[ot] Multivan som enda bil

landen sa:
Rompa sa:
Jag är skitnöjd med min Multivan, den går som tåget :)

Ser ju helt magiskt ut, med den riggen kan man ju säga upp lägenheten ;)

Lite så men tanten är inte så positiv tillden grejen, men ungarna o jag skulle gärna :)
Den ligger på ca 0.7 här hemma o 1.0 med husvagnen på, då är ja inte nån som håller 80 heller.
Många tycker att 0.7 är mycket för en modern dieselbil, jag kan instämma lite i det, men med 2600kg tjänstevikt och 5pers och 5st xc FS hojar o packning för en helg så åker man billigt ändå.

Den gula Transportern blev utkonkurrerad av den grå Multivanen i dagarna.

Nu skall här cykelanpassas. ?

IMG_20190513_201204.jpg

Rompa sa:
Mini_me sa:
Rompa sa:

Klart du är nöjd , är ju en VW ;) Om vi bara kan få dig att serva bilen på ett bättre ställe så är ju saken klar ;)

Det är ju en fråga som besvaras under raden Rabatt :) men det vore närmare för mig geografiskt än där jag servar idag.

Sant. Men ska du ha rabatt får du byta till Seat ellet Skoda?

Mini_me sa:
Rompa sa:
Mini_me sa:
Rompa sa:

Klart du är nöjd , är ju en VW ;) Om vi bara kan få dig att serva bilen på ett bättre ställe så är ju saken klar ;)

Det är ju en fråga som besvaras under raden Rabatt :) men det vore närmare för mig geografiskt än där jag servar idag.

Sant. Men ska du ha rabatt får du byta till Seat ellet Skoda?
Och deras Multivan-motsvarigheter då? ;-)

en nackdel med multivan och många liknande bilar är att framstolarna är monterade betydligt högre än de där bak. passagerarna där tittar rakt in i en vägg.

inte populärt. är sedan sidorutorna igenimmade blir det en dyster färd.

toppa det med svårigheter att samtala mellan stolraderna pga buller.

uppskattade vår citroën evasion. bra och imfri ventilation även på väg hem från skidbacken. utsikt framåt för alla passagerare, dräglig ljudkomfort.

men inte fullstor. med bara 445 i längd var den dock lättparkerad, och en tandemcykel gick lätt att backa in mellan framstolarna.

Hej vi kuskar runt i vår gamla Multivan med pop-uptak. Vi kör den som endabil på vår/sommar/höst. På vintern har vi en liten citra som vi alla 4 knör in oss i.
Ångrar mig inte en sekund även om det alltid är något att pyssla med på en så pass gammal bil, motorn tågar dock närmast odödligt på (Bensin 2.5L).

Bilagor

• Skärmavbild 2019-05-13 kl. 21.33.34.png
    Skärmavbild 2019-05-13 kl. 21.33.34.png
    63.8 KB · Besök: 263
Någon som vet varför nya 2019 Multivan kostar över 15 000kr i skatt per år, men äldre 2012 och liknande typ runt 7000kr ?

David_J sa:
landen sa:
Någon som vet varför nya 2019 Multivan kostar över 15 000kr i skatt per år, men äldre 2012 och liknande typ runt 7000kr ?

Skulle tippa att svaret ligger i Bonus/Malus.
Den borde alltså få "normal skatt efter tre års bruk..

Aha hade jag aldrig hört talas om, knepigt att det bara står "Årsskatt 15954 kronor" på Transportstyrelsen, vilket iofs stämmer då, men borde ju gå att referera till denna med: https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus

Det blir ändå 34 000 kr i merkostnad i bara skatt, jämfört med att gå på en 2016 som kostar mer rimliga 4200kr per år.

Senast ändrad:
Inte en Multivan men dock en Opel Vivaro dubbehytt som ända bil. Klart det bästa bilköpet jag gjort. Hela familjen och deras cyklar går in på insidan.

Hade önskat att vi alla kunde sova inne, men ett tält gör jobbet. Möjligt att det blir aningen större eller taktält framöver.

/Ville

theBrand sa:
Ville sa:
Inte en Multivan men dock en Opel Vivaro dubbehytt som ända bil.
/Ville

Hur kommer det sig att det enda ordet man i Hufvudstaden stavar med Ä är det som faktiskt stavas med E?

Va´ eré mé er??

