[ot] Multivan som enda bil

Har precis samma frågeställning.
Vi lider dock av dåligt koldioxidsamvete och vill köra fossilfritt, då är det gas/bensin som gäller (el funkar inte på långresor).
Bor även i en SÄÄVIINBRANT backe så 4wd är krav.

Har ännu inte sett något större än Subaru outback med Gas+4wd. Om det finns får någon gärna tipza. :)

Enligt http://www.facit.com/se/model/volkswagen-multivan-familjebuss/?vid=7131823 drar en bensinare 9,2 medan dieseln drar ca 6,7 l/mil. 2,5 dl ger ca 3:50 milen. Skillnaden i skatt för T5 är dryga 3000:-. Å andra sidan är bensinbilen väldigt mycket billigare i inköp. Hur mycket bilarna drar i verkligheten vet jag inte, men har för mig att den California T5 med 2wd 130hk diesel jag åkte med drog 8 dl/milen.

Jag har en Sharan, men kommer att byta till en Multivan. Det är klart bättre plats för att lasta in cyklar och annat i Multivan och den känns likadan att köra. Priset är högre, men också andrahandsvärdet, jämfört med de vanliga familjebussarna.

Nu har jag sett trådtiteln några gånger per dag och hittills läst fel varje gång... Yrkesskadad!
img_6543.jpg

Konkret sa:
Hur är det med ventilation? Finns det möjligheter till det så allt slipper bli surt av kondens i hela bilen när man sover i den?
?
Jag har modellen utan kök (California Beach) med sk luftvärmare, en dieselvärmare som är gjord för att gå 24 timmar per dygn som enbart värmer kupen, Inga problem att torka skidkläder etc. Det kan vara bra att ha ett fönster lite öppet med tre personer i bilen när inte taket är öppet (som har ventiler).
Jag köpte min bil i Tyskland då det finns väldigt få i Sverige.

Intressant tråd.

Många T5:or verkar ha bytt motor pga hög oljeförbrukning eller nått sånt. Är det någon som vet vad man skall passa sig för tex vissa motorer eller årsmodeller?

Randigeralf sa:
Intressant tråd.

Många T5:or verkar ha bytt motor pga hög oljeförbrukning eller nått sånt. Är det någon som vet vad man skall passa sig för tex vissa motorer eller årsmodeller?
Kanske hänger ihop med om fler VW verkstäder än den vid jobbet ägnar sig åt joyrides på fullgas med kall motor direkt från parkeringen när de flyttar bilarna in och ut ur hallen..

Rattnalle sa:
Randigeralf sa:
Intressant tråd.

Kanske hänger ihop med om fler VW verkstäder än den vid jobbet ägnar sig åt joyrides på fullgas med kall motor direkt från parkeringen när de flyttar bilarna in och ut ur hallen..

Hoppas för deras skull att dom har nått roligare än multivan för deras joyrides.

Randigeralf sa:
Rattnalle sa:
Randigeralf sa:
Intressant tråd.

Hoppas för deras skull att dom har nått roligare än multivan för deras joyrides.
Ja igår hade de en Crafter också när jag gick förbi :)
Och en passat sommeken lyckades pricka mitt i vattenpölen jag gick bredvid med. Så jag kanske är lite bitter över det fortfarande.

Senast ändrad:
Konkret sa:
kave sa:
Multivan är en helt fantastisk bil, särskilt till priset för en ny https://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Multivan_2_0TSI_150hk_Comfortline_69380313.htm?ca=16&w=3
Jag kör med en California som är ungefär samma fast med uppfällbart tak. Bättre bil har jag aldrig haft. Komforten är helt fantastisk med armstöd på stolarna fram. Vid långkörning kommer jag alltid fram mer utvilad och alert än med en BMW 5-serie eller Volvo V70 etc.
För det med aktivt fritidsliv finns det inte mycket som slår den.
Jag var i hemsedal med grabbarna och sov nere i bilen tre nätter, fungerade perfekt:

Hur är det med ventilation? Finns det möjligheter till det så allt slipper bli surt av kondens i hela bilen när man sover i den?
?

Någon som vet ^^^^?

Konkret sa:
Konkret sa:
kave sa:
Multivan är en helt fantastisk bil, särskilt till priset för en ny https://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Multivan_2_0TSI_150hk_Comfortline_69380313.htm?ca=16&w=3
Jag kör med en California som är ungefär samma fast med uppfällbart tak. Bättre bil har jag aldrig haft. Komforten är helt fantastisk med armstöd på stolarna fram. Vid långkörning kommer jag alltid fram mer utvilad och alert än med en BMW 5-serie eller Volvo V70 etc.
För det med aktivt fritidsliv finns det inte mycket som slår den.
Jag var i hemsedal med grabbarna och sov nere i bilen tre nätter, fungerade perfekt:

?

Någon som vet ^^^^?

Tror det skrevs tidigare att det finns ventilation när taket är uppfällt.

Om bilen ska hålla sig torr krävs någon form av värmekälla, plus ventilation då. En del bussar är utrustade med luftvärme, typ som en kupévärmare som går på diesel, då blir det varmt och torrt. (Alltså inte bränsledriven motorvärmare.) Utan denna är det som vilken bil som helst, dvs det går att sova om man vädrar ordentligt och kör bilen varje dag vid kyligare väder. Jag har bott några nätter i en Passat, det funkar.

Taket på California är mer att likna vid ett tält när man sover där uppe, då finns gott om ventilation, för kyligare väder kan man behöva spänna på en isoleringsremsa på själva tygdelen om man ska ha varmt uppe. Isoleringen tar bort en del ljud också.

Börjar bli dax för oss att skaffa större bil och vi sneglar på multivan.
Har någon koll på hur det fungerar med cykelhållare på dragkrok? Har en Thule VeloCompact (tippbar). Dragkroken dragkroken ser ut att sitta en 5cm lägre än på våran nuvarande bil, samt att bakluckan svänger ut mycket snabbare.

Jag har inte kollat än men om du vill kan du få prova på min multivan (T5). Finns norr om stan.
Jag är själv nyfiken på om det funkar men har inte köpt ställ ännu.

Kan varmt rekommendera bussen som enda bil om man inte är känslig för att köra lite större bilar.

Den är helt super som cykelnbuss. Åker lätt fyra vuxna med cyklar och allt på en helgutflykt och då allt inne i bilen.

joeldevahl sa:
Börjar bli dax för oss att skaffa större bil och vi sneglar på multivan.
Har någon koll på hur det fungerar med cykelhållare på dragkrok? Har en Thule VeloCompact (tippbar). Dragkroken dragkroken ser ut att sitta en 5cm lägre än på våran nuvarande bil, samt att bakluckan svänger ut mycket snabbare.

Kan det stämma? Finns det inte standard för hur högt en dragkrok ska sitta?

Den standarden bör väl vara i form av ett intervall. Det räcker ju att gå ut på närmaste parkering för att se att det bara är ungefär samma.

Oskar sa:
Rattnalle sa:
Den standarden bör väl vara i form av ett intervall. Det räcker ju att gå ut på närmaste parkering för att se att det bara är ungefär samma.

Om ens det. Husvagnsägare verkar ju haft problem med Volvo XC90, t.ex.: https://www.pressreader.com/sweden/vi-bilägare/20170418/282995399723579
Jo jag har sett den. Husvagnsdragare brukar ju iofs annars vara okänsliga för hur vagnen lutat, normalt framåt så att bilen pekar uppåt..

Jag tror definitivt på den här bilen åt dig.

Här är en bra produktbeskrivning

Bilagor

• IMG_0176 resize.jpg
    IMG_0176 resize.jpg
    68.9 KB · Besök: 287
jag Har nu ägt en Multivan -17 sedan i somras, är mycket nöjd med förbrukningen och komforten och bilen i sig. Mugghållare tillhörande soffan hade iofs varit bra.

Rompa sa:
jag Har nu ägt en Multivan -17 sedan i somras, är mycket nöjd med förbrukningen och komforten och bilen i sig. Mugghållare tillhörande soffan hade iofs varit bra.

Det finns mugghållare för soffan, men å andra sidan får man ju ha soffan så långt bak för att frigöra dem så bagaget försvinner. Kanske var det du menade. Mugghållarna i bordet är ju också närmare oanvändbara. Bortsett från det är bilen riktigt praktisk.

Min familj har haft en Multivan T5 från 2014 i snart tre år. Vi är två vuxna och tre barn som bytte från en V70. Alla barnen sitter i barnstol så det är riktigt skönt med ordentligt med plats.

Vi är riktigt nöjda med bilen, men som någon nämnde tidigare så är det en ganska kostsam historia. Speciellt om kör en diesel. Men det gör inget. Vi vill inte vara utan våran sålänge vi har småbarn i alla fall.

Det där med bilarna är ju inte lätt.

Vi (två vuxna + två barn) kör ganska lite och ägde en Volvo 240 och en Landrover. Eftersom Landrovern behövde repareras för ca 50 000 funderade vi vad vi skulle göra. Då Landrovern användes så lite kändes det fel att investera 50 000.

Vi funderade då på en Caddy eller Caravelle.

Till slut blev det ingen bil. Vi gjorde oss av med Landrovern - det var tungt :(
Volvon är kvar. Eftersom vi cyklar mest kör vi med den ca. 350 mil per år. Den är helt underbart. Kostar nästan ingenting och klarar alltid besiktningen utan anmärkning.

När vi ska köra en längre sträcka än 1 tim. blir det en hyrbil. Det händer ca. 12 gånger per år. Vi har en Toyotahandlare med egna hyrbilar i gångavstånd. Då hyr vi en bil som passar ändamålet. Åker man själv blir det oftast Aygo eller Yaris. På semestern blir det oftast Avensis eller RAV4.
Ännu större bil behövde vi hittills aldrig. Vi åker t.ex. sällan själv på vintersemestern och då fanns det alltid någon som tåg barnvagnen eller skidor med i sin bil.

