when the history of digital interface design is written, whoever managed this project at Apple will be hailed as a Michelangelo, and the iPhone his or her Sistine Chapel (Steve Jobs can be Pope in this scenario). "

[OT] Min nästa telefon
Någon som vet vad för Operativsystem iPhone kommer ha här i Sverige.. För i U.S.A. har ju Apple använt sig av operatören AT&T.. Så Apple kommer ju inte ha ett eget operativsystem med andra ord.. Undrar vem som kommer gå ihop med Apple här i Sverige? :)

[OT] Min nästa telefon
JLarsson har rätt.

Själva telefonen har OS X som OS.

AT&T motsvarar Telia. Ryktet är att Vodafone och T-Mobile kommer att ha tillgång till iPhone i Europa. Vet inte vad det innebär för just Sverige.

[OT] Min nästa telefon
iPhone är inte så fantastisk som tidningarna hypat den.

Telefonen är faktiskt sämre än många av de senare telefonerna på marknaden...
Exempelvis så stöds inte MMS och 3G och för att släppas som en smartphone på svenska marknaden hade jag då vilja sett en bättre kamera (nuvarande är 2megapixel och tydligen inte så bra) en 3,2megapixel kamera hade de väl kunnat trycka i den.

Det enda egentliga som är "nytt" så att säga är ju hårddiskutrymmet som ligger på 4GB alt. 8GB.
Att telefonen skall användas som smartphone är ju huvudgrejen och ett icke-existerande stöd för MMS och turbo 3G surfning är rent sagt ett grovt misstag av apple.

Detta kanske blir en "it"-telefon bland unga men de som söker en telefon för arbetet gör det klokt att lägga pengarna på andra leverantörer.

För hållbarhetstest hänvisar jag till detta klipp:
http://revision3.com/systm/cracked

[OT] Min nästa telefon
Europaversionen kommer i oktober, Asien-versionen kommer i januari.

Man kan utgå från att de kommer inte att lansera i Asien utan 3G, men storlek och strömförbrukningsegenskaperna med dagens 3G lurar gör det mindre troligt att den som kommer i oktober kommer att ha det.

Det finns ingenting däremot att hindra Apple från att uppgradera specifikationen på kameran, MMS kapacitet och minneskapacitet så snart försäljningssiffror börjar att plana ut, men nu när folk står i köer för att betala fullpris har de ingen anledning att snabba på uppgraderingen.

[OT] Min nästa telefon
Har funderat länge på att skaffa en hajfena. Den enda riktiga odödliga telefonen! Finns nya på blocket såg jag idag. 1500 kr för en sådan gammal telefon. Är nog bara hajen som har det värdet för att vara så gammal.

[OT] Min nästa telefon
Gumae skrev:
-------------------------------------------------------
> Har funderat länge på att skaffa en hajfena. Den
> enda riktiga odödliga telefonen! Finns nya på
> blocket såg jag idag. 1500 kr för en sådan
> gammal telefon. Är nog bara hajen som har det
> värdet för att vara så gammal.

Håller med dig till 100%
Hajfenan är den enda telefon som tål ordentligt. I början fick dock ericsson skicka tillbaka varannan men de andra var super!

Jag skulle mycket gärna äga en hajfena. En slit och slängtelefon som till och med funkar under vatten :)
Jag hade en polare som skulle testa om den höll så han slängde den i vattnet (idioten) de fick sedan dyka i 5h innan de hittade den men den funkade perfekt efter det iaf.

[OT] Min nästa telefon
Det fanns ju en till änu mer robust telefon som också var helt vattentät. Jag har jobbat på ett ställe som heter Dykhuset i stockholm och de har en sådan telefon som nödtelefon när man är ute och dyker. En gång provade vi att stänga spjällen och slänga ner luren under vattnet. Funkade att ringa till den på 6 meters djup =D

[OT] Min nästa telefon
JLarsson skrev:
> Blandar du inte ihop "operativsystem" och
> "operatör" nu? Operativsystem är tex OS-X,
> Symbian, Windows CE osv.

Antar att jag var rejält morgon trött då :P Vaknade klockan 11 och något idag.. Sorry för de..

[OT] Min nästa telefon
Daner skrev:
> JLarsson har rätt.
>
> Själva telefonen har OS X som OS.
>
> AT&T motsvarar Telia. Ryktet är att Vodafone och
> T-Mobile kommer att ha tillgång till iPhone i
> Europa. Vet inte vad det innebär för just
> Sverige.

