OT När blir mobilen för hal?

jonja

Aktiv medlem
Första smartluren jag köpte var hal som en tvålkopp. Tog 2h innan den for i golvet så det blev retur på den.

Nästa försök blev en moto g gen2. Den har ett gummiartat bakstycke som även täcker halva sargen vilket ger ett kanongrepp. Har aldrig tappat den och tycker det är en av dess bästa egenskaper.

Nya moto g gen3 är betydligt halare, delvis pga avrundad sarg. Det är liksom bara en egg längst fram att ta tag i. Jag lurade exet att köpa en sån, som for i toagolvet på en vecka och det var den skärmen.

Nyss köpte jag en moto x play 5,5" som jag skrev kändes för stor. Men ett större fel är dess avfasade hala sarg. Känns som jag ska tappa den hela tiden när den hålls mot örat, om jag inte håller i eggen längst fram (vilket inte är ett skönt grepp). Så den går också i retur.

Att luren tappas och spräcker glaset är så vanligt numera att det måste betraktas som 'normalt slitage'. Dessa reparationer omsätter svindlande belopp varje år.

Varför är då greppigheten en så lågt prioriterad egenskap, både hos tillverkare och hos de som recenserar mobiler? Jag tycker det är en av de viktigaste egenskaperna, iom att de inte tål att tappas på betong. Och varför går en välrenommerad firma som Motorola från en bra ergonomisk design till en dålig? Och de andra märkena är ju inte bättre. De här Xperia tex med sina glasbakstycken, de om någon har gett halheten ett ansikte. Samsung är hala, LG är hala.

Nä, jag tycker det här är skräp och skravel. Nån borde starta en insamling. Ta de här gamla svarta bakelitlurarna som vilade i en klyka med snurrskiva. Gamle Svarten. Inte fan var det nån som tappade dem!

Gå tillbaka till 3310. Vill minnas att jag och mina klasskompisar brukade tävla om vem som kunde släppa sin från högst höjd, plocka ihop den och fortfarande ha den fungerande.

Förstår inte hur du lyckas. Min egen iphone 4s (glas både fram och bak) har jag haft i 5 år och jobbphonen i 3. Till båda har jag enkla fodral av fickmodell. Alltså sådan som man stoppar ner en naken telefon i. Jag har inte ens skärmskydd på dem. Mestadels ligger de och dräller utan sina fodral. Jag har aldrig tappat någon av dem.

Är det möjligen så att du är yrkeskriminell och har slipat bort dina fingeravtryck? ;-)

Har har du lösningen på ditt problem: https://sugru.com

Jag vill helst slippa fodralköret. Med åren blir huden torr och mindre fet => sämre grepp när man griper saker. Om du hibernerar ett par decennier kommer du att förstå vad jag menar.

Jag håller definitivt med om problemet. Tex iphone 6 är utstuderat hal, jag har letat med ljus och lykta efter ett "fodral" som erbjuder friktion utan att vara tjockt. Vad är egentligen poängen med att designa någonting så tunt som möjligt om man för att kunna använde det måste sätta på något tjockt hölje?

Jag hoppas NASA kommer att utveckla någon form av handbollsklister till mobiltelfoner som gör att man får friktion mot huden men som fickludd inte fäster vid!

Jag har en liten kontokorthållare på baksidan av min.
Någon gratis reklamsak i gummi för ett kort.
Perfekt för greppet.
När jag har ett jobb o fritidsaktiviteter som repar kameralinsen fort på mobilen har jag även gjort en extra future på den.
Genom att sätta den över linsen, klippa ett hål runt. Så har jag ett mekanisk linsskydd, får dra ur kontokortet lite för att fota.

Senast ändrad:
Mitt hemliga vapen är en Nokia 6700 i nyskick. Nödtelefon, funkar alltid. Säkert tvålhal, men med ett stadigt grepp försvarar den sin plats i handen.
Xperians fejk-gummibaksida är snart borta, men å andra sidan tappar jag inte den heller.

Haft iPhone sedan 2008. Aldrig spräckt en enda skärm, aldrig behövt lämna nån mobil på reparation. Haft skal på 5an o 6an, då de är ruskigt hala. Läderskalet till 6an har hyfsat grepp, speciellt när det börjar bli lite använt o ruggat.

Men de är ju knappast byggda för att tappas i durken:). Köp en sån caterpillar androidmobil. De ser ut att hålla iaf lite och är billiga. Tyvärr hiskeligt fula.

Senast ändrad:
Halheten blir väl ett större problem med ökad bredd på smartphones. Sitter själv fortfarande med en liten halvuråldrig rackare på 3,5" och funderar på en på 5", och räds nog halheten mest tror jag. Ta i och ur en 5"-are med gummifodral ur trånga framfickor är inget jag visualiserar som särskilt smidigt.

torch skrev:
-------------------------------------------------------
> Halheten blir väl ett större problem med ökad
> bredd på smartphones. Sitter själv fortfarande
> med en liten halvuråldrig rackare på 3,5" och
> funderar på en på 5", och räds nog halheten
> mest tror jag. Ta i och ur en 5"-are med
> gummifodral ur trånga framfickor är inget jag
> visualiserar som särskilt smidigt.

