[ot] Multivan som enda bil

Octagon

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet av att ha en Multivan som enda bil för en familj? Drömmen är att kunna häva i cyklar där bak, nöd-övernatta när man är 2, få med allt man vill när det ska åkas på europamester, fika bekvämt inuti bilen när man är på utflykt i skitväder. Haka på ett tält och dra på weekendtur med barnen. Osv.

Behovet av en Multivan är dock mer grumligt. Vi bilpendlar inte och parkerar sällan på trånga gator så behovet av liten bil finns inte. Bilen används mest för utfärder, semester, långresor och till Ikea/Bygggmax osv. Familjen (4 pers) har för närvarande en Mondeo som fyller de flesta av våra behov: lastdryg, bra säten och plats även bak, tyst i kupén. Skulle lika gärna kunna ha en V70. Billig bil ger pengar över till många nätter på vandrarhem, så det där med övernattning känns egentligen onödigt. Och det är sällan det inte räcker med Mondeo+takbox+cykelställ, även om det är drygt att lasta.

Nån som har/har haft en Multivan eller liknande som enda bild som kan säga om det är fantastiskt eller bara onödigt? Blir jag lyckligare med en sån än med en vanlig kombi?

Jag är uppväxt med tre generationer Caravelle efter att det blev för trångt att åka 6 i en 245:a. En T3:a och två T4:or varav en den förlängda sorten.

Sammanfattningsvis så är väl komforten sådär, utom om man har pilotstolar fram. Lastutrymmet är inte oväntat jättebra. Den stora kupén gör det bullrigare än jämförbara mindre bilar. Men platsen är svårlslagen. Särskilt den förlängda där det gick in en DH-cykel ståendes rakt in med hjulen på om man tog ur baksoffan. Dvs 6 cyklar och 6 sittplatser i bilen. Kalasbra.

Nackdelen är att saker glider runt och in under säten mm och jag har inte sett någon som haft någon standardlösning på lastgaller, något jag själv tycker är ett krav i en bil där det är öppet till bagaget. Sådär krocksäkert med bagaget dvs.

Jag har åkt bak i soffan på en Multivan T4 (dvs äldre än 2003), det var inte så kul, helt platt säte och omöjligt att höra vad dom där fram sa. Tror att T5 är något bättre, men baksäteskomfort är helt klart en faktor att ta med, vi åker ofta 6-8 timmar med barn i baksätet. Måste kolla baksäteskomfort på Multivan T5.

Lastgaller, det får jag kolla upp. Däremot vet jag att Multivan har en låda under soffan som gör att man inte kan lasta skidor lika smidigt på golvet som i en Caravelle, så lite bättre koll på lasten.

DH med hjulen på. Härligt. Allt går att få med i Mondeon men det tar en evighet att lasta ur och i.

En caddy life maxi med sista sätesraden urlyft ger en trevlig bil att åka 5 pers i och ett stort bagage för cyklar mm. En Caddy är mkt trevligare att åka i och ser också trevligare ut, vi har en sådan i familjen och använder den till allt från korta cykelturer till skidsemester med 7 pers i. Mkt mångsidig

Bilagor

• IMG_0788.JPG
    IMG_0788.JPG
    30.7 KB · Besök: 1,092
  • IMG_0785.JPG
    IMG_0785.JPG
    123.8 KB · Besök: 4,785
Simon89 sa:
En caddy life maxi med sista sätesraden urlyft ger en trevlig bil att åka 5 pers i och ett stort bagage för cyklar mm. En Caddy är mkt trevligare att åka i och ser också trevligare ut, vi har en sådan i familjen och använder den till allt från korta cykelturer till skidsemester med 7 pers i. Mkt mångsidig
Vi var och provkörde en sån halva familjen när Caravelle T4 nummer ett skulle bytas ut. Alla dömde ut komforten fullständigt. Kyrkbänkar i baksätet och usel fjädringskomfort. Då är T4:an ändå ingen superkomfortabel bil men det var den vi jämförde med. Så smaken är väl som baken. Eller så var det något fel på den, tror modellen var rätt ny då. Annars verkade den ha hyfsad potential.

Jag slår ett slag för Trafic modell förlängd. Rymmer väldigt mycket och är billig att äga, ljudnivån är ointressant för mig av självklara orsaker.

