OT: mittfil? dagens fråga

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Är inte gårdagens utspel från Södertälje polisen, att köra en riktad insats mot folk som ligger i mittfilen väldigt skum? Hur tänker dom då? att folk ska bli uppmärksamma på alla små urvattnade trafikregler som folk knappt vet är regler, så dom lika bra snart kan strunta i alla regler ?

Senast ändrad:
Med tanke på att det väl är förbjudet att köra om till höger så innebär ju en bil som ligger i mittfilen om högerfilen är "ledig" att vägen tappar en fil. Om det är viktigt eller inte kan man förstås diskutera.

Henrik83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte en dag försent på sträckan Tumba ->
> Södertälje, eller tillbaka!

+1

Det är förbjudet att köra om på högersida, men inte när drt är 70 eller under. D v s den som kör Essingeleden söderut har en regel som ändras ngnstan i söderort.

Bästa insatsen på länge! Hoppas det sprider sig till Upplands Väsby-trakten.

Nästa: dimljus! Både fram och bak.
Nästare: avstånd!
Nästast: avstånd innan folk svänger in framför efter omkörning! Speciellt i regn och slask.

Osv osv…

Alltså filen längst till vänster kan jag köpa. Om man verkligen bromsar och ligger kvar länge. Men mittfilen på en trefilig är ju bara tramsigt om man inte kör 60 på en 90-väg eller så. Det är ju ändå olagligt att köra fortare än skyltat i någon av filerna inklusive omkörningsfil. Dessutom förtar det hela poängen med att bygga en väg mer fler filer om de ändå inte ska användas.

Folk som kör massor för fort och inte håller avstånd (i synnerhet i kombination) känns betydligt mer angeläget. Det är ju faktiskt farligt.

Men varför bygga en 3filig väg om alla ska köra i en fil? Annars bryter du mot lagen.

Husvagnen som kör i 80km/h, lastbilen som kör 90, bussen som kör i 100, Svene som kör 110, Nisse som kör i 120 och Pelle som kör i 140. Och Carl som är rädd för en snöflinga och köpt qvatro med dubbdäck och kör i 50. Alla ska ut och in i innerfilen i en hiskelig röra. Med tusentals filbyten/dag i onödan.

Vad säger lagen? när är högerfilen full så mittfilen får nyttjas? Vid 3sek mellan varje bil, 100m, eller 1km Mellan bilarna?

Otroligt mycket bättre att tillåta omkörning till höger istl för att försöka tvinga folket till ett onaturligt och farligt beteende.

Tycker det fungerar utmärkt i tex Tyskland där enligt min erfarenhet alla går in till höger efter omkörning. Såklart används de två filerna till höger för detta - dels för de har fler filer såklart. Men
filen längst till vänster är nästan alltid ren, den används bara vid omkörning. Jag tror det ger ett enormt mycket bättre flyt och mindre hets.

Vänsterfilen i Sverige är oftast blockerad av en bil som ej håller hastigheten. Allra värst när det är en snöflinga ute och man tror man behöver sakta ner.

Raggamuffin skrev:
> Vänsterfilen i Sverige är oftast blockerad av en
> bil som ej håller hastigheten. Allra värst när
> det är en snöflinga ute och man tror man
> behöver sakta ner.

Med tanke på hur många som utsätter omgivningen för livsfara genom att inte sakta ner när det är halt har jag rätt svårt att sympatisera med dig.

På tiden att andra trafikförseelser än fortkörning hamnar på dagordningen. Blinkers, avstånd och för låg hastighet borde också beivras mer. Det finns så många som tror att de är praktexemplar i trafiken för att de kör långsamt, men vad de inte förstår är vilka situationer som skapas runt och bakom dem.

Problemet med mittfilare är att de skapar köer, märkliga filbyten och en trafiksituation som blir svårare att förutse. Visst, det är olagligt att köra för fort, men om man anpassar sitt uppförande efter att vissa kör för fort skapas en tryggare trafik för alla.

