[OT] När åker Northug fast?

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Majan ang det svarta 90-talet:
> >
> http://www.expressen.se/sport/langdskidor/majbacks
>
> > -attack-mot-smirnov/
>
>
> Intressant svar från Smirnov
> "Varför har du valt att inte öppet visa vilka
> blodvärden du hade?
> - Det är ingenting som jag måste offentliggöra.
> Det fanns inga regler om blodvärden på den
> tiden. Om du har några frågor om detta får du
> vända dig till Internationella skidförbundets
> medicinska kommitté."
>
> Underförstått, iom att det inte fanns regler
> för blodvärde var det tekniskt sett inte doping
> att ha ett sjujävla högt sådant...

Precis så är det väl ... det är en större fråga än bara doping att döma gårdagens personer med dagens moral och regler. Har hört att t o m Paavo Nurmi var dopad, med dagens regler. Att ha höga blodvärden var kanske OK (eller i alla fall inte direkt förbjudet) för 20 år sedan, och orsaken till dessa värden kan mkt väl ha varit oärlighet. Vad skulle Smirre ha att vinna på att ge tvivlarna det vedträet till brasan, om han inte har kommit till insikten om att göra en mental omstart med sig själv?

Går det egentligen att rensa upp historiskt? Eller, skall man göra en "wash" och börja om från scratch med alla världsrekord o s v ?

Ett annat perspektiv vore att alltid spara gamla tester, och att öppet säga att om man deltar så gör man det under förutsättning att testerna kommer att ske idag och återkommande i framtiden med bättre testmetoder.

Ett ytterligare perspektiv, skall man inte vara återbetalningsskyldig för prispengar? Och, kontraktuellt hanterat, också mot sponsorer, under en längre retroaktiv tid? Armstrong lär väl knappast leva fattig resten av sitt liv, i alla fall sett till bankkontot.

Antagligen är det enda sättet att komma åt det här att gå på folks drivkrafter, varav två starka sådana lär vara det pekuniära och Din heder. Med andra ord, mer tjära/fjädrar/fattigdom än idag.

Säger jag emot mig själv nu? Dels skit i allt gammalt (Det går ändå inte att reda ut), men för framtida bruk skall det gamla vara ett förebyggande hot ...

GoranS skrev:
> Om jag ger hundra miljarder till en
> antidopningsutredning som ser till att studera
> frimärkssamlandet i Växjö 1956-58...

MYCKET MYCKET märkligt!!

JAg var (...otroligt sammanträffande...) faktisk nere i Växsjöarkiven just häromdagen och gick igenom frimärkssamlandet mellan åren 1450-1962. Döm om min förvåning när jag hittade följande bild som låg löst mellan bladen "Växsjö oficiella frimärksklubbs årsmöte i vår herres år 1957" sid 54-55..

Jag vill inte peka finger åt något håll här men...

Personerna på bilden sägs vara Gunnar Sträng-Hoegdahl och Mona-Linda Krogbladhgaarth (både satt med i fullmäktige mellan åren 1954-1988...
vaxsjostampcollectors.png

Senast ändrad:
Oskar skrev:
> Just frimärkssamlandet under högrenässansen har
> alltid varit av intresse.

Helt och hållet.
Familjen Thurm und Taxis borde kunna åka dit retroaktivt.
Fram med blodproven!

zodah skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Majan ang det svarta 90-talet:
> >
> http://www.expressen.se/sport/langdskidor/majbacks
>
> > -attack-mot-smirnov/
>
>
> Intressant svar från Smirnov
> "Varför har du valt att inte öppet visa vilka
> blodvärden du hade?
> - Det är ingenting som jag måste offentliggöra.
> Det fanns inga regler om blodvärden på den
> tiden. Om du har några frågor om detta får du
> vända dig till Internationella skidförbundets
> medicinska kommitté."
>
> Underförstått, iom att det inte fanns regler
> för blodvärde var det tekniskt sett inte doping
> att ha ett sjujävla högt sådant...

Exakt min tanke.

Verkar som att många idrottshen anser att dopning endast är om man testar positivt, inte huruvida man har använt förbjuda preparat eller metoder. Har vi hört den förut? "never tested positive"

Jag har hört lite läckta uppgifter från skidvärlden ang. Smirnov och 1995. Han hade så höga värden att somliga var rädda att han skulle dö i sömnen. Björn Dählie och Henrik Forsberg hade normala värden. En av de saker som gör att jag inte tror på nån systematisk doping i Norge el. Sverige. Sen kan man inte undgå att göra kopplingen Vinokourov - Smirnov, men där blir det väl nån slags öststatsfördom.... Fast Smirre bodde väl i Sundsvall under en del av sin karriär.

JLarsson skrev:
> ...och Ludmila bodde i Sverige under en del av sin
> karriär.

Ännu värre, hon blev ju påkommen både som ryska och som svenska. Den ryska banningen slapp hon eftersom hon lyckades bli frikänd med motiveringen att det var hennes dåvarande man som hade förgiftat hennes mat med dopingpreparat för att få henne fälld (!). Men, den svenska delen av historien, vill jag minnas, var rent och erkänt fusk.

Det var alltså enbart i Sverige som hon dopade sig medvetet. Och det för att bli bra i ... bob.

Hur än skåpet står måste det ju pratats och diskuterats doping i skidkretsar på 90-talet. Efter Armstrong känns det inte längre övertygande att bara hänvisa till negativa prov och att dopingkulturen var ett öststatsfenomen. Svenskar och norrmän måste ju haft alla tänkbara dopningsalternativ uppe på agendan. Om man nu valde nolltolerans i landslaget
borde man ju tydligt varit ute och informerat om detta, talat med journalister om vilka medel som stod till buds och hur man valt att hantera dessa, lite som Sky och Garmin bland cykelstallen.

Mer grävande journalistik skulle kunna vara intressant men svenska sportjournalister är ju inte kända för detta precis. Folke Ryden gjorde ju en fin dokumentär om svenska friidrottare, men han är ju heller inte sportjournalist.

llen.
>
> Mer grävande journalistik skulle kunna vara
> intressant men svenska sportjournalister är ju
> inte kända för detta precis. Folke Ryden gjorde
> ju en fin dokumentär om svenska friidrottare, men
> han är ju heller inte sportjournalist.

Exakt detta. Jag är övertygad om att det finns MASSOR med intressanta reportage som bara väntar på att bli gjorda. Hoppas ngn har ork och kunnande och möjlighet att få det gjort.

(Ngn annan borde alltså göra ngt)

Det som vore intressant vore om blodvärdena som mättes upp på 90-talet inom skidsporten är sådana att de går att koppla till enskilda åkare och dessa åkare kunde begära att de offentliggjordes.

Såvitt jag vet (kan mkt väl ha fel) så har värden bara offentliggjorts på gruppnivå och därifrån har man visserligen kunnat utläsa att det rimligen har funnits dopade åkare då maxvärdena varit sådana att om de påträffats i normala sammanhang hade vederbörande skickats direkt till sjukhuset. Men, i alla fall jag har inte läst något mer än rykten om en del åkare som skulle tillhört gruppen med abnorma värden.

Om jag vore en åkare från den perioden och hade rent mjöl i påsen skulle jag i alla fall inte ha något emot att mina värdena publicerades.

Enligt

http://www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/Fragor/Hur-hogt-kan-blodvardet-vara/?ar=True

så har 2,5% av männen blodvärden som ligger över 175 g/l och de skulle alltså åkt dit i ett test p.s.s. som Peter Larsson gjorde då han mättes upp till att ha 176 g/l.

Om det vore helt slumpmässigt vilka som blir elitskidåkare skulle det om ovan är korrekt kunna förväntas finnas ett par stycken i startfältet på ett vanligt världscupslopp som naturligt har värden över gränsen.

Nu vet jag inte hur den "frisedel" Peter Larsson (och en del andra) fick var utformad. Var det "anything goes" eller var det en individuell men högre gräns? Om det var det förstnämnda känns det skumt. Om det var det andra tycker jag det var bra (givet att man verkligen kunde fastställa vad den naturliga nivån hos personen var).

Någon mer som sett filmen (When heroes lie) än?

Såg den igår på Göteborgs Filmfestival. Mycket intressant film men ganska jobbig att se eftersom det blir så otroligt mycket information på kort tid och mycket text som ska läsas samtidigt eftersom berättarrösten är finsk.

Filmens juridiska rådgivare var med och svarade på frågor också. Tydligen fick de in tips under produktionen om både Sverige och Norge men valde att inte följa upp dem eftersom det skulle bli för mycket material. Finska landslaget hade tydligen en hel del kontakt med italienare också och där hittades kopplingar till Armstrong (och Berlusconi ;-) ). Inte heller det gick de in närmare på eftersom det inte skulle fått plats i filmen (som redan är nästan 2h).

Man kan väl sammanfattningsvis säga att bilden de målar upp talar starkt för att det dels var systematiskt i Finland och dels för att de knappast varit ensamma om det. Listan över personer som vägrade att ens uttala sig om frågan i filmen är lång i alla de nordiska länderna.

Tycker det är en sevärd film om man är det minsta intresserad av frågan. Den försöker undvika att fokusera för mycket på individerna och istället på systemet vilket jag tycker är helt rätt.

Rattnalle skrev:
> Någon mer som sett filmen (When heroes lie) än?
>
> Såg den igår på Göteborgs Filmfestival.

Skulle hemskt gärna se den, men var/hur gör man det (förutom på filmfestivaler)? Man får väl hoppas att SVT tar och köper in den, eller att den kommer på DVD eller nåt.

Tror både YLE och NRK har sänt den (YLE som beställde produktionen till att börja med). Frågan är om SVT vågar? I Norge blev det tydligen ett jävla liv och i Finland var den förstasidesnyhet i tre veckor...

Visas igen på fredag kl 15, enligt tablån för filmfestivalen. 80 spänn inträde (sen är det en ytterligare grundavgift för hela festivalen också - ett "festivalpass" för 40 kr). Så 120 spänn. Som ett vanligt biobesök alltså.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Det var rätt glest på visningen jag var på så
> nog inga problem att få biljetter till fredagen
> heller.

Med tanke på tidpunkten så tror jag du får rätt.

Har precis "When heroes lie" den på SVT1. Efter att ha läst Tyler Hamiltons "The Secret Race" är jag inte förvånad. Bode Miller lär ju ha sagt att man borde släppa dopingen fri, men vad ger det? Elitidrottare som förbrukningsvaror?

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
>

Oj är det Amfetaminet som slagit till bland skidsskyttarna ,,Eller alpint

janolle skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> >
>
>
> Oj är det Amfetaminet som slagit till bland
> skidsskyttarna ,,Eller alpint

En kvarleva från 70-talets underhållningsbransch.

kermit-the-frog-VERY-excited.gif

OnTopic: Jag hörde på radion i veckan att Petter Northug skulle få körkortet indraget på livstid. Kan det stämma?

Min radio liknar den här:

Jag hade gärna sett idioten åka hela säsongen med fotboja. Och ingen sån där modern variant utan en sån med kedja och tung kula på.
Att företag är villiga att sponsra en rattfyllerist är helt obegripligt.

Tillbaka
Topp