OT: Mobiler med GPS och cykeldator! Nokia5140 vs Siemens M65

Lonewolf

Ny medlem
Tänkte dra igång en egen tråd i ämnet då det varit på tapeten i en annan tråd om just GPS.

Tanken med ett "allt i ett" instrument är ju lockande, det blir färre saker att montera/demontera vid varje tur, vilket passar iaf mig då jag framför allt har svårt att komma ihåg att ta med mig sakerna när jag lämnar hojen i garaget eller ännu värre ute på stan (jo jag använder samma till träning och pendling) så då kan det här vara ett bra alternativ.

Alternativen som jag tittat på är följande, båda modellerna marknadsförs som extra tåliga och fuktskyddade för en aktivt och sportig livsstil i skog och mark på cykel:

Nokia 5140 med xpress on GPS skal:
vilket ger alla möjligheter som en GPS normalt ger, alltså position olika farter samt ruttplanering men även möjlighet att skicka dessa till andra cyklister vid tex en Happyride! Samt en kompass och så klart har den kamera.

Dessutom finns en handsfree till den som har cykelfäste och radio, förutom att den kan användas som en vanlig mobil med gprs upkoppling för internet.

Se mera på <http://www.nokia.se/campaign/5140_challenge/> eller <http://premium.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=8302&sid=1>

Siemens M65 med bike o meter:
Den saknar GPS funktionen och kompss men har istället ett specielt tillbehör bike o metern för cykling som fungerar som en cykeldator med diverse farter och distanser, även denna har kamera och gprs.

Se mera på <http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,se_sv_0_27443_rArNrNrNrN,00.html> se även <http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_27444_rArNrNrNrN,00.html> .

Ser fram emot att läsa era åsikter i denna fråga.

Bosse

Jag har funderat mycket på just Nokian, tror det är en mycket bra allt-i-ett pryl, men har den cykeldator-funktioner?

Jo du får fram alla olika farter och annat som cykeldatorn visar, samt en massa som datorn inte klarar!

Bra va?

Bosse

Den kan visa hastighet, medelhastighet, höjd, sträcka, tid och position samt lite till.

Den har kompass.

Den har push-to-talk - en form av walkie-talkie, vad jag förstår är det kostnadsfritt.

Den kan kopplas ihop med polars pulsklockor S625X och S725, de är billiga på http://www.cykelnetto.com

GPS-skalet kostar runt tusenlappen hos Webhallen, har dock inte kommit än.

Om man vill något enklare än polarerna har Nokia en fitness-mätare för ca 900.

Själva telefonen finns recenserad på utsidan, den fick hyfsad kritik http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3951

Är den nå bra då, jag har inte sådan erfarenhet av Nokia men de jag känner som har Nokia verkar nöjda.

Då GPS-bandet ligger strax över 1500 MHz och telefonen funkar på 900, 1800 och 1900 MHz borde den ha bra GPS mottagning - finnarna verkar kunna bygga mottagare i dessa frekvenser.

Det som kan vara dåligt är att åker man i skogen så är det lätt att hamna i radioskugga under alla träd.

Det finns ingen bra info som talar om man kan tanka av waypointsen från GPS-skalet till en karta i datorn, vore någonting att rita ut skogstigar med.

Larry

Förmodligen snart i en prylgalnings ficka

Jag har dock svårt att se fördelen med att åka omkring med en telefon på styret? Och jag hävdar att vill du ha en bra cykeldator/pulsmätare för cykel ska du inte köpa en mobiltelefon.
Dessutom är Nokia enligt mig kraftigt påväg nedåt och de har inte gjort snygga telefoner på väldigtväldligt länge.

det ska gå att spara rutter med nokian. Sedan om telefonen sköter allt själv eller om man får lägga dom via datorn är en annan sak.

Hjalmar Bengtsson Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har dock svårt att se fördelen med att åka
> omkring med en telefon på styret? Och jag hävdar
> att vill du ha en bra cykeldator/pulsmätare för
> cykel ska du inte köpa en mobiltelefon.