Hette det inte Telenor nu? :P Eller har dom ändrat nu igen? ;)

[OT] Min nästa telefon
welle skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JLarsson har rätt.
> >
> > Själva telefonen har OS X som OS.
> >
> > AT&T motsvarar Telia. Ryktet är att Vodafone
> och
> > T-Mobile kommer att ha tillgång till iPhone i
> > Europa. Vet inte vad det innebär för just
> > Sverige.
>
>
> Hette det inte Telenor nu? :P Eller har dom
> ändrat nu igen? ;)

Vodafone blev uppköpt och omdöpt av och till Telenor.

[OT] Min nästa telefon
Min nästa blir en Ericsson P1.

Den HTC P3600 som jag köpte i feb-mars i år ser ut som om någon har kört en Dremmel över den. Den funkar skitkasst och de glömde att sätta dit riktiga knappar på den också.

Jag gillade min P900, 990:an skulle ju vara bättre men P1:an tror jag är bäst.......

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
OK, jag ljög. Jag fick min nästa telefon idag. En SE K750i från jobbet. Ersätter en K700i. Bättre på alla sätt och iSync funkar klanderfritt. Alla lurar med större skärm eller är för tunga och otympliga att passa i byxfickan. Fick också veta att syrran har skickat mig en iPod Nano 4GB. Jag kan leva med det!

[OT] Min nästa telefon
Daner skrev:
> Fick också veta att syrran har skickat
> mig en iPod Nano 4GB. Jag kan leva med det!

Skulle tro det! ;-)

[OT] Min nästa telefon
[OT] Min nästa telefon
nisseson skrev:
> En P990i med 8GB minneskort (som precis kommit ut:
> http://se.pricerunner.com/pl/61-941526/Minneskort/
> SanDisk-Memory-Stick-Pro-Duo-8GB-priser) klarar
> man sig ganska långt med. Den har allt tekniskt
> som iPhone har och mer därtill (3G, autofokus,
> riktigt qwerty-tangentbord). Dock har den ju inte
> OS X och de grafiska och UI-mässiga detaljerna,
> och det är ju det som är själva grejen med
> iPhone.

P990 och M600 har varit sonyericssons sorgebarn, speciellt P990, SÅ mycket problem de haft med den. till och med senaste mjukvaran har rätt stora buggar, till o med så att senaste är buggigare än näst senaste mjukvaran. nu har de dessutom bestämt sig för att sluta uppdatera mjukvaran, så de buggar som nu finns på den, de kommer finnas kvar för alltid, såvida inte sonyericsson ändrar sig.

[OT] Min nästa telefon
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jensen.. SE ändrade sig och det kommer fler
> uppdateringar till bägge..
>
> Min nästa nalle bli rnog en Neo 1973.. Piskar
> stjärt med IPhone.. Mycket mer nerdvarning på
> den också.
>
> http://gizmodo.com/gadgets/neo1973

Från: http://gizmodo.com/gadgets/smartpho...one-ships-in-october-at-450-to-600-275414.php

BY: TONICBOY AT 06:24 PM

"Ok, I have stuff to get off my chest. First of, let me say that I am not an Apple fanboy. Neither am I a Zune fanboy, nor Sony nor Creative nor any sort of fanboy whatsoever. I think that any "fanboyism" is just stupid. I judge a product on its merits, not by who makes it or what it represents.

Having said that, I really like the iPhone. I love the interface, I love the design, I love the size and weight. However, it has plenty of flaws as well, chief among them being that it's a closed platform. I enjoy products that have vibrant user communities, that's why I bought a Neuros OSD and why I eventually decided the iPhone wasn't the right phone for me.

So, this Neo1973 looks really interesting to me. Even though I'm a big fan of sexy industrial design and this thing is ugly as all get out, a good featureset goes a long way. However, this thing has some major flaws too.

1) GPRS. Are you freaking kidding me?! Completely useless. No, seriously, you can barely check email on a text-only WAP page.

2) No keyboard. Not only that, but it probably won't even have "corrective typing". So we'll be reduced to pecking at a tiny screen keyboard with a stylus. Or worse yet, since there is no holder for the stylus, most of the time you will be fat-fingering the keyboard.

3) No memory. 256MB? Come on. Sure, it has a microSD slot, but 2GB will cost you $40, raising the total cost.

4) $450 for a base production version?! And if you get a 2GB flash card, that brings it to almost $500. The same price as the 4GB iPhone. Yeah, the same iPhone that everyone is complaining is ridiculously overpriced but with half the memory.

So, my rant is this... why is no one whining about all the flaws in this thing? Not that I think it sucks, it looks pretty nice overall. But all you people who are super excited about this thing are the same ones who are on all the iPhone posts saying "iPhone sucks" and "Apple fanboys are idiots and mindless sheep" and breaking down every single minute flaw about the iPhone.

The three main arguments people have against the iPhone are no keyboard/too expensive/no 3rd party software. The Neo 1973 retains two of these critical flaws and yet no one here says a thing.

So that's all I have to say. I'm tired of iPhone-haters taking the moral high-ground while they're drinking the Kool Aid just as much as the Apple fanboys."

[OT] Min nästa telefon
Tjena!

GPRS funktionen beror på vilken programvara man använder tilld en enligt flera forum..
Samma med textinmatningen..

Priset är väl sisådär.. Men nu har jag precis skaffat en K810i och tills jag behöver ny nalle så lär den gått ner i pris lagom mycket..

[OT] Min nästa telefon
Teknik-Schmeknik. Vafan, jag vill ha en iPhone för användargränssnittets skull. Jag skiter i om det finns andra telefoner som presterar bättre, jag vill ha en som går att använda utan instruktionsbok.

[OT] Min nästa telefon
Jag fick en HTC S710 från jobbet nyligen, och måste säga att den fungerar klockrent. Läsa/skriva email med tgb är lätt och internet går helt okej med edge eller wifi. Formatet är bra, skärmen skarp och tydlig. Bubble breaker är dessutom sjukt beroendeframkallande...

[OT] Min nästa telefon
JLarsson skrev:
> Den bästa telefonen som nånsin tillverkats är
> Nokias banantelefon (8110). Grafiskt gränssnitt?
> Bah. Man ska ju bara ringa med skiten.

Yeah! Those wore the days. Man kunde hämta hem ringsignaler via någon meny i telefonen som kopplade upp mot någon Nokia-server. Jag kommer ihåg att jag tankade ner Jingle bells lagom till jul.....

[OT] Min nästa telefon
JLarsson skrev:
> Den bästa telefonen som nånsin tillverkats är
> Nokias banantelefon (8110). Grafiskt gränssnitt?
> Bah. Man ska ju bara ringa med skiten.

Tjena!

Den är grym.. Dock gillade jag nog 6250 mer.. Lite tunnare och gömdes bättre i fickan..

[OT] Min nästa telefon
Ähh min gamla Samsung slår all ny skit som Iphone, P1 och N95. Man kan ringa skicka sms och den taktila känslan i tangenterna är gudomlig. Nästan som min "hp 28s" som förövrigt slår min gudomliga Samsung.

Edit // Menade såklart sms och inte gps ovan, ändrar nu.

[OT] Min nästa telefon
jag star just nu I apple butiken I Bethesda,md och fipplar med iphonen. Den ar helt sjukt bra, men dye som fan! Tangentbordet funkar klockrent, onskar att den fanns I sverige.

[OT] Min nästa telefon
Från: http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml?articleID=201200060&pgno=1&queryText=

"No, the iPhone doesn't make you taller, stronger, better looking, or able to fly. It's not the perfect device for every human being on the planet, nor is it perfect for every situation. In fact, it's not perfect at all. However, it is the best phone I've used, or even played with, and with the sole exception of Exchange/Domino-style connectivity, it is the best smartphone I've ever used. I've been using it heavily since it came out, and it's done everything it's supposed to do better than anything else I can think of. It's not the cheapest smartphone I've ever had, but it is, by far, the best value in a smartphone I've ever had, and I'll take value over low price any day. Well worth every penny."

[OT] Min nästa telefon
I alla Nokia med symbian S60 kan man lägga in Nokia Sports Tracker, gratis från Nokia.

http://europe.nokia.com/A4162158

Antingen har du en Nokia med GPS eller (bättre) en lös Bluetooth GPS modul typ Holux GPSlim 240, (superliten med SiRF Star III chip) och en symbian S60 Nokia.

Bättre därför att SiRFStarIII chippet är överlägset Texas Instruments chippet i N95 och 6110 navigator.
Går även att ha en extern GPS modul till dessa två...

Starta Sportstracker innan turen, stoppa när du är klar, exportera till t.ex. Google Earth (färdig funktion i Sportstracker), dra å släpp till Google Earth och kolla var du varit, snittfart m.m.

Finns även automatisk "Lap" funktion och massor av andra inställningar.

Jag använder en Nokia N73. Lite trög men installera alla program på minneskortet så blir den OK.

Symbian är bra, man kan anpassa telefonen nästan hur som helst.
N73-inget automatiskt knapplås!! ...inga problem, fanns att tanka hem...
Man kan lägga in TomTom Mobile också och mycket annat skoj.
PICT0043.JPG ht=544

PICT0045.JPG ht=725

Bilagor

• test.JPG
    test.JPG
    77.6 KB · Besök: 24
  • test2.JPG
    test2.JPG
    72.4 KB · Besök: 23
[OT] Min nästa telefon
Riktigt intressant koncept, var köper man GPS-modul billigt? Behöver man 20 kanaler? Kan tänka mer är bättre om man kör i skog?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp