[OT] Någon som läser böcker? Boktips?

Jag läste precis ut "alla monster måste dö" som handlar om två svenskar som har varit på turistresa i Nordkorea. Riktigt bra! Är det nån som har läst den och har nåt tips på liknande.

Tack på förhand!

Stalle

Någon som vet om det finns någon tråd med bara cykelrelaterade boktips, för här är det väl bara OT som gäller ?

Det går säkert bra att tipsa om cykelböcker här också. Tim Krabbés "The Rider" är t.ex. riktigt bra, Matt Seatons "The Escape Artist" också!

slice me nice skrev:
-------------------------------------------------------
> Det går säkert bra att tipsa om cykelböcker
> här också.
Absolut, men de försvinner ganska lätt i den allmänna boktipsarfloden.

Vet inte om jag skrivit det tidigare, men varför inte läsa

- "Dummskallarnas sammansvärjning" av John Kennedy Toole (fantastiskt rolig bok...man gapflabbar hörgt flera gånger)
- "Brott och Straff" av Fjodor Dostojevskij (håller på med den just nu...)
- "Lore of running" av Timothy Noakes (mer en bibel gällande löpning än en roman)
- "De nakna och de döda" av Norman Mailer (antikrigsbok...väldigt bra)
- Tidens cykelbok av staffan skott (så...lite cykelrelaterat också)

Det var lite blandade karameller.

Någon som har några nya boktips inför julledigheten?

Just läst ut:
The Causal Angel av Hannu Rajaniemi.
Den bästa i trilogin (kan i och för sig bero på att man kommer in bättre i hans värld efter ett par böcker).

Har även precis läst:
The Southern Reach trilogy av Jeff VanderMeer.
Inte alls SciFi i Hannu Rajaniemis anda utan mer åt Weird-Horror, påminner lite om vissa av H.P. Lovecrafts historier. Något okänt och läskigt som lurar lite utanför "bild".

Och ytterligare en trilogi:
The MaddAddam trilogy av Margaret Atwood.
Riktigt bra postapokalypsm/dystopi och genmanipulationskaos.

Slutligen (inte en trilogi!):
The Martian av Andy Weir.
Inte heller så mycket SciFi även om den utspelas i en framtid som inte riktigt är här ännu, mer någon sorts teknik-adventure. Dock spännande och snabbläst om än ganska platt story (viss MacGyver varning).

//j

Den bok jag läst på sistone med senare utgivningsår än de flesta posterna i tråden är Steglistan av Donna Tart. Absolut värd att läsa. Översättningen är mycket bra.
Om man inte läst hennes tidigare verk kan jag även rekommendera dem. (The secret history och the little friend). Har dock inte koll på översättningens kvalitet.

Pugilism skrev:
> Den bok jag läst på sistone med senare utgivningsår än de flesta posterna
> i tråden är Steglistan av Donna Tart...

Bra, den hade jag faktiskt tänkt läsa men glömt bort.
Kommer ihåg att jag blev lockad när jag så recensionerna av den. Antingen 5-stjärnor eller 1-stjärna. Aldrig något mellanbetyg, intressant.

//j

Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson är riktigt bra. Den läser man ut på en dag. Hög igenkänningsfaktor i de flesta karaktärerna om man levt ett tag.

Jag utvecklade min bokhylla lagom brett med olika skrivare och sen fastnade jag för farbror S.King och har utökat bokhyllan med 95% läsning ifrån enbart honom sedan dess.

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie och Stoner av John Williams är två av de mer läsvärda böckerna som jag läst i år. Profeterna vid evighetsfjorden var också bra. Murakamis senaste OK.

Fö rekommenderas Jonathan Troppers böcker, lättsamt men bra grejer.

Senast ändrad:
Totteman skrev:
> Vet inte om jag skrivit det tidigare, men varför
> inte läsa

> - "Lore of running" av Timothy Noakes (mer en
> bibel gällande löpning än en roman)

>
> Det var lite blandade karameller.

Noakes har ju gått ut och totalt ändrat uppfattning om åtminstone kostrekommendationerna i den boken.

Gillian Flynns bok "Gone girl" som jag tror är filmaktuell just nu btw. Bra och spännande.

Och så läste jag nyss ut "Mörka platser" av samma författare. Inte lika bra som "Gone girl" men helt klart läsvärd.

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen tycker jag hör till saker man borde ha läst men kanske ändå inte. Brilliant språk och en rätt "mustig" histiora.

grondahl skrev:
> i kategorin mustiga historier så passar ju även
> Torgny Lindgren in, ex Pölsan.

+1

Hummelhonung går inte heller av för hackor...

Några bra tips på Fantasy och science fiction nuförtiden ? Nya tankar och så ! För längesen så var jag en major FanBoy när det gäller SciFi - Asimov/Robots, och Ray Bradbury osv, / Of course Sagan om Ringen ! Men finns det någon modern SciFi som platsar, utan att vara fjantig ? Det känns som om många ideér, eller det flesta, är redan använda --- Någon författare med något nytt ??????

Inte Sci Fi men jag har under ett par år pundar igenom 10-12st Tom Clancy-böcker. Terror, stormakter, agenter och en jävla massa grisiga detaljer. :)

En av böckerna utspelar sig till och med delvis i Sverige.

Ganska udda sci-fi, ibland bra, ibland dålig, är Iain M Banks böcker om "The Culture". Berättelserna är rätt mörka och delvis dystopiska (trots att det är en utopisk värld!), men där finns också en lite underfundig humor som jag uppskattar.

Jag har nästan alla böckerna i serien, men har inte läst alla än. Jag är en sån som gärna vill läsa hela bokserier i ordning. Är man inte det skulle jag rekommendera att man struntar i "Use of Weapons" t ex, för den är onödigt skruvad och brutal. Däremot är "The Player of Games" riktigt bra!

CyberBike skrev:
> Några bra tips på Fantasy och science fiction
> nuförtiden ? Nya tankar och så ! För längesen
> så var jag en major FanBoy när det gäller SciFi
> - Asimov/Robots, och Ray Bradbury osv, / Of course
> Sagan om Ringen ! Men finns det någon modern
> SciFi som platsar, utan att vara fjantig ? Det
> känns som om många ideér, eller det flesta, är
> redan använda --- Någon författare med något
> nytt ??????

Den jag tipsade om är lite annorlunda fantasy, grundkonceptet känns ju igen iofs men det är lite annan touch på allt. Du får läsa lite om den och se om det kan vara något.
Föredrar man ljudbok så är den engelska uppläsare Nick Podehl helgrym.

> Patrick Rothfuss - The name of the wind
> http://en.wikipedia.org/wiki/The_Name_of_the_Wind
>
> Om man gillar fantasy, grymt bra! Läste första,
> lyssnade på andra. Nu väntar jag bara på att
> tredje ska bli klar.

CyberBike skrev:
> nytt ??????

Richard K Morgan skriver både sci-fi och fantasy som känns rätt ofjantig och någorlunda kliché-befriad. Bara en sån sak som att huvudpersonen i hans fantasy-trilogi är gay är ju lite ovanligt.

CyberBike skrev:
> nytt ??????

Jag gillade http://en.wikipedia.org/wiki/Vatta's_War när jag läste den serien. Lite åt military scifi-hållet, med kvinnlig huvudperson, hyfsat sansat med teknik och lite lagom gritty liksom.

Hannes Råstam, Fallet Thomas Quick : att skapa en seriemördare
Helt fantastiskt bra bok om Sveriges kanske genom tidernas största rättsskandal. Fascinerande och skrämmande.

Bästa barnboken: Folk och rövare i Kamomilla stad.

Supertramp skrev:
> Hannes Råstam, Fallet Thomas Quick : att skapa en
> seriemördare
> Helt fantastiskt bra bok om Sveriges kanske genom
> tidernas största rättsskandal. Fascinerande och
> skrämmande.
>
> Bästa barnboken: Folk och rövare i Kamomilla
> stad.

Men är inte det här scifi/dystopi/fantasytråden nu?
Skärpning!

Läser just nu "Black Dahlia Avenger". True-crime där författaren bevisar vem som begick det mest bestialiska och ökända olösta mordet i USAs historia på Elisabeth Short i Los Angeles 1947.

Rekommenderas!

Ken Follets böcker.

Årtusendet - 3 tjocka böcker som handlar om 1900´s politiska utveckling, från första världskriget, kvinlig rösträtt, andra världskriget, berlinmurens fall m.m.

Grymt GRYMT bra.

Svärdet och Spiran samt en värld utan slut av samma författare.
Kan vara det bästa jag läst...

Simon Scarrow och hans böcker om Macro och Cato i den rommerska armen. Riktigt bra.

Conn Igguldens böcker om Ceasar - otroligt bra

Anders De la Motte och hans böcker - Geim, Bubble, Buzz , förvånansvärt hög nivå för att vara Svensk författare ;)

Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren - Cirkeln, Nyckeln, Eld - tonnårsböcker, om häxor.... men väldigt väldigt spännande och bra

Fredrik Backman - En man som heter Ove - underbar bok, även hans andra har jag hört är riktigt bra.

Sci-fi:
- Stephen Donaldsons Gap Series
- Peter F Hamiltons serier Night's Dawn och Commonwealth Saga
- Allt av Alistair Reynolds
- Charles Stross är också riktigt bra

Har lite tips på fantasy och ett på sci-fi

Sci-fi
Stephen Donaldsons Gap Series - överlägsen sci-fi, mörk som få, många vändningar, ingen är god.

Orson Scott Card - Enders game-böckerna, smarta och tänkvärda.