Jag kan inte hålla med dig där. Det är ju bättre att ha en apparat på styret än 2-3. Här har du ju cykeldator och GPS i samma förpackning. Dessutom så är det mycket enklare att svara om någon ringer medans du cyklar, jag har för tillfället min mobil i camelbaken och måste stanna och fort som f*n ta av mig ryggan och fiska upp telefonen.

> Dessutom är Nokia enligt mig kraftigt påväg nedåt
> och de har inte gjort snygga telefoner på
> väldigtväldligt länge.

Håller med dig, de har inte riktigt gjort snygga telefoner. Fast just den här "cykeltelefonen" är ok.

Är det så viktigt hur en telefon ser ut? det är det sista jag bryr mig om.

"Herregud, ser det snyggt ut om jag står och ringer såhär?"
"Fan, den har allt jag behöver, men blir polarna imponerade av hur den ser ut?"

/Oscar

Det får vara din åsikt, men jag tittar på hur den ser ut innan jag köper den. En sak jag hatar är när formen totalt går före funktion och knapparna blir så jävla små att man måste använda pincett för att trycka på rätt knapp.

PS. kunde inte se på nokias hemsida att 5140 har cykeldator.

Jag har köpt m65an och är nöjd med den kommer att köpa bike o metern till veckan men sätter den på lvg för jag tror att det blir för stötigt på mtb och det är lättare att vurpa och sabba telefonen och det till låter inte min ekonomi. Och om man tycke det är viktigt så har m65 fler färger och störe skärm.

Om ni kikar på Nokias hemsida för GPS-skalet så kan man köra en demo som visar vad GPS:en kan.
Men det bästa är nog att få känna på prylen och se det live och det verkar inte gå än.

Och pulsmätare och pulsklocka låter inte helt fel i mina öron.

Som jag förstår kan jag skicka ett SMS med min position från telefonen.

Och med polar vet jag att man kan skicka sin träningsstatus via SMS i telefonen.

Då vore det väl dåligt av Nokia och Polar att inte starta en webtjänst som jag skickar mina SMS till och så ser jag var jag cyklat och vad jag hade för värden utefter vägen på webben när jag kommer hem. Det vore i alla fall ett smart sätt att klå mig på pengar.

Crossmax äger skrev:
PS. kunde inte se på nokias hemsida att 5140 har cykeldator.

Helt rätt, den har GPS istället det är M65.an som har cykeldator.

Såg att några diskuterade utseende på mobiler och det är ju en smaksak iofs men jag kan säga att den mobil jag har nu köpte jag mest utifrån utseende och form och så missnöjd har jag aldrig varit med en mobil så det misstaget gör jag inte om. För mig är funktion och tillförlitlighet viktigast, utseende kommer i andra hand. och jag tycker att 5140.an är snygg på ett lite tufft/sportigt sätt ger ett rustikt intryck, och som nämts ovan så blir det ju färre prylar på styret och det är ju en fördel iaf för mig som har svårt att komma ihåg att plocka bort sakerna när jag lämnar hojen.

Vad det gäller mottagningen av GPS signaler så är det nog ingen större fara när man är ute i skogen, systemet används ju av många yrkesgrupper som tillbringar mycket tid i skog och mark och är beroende av en nogrann positionsbestämning, tex lantmäteri, skogsmaskinsförare och militärer mm.
Har själv använt en vanlig handhållen GPS (Garmin 12) vid svampexpeditioner och annat i skogen med gott resultat, samt pratat med flera som använt liknande utrustning med gott resultat.

Bosse, spekulant på en 5140 med GPS skal.

Jag har mycket svårt att tro att nokians gps kommer vara i paritet med en Garmin (motsv).
Nokias förra allväderstelefon var ju ingen större hit.

Själv satsar jag förmodligen på M65, vars föregångare ME45 i mina ögon är en snorbra telefon. Recensioner från någon (Hasse) som testat bike-o-metern (sic) ska bli mycket intressant läsning.