Jag antar att mer personbilslika varianter som Sharan inte uppfyller utrymmeskraven för #vanlife-utflykter?

Hade en Renault Trafic som lånebil 120 mil häromåret när familjens Espace var indisponerad. Funkade fint men var ju ganska mycket buss. Härligt rymlig dock.

/johan

Vill man ha säkrare last så finns ju Transporter som 5-sitsig kombi med skiljevägg. Har en kompis som kör en sån som kombinerad arbetsbil och familjebil, han trivs jättebra med den.

VW Sharan och Ford S-Max har jag tittat på, bra och praktiska på många sätt. Kanske ett bättre val än Multivan egentligen. Men när man ändå håller på kan man ju gå hela vägen, en Sharan kan man inte gå omkring i och den är inte bäddbar för 2 pers.

Renault Trafic. Har hört rysliga historier om kvaliteten, jag är en sån som köper rätt gamla bilar och mekar själv. Men många bilar har ju rykten. Förlängd, hmm, meningen är att dem ska gå att parkera på vanliga parkeringsplatser, inte bara utanför ICA Maxi utan gärna i Italien också. Multivan är lika stor som en V90, dvs bara nån cm längre än Mondeon, förhoppningsvis med bättre backspeglar dock.

Egentligen hade jag "behövt" 3 bilar. En snygg för att visa hur lyckad jag är (typ Mercedes GLC, V90XC osv), en WV California eller Ford Nugget för utflykter där man vill kunna avverka mil och en stor vinterutrustad husbil för skidåkning i Norge med barn och hund. Men vår parkering rymmer bara en bil och primära behovet är att kuska iväg 5-8 timmar i hög fart vilket gör California för dyr och Husbil för långsam.

Konvalj sa:
Vill man ha säkrare last så finns ju Transporter som 5-sitsig kombi med skiljevägg. Har en kompis som kör en sån som kombinerad arbetsbil och familjebil, han trivs jättebra med den.
Sån såg jag i Järvsö. Med fin cykel i skåpet. Blev sugen på både bil och hoj. Det enda trista är att man inte kan bädda i den som i Multivan.

Med lite tur hittar marran hit. Han har ju rattat folkabussar i olika storlek och är bevandrad på actionorienterade utflykter.

/Johan

Sharan m fl har nackdelen att de inte är riktigt lika bekväma som en bra personbil samtidigt som de inte riktigt levererar utrymmena från en minibuss. Jag tycker nog att det är bättre att välja antingen eller, men uppenbarligen tycker många olika eftersom det är rätt gott om dem. Vi avverkade en Sharan också men den blev kortlivad, ingen tyckte den var riktigt bra. Plus att den strulade.

Bussarna är rätt lättmanövrerade i trånga utrymmen i och med att de är så kantiga och har dugliga speglar. Valfri golfklass-bil med löjligt små bakrutor och runda hörn är värre ur det perspektivet.

Jag har kört VW Transporter/Caravelle många mil genom åren, och förarplatsen är då utmärkt ur mitt perspektiv. Övriga säten är bra, och långt från "kyrkbänkar". Men då är jag också bekvämast med ganska upprätta och stumma säten. Vill man ha rallysäten eller F-16-cockpit-säten, då får man nog leta på annat håll. Men att köra Transporter hundra mil i under en dag skulle jag personligen inte ha några problem med. Det skulle jag inte lika gärna göra i t ex en modern Volvo.

Det är skitsmidigt med buss... Har en Sprinter nu och har haft både Crafter och Transit innan, förstår inte hur man klarar sig utan?

Vi var 5 Pers med packning och 4 cyklar när vi åkte på VR häromåret...det är bara att köra in fyrhjulingen om den behöver till verkstaden, byggmaterial osv inga problem... :)

Den rullar 9000 mil om året så nog går dom att åka i.

Vad det gäller komforten i Multivan är det väl inget större problem, speciellt om du har de separata stolarna på andra raden. Nu vet jag inte hur ny du är ute efter, men senaste generationen Mercedes V klass är hiskeligt fin, modellen innan inte så dumt heller.

Simon89 sa:
Har bara sett sån på en parkering, såg förnuftig och praktisk ut. Snygg... jag bryr mig inte så mycket om det, men inte är den vacker i alla fall. Mina erfarenheter av Caddy är inte direkt något tyst och bekväm långfärdsmaskin. Men det kan ju vara annat med nyare. T5 Multivan däremot har jag åkt i, den var tyst, i vart fall fram.

Senast ändrad:
Octagon sa:
Simon89 sa:
Har bara sett sån på en parkering, såg förnuftig och praktisk ut. Snygg... jag bryr mig inte så mycket om det, men inte är den vacker i alla fall. Mina erfarenheter av Caddy är inte direkt något tyst och bekväm långfärdsmaskin. Men det kan ju vara annat med nyare. T5 Multivan däremot har jag åkt i, den var tyst, i vart fall fram.

Jag har baksätes åkt avesta-helsingborg-avesta utan några komfort lr hörptoblem i en t5. Det var inge mer obekvämt än baksätet i min gamla volvo v40, vist var det lite bulrigare än en person bil men det är ju inte särskilt förvånande.

Du behöver en av den långa modellen om du ska få in cyklar på ett vettigt sätt.
Tyvärr är lång Multivan knepigare att hitta, men det finns iaf!
Men Transporter Kombi är ett mycket bra alternativ.
Funderar själv på Transporter Kombi då den är en mycket bra dragbil och rymmer cyklar och hela familjen.

Vi kör en kort -13 multivan diesel 4m automat!
Var sugen i många år och tog äntligen steget för 1 1/2 år sedan. Fantastisk bil, skön att köra långt, smidig i stan, allt rymms, inga problem att hobbycampa några nätter/år. Enda nackdelen är att jag blev tvungen att ta be körkort för att få dra något.
Den är tyst i cupe och jag har aldrig hört någon passagerare klaga, snarare tvärt om?

Om du kollar på snäppet under och fård ska du ha en Galaxy och inte en S-max- same same men galaxyn är högre men med det sagt så är en riktig buss typ caravelle en lisa för själen iom det är så lättlastat och om ni ändå inte kör i stan så tycker jag ni ska satsa på nåt sånt. Man lever bara en gång och en buss går å sälja om ni tröttnar på den.

Bara gör't!

/T

Min svåger har många H-Citror. Charmiga, men kanske inget modernt motorvägs-lok. Ekonomiskt har det varit kanonbra för honom eftersom dom plötsligt blivit väldigt inne och mångdubbelt dyrare...

Jag kör en T4 multivan, supernöjd.

Ångrar lite att jag inte gick på en T5 (tänkte att T4 skulle vara lite mer driftsäker då många T5or jag såg på annons endera hade fått växellåda eller motor utbytt/renoverad), den har skjutbar soffa och tre riktiga bälten i soffan något jag gärna hade haft i min när man ska åka fem personer och lasta lite mer kanske. Som någon skrev så hamnar de som sitter i soffan längst bak lite väl långt från föraren för att man ska kunna konversera. De som sitter i fåtöljerna i andra raden kan man dock ha fina samtal med, men eftersom jag har tre barn så hade jag gärna haft möjligheten att kunna plocka ur fåtöljerna och dra fram soffan istället.

Angående sittkomfort så är det inte samma soffa i caravelle som i multivan, soffan i multivan är ganska trevlig tycker jag, fåtöljerna är bekvämare än framsätena enligt mig.

Att kunna fälla upp bord och ha lite mysigt fika är kanon!

Sova i bilen funkar ganska bra, men bädden man får när man fäller blir ganska "bucklig", vi kör med en tjock bäddmadrass som vi rullar ihop tillsammans med täcke och lakan när man bäddar upp. Men det är lite meckigt att behöva hålla på och skjuta soffan fram och tillbaka (I både T5 och T4 får man skjuta soffan frammåt för att bädda, men i T4:an så är det bara för att få "sovläge"). Så inför årets äventyr tänkte jag snickra en bädd i spånskiva som fälls framåt från bagaget, så jag bara behöver fälla ryggen på soffan och dessutom får en plan bädd.

Vi går också i bilbytar-tankar här hemma. Med två barnstolar i baksätet blir kupen i vår nuvarande bil för kort.
Sambons syster har tidigare haft Multivan för att köra tre ungar, två hundar, vagnar etc. Men de bytte faktiskt ner sig till en Caddy Maxi Life (den långa civila caddyn alltså) och är nöjda. Och de åker långt i den. Därför har den blivit ett alternativ även för oss. Tveksamt om vi vill ha/behöver maxi-modellen dock.