Fantasy
Patrick Rothfuss - The name of the wind och Wise mans fear (överlägset bäst i genren, tyvärr har han ingen brådska med att skriva trean som alla tror är avslutningen på en trilogi men det är lite oklart om det faktiskt är så.

Scott Lynch - Gentlemens Bastards series. The lies of Locke Lamora, Red seas under red skies och Republic of thieves är de tre, av sju, böcker som kommit ut hittills. Väldigt väldigt bra urban fantasy.

Joe Abercrombie - The first Law series. Väldigt bra fantasy, brutalt och rått med mycket humor.

George RR Martin - Hans "song of ice and fire" böcker som ligger till grund för TV-serien Game of Thrones. Tyvärr hinner han väl dö innan serien är färdigskriven. Dessutom känns det som TV-serien snart är ikapp böckerna.

Har läst alla dessa på engelska och har svårt att bedöma de svenska översättningarna. Tycker alla dessa fantasyböcker lätt slår Tolkien på fingrarna då hans böcker lätt blir lite långtråkiga.

Senast ändrad:
Gillar man George RR Martin för det politiska spelet men inte är ett fan av vålnader, drakar eller att spekulera i profetior så gillar man nog Hilary Mantels Wolf Hall och Bring up the bodies. Har bara läst Wolf Hall men den var läsvärd, Bring up the bodies ligger på min läslista.

CyberBike skrev:
> nytt ??????

Har du läst Joe Abercrombie? Själv avskyr jag fantasy men fick en box med first law-trilogin. Så jävla bra tyckte jag att jag lånade allt han skrivit av bara farten.
Har för mig att de flesta finns på svenska om man föredrar det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Joe_Abercrombie

Annars kommer här ett bra julklappstips till din folkskolelärarfarbror. the Ghost Map av Steven Johnson. Finns bara på engelska men sjukt intressant, spännande. Gillar man Simon Singh, Jared Diamond, Nassim Nicholas Taleb eller Bill Bryson kommer man gilla Steven Johnson. http://www.adlibris.com/se/bok/the-ghost-map-9780141029368

"'s the summer of 1854, and London is just emerging as one of the first modern cities in the world. But lacking the infrastructure-garbage removal, clean water, sewers-necessary to support its rapidly expanding population, the city has become the perfect breeding ground for a terrifying disease no one knows how to cure. As the cholera outbreak takes hold, a physician and a local curate are spurred to action-and ultimately solve the most pressing medical riddle of their time.

In a triumph of multidisciplinary thinking, Johnson illuminates the intertwined histories of the spread of disease, the rise of cities, and the nature of scientific inquiry, offering both a riveting history and a powerful explanation of how it has shaped the world we live in."

:)

"Mästaren och Margarita" av Bulgakov är mitt julläsningstips, så himla rolig men ändå med många bottnar.

"A Song of Ice and Fire" är tyvärr så långsam att klockorna börjar gå bakåt. Fantasyvärlden är förvisso välbyggd och vissa av karaktärerna är underhållande, men de många perspektiven som Martin ska ha in hela tiden gör att storyn blir extremt stillastående. Jag föredrar faktiskt TV-serien.

Ja. Jag ser manusförfattarna för Game of Thrones som den kritiske redaktör som George RR uppenbarligen saknar.

Även om de tre första delarna i bokform var bra så segades det ner något fruktansvärt efteråt.

dans skrev:
> Någon som vet om det finns någon tråd med bara
> cykelrelaterade boktips, för här är det väl
> bara OT som gäller ?

En lista som jag uppdaterar varje vecka... nästan --> http://www.fourteenislands.com/books/

Senast ändrad:
Nån som känner till en nätbutik där man kan skicka böcker till någon annan adress än sin egen? Varken Bokus eller Adlibris ger den möjligheten, idiotiskt nog.

Makten skrev:
> Nån som känner till en nätbutik där man kan
> skicka böcker till någon annan adress än sin
> egen? Varken Bokus eller Adlibris ger den
> möjligheten, idiotiskt nog.

Beror inte det på hur du väljer att betala?
Tror iaf att du kan välja annan adress på cdon om man inte har faktura.

Makten skrev:
> Nån som känner till en nätbutik där man kan
> skicka böcker till någon annan adress än sin
> egen? Varken Bokus eller Adlibris ger den
> möjligheten, idiotiskt nog.

Det är möjligt att skicka till en annan adress med Adlibris. No problem.

Senast ändrad:
såg att nån nämnde löpgravsvvägen, den gillade jag med!!

Doktor glas - Hjalmar Söderberg
(Den snyggaste svenska jag läst. Varje mening går att citera)

Stiftelsetrilogin - Asimov
(Underbart äventyr)

Och slutligen den absolut hopplöst svarta, men helt otroliga:
Sjömannen som föll i onåd hos havet - yukio mishima

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58.1 KB · Besök: 83
Tillbaka
Topp