[OT] molntjänst för backup?

Hmm... är så otroligt ambivalent i den här frågan så det är löjligt och samma sak gäller eposten. Jag växlar mellan outlook och icloud ungefär en gång per år.... är egentligen såå less på det, men varje gång städivern och lusten till förändring kickar igång blir jag sugen att byta.

Jaja, nu har jag precis bestämt mig för att ligga kvar på icloud ett tag till.

Tack för svaren som hjälpte mig i denna eländiga process!

Bumpar detta då jag också behöver tips. I mitt fall behöver jag lagra Terrabytes, och många tjänster blir väldigt dyra när man kommer upp i de volymerna. Jag har tidigare använt Amazon Prime och Crashplan men nu är de tjänsterna stängda. Vad finns det för prisvärda och smidiga alternativ? Ett krav är att backupen ska kunna ske från min NAS, så jag har redan Synology C2 på kandidatlistan.

Backblaze b2 verkar fungera?
5$/tb/mån det blir ju inte gratis tyvärr.
Finns Amazon Glacier tar halva priset men osäker på hur den integrerar med nasen.
Man kan ju sätta upp rsync mellan två nasar på olika ställen om man vill. Det blir ju billigare I längden tror jag men massa underhållsjobb.

Från nas:en (förutsatt command line-åtkomst) kan du ju montera ett storage-konto i Azure och kopiera filer till. Antingen cold eller archive borde ge hyfsat pris.

Problemet med Glacier och liknande tjänster är att jag aldrig lyckas räkna ut hur mycket de egentligen kommer att kosta. Någonstans så är väl de det vettigaste då jag nog aldrig kommer att behöva ladda ned från tjänsten annat än om huset brunnit ned. Jag får väl göra ett nytt försök med de snurriga räknesnurrorna.

Ta en titt på Jottacloud som jag har kört i många år nu och är uppe i 4TB. Skönt att slippa tänka på hur mycket onödigt tjafs GoPron får filma med obegränsad lagring och att ingen tittar mer än förväntat då dom är baserade i Norge. Kan man stå ut med att uppdatera windowsklienten någon gång i månaden är det väl värt en knapp tusenlapp om året för att slippa nörderi.

https://www.jottacloud.com/

Har någon tips på backupprogram som man kan använda mot egen nas? Har just nu crashplan men den kommer ju dö...

/R

Tillbaka
Topp