[OT] Mobilsurf

LeoGbg

Ny medlem
[OT] Mobilsurf
Sitter här o jämför mellan olika iphone-abbonemanger och försöker förstå vissa siffror.
Jag är ingen tekniknörd men förstår att det är stor skillnad på 500mb och 10gb per månad.
Abbonnemanget på 10gb är lite mer än dubbelt så dyrt som den andra.
Det som retar mig är att 10bg abbonemanget blir väldigt dyrt i slutändan och man liksom betalat mobilen två gånger om.

Men hur mycket är 500mb egentligen?
För att förtydliga mina surfvanor så läser jag ofta olika hemsidor, lägger en inlägg då o då, laddar inte hem filmer, men kanske nån låt då o då, googlar ofta o sånt, spelar inte nätverksspel, men poker ja. Smsar mycket pga dålig hörsel.

Räcker då 500mb?

[OT] Mobilsurf
Jag gör av med nånstans runt 20mb/mån för att kolla mail typ varje dag och googla lite nu ocg då samt läsa happy när jag känner att jag vill.

Oftast så finns det ett wlan man kan använda istället för 3g, så därför gör jag inte av med så mycket.

Opera mobile hjälper till att hålla kostnaderna nere. Happys startsida är dryga 1mb med nokias originalläsare och ca 50kb med opera.

[OT] Mobilsurf
Jag gör av med 4-5GB datatrafik i månaden på min iPhone - men så använder jag den som 3G-dongel till datorn en hel del och lyssnar en hel del på streamad musik. Ingen fildelning dock. Abonnemanget (Telenor) har dock ingen övre gräns.

5GB tror jag är nån slags minimigräns för mig om jag ska ha mobilt bredband.

[OT] Mobilsurf
Jag har 500 mb/månad genom jobbet. Surfar kanske 45 minuter dagligen, dock bara mobilanpassade sidor, samt mailar en del. Gör aldrig av med mer än 200 mb. Dock laddar jag inget och sidorna är små.

[OT] Mobilsurf
Kör med Telia bingo. iPhonen betalade jag löst. La till 5GB datagrafik inklusive homerun. Dock så surfade jag aldrig upp så mycket data eller använde homerun. Sitter med 500MB nu och gör av med mellan 200-500MB/månad. Surfar, kollar mail, laddar ner apps och någongång ibland använder jag den som 3G-modem.

Börja med 500MB/månad och se vad du kommer upp i. Går du över det så är det ju ändå bara Max 9kr/dag.

Sent from my iPhone.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Mobilsurf
Ska du göra av med 10gb på en iPhone får du ha i laddaren konstant å kolla på klipp på youtube.

Ska du kolla mailen, kolla hppy då å då på stan så klarar du dig med 500mb. Annars kör jag Telia å betalar max 9kr/dagen för surf. Jag utnyttjar friheten & mobiliteten mest hemma eller på ställen det finns wifi kostsnadsfritt. Men jag drar mig inte för att kolla mail, kolla när tåg går mm.

Sådana tjänster går snabbt att kolla, kostar lite då det oftast handlar om text. Ska du sitta å läsa bildtrådar på happy kommer du ge dig ganska snart då det helt enkelt tar för lång tid å ladda sidorna å sitta å scrolla upp å ner å förstora å förminska. Själv drar jag mig för att hålla med webplatser där mycket information måste laddas in. Applikationer tar ofta lite datatrafik, men börjar du köra positioneringsapplikationer kan det dra iväg med datatrafiken.

Vet du redan nu att du ska anväda sidor samt applikationer som drar mycket datakraft kanske du ska köra på det större. Men oftast klarar du dig på det mindre och har marginal över.

Min iPhone kommer bli typ min första telefon jag behåller efter att bindnigstiden har gått ut på 18 månader :) Tidigare telefoner ar jag bytt ut innan bidningstiden har gått ut.

Hoppas du blir nöjd med din iPhone.

[OT] Mobilsurf
> ofta lite datatrafik, men börjar du köra
> positioneringsapplikationer kan det dra iväg med
> datatrafiken.

Inte nödvändigtvis. GPS:en i iPhone (antar att det är samma med andra A-GPS:er) använder ingen datatrafik alls efter att den fått hjälp med den initiala ungefärliga positionen via mobilnätet, detta för att det ska gå fortare att få en position. Sen kör den bara GPS.