Det passar oss perfekt. Först kändes det faktiskt lite konstigt med hyrbil hela tiden. Nu uppskattar vi verkligen, att vi inte behöver bryr oss om fordonsskatt, försäkring, service, byta däck, tvätta bilen, osv. samt att alltid har en nästan ny bil. Helt underbart.

Randigeralf sa:
Jag har inte kollat än men om du vill kan du få prova på min multivan (T5). Finns norr om stan.
Jag är själv nyfiken på om det funkar men har inte köpt ställ ännu.

Norr om vilken stad? Bor inte i Stockholm ;) Tack för erbjudandet dock, ska se om det blir nån till salu här i näreheten man kan åka och testa på.

Oskar sa:
tomcaten sa:
Jag tror definitivt på den här bilen åt dig.

Här är en bra produktbeskrivning

Lite som Top Gear-klassikern Killing a Toyota:

Det finns en värre när de börjar demolera en röd Porsche 911 men jag vill inte lägga upp den för jag mår så dåligt då för det de gör mot den.

Merceds kombin kan jag hålla med om är lite fulsnygg MEN den går 50.000 mil, vissa är utrustade med extra säte i bakluckan så att 7 st får plats. Jag äger själv två stycken av likadan kaross men inte en kombi.

Väcker liv i denna tråd! Har nog landat i att det är en Multivan jag behöver. Länge kikat på campers och mindre husbilar, men inser att det kommer bli stökigt att köra till Ica samt kortare turer och vill inte ha två bilar pga kostnad och parkering i stan.

Tror även att bo i bilen blir aktuellt några helger om året och då känns en fullstor camper onödigt, men gillar idén att alltid kunna övernatta.

Har kikat mycket på blocket och de flesta beggade Multivans har gått uppåt 30 000 mil, är det något man ska oroa sig över om den är servad och fin i övrig? Finns det någon modell / år / motor man ska se upp med?

Kan tänka mig att lägga någonstans emellan 100-150k, är det dumsnålt, borde man gå upp på en nyare direkt?

Det går ju att köra på California också, finns både med och utan kök. Fast Multivan är väl smidigare i vardagen kanske, och det finns köksmoduler från tredjepart att sätta in.

jomper sa:
Det går ju att köra på California också, finns både med och utan kök. Fast Multivan är väl smidigare i vardagen kanske, och det finns köksmoduler från tredjepart att sätta in.

Har någon idé om att låta en firma konvertera till pop-up roof senare om vi känner att det är något vi behöver, kollat lite och verkar gå på runt 30 000kr. Det känns spontant som en mer värd lösning än att betala de extra pengarna för en ny California som tyvärr är utanför min prisbild. Sett lite reviews på youtube av just California och inte direkt "blown away" av de praktiska lösningarna med taket osv, kändes nästan lite hemma-snickrat, jag trodde ändå att man kunde trycka på en knapp så är taket uppe, speciellt när bilen kostar nämare en miljon.

Senast ändrad:
Japp, jag tror det går att bygga en minst lika bra bil själv för mindre pengar. California är löjligt dyr även beg.

Har haft 3 nya Multivan de senast 10 åren och kört ca 14´mil vardera med dem. Bytte dock till Sharan för en månad sedan. Kvaliteten har varit bra på de två första dock lite mer tveksam på den senaste. Den första (T5) var det enda problemet att klimatanläggningen strulade första vintern men det löstes på garantin. Den andra (T6) hade jag inga problem med. Den senaste har jag haft strul med de elmanövrerade dörrarna, Samma problem fick jag dock omg på Sharanen. Några saker att kolla upp är länkarmarna fram som har en tendens att bli glappa pga bilens vikt. All el och klimatanläggning bör kollas. Bromsarna slits också mycket på grund av vikten.

Ok provkörde en Multivan i helgen, en 2007:a i superskick, men efter lite räknande blir det ett rätt pricy bilägande. Inte så förvånande kanske, men en förbrukning på runt 0.8-0.9, dyr i inköp trots gammal, samt en årsskatt på smått orimliga 7000kr.

Är ju trist att den liksom är dyr på alla punkter :/ Ett plus är ju dock att andrahandsvärdet verkar stå sig riktigt bra.

Synd för gillade den verkligen, sett att det finns Caravelle och Transporter med en fleximotor som blir miljöbil och endast 1000kr i skatt, men verkar inte finnas för Multivan.

Jag är skitnöjd med min Multivan, den går som tåget :)

Bilagor

• B8F41AEB-5A46-40EE-9F68-9CFDE55D6D93.jpeg
    B8F41AEB-5A46-40EE-9F68-9CFDE55D6D93.jpeg
    390.8 KB · Besök: 481
Tillbaka
Topp