Av idiotiskt fundamentala skäl köper jag inte siemens tysktalande produkter. Det får helt enkelt bli en nokia oavsätt om de är "på väg ner", så har jag aldrig haft problem med en Nokiatelefon någonsin. Däremot var det lite problem med signalsystemet på gröna linjen för några år sedan om jag inte minns fel. Berlusconi är för övrigt stamkund hos Siemens sedan många år, curiosa? :))))

/Phredhe

Crossmax äger! Skrev:

> PS. kunde inte se på nokias hemsida att 5140 har
> cykeldator.

GPS:en sköter de funktioner, sträcka, hastighet, snitthastighet osv.

Crssmax äger skrev:
Lonewolf, vilken telefon är det du köpt pga utseendet som du är missnöjd med?

En Sony Ericson T300, den tål ingenting, vare sig fukt eller stötar helt kass, har tappat räkningen på alla gånger den flippat ur och jag inte varit nåbar, en gång orsakade det nästan ett sjöräddningslarm helt i onödan. Enda fördelen är att den är liten och får plats i nästan vilken ficka som helst.

Sidekick skrev:
En kollega köpte en Siemens M65 för ett par veckor sen, han är grymt missnöjd strul med det mesta :(

Vad är det som strular värst? telefondelen eller bike o metern?

Läste just lite om M65.s bike o meter, hur kan den hantera navigering, sparning av körd rutt och ruttplanering utan GPS system? Någon som vet om den jobbar trådlöst eller med sladd?

Bosse, det lutar fortfarande åt Nokia men ännu är inte sista ordet sagt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har använt min m65 i 2 veckor och den har funkat fint..men det är ju så att hör man en telefon som inte funkar riktigt så tycker många att det är skit..skällv har jag bara ägt nokia förut men tycker dom har stannat i utväcklingen så jag ville prova något annat och jag har inte köppt den för att kunna använda den till cykeldator..men min dator på lvg har pajat så kan jag lika bra köpa till kittet till m65 och använda den.

Det jag personligen gillar med Siemens är att de uppmanar och stödjer användarens uppgraderingar av firmware.
Även jag har dock hört om strul med M65, det verkar dock vara mjukvarurelaterat så man får hoppas att de tyska überteknikerna smätter ihop ett nytt och väl fungerande FW.

Crossmax äger! Skrev:
> Jag kan inte hålla med dig där. Det är ju bättre
> att ha en apparat på styret än 2-3. Här har du ju
> cykeldator och GPS i samma förpackning.
Njae! Säg: I Vanliga fall har du pulsmätare o ev. cykeldator på styret. GPS har man inte på cykeln. Det är ingen vits. GPS använder man vid segling där fart och riktninig är någorlunda konstant och det är lättare för mottagaren att få ut en exakt fart. I skogen kör du hit och dit och det finns inte EN chans att sträckan blir tillnärmelsevis lika exakt som med en hjulmonterad sensor.

> Dessutom så är det mycket enklare att svara om någon ringer
> medans du cyklar, jag har för tillfället min mobil
> i camelbaken och måste stanna och fort som f*n ta
> av mig ryggan och fiska upp telefonen.

Ja, det är väl bra, om man ska cykla till jobbet.

>
> > Dessutom är Nokia enligt mig kraftigt påväg
> nedåt
> > och de har inte gjort snygga telefoner på
> > väldigtväldligt länge.
>
> Håller med dig, de har inte riktigt gjort snygga
> telefoner. Fast just den här "cykeltelefonen" är
> ok.

Puh - överrens (nästan iaf)
>

Har inte någon erfarenhet av någon av dom tiloltänkta modellerna, men jag skulle tro att siemens telefonen är bättre mot väta ifall 5140 modellen är lika dåligt tätad som min 5100. Telefonen fungerar ju iofs efter att ha legat i ryggfickan under en regnig tur men det är nog nära att den lägger av efter sådan behandling. Men det här med att det ska sitta en telefon på styret när man är ute och cyklar tycker jag känns lite fel, när jag cyklar vill jag inte bli störd av massa folk som ringer. Jag har alltid med mig telefonen men den är i ljudlöst läge så att jag ser om någon ringt så att jag kan ringa upp när jag är klar. Jag tycker inte att man ska åka ut utan att kunna ta kontakt med någon om det händer något, egentligen bör man ju inte heller åka ensam i skogen men det är ju inte alltid det finns någon som vill följa med. nu blev ju det här lite halvt ot men det är väll varken den första eller sista tråden som tar den riktningen;-)