Om du däremot ska uppdatera din position på nån nätsida eller liknande så måste den förstås överföras och då kostar det datatrafik. Samma sak med navigeringsapplikationer som hämtar kartor.

[OT] Mobilsurf
Kör man applikation där du vill se närmaste bakomat = Billigt

Kör du sedan samma applikation, men med aktiv vägvisning dit = Kan bli dyrt om det är låååångt till den bakomaten :)

Men som Jomper säger, positionering är billigt medans aktiv rörelsepositionering kan bli dyrt.

[OT] Mobilsurf
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> > ofta lite datatrafik, men börjar du köra
> > positioneringsapplikationer kan det dra iväg
> med
> > datatrafiken.
>
> Inte nödvändigtvis. GPS:en i iPhone (antar att
> det är samma med andra A-GPS:er) använder ingen
> datatrafik alls efter att den fått hjälp med den
> initiala ungefärliga positionen via mobilnätet,
> detta för att det ska gå fortare att få en
> position. Sen kör den bara GPS.
>
> Om du däremot ska uppdatera din position på nån
> nätsida eller liknande så måste den förstås
> överföras och då kostar det datatrafik. Samma
> sak med navigeringsapplikationer som hämtar
> kartor.

fast google maps laddar ju ner kartor konstant.

om man dock lägger in tomtom eller navigon, så slipper man ju det. men man får istället betala en större summa när man köper program/kartor, men det kan det ju vara värt om man nu ska använda navigeringen.

[OT] Mobilsurf
OskarH skrev:
> nere. Happys startsida är dryga 1mb med nokias
> originalläsare och ca 50kb med opera.

Tack för det, då fick man en ungefärlig förståelse om hur stora sidorna är man surfar på.
Verkar som 500mb blir fullt tillräckligt, jag bor ganska centralt i gbg så wlan kan man säkert ofta utnyttja med.

[OT] Mobilsurf
OskarH skrev:
> Happys startsida är dryga 1mb med nokias
> originalläsare och ca 50kb med opera.

Apropå det ja, finns det ingen chans att få en mer mobilvänlig version av forumet?
Jag menar, det är ju egentligen mest bara ren text, så mer än några futtiga kB borde det inte krävas.

Opera minskar visserligen ner det hela avsevärt, men är en väldigt svårarbetad webbläsare i mobilen. Den inbyggda webbläsaren i min Nokia E71 är ljusår bättre, men laddar tyvärr ner allt helt och hållet (man kan stänga av bilder, men det resulterar obegripligt nog bara i att den avstår från att visa bilderna - den laddar ändå ner data så man vinner inget på det där!).

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Mobilsurf
geologen skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Happys startsida är dryga 1mb med nokias
> > originalläsare och ca 50kb med opera.
>
> Apropå det ja, finns det ingen chans att få en
> mer mobilvänlig version av forumet?
> Jag menar, det är ju egentligen mest bara ren
> text, så mer än några futtiga kB borde det inte
> krävas.
>
> Opera minskar visserligen ner det hela avsevärt,
> men är en väldigt svårarbetad webbläsare i
> mobilen. Den inbyggda webbläsaren i min Nokia E71
> är ljusår bättre, men laddar tyvärr ner allt
> helt och hållet (man kan stänga av bilder, men
> det resulterar obegripligt nog bara i att den
> avstår från att visa bilderna - den laddar
> ändå ner data så man vinner inget på det
> där!).

Vilken version av Opera Mini kör du? Jag kör med 3.1, den skalar om Happy alldeles utmärkt på min SE K530.

[OT] Mobilsurf
Kör opera mini i min e71 med och jag tycker den är ljusår bättre än den inbyggda. Kör version 4.2. Vad är det du tycker är jobbigt med opera? Tycker man får grymt mycket bättre överblick över sidorna med opera än den inbyggda.

[OT] Mobilsurf
nisseson skrev:
> Vilken version av Opera Mini kör du? Jag kör med
> 3.1, den skalar om Happy alldeles utmärkt på min
> SE K530.

Jag vet inte vilken version jag har, men vad har det med saken att göra? Opera tar ju bort information så det blir mindre data, men den är väldigt tröttsam att hantera i mobilen. Den "inbyggda" Nokia-webbläsaren är enormt mycket bättre (den uppför sig som en webbläsare på datorn), men innebär tyvärr väldigt mycket mer datatrafik totalt.

