David_J sa:
Ville sa:
Inte en Multivan men dock en Opel Vivaro dubbehytt som ända bil. Klart det bästa bilköpet jag gjort. Hela familjen och deras cyklar går in på insidan.
Hade önskat att vi alla kunde sova inne, men ett tält gör jobbet. Möjligt att det blir aningen större eller taktält framöver.
/Ville
Hej Ville,
Jag är sugen på den set-up:en eller nåt liknande. fantiserar om att köpa minibussvarianten och plocka ur den sista sätesraden. Det borde bli en bra familjefraktare med plats för cyklar och annan packning. Vid behov kan man kasta in 3 sittplatser till.
Är man finurlig kanske man kan bygga någon form av överslaf att sova på ovanför cyklar och annan packning.
Du får gärna dela med dig lite av dina erfarenheter om du vill.
Vad har du för årsmodell och motor?
Hur mycket dricker den?
Hur upplever du komforten? Burkig, högljudd?
Vad tycker familjen? (Jag anar att det är denna punkt jag kommer få det lite svårt att övertyga....)
Tack!
Den vi har är dubbelhytten, det vill säga lastutrymme bak men fortfarande stort och rymligt baksäte med skiljevägg mellan. Går inte att stoppa i ett säte till. Fördelen är att packningen inte kommer in i kupén samt att man kan regga den som lätt lastbil vilket halverar årsavgiften.
Tänk på att sätet är stort och skrymmande när det inte sitter i bilen och måste monteras i varje gång den besiktas. Såg inte ut som att man gjorde det utan verktyg.
Vi har en 2014 tror jag, Någon Diesel ECO motor. Skall dra under 7 på pappret men drar mer. Stadskörning ligger kring låga 8. längre turer höga 7 (mycket packning osv)
Komforten är bra, men inte bäst i världen. Lite burkigare än en personbil men rejält rymligt baksäte. Jag gillar att man sitter lite mer upprätt i förarstolen och där frame är komforten som vanligt bättre än bak.
Familjen är supernöjda, barnen anser att vi har gatans största bil och dessutom blixtrar på hjul och huv (opel märket). Galet skönt med så stort lastutrymme och att det som sagt inte påverkar kupén.
Multivanen är säkert bättre om du är 2 st som skall sova. Mer komfort med. Men jag tycker det verkar lite som att den är mer begränsad när det gäller att ha både folk och packning i bilen. En kollega fick till och med ha skidbox på taket när de åkte fler i bilen för skidorna inte fick plats. .
I Opeln är det inga problem, Få in 4:a familjecyklar, kylskåp plus tält med allt som behövs för en vecka och samtidigt ha alla stolar fria är en lyx och bilen är faktiskt inte längre än min gamla Volvo. Prismässigt ligger Vivaron bättre till med.