Det är inte svårt att byta fil men min gissning är att många av de som ligger och trycker i mittfilen är osäkra förare som undviker att byta fil för att de tycker det är läskigt. Och så ursäktar de sitt beteende med "man får ändå inte köra för fort".

Jag är absolut ingen ängel i trafiken men jag ser till att vara väldigt tydlig med vad jag tänker göra, hålla avstånd och anpassa mig efter trafikrytmen.

En snöflinga och halt är inte direkt samma sak… även om många verkar tro det. Trefiliga vägar saltas oftast sönder totalt också vad nu det ska vara bra för med vinterdäckskrav…
Så j-a glad att jag flyttat från allt vad trefiligt heter för jag mådde allvarligt dåligt av att köra där.

Hoppas polisen gör en insats i jonseredsbacken i gbg också. Värsta som finns när det är tomt i högerfilen och ändå ligger det någon jävel och kör i 80 kmh i mitten.

hm skrev:
> Men varför bygga en 3filig väg om alla ska köra
> i en fil? Annars bryter du mot lagen.
>
>
>
> Otroligt mycket bättre att tillåta omkörning
> till höger istl för att försöka tvinga folket
> till ett onaturligt och farligt beteende.

+1

Omkörning till höger är läskigt. Det är stor risk att det sker olyckor när två bilar ska tillbaka till mittfilen från varsitt håll. Fattar inte varför folk ligger och blockerar mittfilen. Blir man omkörd - utan att köra om - borde man nog dra slutsatsen att det är dags att gå ut till höger. Fast man kanske kommer ikapp en lastbil om två kilometer.

Mittfilskramande är en markör för så mkt annat negativt att det antagligen är ett mkt effektivt sätt att genom böter få en dialog med de som borde få höra ett eller annat. Okunskap om regler. Bristande kännedom om trafikflöde, omgivning och egen roll. Ängslighet och osäkerhet i trafiken. En viss del är säkert uppfostrare också, utan att förstå sin felaktiga ståndpunkt.

oxr skrev:
> Omkörning till höger är läskigt. Det är stor
> risk att det sker olyckor när två bilar ska
> tillbaka till mittfilen från varsitt håll.
> Fattar inte varför folk ligger och blockerar
> mittfilen. Blir man omkörd - utan att köra om -
> borde man nog dra slutsatsen att det är dags att
> gå ut till höger. Fast man kanske kommer ikapp
> en lastbil om två kilometer.

+1

Rattnalle - nu bor vi inte på samma ställe så trafiken ser kanske annorlunda ut.
Min åsikt är ändå att kan man inte hålla angiven fart bör man hålla till höger.

Vernersson skrev:
> Henrik83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte en dag försent på sträckan Tumba ->
> > Södertälje, eller tillbaka!
>
>
> +1

+1

Pendlar sträckan dagligen och högerfilen är fri stora delar av sträckan medan det är en kö i mittfilen..

soderblom skrev:
> Pendlar sträckan dagligen och högerfilen är fri
> stora delar av sträckan medan det är en kö i
> mittfilen..

Är det kö kan du köra om till höger. Och kö blir det väl när mer än en bil kör under hastighetsgränsen?

H. skrev:
> soderblom skrev:
> -----
> > Pendlar sträckan dagligen och högerfilen är
> fri
> > stora delar av sträckan medan det är en kö i
> > mittfilen..
>
>
> Är det kö kan du köra om till höger. Och kö
> blir det väl när mer än en bil kör under
> hastighetsgränsen?

Kan, ja. Får, nej inte om hastighetsgränsen är högre än 70.

H. skrev:
> soderblom skrev:
> -----
> > Pendlar sträckan dagligen och högerfilen är
> fri
> > stora delar av sträckan medan det är en kö i
> > mittfilen..
>
>
> Är det kö kan du köra om till höger. Och kö
> blir det väl när mer än en bil kör under
> hastighetsgränsen?

Jag kör knappast exemplariskt, men brukar lägga mig i högerfil med farthållaren på laglig hastighet och tuffa om de i mittfilen som kör 80-90km/h. Dock måste man vara extra vaken för man vet aldrig om någon byter fil utan att se sig om.

Jo, vid köbildning. Vid hastighetsgräns 70 eller lägre får man alltid köra om till höger.

Om jag minns rätt.

Edit: svar till fliken alltså.

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> H. skrev:
> -----
> > soderblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Pendlar sträckan dagligen och högerfilen
> är
> > fri
> > > stora delar av sträckan medan det är en kö
> i
> > > mittfilen..
> >
> >
> > Är det kö kan du köra om till höger. Och
> kö
> > blir det väl när mer än en bil kör under
> > hastighetsgränsen?
>
>
> Kan, ja. Får, nej inte om hastighetsgränsen är
> högre än 70.

Jo vid köbildning har jag för mig. Dock är det nog upp till polismannen att tolka vad som är kö. Viss skillnad om det är två köer som rullar 30 och 40km/h eller 95km/h och 100km/h.

Äntligen!
Många svenska bilister skulle må bra av, kanske tom lära sig något, att ta en tur genom Europa för att se hur det ska gå till. En hel del skulle nog bli bötfällda om de kör som här hemma, exvis på aktuell vägsträcka - tycker dock det är ännu sämre Sthlm o norrut mot Lapplands Väsby.

Putte.w skrev:
> Hoppas polisen gör en insats i jonseredsbacken i
> gbg också. Värsta som finns när det är tomt i
> högerfilen och ändå ligger det någon jävel
> och kör i 80 kmh i mitten.

word.

Avskyr när de ligger i mittfilen hela vägen upp igenom tunneln och inte byter till högerfilen förrän det bli tvåfiligt om ens då. Det är heller inte helt sällan man helt plötsligt finner sig körandes på tvåans växel på motorvägen för att det helt plötsligt blev läskigt när det dyker upp en tunnel "från ingenstans"...

Eller de som kommer in via en påfart som sedan blir den högra filen, trots det måste de kasta sig ut i mittfil, och sen gärna köra lite långsammare än alla andra. Lännapåfarten norrut, varje dag. Gärna lastbilar.

jomper skrev:
> Eller de som kommer in via en påfart som sedan
> blir den högra filen, trots det måste de kasta
> sig ut i mittfil, och sen gärna köra lite
> långsammare än alla andra. Lännapåfarten
> norrut, varje dag. Gärna lastbilar.

Upplands Väsby söderut… fått tvärnita när man kommer i högerfilen (som blir mittfil iom påfarten) när de från påfarten kastar sig in i mittfilen fast det är tomt i högerfilen så långt man ser.
Har blivit lite bättre med åren, men när det var nytt med tre filer var det inte klokt…

Det finns nog lite olika uppfattning om vad en mittfilskramare är märker jag. Allt nedan förutsatt att vägen är trefilig.

Är det tomt i högerfilen kan jag hålla med om att det är dumt. Då är högerfilen dessutom bekvämast att ligga i eftersom man får vara ifred.
Likaså om man kör långsammare än skyltat. Ex kör med släp.

Men jag skulle aldrig gå in i högerfilen om den är så full att jag inte hittar en säker lucka (i 80-90 knyck är en säker lucka dryga 100m, jag ska ha handlingsutrymme framåt samtidigt som det är grymt irriterande när någon skär in en billängd framför en).
Men då ser jag till att hålla skyltad hastighet med en gnutta prutmån eller det bilen framför kör.

Likaså i halvtät trafik om det är riktigt rätt mellan av- och påfarterna som jag inte ska använda. Genom Gbg är en sån sträcka där den som ska ut på vägen dessutom syns dåligt i förväg.

I riktigt tät trafik är det enda rimliga att använda alla filer. Annars är vägens kapacitet bortkastad. Att förvänta sig att kunna ligga på i rusningstrafik är bara naivt.
Självklart bör man ligga i en fil där man håller trafikrytmen. Men normen är ändå skyltad hastighet. Inte 20 över.

Alldeles oavsett känns det som ett mindre problem än den medvetna hänsynslöshet många visar.

