[OT] Myllylä död

[OT] Myllylä död
Oerhört tragisk läsning.

Ett liv och en idrottkarriär i muggen på grund av doping. Hoppas nån blivande stjärna tar till sig och skippar epo och fil-frukost. Då är det ju i alla fall nån nytta med eländet.

//Erik

[OT] Myllylä död
Tragiskt...känns riktigt skumt att veta att han lekte som barn med min bror (som är ungefär lika gammal) här i finnekvarteren i Trollhättan.

[OT] Myllylä död
Fd dopade är klart överrepresenterade på självmord, svåra depressioner och även våldsbrott. Även dem som inte använt dopingpreparat någon längre tid. Och att effekten är oåterkallelig, dvs bestående. Riktigt skrämmande!
Den som vill veta mer, läs vad Tommy Moberg & Gunnar Hermansson skriver.
Magnus

[OT] Myllylä död
Mag skrev:
-------------------------------------------------------
> Fd dopade är klart överrepresenterade på
> självmord, svåra depressioner och även
> våldsbrott. Även dem som inte använt
> dopingpreparat någon längre tid. Och att
> effekten är oåterkallelig, dvs bestående.
> Riktigt skrämmande!
> Den som vill veta mer, läs vad Tommy Moberg &
> Gunnar Hermansson skriver.
> Magnus

Frågan är bara vad som är orsak och vad som är verkan. Kanske är det så att de som är så desperata att de tar till doping också är känsligare och labilare mentalt, och därmed i grunden mer benägna att självmörda. Drog som drog som drog.

[OT] Myllylä död
Kung Stalle skrev:
> Det verkar väl vara standard att fd finska
> idrottare tar till sponken.

DoubleFacePalm.jpg

[OT] Myllylä död
Mag skrev:
-------------------------------------------------------------
>Fd dopade är klart överrepresenterade på självmord, svåra depressioner och även våldsbrott. Även >dem som inte använt dopingpreparat någon längre tid. Och att effekten är oåterkallelig, dvs >bestående. Riktigt skrämmande!
>Den som vill veta mer, läs vad Tommy Moberg & Gunnar Hermansson skriver.

Beror det på dopingen eller det faktum att dom åkte fast för doping?
Hade dom med folk som inte åkt fast för doping i undersökningen?

[OT] Myllylä död
Kanske kan det vara ett bra tillfälle att fundera över hur misstänkta och konstaterade dopare behandlas, både medialt och inom idrottsförbunden. Man får inte glömma bort att även dopare är människor.

Utan att ha insikt i just det här fallet får jag en känsla av att det är många i kretsen omkring som vänder ryggen till den som åker fast. Den sortens svek (för det är det, även om det kan "motiveras") kan nog ta knäcken på även de starkaste. Särskilt om det kombineras med hämningslösa mediadrev.

Senast ändrad:
[OT] Myllylä död
HaraldN skrev:
>
> Utan att ha insikt i just det här fallet får jag
> en känsla av att det är många i kretsen omkring
> som vänder ryggen till den som åker fast. Den
> sortens svek (för det är det, även om det kan
> "motiveras") kan nog ta knäcken på även de
> starkaste. Särskilt om det kombineras med
> hämningslösa mediadrev.

+1

Ibland verkar det som att doping är att jämställa med folkmord.

[OT] Myllylä död
Det skrivs i Expressen att de andra i Lahtisskandalen inte verkar ha tagit det lika hårt. Olika personligheter. Eller att han har skuldkänslor för att han kanske dopat sig till fler mästerskapstitlar tidigare i karriären.

[OT] Myllylä död
Tyvärr slår också mina tankar in på att Mika Myllylä var något att finska skidsportens Maroo Pantani.
Inte så nogräknad med vad han petade i sig och hela hans värld rasade när han åkte fast för doping.
Dessutom kanske han fick god assistans av Epo/hemohes gänget i Finska Skidsportsförbundet, först med att dopa sig och sedan hjälp med att bli kastad ut i kylan som en fallen hjälte med glorian på sned till det finska folkets rannsakan.

[OT] Myllylä död
HaraldN skrev:
> Kanske kan det vara ett bra tillfälle att fundera
> över hur misstänkta och konstaterade dopare
> behandlas, både medialt och inom
> idrottsförbunden. Man får inte glömma bort att
> även dopare är människor.
>
> Utan att ha insikt i just det här fallet får jag
> en känsla av att det är många i kretsen omkring
> som vänder ryggen till den som åker fast. Den
> sortens svek (för det är det, även om det kan
> "motiveras") kan nog ta knäcken på även de
> starkaste. Särskilt om det kombineras med
> hämningslösa mediadrev.

Vem är det som sviker vem? Nog har väll den dopade viss skuld?
Intressant hur tongångarna går nu och hur det lät när Ricco var i ropet..

För min del tycker jag mest det är sorgligt.

[OT] Myllylä död
Den dopade sviker sin omvärlds förtroende. Den dopades omgivning sviker en vän. Medierna sviker både det ena och det andra...

Visst är det slående att tänka på hur det låter mitt i en dopingskandal, det är ju just det jag menar.