Inga problem! Här är tråden som avhandlar detta ämne (med samma TS förstås): http://happymtb.org/forum/read.php/1/2842060/2842161

TBone skrev:
> Jag håller definitivt med om problemet. Tex
> iphone 6 är utstuderat hal, jag har letat med
> ljus och lykta efter ett "fodral" som erbjuder
> friktion utan att vara tjockt.

Jag har en samma lika telefon, den är verkligen hal som en ål, blev tvungen att köpa Apples eget silikonskal som är inte allt för tjockt.

Jag har en Z3 Compact som är hal som en ål. Har precis beställt ett dbrand skin i hopp om att göra den mer greppvänlig utan att ha på ett skal som gör den större. Enligt internet så verkar de göra schyssta saker. Men nog faen gör tillverkarna telefonerna hala som ålar med förhoppningen att vi ska tappa dem i backen å köpa nya, trots alla verkar efterfråga mer greppvänliga telefoner. Min telefon går ju knappt att använda utan skal.

https://dbrand.com/

Senast ändrad:
Det låter som att det är en Motorola X-Force du ska ha. Garantin täcker även sprucken skärm.

Tyvärr finns den inte ännu :-)

Senast ändrad:
De flesta smartfånar är hala men det är ju därför man kör med nån typ av fodral!
Har otterbox på ifånen och det gör den genast mindre känslig för tapp och barn

F.ö kanske vi slipper gigantiska lurar i framtiden. Chip,hologramskärm etc är på g

> Jodå.
> Men den e stor som ett dasslock.
> http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3390543

Titta. Har helt för mig att det var osäkert om den ens skulle lanseras i Sverige.

Priset är ju absurt men i övrigt väldigt många rätt.

Har lite svårt för de här extrema upplösningarna som telefonerna har nu (tycker att min Z1:as 1080p är overkill). Det gör telefonen långsammare och drar mera ström utan att tillföra något direkt. En av sakerna som gör att jag verkligen skulle överväga en av Sonys compact-telefoner.

> http://www.mobil.se/nyheter/f-rsta-intryck/f-rsta-
> intrycket-av-moto-x-force#.Vnbsx0nMDqA

Intressant. Hoppas de kommer med en lite mindre, mer lågupplöst och billigare modell med samma prestanda.

jomper skrev:
> > Jodå.
> > Men den e stor som ett dasslock.
> > http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3390543
>
> Titta. Har helt för mig att det var osäkert om
> den ens skulle lanseras i Sverige.
>
> Priset är ju absurt men i övrigt väldigt många
> rätt.
>
> Har lite svårt för de här extrema
> upplösningarna som telefonerna har nu (tycker att
> min Z1:as 1080p är overkill). Det gör telefonen
> långsammare och drar mera ström utan att
> tillföra något direkt. En av sakerna som gör
> att jag verkligen skulle överväga en av Sonys
> compact-telefoner.
>
> >
> http://www.mobil.se/nyheter/f-rsta-intryck/f-rsta-
>
> > intrycket-av-moto-x-force#.Vnbsx0nMDqA
>
> Intressant. Hoppas de kommer med en lite mindre,
> mer lågupplöst och billigare modell med samma
> prestanda.

Tjena!

Priset är över min normala smärtgräns men är så trött på att byta skärm och baksida titt som tätt. Ska byta baksida på min Z3C idag. Dom är iofs billiga, köper pirat ifrån 24.se, kostar 119:-

Men det blir inte en Sony igen, min V var inne på garantirep två gånger, den ena med självsprucken skärm vilket tog Sony en evighet att erkänna. Z3c har varit inne fem(!) gånger. Självsprucken skärm, självsprucken baksida, glappa hörlursuttag, minneskortet spottade ut (fysiskt), telefon startade om vid svar av inkommande samtal. Så surt för jag är sjukt nöjd med telefonen i övrigt.

Upplösningen är inte ett problem vid normalt användare, men stoppar man ner den i en Google Cardboard så blir det väldigt tydligt. Men det gör man ju inte så ofta.

Hoppas också på en Mini X Force, precis vad jag vill ha. Kan även tumma på prestanda lite. 810 har ju haft en del problem.

Fick mitt dbrand skin till min Sony Xperia Z3 Compact igår. Klart bra köp, kostade 129 kr å levererades på 6 dagar. Köpte kolfiber lookaliken. Mkt bra passform och enkelt att sätta på. Gjorde telefon klart mer greppvänlig än innan, dock inte på något sätt revolutionerade, men nu går det att använda telefonen utan skal utan att den är som en oljad ål att hålla i. Ett skal åker nog på vid mer våldsamma aktiviteter, men till vardags får den användas utan. Storleken var prio ett när jag köpte telefonen, så det är gött att äntligen våga använda den utan ett skal som gör den bulkig. Det är nästan märklig vad npgra få mm gör mkt för storlekskänslan.

https://dbrand.com/

Senast ändrad:
Jag har använt Krusells Colorcover och Frostcover på min Z1. De är rätt tunna. Frostcover verkar mindre sprickbenäget.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp