zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Majan ang det svarta 90-talet:
> >
>
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/majbacks
>
> > -attack-mot-smirnov/
>
>
> Intressant svar från Smirnov
> "Varför har du valt att inte öppet visa vilka
> blodvärden du hade?
> - Det är ingenting som jag måste offentliggöra.
> Det fanns inga regler om blodvärden på den
> tiden. Om du har några frågor om detta får du
> vända dig till Internationella skidförbundets
> medicinska kommitté."
>
> Underförstått, iom att det inte fanns regler
> för blodvärde var det tekniskt sett inte doping
> att ha ett sjujävla högt sådant...
Precis så är det väl ... det är en större fråga än bara doping att döma gårdagens personer med dagens moral och regler. Har hört att t o m Paavo Nurmi var dopad, med dagens regler. Att ha höga blodvärden var kanske OK (eller i alla fall inte direkt förbjudet) för 20 år sedan, och orsaken till dessa värden kan mkt väl ha varit oärlighet. Vad skulle Smirre ha att vinna på att ge tvivlarna det vedträet till brasan, om han inte har kommit till insikten om att göra en mental omstart med sig själv?
Går det egentligen att rensa upp historiskt? Eller, skall man göra en "wash" och börja om från scratch med alla världsrekord o s v ?
Ett annat perspektiv vore att alltid spara gamla tester, och att öppet säga att om man deltar så gör man det under förutsättning att testerna kommer att ske idag och återkommande i framtiden med bättre testmetoder.
Ett ytterligare perspektiv, skall man inte vara återbetalningsskyldig för prispengar? Och, kontraktuellt hanterat, också mot sponsorer, under en längre retroaktiv tid? Armstrong lär väl knappast leva fattig resten av sitt liv, i alla fall sett till bankkontot.
Antagligen är det enda sättet att komma åt det här att gå på folks drivkrafter, varav två starka sådana lär vara det pekuniära och Din heder. Med andra ord, mer tjära/fjädrar/fattigdom än idag.
Säger jag emot mig själv nu? Dels skit i allt gammalt (Det går ändå inte att reda ut), men för framtida bruk skall det gamla vara ett förebyggande hot ...