[OT] Myllylä död
Kung Stalle skrev:
> Det verkar väl vara standard att fd finska
> idrottare tar till sponken.
>
> Stalle

Måste nog hålla med Stalle, att flertalet finska idrottare har supit bort sig fullkomligt när karriären är slut. Alkolism är som bekant ärftligt och även om Mika dopade sig så är risken att han hade slutat såhär endå överhängande. Tänk bara hur det gick för Matti Nykinen tex... Klart tragisk men endå vanligt bland högpresterande idrottmän (för att inte nämna några Engelska fotbollspelare som Best eller Gascoine). :-( T

[OT] Myllylä död
HaraldN skrev:
> Kanske kan det vara ett bra tillfälle att fundera
> över hur misstänkta och konstaterade dopare
> behandlas, både medialt och inom
> idrottsförbunden. Man får inte glömma bort att
> även dopare är människor.

Åker man dit för doping är man en fuskare som inte hör hemma i något idrottsförbund alls. De får väl starta upp ett KRIS för dopare, men jag tycker då inte synd om de inte längre är välkomna i idrottssammanhang.

[OT] Myllylä död
toke skrev:
> Mag skrev:
> --------------------------------------------------
> -----------
> >Fd dopade är klart överrepresenterade på
> självmord, svåra depressioner och även
> våldsbrott. Även >dem som inte använt
> dopingpreparat någon längre tid. Och att
> effekten är oåterkallelig, dvs >bestående.
> Riktigt skrämmande!
> >Den som vill veta mer, läs vad Tommy Moberg &
> Gunnar Hermansson skriver.
>
> Beror det på dopingen eller det faktum att dom
> åkte fast för doping?
> Hade dom med folk som inte åkt fast för doping i
> undersökningen?

Undersökningarna gäller även de som inte åkt fast. Anonyma svar. Finns fler undersökningar.
Ökad aggressivitet, bestående, är också en effekt av preparaten...

/Magnus

[OT] Myllylä död
Alltså. Innan vi nu generaliserar mera kring fuskare, finländare eller fuskande finländare.

Flertalet finska idrottare har knappast supit bort sig fullkomligt.
Det är lite som att säga att svenska idrottare supit bort sig fullkomligt på basen av Nacka Skoglund och Ralf Edström. Den senare kanske inte fullständigt men å andra sidan är flertalet svenska expertkommentatorer i fotboll på lyran i direktsändning.

OK. Jag är själv finländare och vill absolut inte försvara skidlandslagets ruttna förehavanden då när det begav sig men lite spekulation baserat på mer än bara Aftonbladet...:
Skidåkarna reagerade på olika sätt när de åkte fast.
T.ex. Isometsä blev arg, bitter och sur. Det verkar han fortfarande vara.
Myllylä bröt mer eller mindre ihop. De andra något där mittemellan.

Det verkar som om de finländska skidåkarna helt ärligt trodde att de tävlade på lika villkor som komkurrenterna. Därmed inte sagt att alla andra var dopade (och det är fortfarande inget som försvarar deras fusk).
Isometsäs reaktion var säkert betingad av en "orättvisekänsla".
"Han och hans landslagskompisar torskade medan alla andra skidade vidare".
Myllylä såg det säkert ur ett annat perspektiv. Han insåg plötsligt hur illa ställt det egentligen var och hur han själv svek en hel skidvärld.
Han är också den enda av dem som öppet bett om förlåtelse.

Om Myllylä skulle ha åkt in i alkoholträsket ifall detta inte hänt måste dessutom få vara ospekulerat. Finns absolut ingenting som säger att det skulle varit mer eller mindre sannolikt.

[OT] Myllylä död
Om det är mig du åsyftar var det inte endast menat finska idrottmän/kvinnor och alkoholvanor, snarare elitidrottare på hög nivå och överkonsumtion av alkohol/droger i karriärens slut... Dessutom tror jag inte det hör ihop med doping, snarare deras psyke och bristen på bekräftelsen som deras egon inte klarar när karriären går av enda. Ivf tror jag inte man hamnar i den situation om man inte har ärft egenskaper för överkonsumtion/alkolism :-/ T

[OT] Myllylä död
Little Stereo skrev:
> Om det är mig du åsyftar var det inte endast
> menat finska idrottmän/kvinnor och alkoholvanor,
> snarare elitidrottare på hög nivå och
> överkonsumtion av alkohol/droger i karriärens
> slut... Dessutom tror jag inte det hör ihop med
> doping, snarare deras psyke och bristen på
> bekräftelsen som deras egon inte klarar när
> karriären går av enda. Ivf tror jag inte man
> hamnar i den situation om man inte har ärft
> egenskaper för överkonsumtion/alkolism :-/ T

Jag läste väl kanske in för mycket nationalitet i ditt inlägg.
Men det du säger kan nog stämma i någon mån. Finns rätt många ledsamma djupdykningar bland gamla NHL-stjärnor som snabbt bränt både miljoner och hälsa efter karriären.
Alternativet är väl att få en plats inom sin idrott i form av funktionär, tränare osv.

Tillbaka
Topp