Verkar som just tätheten är ett problem på Nokian, har läst anv kommentarer på lite olika ställen på nätet och det är just det som dem flesta klagar på. Nu säger ju Nokia att det speciella GPS skalet ska ge en ökad täthet och bättre skydd mot både fukt, damm och stötar, men problemet verkar vara att det inte finns tillgängligt ännu! har skrivit till Nokia och ställt lite frågor men just priset och när det finns i handeln kunde dem inte svara på :-( .

Något som talar till M65.ans fördel är dels metallramen fanns ju på "gamla"Ericson.arna (vilket var tur då jag är ganska ovarsam med min mobil, tappade den från ett hustak en gång samt lite andra prövningar) samt att den är förberedd just för cykling med riktigt fäste för styret och bike o metern kostar ca 600 kr medans Nokias skal (enl kvalificerad gissning från Telia butiken) kommer att kosta 1500 kr eller mer!!

För mig är det nästan ett måste att ha mobilen åtkomlig i alla lägen, idag hänger den i D-ringen på Camelbaken.s högra axelrem, i den vänstra går vattenslangen så det skulle bara underlätta för mig att ha den på styret med en handsfree.

Till er som tycker att jag är ett komunikationsfreak så kan jag säga att det är av medecinska orsaker, både egna och andra i min närhet som är beroende av min hjälp i vissa lägen, så jag hoppas att ni är förstående ;-)

Bosse

Det är klrt att du får ha din telefon på om du har ett behov av det Bosse, jag går bara efter egna prefferenser. Det är ingen uppmaning till alla att göra likadant och en del kanske inte kann såsom du Bosse, men för mig känns det bra att kunna få en stund då jag vet att ingen stör. Jag kan ju säga att det är bara när jag cyklar eller går på bio som telefonen har ljudet avstängt och den är i drift dygnet runt.

Vilka otroliga prylar som uppfinns! Det skulle vara rätt ballt med GPS på cykeln, har jag tänkt. Men allt det här...

Så har det blivit dags att väcka liv i den här gamla tråden igen!

Har nu slagit till på ny mobil och valet föll på Nokian, efter att ha klämt och kollat på båda så kände jag störst förtroende för den, har även tidigare goda erfarenheter av Nokias mobiler (3310.an), men det var en del väntetid innan jag fick tag på den, men som av en händelse fick dem hem den precis på min födelsedag (20/9) så det var ju lyckat, och jag fick en bra present till mig själv.

En glad överraskning när jag öppnade kartongen var att den levereras med ett headset som används till den inbyggda radion men även funkar som ett vanligt handsfree system när det ringer, dessutom följde det med en finurlig hållare med ett gummiband som kan knäppas fast lite hur och var som helst!

Så nu är det bara att hänga på mobilen på ryggan och plugga in hölurarna och ratta in favoritstationen när man ger sig ut på nästa runda, dessutom finns det en speciell cykelhållare till den men den var onödigt dyr så den får vara så länge, det går sannorlikt bra med ovan nämda hållare till en början.

Skulle jag virra bort mig så är det bara att kolla på den inbyggda kompassen och leta sig fram till rätt ställe, förutsatt att man har en karta att titta på (men det har man ju alltid med sig, iaf jag).

Kommer inte att skaffa GPS skalet ännu, kanske till våren, men då inte av orsaken att få en cykeldator för det fick jag en i present ;-) en VDO C10 som också ska invigas på nästa runda, bara den j*drans förkylningen går över!

Bosse

Hmm, undrar om denna tål väta och vad den kommer att kosta?!

http://www.nokia.com/nokia/0,,63967,00.html

LD_1W.jpg

The Nokia Wireless GPS Module LD-1W helps you get where you're going. It connects wirelessly to a compatible phone, PC, or PDA using Bluetooth wireless technology, and works with a number of different applications.

