[OT] Min nästa telefon

[OT] Min nästa telefon
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Har säkert pms för din skulle mollo.

Sms, pms, pkk, kuk, adhd, what ever.

[OT] Min nästa telefon
Ja, äntligen, men jag är skeptisk till touch-kontroll som input. Ingen taktil respons alls närman trycker - urk! Ser läcker ut dock!

[OT] Min nästa telefon
Neonode ripoff? Men snygg. Nån måste ju lyckas där Neonode misslyckades. Fast eg är de inte så lika, men NN var några år före!

[OT] Min nästa telefon
Kolla lite närmare på hemsidan. Den har många godbitar från OSX och en helt ny sorts pekstyrningssystem. 8GB minne. Visst är det någon som tillverkar det för dem, men det är knappast så att de har satt deras egen branding på en annans telefon.

[OT] Min nästa telefon
riktiga bilder på den: http://www.engadget.com/photos/first-iphone-pics/

apple-iphone-29.jpg

apple-iphone-54.jpg

11.6 mm tunn.

Kamera: 2 megapixlar.

Riktigt hörlursuttag.

Känner av hur man håller den och ändrar skärmens läge.

Skärmen stängs av när man håller enheten mot ansiktet.

8 GB minne

GSM+EDGE (inget 3G tyvärr)

WiFi och Bluetooth

Kommer att ha Safari och Google maps, bland annat.

Riktig mailklient med push-stöd

Apple partners med Google och Yahoo.

Batteritid: 5 timmars taltid, 16 timmars ljudlyssning

Telefonen bygger på 200 patent.

Pris med 4GB: 499 dollar
Pris med 8GB: 599 dollar

den känner även av när amn för luren mot örat och tonar ned musiken, om man lyssnar på mp3 just då alltså. det roliga är att det är riktiga OSX i den, alltså troligen samma kärna o allt, möjligen lite bantat gränssnitt. men i övrigt exakt samma som på deras datorer, i grunden i alla fall.
kvaliten kommer nog vara högt. och skärmen kommer nog inte vara känsligare än nån annan tryckkänslig. GSM med EDGE äre i början, EDGE kallas ju även 2,5G då det är bra mycket snabbare än vanligt GSM. 3G version kommer senare. men ska jag vara ärlig, så tycker ja personligen att 3G är överskattat, förstår inte va man ska ha det till. visst på den där så kan amn ju surfa rätt bra då skärmen ä så stor, men ändå, me dagens trafikavgifter för surfning, så vetefan om ja skulle vilja surfa över 3G även om det går snabbt.

Thomas, varför tänker du på neonode, i så fall kan amn ju kalla Neonode en ren rippoff av vilken handdator mobil som helst med tryck känslig skärm. det speciella me neonode är ju att de använder en helt annan sorts avkänning, som inte är så precis. apple använder en helt vanlig tryckkänslig skärm, därmot kanske man kan säga att snabbkomandona blir lite som neonode, men det är ju rätt allmäna rörelser, som de använder även på sina datorer

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
jag har 3 G mobil, en Nokia N73, men använder inte 3G, så varför måste man ha 3G. det blir bara sämre täckning o mycket sämre batteritid.

techherospecs20070109fl7.jpg

[OT] Min nästa telefon
3G har inte slagit igenom lika mycket i USA som här i Sverige, och de arbetar med Cingular, som har EDGE (bara på utvalda storstäder), så det var ingen vits med att bygga in 3G från början. Slukar mindre batterier också.

Skulle inte förvåna mig om versionen som de släpper i EU och Japan är lite annorlunda, både tekniskt och när det gäller marknadsföring (inte bunden till en operatör).

Peter E skrev:
> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=604
> 001&previousRenderType=6
>
> släppa en GSM telefon 2007 ?

[OT] Min nästa telefon
Daner skrev:

>
> Skulle inte förvåna mig om versionen som de
> släpper i EU och Japan är lite annorlunda, både
> tekniskt och när det gäller marknadsföring
> (inte bunden till en operatör).
>

kan ju vara en anledning till att den dröjjer några månader innan den kommer till europa. vi använder ju dessutom ett annat system. o de sa ju att 3G version kommer, kanske blir redan när den kommer hit, inte helt omöjligt

[OT] Min nästa telefon
När den kommer skall jag ta mig en allvarlig funderare på att köpa. I och med att den klarar trådlösa nätverk finns det rätt få anledningar till att kräva 3G. Jag skulle mest använda den som surfmaskin på tåget, och då blir det just trådlöst nätverk, inte 3G. Prissättningen på 3G avskräcker mig rätt bra från storsurfning.

[OT] Min nästa telefon
Använder någon 3G, alltså utan att tänka på vad det kostar!?

Lågflyga skrev:
> Prissättningen på 3G avskräcker mig rätt bra
> från storsurfning.

[OT] Min nästa telefon
AndersS skrev:
> Använder någon 3G, alltså utan att tänka på
> vad det kostar!?
>
> Lågflyga skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prissättningen på 3G avskräcker mig rätt
> bra
> > från storsurfning.

är man rik, så kan man ju skita i kostnaden. hehehe. för en dödlig, så äre ju skitdyrt. så svaret på din fråga är nog, nej, de flesta tänker nog på vad det kostar, i alla fall efter första räkningen :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
Även om de flesta mobiler i USA är TDMA och CDMA är iPhone en s.k. Quadband GSM mobil, så det kommer inte att ha problem med att fungera inom EU.

Jensen skrev:
> Daner skrev:
> >
> > Skulle inte förvåna mig om versionen som de
> > släpper i EU och Japan är lite annorlunda,
> både
> > tekniskt och när det gäller marknadsföring
> > (inte bunden till en operatör).
> >
> kan ju vara en anledning till att den dröjjer
> några månader innan den kommer till europa. vi
> använder ju dessutom ett annat system. o de sa ju
> att 3G version kommer, kanske blir redan när den
> kommer hit, inte helt omöjligt

[OT] Min nästa telefon
nästa lur kanske men specen imponerar inte så värst
Trådlöst nätverk är ju coolt, då kan man ju surfa på max och i kungsan, sl lär väl inför det snart också men det lär dyka upp i fler telefoner

[OT] Min nästa telefon
AndersS skrev:
> Använder någon 3G, alltså utan att tänka på
> vad det kostar!?
>

Tjena!

Det mesta surfandet jag gör med min mobil är att kolla nyheter, tel-nr, kartor och dyl, allt som finns inom telias sfär (dvs där ingår aftonbladet, hitta.se m.m.) Kostar max 9kr/dygn.. Dvs telia har en maxtaxa där..

Sitter jag och surfar på happy så är min telefon inställd på att stänga av bilder, då är det bara text som tankas, hem och då kostar det 20:- per mb, ingenting för hur länge man surfar..
Snittsidan på happy ligger nog på 50kb.. Kanske lite mer.. Vilket ger mig c:a 1kr per sida.. Inte så farligt, med tanke på att jag inte happysurfar så ofta via telefonen..

Totalt brukade jag surfa för 30-60 kr i månaden på telefonen, när jag bodde i sthlm, här blir det inte så mycket, nån enstaka gång när liftarna är sega bara.. Vet inte om det är så dyrt.. Speciellt inte som jag ofta satt på tunnelbanan och glodde på tv på väg till jobbet..

Bartendern på Parkvillan har MSN på sin 3-telefon, det kostar 19:- månaden, det tycker jag är rätt så billigt också..

Har ni glömt vad det kostade att ringa med en nalle för 6-7 år sedan? 5 spänn minuten, idag koastar det ju nada.. Maxtaxeabbonemang som kostar 300:- i månaden (varför ha hemtelefon?), kontantkort för 19 öre minuten m.m.

Sämre täckning med 3G förstår jag inte hur folk kan få.. När telefonen inte når 3G när så ligger den på det vanliga GSM-nätet och har då lika bra täckning som alla andra.. Bortfallet när en byter mellan näten märks knappt idag, för tre år sen märktes det rejält, men masterna blir fler och tekniken bättre..

Det enda jag kan hålla med om är att batteritiden blir sämre, men hur jävla jobbigt är det att stoppa laddaren i telefonen när man kommer hem? Min telefon slukar nog mest batterier när jag sitter och spelar eller lyssnar på musik.. Då spelar det ju ingen roll om man har 3G eller inte...
Dessutom är den största batteritjuven, på dagens telefoner, displayerna då dom är så stora..

Btw.. Jag skulle aldrig köpa en telefon med en så stor och repkänslig display, utan lucka framför.. Dessutom så är det en Apple vilket inte gör saken bättre..

[OT] Min nästa telefon
Onekligen läcker! Cool pryl, att den är bred är ok så länge den är så tunn, ser dock inte praktisk ut för det jag vill göra med en telefon med WiFi.

Köper nästa version med 'riktigt' tangentbord, eller så kommer det komma en uppsjö med tillbehör till den som med iPod:en, då kan det ju bli intressant med externt tangentbord. :)

[OT] Min nästa telefon
Kneecap skrev:
> (Många synpunkter)
>
> Btw.. Jag skulle aldrig köpa en telefon med en
> så stor och repkänslig display, utan lucka
> framför..

Det här ser jag som den största invändningen. Min gamla P800 fick skrotas när pekskärmen slutade funka. Visserligen var det idén att ha ett lock med knappar som petade på skärmen med små vassa plaständar som var det stora felet, men ändå.

> Dessutom så är det en Apple vilket
> inte gör saken bättre..

Aha? Du får gärna utveckla vad som är generellt fel med Apples produkter. Är det att dom försöker utveckla saker som är lätta att använda eller att dom försöker få till bra en teknisk kvalitet som ställer till det? Åsikter om utseende säger jag inget om, det är en smakfråga.

[OT] Min nästa telefon
Jaghar stängt av 3G på min N70. Suger för mycket batteri, med min talprofil så säcker inte batteriet hela dagen om jag har 3G igång. Stänger jag av det så räcker batteriet till kvällen :)

iPhone ser intressant ut, men jag hittar inget om hur den synkar med outlook (eller så är jag för trött). Synkningen är det viktigaste!

[OT] Min nästa telefon
Den kommer inte att släppas till juni i USA, och den har OS X, och OS X kommer att uppdateras till v. 10.5 (Leopard) inom ett par månader, så det finns säkert en hel del funktionalitet när det gäller synkningen och kalender och sådant som dem har valt att inte visa just nu. Även så, jag skulle gissa att synkningen via Apples egen iSync med Mail och iCal står lite högre på listan för Apple än inbyggd kompatibilitet med Outlook.

Jag har iofs inte varit missnöjd med kontakt- och kalendersynkningen mellan mina Sony Ericsson mobiler och Mac, men att hantera mail eller html på min K700i är inte ens att tänka på.

Mr Handley skrev:
> iPhone ser intressant ut, men jag hittar inget om
> hur den synkar med outlook (eller så är jag för
> trött). Synkningen är det viktigaste!

[OT] Min nästa telefon
Mail och webb är dömt att misslyckas på en telefon, så det använder jag bara i nödfall. Jag förstår att de vill prioritera i* synkningen, men handen på hjärtat så tror jag det är fler som vill ha synkat med outlook så det vore i mina ögon dumt att prioritera det ena före det andra.

[OT] Min nästa telefon
Dom kommer väl att krypa till korset som dom gjorde med iPoden, plötsligt finns det windows-program till den och sen vart den plötsligt dosformaterad.

Jag tror inte mr Jobs är så dum att han räknar med att missa windowsanvändarna som vill kunna synka sina telefoner med "outlooken".

[OT] Min nästa telefon
Mr Handley skrev:
> Mail och webb är dömt att misslyckas på en
> telefon, så det använder jag bara i nödfall.

Internet är bara en fluga, menar du?

Jag tycker det är grumt bra att komma åt en del sidor via telefonen, tänker främst på;

Internetbanken, för de där lite för dyra inmpulsköpen
wap.hitta.se
wap.vv.se (trafikinfo)
wap.google.com
Butiksöppettider, funkar lite sådär idag
...