;)

Rättstavning har nog aldrig varit min starka sida. Lite happy-grävande och du lär finna ett och annat mindre bra skrivet inlägg. En gång i tiden skylldes det på mitt tangentbord. Men nu kanske jag kan skylla på att jag är 08:a..=D

landen sa:
David_J sa:
landen sa:

Aha hade jag aldrig hört talas om, knepigt att det bara står "Årsskatt 15954 kronor" på Transportstyrelsen, vilket iofs stämmer då, men borde ju gå att referera till denna med: https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus

Det blir ändå 34 000 kr i merkostnad i bara skatt, jämfört med att gå på en 2016 som kostar mer rimliga 4200kr per år.

Mmm så är det tyvärr..
Bilar uttagna innan 1Juli (kan vara 1aug men nånstans mitt i sommaren) 2018 har nog en mycket bättre ekonomisk set-up.

David_J sa:
landen sa:
David_J sa:
landen sa:

Mmm så är det tyvärr..
Bilar uttagna innan 1Juli (kan vara 1aug men nånstans mitt i sommaren) 2018 har nog en mycket bättre ekonomisk set-up.

Tack för tipset!

Ville sa:
Inte en Multivan men dock en Opel Vivaro dubbehytt som ända bil. Klart det bästa bilköpet jag gjort. Hela familjen och deras cyklar går in på insidan.

Hade önskat att vi alla kunde sova inne, men ett tält gör jobbet. Möjligt att det blir aningen större eller taktält framöver.

/Ville

Hej Ville,
Jag är sugen på den set-up:en eller nåt liknande. fantiserar om att köpa minibussvarianten och plocka ur den sista sätesraden. Det borde bli en bra familjefraktare med plats för cyklar och annan packning. Vid behov kan man kasta in 3 sittplatser till.
Är man finurlig kanske man kan bygga någon form av överslaf att sova på ovanför cyklar och annan packning.
Du får gärna dela med dig lite av dina erfarenheter om du vill.
Vad har du för årsmodell och motor?
Hur mycket dricker den?
Hur upplever du komforten? Burkig, högljudd?
Vad tycker familjen? (Jag anar att det är denna punkt jag kommer få det lite svårt att övertyga....)

Tack!

David_J sa:
Ville sa:

/Ville

Hej Ville,
Jag är sugen på den set-up:en eller nåt liknande. fantiserar om att köpa minibussvarianten och plocka ur den sista sätesraden. Det borde bli en bra familjefraktare med plats för cyklar och annan packning. Vid behov kan man kasta in 3 sittplatser till.
Är man finurlig kanske man kan bygga någon form av överslaf att sova på ovanför cyklar och annan packning.
Hur mycket dricker den?
Vad tycker familjen? (Jag anar att det är denna punkt jag kommer få det lite svårt att övertyga....)

Tack!

Den vi har är dubbelhytten, det vill säga lastutrymme bak men fortfarande stort och rymligt baksäte med skiljevägg mellan. Går inte att stoppa i ett säte till. Fördelen är att packningen inte kommer in i kupén samt att man kan regga den som lätt lastbil vilket halverar årsavgiften.

Tänk på att sätet är stort och skrymmande när det inte sitter i bilen och måste monteras i varje gång den besiktas. Såg inte ut som att man gjorde det utan verktyg.

Vi har en 2014 tror jag, Någon Diesel ECO motor. Skall dra under 7 på pappret men drar mer. Stadskörning ligger kring låga 8. längre turer höga 7 (mycket packning osv)

Komforten är bra, men inte bäst i världen. Lite burkigare än en personbil men rejält rymligt baksäte. Jag gillar att man sitter lite mer upprätt i förarstolen och där frame är komforten som vanligt bättre än bak.

Familjen är supernöjda, barnen anser att vi har gatans största bil och dessutom blixtrar på hjul och huv (opel märket). Galet skönt med så stort lastutrymme och att det som sagt inte påverkar kupén.

Multivanen är säkert bättre om du är 2 st som skall sova. Mer komfort med. Men jag tycker det verkar lite som att den är mer begränsad när det gäller att ha både folk och packning i bilen. En kollega fick till och med ha skidbox på taket när de åkte fler i bilen för skidorna inte fick plats. .

I Opeln är det inga problem, Få in 4:a familjecyklar, kylskåp plus tält med allt som behövs för en vecka och samtidigt ha alla stolar fria är en lyx och bilen är faktiskt inte längre än min gamla Volvo. Prismässigt ligger Vivaron bättre till med.

Ville sa:
David_J sa:
Ville sa:

/Ville

Hej Ville,
Hur mycket dricker den?

Tack!

Den vi har är dubbelhytten, det vill säga lastutrymme bak men fortfarande stort och rymligt baksäte med skiljevägg mellan. Går inte att stoppa i ett säte till. Fördelen är att packningen inte kommer in i kupén samt att man kan regga den som lätt lastbil vilket halverar årsavgiften.

Tänk på att sätet är stort och skrymmande när det inte sitter i bilen och måste monteras i varje gång den besiktas. Såg inte ut som att man gjorde det utan verktyg.

Vi har en 2014 tror jag, Någon Diesel ECO motor. Skall dra under 7 på pappret men drar mer. Stadskörning ligger kring låga 8. längre turer höga 7 (mycket packning osv)

Komforten är bra, men inte bäst i världen. Lite burkigare än en personbil men rejält rymligt baksäte. Jag gillar att man sitter lite mer upprätt i förarstolen och där frame är komforten som vanligt bättre än bak.

Familjen är supernöjda, barnen anser att vi har gatans största bil och dessutom blixtrar på hjul och huv (opel märket). Galet skönt med så stort lastutrymme och att det som sagt inte påverkar kupén.

Multivanen är säkert bättre om du är 2 st som skall sova. Mer komfort med. Men jag tycker det verkar lite som att den är mer begränsad när det gäller att ha både folk och packning i bilen. En kollega fick till och med ha skidbox på taket när de åkte fler i bilen för skidorna inte fick plats. .

I Opeln är det inga problem, Få in 4:a familjecyklar, kylskåp plus tält med allt som behövs för en vecka och samtidigt ha alla stolar fria är en lyx och bilen är faktiskt inte längre än min gamla Volvo. Prismässigt ligger Vivaron bättre till med.

Tack för infon!
Jo, det är mycket som talar för Vivaron. Rel ”billig”, galet praktisk mm.
Jag gillar tanken att kunna dra på semester och ha cyklarna i bilen så man känner sig rätt lugn att strosa runt i nån stad. Det gör jag inte med cyklarna på stället.
Well, vi får se om det samtycks... Tack!

Vi kör S-max idag. Baksätet i den är grym! Tre stolar som kan skjutas och ryggstöden lutas individuellt. Älskar det när man är på långkörning och det är dags att få barnen att sova.
Hoppades kunna hitta ett sånt baksäte i nån minibuss men det verkar kört. Ford har en 9-sitsare (Transit nånting) som såg lovande ut men icke. Ryggstöden har fix pos i sittläge.

Låga 8or i stan och höga 7or med mycket packning på längre turer låter ju som att den är riktigt snål. De transportrar jag har kört har dragit mycket mer.

David_J sa:
Ville sa:
David_J sa:
Ville sa:

/Ville

Hej Ville,
Hur mycket dricker den?

Tack!

Tack för infon!
Jo, det är mycket som talar för Vivaron. Rel ”billig”, galet praktisk mm.
Jag gillar tanken att kunna dra på semester och ha cyklarna i bilen så man känner sig rätt lugn att strosa runt i nån stad. Det gör jag inte med cyklarna på stället.
Well, vi får se om det samtycks... Tack!

Vi kör S-max idag. Baksätet i den är grym! Tre stolar som kan skjutas och ryggstöden lutas individuellt. Älskar det när man är på långkörning och det är dags att få barnen att sova.
Hoppades kunna hitta ett sånt baksäte i nån minibuss men det verkar kört. Ford har en 9-sitsare (Transit nånting) som såg lovande ut men icke. Ryggstöden har fix pos i sittläge.

Jag tror man får hitta en minibuss där man kan ställer cyklarna utan framhjul och en sovplats ovanför kompliterat med taktält kanske om man är många. Dessutom elhybrid, har du hittat det så köper jag....om den är billig..=D

Vi har löst det genom att ersätta Multivanen med en billig bränslesnål 5-sitsig bil plus en veteranklassad (d.v.s skattefri) LT31.

Smidigare att köra till vardags, billigare totalt och mer utrymme på långresor.
Win-Win :)

(Ska bara fixa bromsarna, och bygga om lite och fixa bättre cykelställ och.......)

Renault Traffic, som Opel Vivaro heter när den inte har blixtar, brukar få fina omdömen från hantverkarna så det är nog inget dåligt köp.

Hur långt går en caravell?
Är lite sugen på att byta men många har ju gått över trettiotusen mil.
Är det nåt man ska oroa sig för?

/T

theBrand sa:
Vi har löst det genom att ersätta Multivanen med en billig bränslesnål 5-sitsig bil plus en veteranklassad (d.v.s skattefri) LT31.

Smidigare att köra till vardags, billigare totalt och mer utrymme på långresor.
Win-Win :)

(Ska bara fixa bromsarna, och bygga om lite och fixa bättre cykelställ och.......)