Jag är inne på min 3e multivan. Har haft två T5 och har nu T6an. Det är utan konkurrens den bästa bil jag haft. Komforten är utsökt på alla platser, men om man är lite längre så är soffan i tredje raden lite bekvämare eftersom kaptensstolarna i andra raden sitter något lågt.
Jag har varje år åkt på bilsemester ut i Europa och tagit 24-timmars pass bakom ratten och man sitter som en kung med dubbla armstöd och rejält tilltagen stol. I somras åkte vi 7 pers med packning och två cyklar. Jämfört med passat/audi A6 som jag haft tidigare så krossar multivanen som långfärdsbil.

Jag bor i Solna och fickparkerar varje dag. Överblicken, den kantiga formen och den förvånansvärt lilla vändradien gör den utmärkt i stan och till vardags. Jag har haft flera passater som tjänstebil tidigare och varit besviken på kvaliteten. Jag har inte haft ett enda problem med någon multivan, dock har jag bara haft dem i tre år och sedan bytt så jag kan inte säga något om hur de håller i längden.

Nackdelarna är att de är svindyra, med lite extrautrustning är du snabbt uppe mellan 5 och 600´. Sedan väger soffan över 100 kg vilket gör den jävligt jobbig att ta i och ur.

Senast ändrad:
Oskar sa:
Va ere för skillnad mellan Multivan och Caravelle?

Transporter är billigaste alternativet (finns också med fönster och stolar bak). Caravelle är mellanalternativet. Multivan lyxalternativet.

Inredning och stolar i Caravelle är är simplare. Sedan är inte stolarna bak skjut/vänd/uttagbara utan fastskruvade i golvet.

Senast ändrad:
Jag har ganska många kunder på jobbet som kör multivan och har den som enda bil. Dom är lyriska över allt utom priset ?

Det är en grym bil.

Inne på vår andra multivan. Integrerade barnstolar. Plats för allt man behöver. 4 cyklar på cykelstället (ww orginal) bak, kajakerna på taket, tält och packning och ungar i bilen. 4 hjulsdrift och diesel. Sitter super, både fram och bak, sidoarmstöd både fram och bak. Välj med fåtöljer istf soffa bak. Soffan tar bara plats, vi har tagit ut vår (den väger 90kg och är otymplig att ta i och ur) nästa bil blir en med 6 fotöljer istället. Skidor fjällpulka vagn hundar cyklar allt får plats inne i bilen. Dock inte på samma gång ?Köp! Sidodörrar som är fjärrstyrda oxå bra när barnen är mindre och inte orkar stänga dörren själv. Nästa blir röd/vit ?

Bilagor

• IMG_9998.JPG
    IMG_9998.JPG
    102.7 KB · Besök: 2,026
Jag gillar Sharan/ Alhambra - inne på vår tredje, ganska flexibel inredning, stolar och möjligheter. Multivan och nya Mercedesbussar är självfallet bättre men även dyrare. Många tycker om att sitta högt, lätta att komma i och ur. Audi A6 är tystare, snabbare men skuffen innebär begränsningar och man måste vara frisk för att komma ned i den. Körde dock en sådan, med en 3.0 tdi och automat ca 40 mil efter en veckas segling - det var en dröm, gasa, styra och bromsa - tyst dessutom.

Multivan är nice! Går själv i bilbytartankar så denna tråden är ju högintressant.
Någon som kan uttala sig om verklig förbrukning på en diesel resp tsi?
Hur är det med driftsäkerheten på några år gamla bilar?
Någon som testat alternativen transit custom eller nya toyota proace?

Hur långt är bagaget i Caddy Maxi om baksätet är kvar i bilen?
Egentligen klarar man nog sig väldigt bra med en sån. Den är både billigare och snålare. Men där med att sova i bilen kan ju bli rätt tight :)

Multivan är en helt fantastisk bil, särskilt till priset för en ny https://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Multivan_2_0TSI_150hk_Comfortline_69380313.htm?ca=16&w=3
Jag kör med en California som är ungefär samma fast med uppfällbart tak. Bättre bil har jag aldrig haft. Komforten är helt fantastisk med armstöd på stolarna fram. Vid långkörning kommer jag alltid fram mer utvilad och alert än med en BMW 5-serie eller Volvo V70 etc.
För det med aktivt fritidsliv finns det inte mycket som slår den.
Jag var i hemsedal med grabbarna och sov nere i bilen tre nätter, fungerade perfekt:
i-pJFgxwD-XL.jpg

i-BTB2G9s-XL.jpg

Senast ändrad:
kave sa:
Multivan är en helt fantastisk bil, särskilt till priset för en ny https://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Multivan_2_0TSI_150hk_Comfortline_69380313.htm?ca=16&w=3
Jag kör med en California som är ungefär samma fast med uppfällbart tak. Bättre bil har jag aldrig haft. Komforten är helt fantastisk med armstöd på stolarna fram. Vid långkörning kommer jag alltid fram mer utvilad och alert än med en BMW 5-serie eller Volvo V70 etc.
För det med aktivt fritidsliv finns det inte mycket som slår den.
Jag var i hemsedal med grabbarna och sov nere i bilen tre nätter, fungerade perfekt:

Hur är det med ventilation? Finns det möjligheter till det så allt slipper bli surt av kondens i hela bilen när man sover i den?
?

kave sa:
Jag kör med en California som är ungefär samma fast med uppfällbart tak. Bättre bil har jag aldrig haft. Komforten är helt fantastisk med armstöd på stolarna fram.

Kikar också på VW California har du varianten med minikök etc, eller med många sittplatser ?
Finns väl inte många på den svenska marknaden, är de Tyskland som gäller (även för Multivan kanske ?)

Freed sa:
Multivan är nice! Går själv i bilbytartankar så denna tråden är ju högintressant.
Någon som kan uttala sig om verklig förbrukning på en diesel resp tsi?
Hur är det med driftsäkerheten på några år gamla bilar?
Någon som testat alternativen transit custom eller nya toyota proace?

Hur långt är bagaget i Caddy Maxi om baksätet är kvar i bilen?
Egentligen klarar man nog sig väldigt bra med en sån. Den är både billigare och snålare. Men där med att sova i bilen kan ju bli rätt tight :)

Vad gäller förbrukning så snittar jag 8,2 l/100km på året (4000 mil). 150hk TDI framhjulsdrift.

Senast ändrad:
Vi är inne på vår 4:e VW Caddy. De 2 första var klassiska skåp.
Sen kom ett barn in i bilden som gjorde att vi behövde fler sittplatser, följden blev Caddy Maxi Life.
Den första Maxi Life vi hade var förföljd av lite barnsjukdomar, fjädrar som gick av och rostangrepp alldeles för tidigt. Den gjorde vi oss av med innan den började kosta mycket pengar. Första årsmodellen som producerades (fan vet årsmodell).
Vi gillar konceptet och skaffade en nyare modell istället och är hittills mycket nöjda.

Anledningen till så stor bil är hundar, just nu bara 3 men tidigare hade vi både 4 och 5 oxå. I schäfermodell.
Jag har byggt hundburar som är måttanpassade till bilen. Dubbelbur bak och en stor rackare med ingång från sidodörren.
Vi har ett bakstäte kvar där barnstolen sitter i övrigt rensat invändigt.

Komforten är ok, inte i klass med V70'n som jag kör i tjänsten men inget jag drar mig för att köra längre sträckor med. I somras var vi i Åre och vände, en nätt resa på250 mil. Till sommaren blir det Sundsvall-Åre-Trysil-Strömstad då vi landar bortåt 350mil. Vi utgår från Skåne så det blir en del mil.

Hur baksätet är att sitta i för vuxna människor är lite svårt att uttala sig om eftersom de alltid är utplockat. Men grabben i barnstolen gillar sällskapet med hundarna i alla fall....

Körde en helt ny Caddy maxi life till Åre och hem igen från skåne i påsk.
4wd med dsg låda. Väldigt bra att köra långt, tungt lastad. Lite vägljud såklart (dubbdäck).

Dock sprack vindrutan på fyra ställen efter stenskott. Lite väl känsligt kan tyckas.

Tillbaka
Topp