[OT] Min nästa telefon
Saken är, om maniken är verkligan byggd med OS X så kommer det vara möjligt för 3:e partier att utveckla/modifiera applikationer som kan installeras på den. Räkna med att någon kommer att tjäna pengar på att sälja en synk-lösning för Outlook, även om det är inte Apple själv. Tänk på hela iPod ekonomin - det finns ingenting som skulle hindra att den bara expanderas från att vara i första hand hårdvarucentrerad för iPod, Mini, Nano och Shuffle till att innefattar programvara som förbättra funktionalitetet för iPhone.

[OT] Min nästa telefon
the_TnT skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Mail och webb är dömt att misslyckas på en
> > telefon, så det använder jag bara i nödfall.
>
> Internet är bara en fluga, menar du?

Nope, det har jag aldrig sagt. Skall man vara riktigt korrekt så var dessutom hennes åsikt att det planlösa surfandet bara var en fluga som skulle gå över. Men viskleken förändrade det snabbt till något annat.

>
> Jag tycker det är grumt bra att komma åt en del
> sidor via telefonen, tänker främst på;

Vissa sidor är bra/roliga att komma åt, det håller jag med om, men om du nu listar 5 siter som är bra att kunna gå till med mobilen, hur mycket är det jämfört med de siter som du dagligen/veckovis besöker? Jag har tre snabblänkar i min telefon, där sms till VV och eniros javaapplet är det jag använder mest.

Fast jag prioriterar snabbhet, det går nästan alltid snabbare att ringa 118 100 (eller liknande) för att få fram informationen :)

>
> Internetbanken, för de där lite för dyra
> inmpulsköpen

Själv så har jag teckning på kontot utan att behöva ringa dem :)

> wap.hitta.se
118 100 eller liknande går ofta snabbare

> wap.vv.se (trafikinfo)
Brukar smsa för reginfo, men annars så är radion snabbare på att ge information om trafikstörningar

> wap.google.com
Aldrig känt behov av, men det kan säkert vara vettigt

> Butiksöppettider, funkar lite sådär idag

> ...

Pricerunner är en bra wapsite, speciellt vid impulsköp

(jag vet, öppnar för en helt annan typ av debatt nu...)

[OT] Min nästa telefon
Lågflyga skrev:
>
> Aha? Du får gärna utveckla vad som är generellt
> fel med Apples produkter. Är det att dom
> försöker utveckla saker som är lätta att
> använda eller att dom försöker få till bra en
> teknisk kvalitet som ställer till det? Åsikter
> om utseende säger jag inget om, det är en
> smakfråga.

Tjena!

Jag är i princip född med PC framför mig.. Jag kan dra alla orsaker till varför jag inte gillar Apple, frågan är om jag inte redan gjort det en gång på happy.. I vilket fall som helst så orkar jag inte, det finns alltid nån som kan säga tvärtemot, det är som att disskutera Rock Shox vs Marzocchi.. Kan hålla på+ hur länge som helst utan att komma nån vart..

[OT] Min nästa telefon
Grymt cool pryl!

Jag måste bara påpeka, trots att jag är macfrälst att iphone lär bli betydligt dyrare än de 3500/4200kr som nämnts tidigare i tråden. När det gäller mac prylar kan man inte ta USA-priser x 7 utan snarare x 10 pga. moms och andra orsaker, dessutom så är priserna med abonnemang, 2 år. Jag skulle tyvärr gissa att priset i sverige, utan abonnemang kommer att landa på 5500-6500 för den billigaste modellen.

Men om 2 år då min ipod video och sonyericsson säckat ihop då lär det nog bli en iphone om inte övriga mobiltillverkare ryckt upp sig!

/Sulo

[OT] Min nästa telefon
var det något som kändes nytt ?
efter typ 3 år med rykten spottar de ur sig en I-pod-telefon, exakt vad alla förväntat sig, både när det gäller funktion storlek och utseende. jäsp !

hade väntat mig något lite roligare från apple

Tillbaka
Topp