Vi köpte en lagom billig och fräsch Fiat Ducato husbil från 1989 = skattebefriad. Kök, kylskåp, toalett, sköna sängar, solceller, cykelställ, 0,8-0,85 blandad körning = perfekt!

Tanken är att det ska in riktiga säten med riktiga bälten, och LT31 är ju inte så hemsk att smälla med som man kan tro VW var rätt tidigt ute med krocksäkerhet.

Senast ändrad:
Komfort och säkerhet är ju klart nackdelen med gammal husbil. Men kombinationen blir ju ok, man vill inte köra så fort pga högt ljud och då blir den "säkrare". Komforten i övrigt är helt ok.

UrTomas sa:
Komfort och säkerhet är ju klart nackdelen med gammal husbil. Men kombinationen blir ju ok, man vill inte köra så fort pga högt ljud och då blir den "säkrare". Komforten i övrigt är helt ok.

Jag tycker du ska bygga en husvagn du kan dra med hästarna, lugnt tempo och billigt och miljövänligt bränsle också när det finns färskt foder i diket längs med vägen ;)

oxr sa:
Renault Traffic, som Opel Vivaro heter när den inte har blixtar, brukar få fina omdömen från hantverkarna så det är nog inget dåligt köp.

Jag har haft en trafic som hyrbil en veckas cykelsemester, mycket trevlig och personbilslik att köra. Har även ägt en transporter (03a), den är mer lastbil att köra tyckte jag.

theBrand sa:
UrTomas sa:

Jag tycker du ska bygga en husvagn du kan dra med hästarna, lugnt tempo och billigt och miljövänligt bränsle också när det finns färskt foder i diket längs med vägen ;)

Ja, tanken har slagit mig :) Det hade varit riktigt mysigt! Men jag måste nog bygga färdigt griplastarvagnen först...

Satt och kollade drivmedelsprishistorik på Lördagsmorgonen, som man gör ;)

Vill bara tipsa om, för er som anser HVO vara miljömässigt riktigt, att priset för HVO100 nu efter reduktionsplikten sänkts sjunkit under vad vanlig Diesel kostade innan reduktionsplikten sänktes.
IMG_0148.png

Någon som har erfarenhet av den nya Multivan T7 ?

Och gärna jämfört med T6 varianten, som väl är beprövad och fortfarande säljs parallellt?

Vi kommer "alltid" att behöva 7-8 sittplatser + ordentligt lastutrymme, så därav intresset.

Multivan T7 som kom för nått år sen är ett rent missfoster, design och konstruktionsmässigt. Sikta på en fin T6 istället.

T7 är baserad på personbils-plattform medan t6 och tidigare är på bruksbil. Vet ärligt talat inte vad det innebär mer än att t6 känns genuint mycket mer gedigen

T7 finns ju som hybrid med bara 360 kr i skatt vilket tillsammans med el i 3-4 mil förbättrar ekonomin rejält för min del. Jag funderar på den med ett taktält. Hade kunnat vara smukt.

T7 finns ju som hybrid med bara 360 kr i skatt vilket tillsammans med el i 3-4 mil förbättrar ekonomin rejält för min del. Jag funderar på den med ett taktält. Hade kunnat vara smukt.
Annars finns det ett gäng id buzz med lägre pris än t7 laddhybrid på blocket, om man kan leva med den märkliga gula färgen. (jag hade föredragit helt eldriven men förstår att det beror på personlig preferens)

Annars finns det ett gäng id buzz med lägre pris än t7 laddhybrid på blocket, om man kan leva med den märkliga gula färgen. (jag hade föredragit helt eldriven men förstår att det beror på personlig preferens)
Jag har sett att det har dykt upp många. Tyvärr alla femsitsiga. Jag hade gärna tagit el om räckvidden hade varit något längre.

En sjusitsig längre version kommer inom något år men den kommer nog kosta uppåt 700 - 800´som ny gissar jag.

Ja, taktältet åker ju bara på någon gång då och då förstås.

Jag har sett att det har dykt upp många. Tyvärr alla femsitsiga. Jag hade gärna tagit el om räckvidden hade varit något längre.

En sjusitsig längre version kommer inom något år men den kommer nog kosta uppåt 700 - 800´som ny gissar jag.

Ja, taktältet åker ju bara på någon gång då och då förstås.
7-sits och aningen större batteri kommer första halvan av 2024 säger VW men det lär väl inte innebära leverans, och antagligen är priset rejält ja

Tillbaka
Topp