OT: Min nya...

PerM

Medlem
hemmabio testas i kväll och jag skiter fullständigt i vad grannarna säger ;-)

ina1_08.jpg

Jocke77 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Cool ljudanläggning men var är tv:en. Det är väl
> en ganska viktig del i ett biosystem :-O

Inte när man har en sådan här anläggning, då kommer bilden i andra hand.

så länge man kör HEATs bankrån som scen så håller jag faktiskt med. *herregud vilken ståpäls* 15 min skottlossning!!

annars är nog frågan var fan är tv:n? =)

Hemma bio??? Var är centerkanalen???
Schyssta horn =) Lär ju låta endel....
Undrar om det är hyperboliska horn?
Hmm undrar om man ska bygga ett bas horn med en
18" pa bas =)
Ja jakten efter bankrånet ja... man hör skillnad
på colt ar15 och hk.

Inte särskilt diskret 2.1 (om nu lådan i bakgrunden är en subbas) system.. japanarna älskar hornhögtalare av ngn anledning.. :)

Wisdom Audio gör system i liknande klass men det är mer konventionellt designade högtalare (hur nu ett system för 15 mkr kan vara konventionellt...)

Högtalarna är inte japanska.:), de kommer från tyska accapella audio. eller om det troligen var avantgarde. men det är tyska hur som helst:)

Yes... men texten på de röda små skyltarna är definitivt inte på tyska... (tyska högtalare på japansk eller kanske kinesisk hi-fi mässa).

Men det finns japansk high-end också, mycket som aldrig når hit. Pioneer brukar ha prylar som vi inte får se i Sverige. Ganska läckra laserdiscspelare bland annat. Audio Note "Gaku-On", rörförstärkare med flera kg rent silver i. Kostar som 63 stycken Turner 5-Spot ramar.

Näää, bigmollo.

det är den första missen alla gör, stora högtalar måste ju vara gjorda för att liras vrålhögt:), men så är icke fallet.:)

Watt'en är inte det viktigaste... Ström stabilitet är viktigare, dvs stora trafon och
stor kapasitans i kondensatorerna, där finns det 2 skolor där ena lägret anser att många
små kondensatorer är bättre och andra vill se få stora.
Seriösa förstärkar byggare visar effekt kuber där man ser hur strömstarka förstärkarna
är vid olika belastningar och fasförskjutning.

Distortion i % mätt från 20-20 000Hz ger en fingervisning hur förstärkaren klarar att
ge effekt i förhållande till distortion, önskvärt är en så låg distortion.
En förstärkare köpt på ellos kan ge 2*50W vid 10% THD (total harmonisk distortion)
vilket inte är så bra...
Om du köper en NAD så kan den vara specad 2*30W vid 0,001%THD och klara att driva
2 st stora pa högtalare utan dist.
Medans ellos stärkare låter kasst på halv volym med bokhyllehögtalare...

Det blev lite ot...

Rätta mig järna eller fyll på om jag har missat ngt =)

Hehehe, swerider, det var lite med glimten i ögat. Var nere i en HiFi-affär i Göteborg (Radiokällaren) och fick en föreläsning av den killen när jag skulle skoja lite med honom och frågade om vilken stereo han hade som hade mest Watt... ;)

swerider Skrev:
> Jo förstod det... =)
> Det var bara den lille besserwisser'n i mig som
> tittade fram.
>
> Rickard. Två hojjar=Dubbelt så kul...

Du menar Messerschmidt? ;)

swerider Skrev:
> Seriösa förstärkar byggare visar effekt kuber där
> man ser hur strömstarka förstärkarna
> är vid olika belastningar och fasförskjutning.

Seriösa försäljare/byggare låter dig lyssna ordentligt! Mer än så behövs väl knappast?

f

Horngubbe, är det exponentialhorn med fullrange element i tro. Är antagligen oerhört lättdrivna och äckligt välljudande.