Verkar vara en generell BT-gps? Undrar det innebär att Nokian även kommer funka med andra BT-gps:er. Antagligen inte :-(

Från FAQen

7. Is the Wireless GPS Module waterproof?
No, it is not. However when used together with the protective case available in the sales package it is splash proof (to level IPX4).

Ursäkta att jag rotar fram den här gamla tråden men hur nöjd är du med 5140:an? Samlas det mycket damm innaför skalet.... det är nog det jag stör mig på mest med min Nokia 3100.

Inga problem, jag har ju inte plockat isär den och kollat efter damm ännu men jag är helnöjd med den och hittils har den levt upp till mina förväntningar.

Med tanke på hur tight det var att få ihop skalet så har jag svårt att tro att det skulle vara några problem med damm/fukt intträngning, värsta testet hittils var en dryga två timmar lång runda i regn och jag hade den hängades i den medföljande universalhållaren som jag knäppt fast i ena D ringen på Camelbaken alltså hängde den helt oskyddat i regnet i över två timmar och inga problem då eller senare. Den turen bjöd även på några rejäla vurpor som den också klarade utan problem.

Så jag kan bara rekomendera den å det varmaste, blev glatt överraskad av att kameran funkade så pass bra inget för utskrifter men räcker gott för att publicera på nätet eller visa i dator, även den inbyggda kompassen sköter sig bra och diodlampan är bra när man ska leta efter tappade cykelnycklar i ett mörkt garage ;-)

Bosse

Låter bra det, hur länge håller batteriet i verkligheten? Egentligen är jag inte så sugen på att byta telefån men jag lyckades försova mig två timmar idag bara för batteriet hade lagt av i min nuvarande och då funkade inte larmet av nån anledning (har alltid gjort det i mina andra mobiler). Plus att det dessutom samlas en massa damm mellan displayen och skalet :(

Jag har modellen innan, 5100 blir det nog, om det är intressant i sammanhanget.
men generellt så håller sig batteriet som nokia lovar. jag personligen vet ingen som haft problem med det.
men det gäller ju att sköta det och det blir ju gammalt. hade en 3100 innan och där klarade sig batteriet tills det började ringa, men då hade den nog 2-3 år på nacken.
missminner jag mig inte så kostar ett batteri till 3100 någonstans runt 300:-, om du nu inte är sugen på att byta luren.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301687&cks=PRL
kollar du runt lite så kommer du säkert ner i pris med.

Ja just det har ju inte koll på timmar och minuter men jag som inte pratar så väldigt ofta men ändå har den påslagen dygnet runt av olika orsaker så laddar jag en gång i veckan, då är det nog 2 samtal i snitt per dag och något sms ibland. Men det hänger ju på hur pratglad du är och som sagt hur väl du sköter batteriet.

Tar du mycket bilder så drar det ju en del och kortar tiden ganska rejält men det vet du ju redan.

Bosse

En vecka har som krav att det ska hålla, och jag pratar inte speciellt mycket så det låter lovande. Den åker upp på hjulklappslistan till mig själv :)

Jag har också en 5140 och tycker absolut att den håller vad den lovar och lite till. Den tål som sagt en normal cykeltur =lera och väta. Gillar skapt headsetet som sitter bra på plats även när det skumpar på rejält. Ficklampan kunde dock varit placerad vis kameralinsen för att fungera som ljusförstärkare, då kameran inte alls är bra när det börjar bli lite skumt ljus. Men som sagt en topptelefon som tål action på hjul!!! Bara att önska sig av tomten!

Argh, jag kom på en till sak... enligt nokias hemsida har den inte smart ordbok, kan det verkligen stämma? Det är ju rätt störande att skriva sms utan :(

Senast redigerad av en moderator:
Intelliget ordbok hette det visst. Det står inte vad det är men jag antog att det var en som gissade sig till vilka ord man skrev så att man inte behöver trycka fram rätt bokstav hela tiden :? Typ som på uråldiga mobiler, fast det verkar ju skumt att det skulle vara så...

Oavsett om den är smart eller ej, så tycker nog jag att den sms-funktionen fungerar bra både när man skriver sms på svenska och på engelska. Inget jag stör mig en massa på i alla fall.

Tillbaka
Topp