[OT] Mobilsurf
Mycketvillhamer skrev:
> Kör opera mini i min e71 med och jag tycker den
> är ljusår bättre än den inbyggda. Kör version
> 4.2. Vad är det du tycker är jobbigt med opera?
> Tycker man får grymt mycket bättre överblick
> över sidorna med opera än den inbyggda.

Den innebär att man tvingas till att använda en idiotisk översiktsvy hela tiden, och det blir ett jävla hattade fram och tillbaks mellan zoomläget och överblicksläget.
"Opera 5 mini beta" står det. Kanske äldre versioner är smartare, men denna version är genomkorkad! Väldigt begränsade möjligheter att konfigurera så det passar mig och mitt användande.

[OT] Mobilsurf
geologen skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > Vilken version av Opera Mini kör du? Jag kör
> med
> > 3.1, den skalar om Happy alldeles utmärkt på
> min
> > SE K530.
>
> Jag vet inte vilken version jag har, men vad har
> det med saken att göra?

För att olika versioner avOpera Mini skalar om sidorna på olika sätt. 3.1 skalar om Happy bra enligt mitt sätt att se saken. Kanske kör du med en annan version som inte skala lika bra.

[OT] Mobilsurf
nisseson skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > nisseson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vilken version av Opera Mini kör du? Jag
> kör
> > med
> > > 3.1, den skalar om Happy alldeles utmärkt
> på
> > min
> > > SE K530.
> >
> > Jag vet inte vilken version jag har, men vad
> har
> > det med saken att göra?
>
> För att olika versioner avOpera Mini skalar om
> sidorna på olika sätt. 3.1 skalar om Happy bra
> enligt mitt sätt att se saken. Kanske kör du med
> en annan version som inte skala lika bra.

Vad menar du med skala? Menar du att den zoomar ut och skalar om sidvyn (för det gör Opera, tyvärr) eller menar du skala av, som att strippa bort onödig data, så är vi eniga där också. Det erkänner jag att Opera gör bra. Tyvärr duger den inte som webbläsare i övrigt...

[OT] Mobilsurf
Men den inbyggda läsaren i e71 har ju också en översiktsvy, bara det att man inte ser var man styr runt den och det går mycket långsammare att gå fram och tillbaka med den?

[OT] Mobilsurf
geologen skrev:
> Vad menar du med skala? Menar du att den zoomar ut
> och skalar om sidvyn (för det gör Opera,
> tyvärr) eller menar du skala av, som att strippa
> bort onödig data, så är vi eniga där också.
> Det erkänner jag att Opera gör bra. Tyvärr
> duger den inte som webbläsare i övrigt...

Version 3.1 använder sig inte av zoomfunktionen utan skalar/möblerar om sidan så den passar in på skärmen. Iaf. Happy blir ganska lyckat. Se nedan.

1.jpg ht=480

[OT] Mobilsurf
Mycketvillhamer skrev:
> Men den inbyggda läsaren i e71 har ju också en
> översiktsvy, bara det att man inte ser var man
> styr runt den och det går mycket långsammare att
> gå fram och tillbaka med den?

Den går, som väl är, att stänga av, vilket jag gjorde efter mycket kort tid. Nu funkar webbläsaren som en normal webbläsare, och man slipper den där översiktsvyn som poppade upp och segade ner webbläsaren kraftigt. Utan den scrollar man mycket snabbt runt på sidorna!

[OT] Mobilsurf
nisseson skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Vad menar du med skala? Menar du att den zoomar
> ut
> > och skalar om sidvyn (för det gör Opera,
> > tyvärr) eller menar du skala av, som att
> strippa
> > bort onödig data, så är vi eniga där
> också.
> > Det erkänner jag att Opera gör bra. Tyvärr
> > duger den inte som webbläsare i övrigt...
>
> Version 3.1 använder sig inte av zoomfunktionen
> utan skalar/möblerar om sidan så den passar in
> på skärmen. Iaf. Happy blir ganska lyckat. Se
> nedan.
>
>

Ok, då fattar jag! Så vill jag absolut inte ha det, så då är jag glad att jag inte har en äldre version av Opera. Sidor ska visas i mobilen precis likadant som om man satt på en dator.

Viss Flash funkar fortfarande inte i den inbyggda webbläsaren, men det är smällar man får ta.

[OT] Mobilsurf
geologen skrev:
> Ok, då fattar jag! Så vill jag absolut inte ha
> det, så då är jag glad att jag inte har en
> äldre version av Opera. Sidor ska visas i mobilen
> precis likadant som om man satt på en dator.
>
> Viss Flash funkar fortfarande inte i den inbyggda
> webbläsaren, men det är smällar man får ta.

Smaken är som baken men det blir ju lite knepigt när PC:n har 1920*1200 och mobilen 176*220 i upplösning om man inte ska ha alltför mycket zoomlösningar.

[OT] Mobilsurf
nisseson skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Ok, då fattar jag! Så vill jag absolut inte
> ha
> > det, så då är jag glad att jag inte har en
> > äldre version av Opera. Sidor ska visas i
> mobilen
> > precis likadant som om man satt på en dator.
> >
> > Viss Flash funkar fortfarande inte i den
> inbyggda
> > webbläsaren, men det är smällar man får ta.
>
> Smaken är som baken men det blir ju lite knepigt
> när PC:n har 1920*1200 och mobilen 176*220 i
> upplösning om man inte ska ha alltför mycket
> zoomlösningar.

Jag har 1024x768 på datorn och 320x240 i mobilen. Skillnaden är inte jättestor.

[OT] Mobilsurf
LeoGbg skrev:
> blablablabla....
> Men hur mycket är 500mb egentligen?
> blablablablabla....
> Räcker då 500mb?

Jag streamar musik lite då och då och från frukost till lunch med lite avbrott emellanåt så blir det 100 Mb på en förmiddag.
500 Mb är alltså ganska lite. Sen finns det ganska mycket bättre alternativ, både vad gäller telefon och abonemang, men det har ju lite med vad man själv gillar förståss.
Jag kör 3 Prat99 eller vad det nu hette och fri surf i turbo-3G kostar 150 spänn/månad utan begränsningar och utan bindningstid. Telenor har ett liknande erbjudande men har tyvärr lite halvkass 3G-täckning på jobbet och switchar över till 2.5G i tid och otid så jag bytte operatör.
Tänk på vad du skall ha telefonen till innan du väljer att binda dig till något dyrt och långdraget abonemang. Om du vill lyssna på musik samtidigt som du surfar eller SMS:ar så kom ihåg att iPhone inte multitaskar...

[OT] Mobilsurf
Ja gillar inte dessa abbonemanger som finns idag på 18/24 mån.. Man betalar ju mobilen två-tre gånger om känns det som.
Så jag kommer istället vänta ut min nuvarande abb. och hålla koll på mobiler på blocket och köra med kontantkort sen så på sätt kan jag helt o hållet styra kostnaderna o har frihet att byta operatör snabbare.

Betalar alldeles för mkt på min nuvarande abb. med tanke på hur jag använder mobilen

[OT] Mobilsurf
iPhone och 500 mb i månaden funker perfekt om man inte tankar eller kollat allt för mycket på youtube. Dessutom funkar wifi otroligt smidigt och man kan roffa åt sig gratis bandbredd lite överallt. Att det skulle finnas någon bättre mobil måste vara påhittat ;)

[OT] Mobilsurf
*Mikael* skrev:
> iPhone och 500 mb i månaden funker perfekt om man
> inte tankar eller kollat allt för mycket på
> youtube. Dessutom funkar wifi otroligt smidigt och
> man kan roffa åt sig gratis bandbredd lite
> överallt. Att det skulle finnas någon bättre
> mobil måste vara påhittat ;)

Hehe Jo jag är ute efter en iPhone till rätt pris för hur jag använder den bara, tänkte inte på nån annan mobilmärke

[OT] Mobilsurf
På 5Gb klarar man titta på alla sammandragen från Tdf, mer behövs väl inte?

För övrigt vill jag tillägga:

varför vill man vara ett iFån när det finns Android?

[OT] Mobilsurf
OskarH skrev:
> zapiens: Många fel i den där reklamen...

nja, att inte kunna multitaska ordentligtn är ju en stor nackdel.

[OT] Mobilsurf
captain8track skrev:
> OskarH skrev:
> -----
> > zapiens: Många fel i den där reklamen...
>
>
> nja, att inte kunna multitaska ordentligtn är ju
> en stor nackdel.

Agreed.

Men batteriet är utbytbart på 3gs.