Det konstiga är att om motorvägen är tvåfilig så går det utmärkt att "vandra" mellan höger- och vänster-fil och tillbaka igen efter omkörning - är motorvägen tre/fyra-filig blir det kaos och det blir "omöjligt" att vara flexibel och betrakta högerfilen som "huvudfilen" och de andra filerna som omkörningsfiler.

På sjön brukar man säga att man inte skall hitta på egna väjningsregler, det slutar inte alltid bra då.

Men i trafiken däremot, då funkar det kanon med egna tolkningar.

GurraG skrev:
> Det konstiga är att om motorvägen är tvåfilig
> så går det utmärkt att "vandra" mellan höger-
> och vänster-fil och tillbaka igen efter
> omkörning - är motorvägen tre/fyra-filig blir
> det kaos och det blir "omöjligt" att vara
> flexibel och betrakta högerfilen som "huvudfilen"
> och de andra filerna som omkörningsfiler.

Det är väl egentligen inte så konstigt med tanke på hur få såna sträckor vi har.

Sen är det många som inte borde ha körkort. Av blandade orsaker från faktisk oförmåga till dåligt omdöme.

Rattnalle skrev:
> GurraG skrev:
> -----
> > Det konstiga är att om motorvägen är
> tvåfilig
> > så går det utmärkt att "vandra" mellan
> höger-
> > och vänster-fil och tillbaka igen efter
> > omkörning - är motorvägen tre/fyra-filig
> blir
> > det kaos och det blir "omöjligt" att vara
> > flexibel och betrakta högerfilen som
> "huvudfilen"
> > och de andra filerna som omkörningsfiler.
>
> Det är väl egentligen inte så konstigt med
> tanke på hur få såna sträckor vi har.
>
> Sen är det många som inte borde ha körkort. Av
> blandade orsaker från faktisk oförmåga till
> dåligt omdöme.

Därför tycker jag det är bra att polisen uppmärksammat problemet och försöker göra något åt det, hoppas på fler insatser.

Ang sista meningen håller jag till 100%.

Vänster är omkörning, mitten rakt fram och höger ett oändligt påfarts/avfartsfält, så är vägen ofta skyltad. Inte konstigt att det blir som det blir..

GurraG skrev:
> Det konstiga är att om motorvägen är tvåfilig
> så går det utmärkt att "vandra" mellan höger-
> och vänster-fil och tillbaka igen efter
> omkörning - är motorvägen tre/fyra-filig blir
> det kaos och det blir "omöjligt" att vara
> flexibel och betrakta högerfilen som "huvudfilen"
> och de andra filerna som omkörningsfiler.

+1

/Håkan

feeblesmith skrev:
> Vänster är omkörning, mitten rakt fram och
> höger ett oändligt påfarts/avfartsfält, så
> är vägen ofta skyltad. Inte konstigt att det
> blir som det blir..

+1

Jag tycker att det är drygt att ligga i högerfilen där man hela tiden fastnar i köer bakom dem som bromsar in för att svänga av och dem som kommer från påfart i låg fart och ska tränga sig ut. Det förekommer också att högerfilen plötsligt blir en avfartsfil om man är ouppmärksam eller inte känner till vägen sedan tidigare.

Utöver det tycker jag att i högerfilen hålls vanligtvis upp till laglig fart, i mittfilen ca 10 över, och i vänsterfilen mer än 10 över. Och eftersom många verkar tycka att just 10 över är en lämplig fart så blir det fullt i mittfilen.

Bra att de gör något åt alla tomtar som ligger och såsar i mittfilen i sådär 10 km/h under tillåten maxhastighet trots att högerfilen är nästan tom, så slipper jag som gärna kör i den tomma högerfilen bryta mot lagen när jag kör om dem på fel sida.

När de är färdiga kan de ta hand om alla idioter som lägger sig tre centimeter bakom mig och blinkar med helljuset när jag av någon anledning valt vänsterfilen på 70-väg, som lämpligt nästa steg.

Rattnalle skrev:
> I riktigt tät trafik är det enda rimliga att
> använda alla filer. Annars är vägens kapacitet
> bortkastad.

+1

grump skrev:
> Enklast vore om alla höll till höger så att jag
> kommer fram på vänstern.