Mer horn och mono åt folket

I hornhögtalare använder man ibland s.k. fullrange element. Bygger man hornet rätt kan man få ett frekvensomfång som är tillräckligt (typ 40-20.000 hz) på ett element per högtalare. Fördelen är att man slipper delningsfilter och annat tjafs. Har en gubbe på jobbet som bygger såna här tingestar, men kanske inte så extrema som på bilden.
Men när man lyssnar på Morbid Visions med Sepultura så spelar det nog ingen större roll.

Har varit med i LTS. Lite sekt känsla, man glömmer så lätt att lyssna på musiken för sitt rätta syfte. Gick ur, slutade byta kablar - köpte skivor (Typ A Brown reason to live) och dom krävde ingen top of the line anläggning.

Jo, jag vet vad fullrange är, men jag menade mer varför du tror att det är fullrangeelemänt i en högtalare med tre element på samnt en enorm baslåda. ?

Och att det inte spelar någon roll om man lyssnar på sepultura?!..hehe, vet du hur svårt det är att få det att låta bra;)

Lyssnat på Morbid Visions/Bestial devistations (japan press) med sepultura på både hornhögtalare och vanliga, och inser att det är extremt svårt att få det att låta något mer än högt :)

Skall kolla vad anledningen är till att man använder flera fullrange element. Hornets utloppsdiameter ger nedre basbegränsningen, tror jag. Tror man kan bygga med flera luftkanaler från ett element och därmed få brett register. Frågor som kräver svar, någon?

Ända anledningen jag någosin sett att man bygger med flera bredbandselement är när man använder sig av små sådana så det behövs fler för att få upp något ljudtryck. men man skall aldrig sluta förvåna sig över sjuka/friska högtalarkonstruktioner som ploppar upp här och där.

Men du behöver inte söka ditt svar hos LTS är du snäll:), för Hr Öman och hans pack ger jag inte mycket för- har sett hur hårt de jobbar till deras tester och det är fan riktigt pinsamnt. Óm Den föreningen tror jag att Lagombra Anders skule ha mycket fint att tycka =)

Ta inte detta personligt Wilier, du är säkert jätte trevligt. men jag gillar inte LTS.:)

Vad gällande sepultura så menade jag inte att de låter annorlunda på en vanlig högtalare och en hornhögtalare även om de självklart gör de oxå. Utan att så krävande hårdrock låter klart bättre på en bra anläggning. alla bra anläggnigar innehåller ju inte hornhögtalare.:)

Men smaken är som baken kan klingar ju rätt väl i dendär branchen.:)

Fan, nu har jag glidit ut i hifiträsket igen.

Som jag skrev, jag gick ur LTS så fort jag kunde, så personligt tar jag det absolut inte. Söker jag svar gör jag det hos min kollega. Så det är alltså fortfarande Hr Öman som styr sekten, busa lagombra på dom bara....:)

Haha, ja visste du inte vem mannen bakom föreningen var trots att du var medlem Willer? KTH's vågrörelsel-freaks med herr Öman i spetsen, det blir en trevlig klan det. Lagombra skulle kunna gotta sig i deras föreningsliv i all evighet. Dom har till och med ett forum på hemsidan som man kan skriva i. *hint* *hint* ;-)

Man blir väl inte accepterad som medlem om man inte har provat på alla hifikits byggsatser (distr. för LTS) med gott resultat och sedan insett att är gamla Karlsson-högtalare som är ens stora passion här i livet. Vad heter det där skumma högtalarmärket som herr Öman ligger bakom föresten? *redan glömt, redan förträngt*

Senast ändrad:
Visst viste jag det, han skrev i princip varenda artikel i deras månadsbibel (ful med humbug) och var anledningen till att muppklassa eländet illa kvikt. Han spydde över LP spelare i evighetslånga artiklar. LP spelare som är så bra, liksom musik och öppen brasa (knaster) på en gång.

Cal, du verkar veta obehagligt mycket om LTS:)

Jag var förut ganska insnöad i hifiträsket och har vid olika tillfällen försökt mig på att föra sansade diskutioner med likasinnade i olika internetbaserade forum.

Kontentan av mina erfarenheter från de försöken sammanfattas enklast med följande bild:
arguing.jpg

/rikard

Tillbaka
Topp