[OT] Mobilsurf
zapiens skrev:
> På 5Gb klarar man titta på alla sammandragen
> från Tdf, mer behövs väl inte?
>
> För övrigt vill jag tillägga:
>
>
>
>
>
> varför vill man vara ett iFån när det finns
> Android?

Jag är ingen TOTAL iPhone fantast även om jag kör 3gs just nu, men det här var ett roligt svar.

[OT] Mobilsurf
captain8track skrev:
> OskarH skrev:
> -----
> > zapiens: Många fel i den där reklamen...
>
>
> nja, att inte kunna multitaska ordentligtn är ju
> en stor nackdel.

Jupp! Dessutom vet jag aldrig när iPhonen går tillbaka själv till Internetdelning eller inte. Ibland tuggar det igång så fort jag lägger på, men ibland måste jag bläddra upp det i menyn och klicka igång igen. Kan i och för sig vara USB-anslutningen som strular till det, det sitter en gammal mus med USB 1 i uttaget bredvid. USB 1 ställer till en del spök, säger folk.

[OT] Mobilsurf
NH skrev:
> Jag är ingen TOTAL iPhone fantast även om jag
> kör 3gs just nu, men det här var ett roligt
> svar.
>
>

Hi hi, jag den var kul.

Det är härligt med konkurrens och vi kan ha något att välja mellan.
Just nu tycker jag Android baserade enheter är frisk fläkt bland smartphones.

[OT] Mobilsurf
Jag ska börja på nytt jobb på Fredag nästa vecka och fick frågan vilken mobil jag skulle ha. "Låt mig fundera", sade jag. Valet står mellan SE C905 och HTC Hero. Jag lutar starkt åt Hero.

[OT] Mobilsurf
av de skulle jag lätt säga hero. sämre kamera, men i övrigt en så mycket roligare o bättre mobil. tycker i alla fall jag. hade det varit en satio hade jag kanske funderat lite till.

[OT] Mobilsurf
Jag har provade maemo sdk:t på min dator för några dagar sedan.
Förutsatt att microb maemos webbläsare funkar lika bra på telefonen som på sdk:t är webbläsaren riktigt imponerande. Kombinerat med den ganska höga upplösningen kändes det ju nästan som att surfa på en dator (jag körde alltså samma upplösning via scratchbox som telefonen har).

Lite beroende på vilket operativsystem Geologen har skulle han ju kunna testa någon av opera mobil betorna http://www.opera.com/mobile/ kanske är det mera vad du vill ha?

[OT] Mobilsurf
Jensen skrev:
> av de skulle jag lätt säga hero. sämre kamera,
> men i övrigt en så mycket roligare o bättre
> mobil. tycker i alla fall jag. hade det varit en
> satio hade jag kanske funderat lite till.

Satio är för dyr. Det blir nog en Hero.

[OT] Mobilsurf
Plumse skrev:

Om du vill lyssna på musik samtidigt som du surfar eller SMS:ar så kom ihåg att iPhone inte multitaskar...
---------------------------

Nja, om du ska streama musik o kolla mail eller sms:a samtidigt kanske inte går. Men att lyssna på musik från musikspelaren och t ex surfa eller sms:a samtidigt går utmärkt.

I övrigt kör jag Telia och betalar 69/mån för obegränsad surf. Där är det också någon maxgräns för hur mycket data man får använda innan hastigheten stryps. Har dock ingen koll på var gränsen ligger.

För mig funkar det bra. Jag surfar lite allmänt, kollar mail, använder gps:en.

[OT] Mobilsurf
Mr K skrev:
> Obegränsad datatrafik för 199kr/mån eller
> missar jag något?
> http://www.telenor.se/privat/mobiltelefoni/iphone.
> html#T5625_2

Nej, det stämmer. Obegränsad datatrafik men ingen samtalstid i det priset.

Jag har länge tittat på Samsung Galaxy men eftersom ingen operatör har sålt den tillsammans med ett vettigt abonnemang föll jag till föga för en vecka sedan och slog till på en iPhone 3G för 199kr/mån från Telesnor. Får se om jag skaffar Spotify Premium också eller om det får räcka med någon streaming radio-app.

[OT] Mobilsurf
Jag har Telenors företagsabonnemang med datapaket på min jobbtelefon, där är datatrafiken helt obegränsad.

Men jag tror inte jag kommit upp i mer än 4GB trots väldigt frikostigt användande.

Tillbaka
Topp