[OT] Ni med luft/luft-värmepump, hur mycket väsnas det?

Några kylmontörer jag känner, egen firma och även anställda, förordar Mitsubishi - men det finns väldigt många modeller. Vi är nöjda med våra - en i källaren och en i hallen på första våningen. Välj en pump som är tyst, ljud (dB) är inte en linjär skala, tvärtom är det en logaritm. Således väldigt stor skillnad på fem (5) db. Testa med en dammsugare! Välj även en med bra effekt, COP-värde, det visar hur mycket energi man får för varje kW man betalar för. Utedelen stör mer, kan även orsaka vibrationer, således kan det vara bra att ställa den vid sidan av husets fasad. Innedelen stör föga.

Titta gärna på Daikin. Dom är mycket bra.
Att innerdelen är något snyggare än de flesta andra gör inte heller någon illa.

Pfaff sa:

Vi har Daikin i vår stugan och jag skulle inte rekommendera den om det är en lite kallare plats den står på. Den har problem med nedisning. Mitsubishi ska visst vara bättre när det gäller det iaf. I övrigt har vi nog inget dålig att säga om Daikin.

Longines sa:
...
Välj en pump som är tyst, ljud (dB) är inte en linjär skala, tvärtom är det en logaritm. Således väldigt stor skillnad på fem (5) db. Testa med en dammsugare!

3dB motsvarar en dubblering av ljudnivån. Så något som låter exv. 67dB låter 4 gånger så mycket som något som låter 61dB.

Muntis sa:
Pfaff sa:

Vi har Daikin i vår stugan och jag skulle inte rekommendera den om det är en lite kallare plats den står på. Den har problem med nedisning. Mitsubishi ska visst vara bättre när det gäller det iaf. I övrigt har vi nog inget dålig att säga om Daikin.

Jag trodde Daikin var bra just mot nedisning? De skriver ju mycket om sitt unila avfrostningssystem etc.

glitch sa:
Muntis sa:
Pfaff sa:

Jag trodde Daikin var bra just mot nedisning? De skriver ju mycket om sitt unila avfrostningssystem etc.

Det är iaf min och en servicekilles åsikt iaf. Den sitter på en stuga utanför Umeå. Det kan vara så att den kanske fungerar bättre om den sitter i ett hem som används regelbundet.

Jag installerade en Daikin i vårt enplansradhus i höstas och är skit nöjd..
Har endast element i sovrummen som extravärme men i övriga huset är det bara pumpen som värmer.
Vår modell heter Nano X 35 och köptes av Energilogik i Sundbyberg.

Hej!

Vi hade en 10år gammal Mitsubishi ?35 som äntligen gav upp... den fungerade ner till enstaka minusgrader. Vi bytte till en Mitsubishi MSZ-FH50VEHZ mot mångas rekommendation för att den skulle vara för stor för vårt fjällhus (ca 100m2) nu har vi bara kört den några månader men den fungerar över förväntan behöver inte slå på elementen förrän det kryper neråt -20 sen har vi iofs golvvärmen på i toa/tvättstuga/hall för komfort plus att alla blöta skor och skidkläder skall torka bra. Ljudnivån varierar är väl en summering... ju kallare ute desto mera blåsljud och oftare defrost av utedel. Kolla runt en del avseende pris... vi köpte vår installerad och klar av certifierad kylmontör till ett lägre pris (efter 50% rot & utan mygel med utrustning-timtid) än vad bästa priset på prisjakt var för bara pumpen och lägger man sen på "standardinstallationen" som många Internetföretag försöker kränga så blir man lite lurad enligt min mening.

mastermike78 sa:
Har endast element i sovrummen som extravärme men i övriga huset är det bara pumpen som värmer.

+1
Har sedan i höstas en Daikin Nano X35 i mitt enplanskedjehus. Har klarat uppvärmningen med bravur, utan komplettering med el-element, även de dagar det var -20 grader. Tystgående är den också.

Daikins svenska representanter är även aktiva på HappyVärmepump dvs. http://www.varmepumpsforum.com/ där Daikin (på samma sätt som Rosebikes här) har en egen officiell tråd där man snabbt får svar på frågor och funderingar.

Just nano 25x funderade vi på till landstället. Så värme vintertid och bra underhållsfunktion är viktigt.

Stockholm
Villa
CTC eco air 107 från 2004 (typ)
Luft/vatten med vattengolv
500 l acktank.
Har aldrig sett elpatronerna gå.
Lika mycket service som ett kylskåp. (Nästan noll)
När den går och man står framför den så hörs den. Men inte så farligt. Den pyser till ganska ordentligt när den börjar avfrosta. Står på marken så den hörs inget in i huset.
Rekommenderas.

tobo sa:
mastermike78 sa:

+1
Har sedan i höstas en Daikin Nano X35 i mitt enplanskedjehus. Har klarat uppvärmningen med bravur, utan komplettering med el-element, även de dagar det var -20 grader. Tystgående är den också.

Daikins svenska representanter är även aktiva på HappyVärmepump dvs. http://www.varmepumpsforum.com/ där Daikin (på samma sätt som Rosebikes här) har en egen officiell tråd där man snabbt får svar på frågor och funderingar.

Bumpar en gammal tråd. Har fått offert på Daikin Nano x35 och ville bara kolla om ni som har den fortfarande är nöjda så här ett år senare. Litar mer på cyklister än random-snubbe på byggahus.se :)

Vi köpte en EF35 Mitsu - den funkar bra och är tyst MEN vi hade ett irriterande knäppande i plasten på innedelen.
Så idag ett år senare har mitsubishi skickat en tekniker som byter ut mot en ny innedel.
Bra service så får hoppas knäppet är borta nu för när den inte knäppte så var den mycket tyst och helt ok att titta på.

Blev en EF35, den har fungerat bra, har kört den på 16grader även om det finns ett underhållsläge på 10grader. Den har också ett ett knäppande "plast" ljud, tror det är från höljet som ligger mot väggen som är målad. Skulle knappast kalla den ljudlös heller men jag antar den är väldigt tyst jämfört med många andra luft-luft värmepumpar.

42Hz sa:
Blev en EF35, den har fungerat bra, har kört den på 16grader även om det finns ett underhållsläge på 10grader. Den har också ett ett knäppande "plast" ljud, tror det är från höljet som ligger mot väggen som är målad. Skulle knappast kalla den ljudlös heller men jag antar den är väldigt tyst jämfört med många andra luft-luft värmepumpar.

Precis! Knäppande plastljud i innedelens hölje.
Höll på bli galen på det. Gjorde små youtubefilmer och skickade till min åf som tog det med mitsu som beordrade ny innedel som skulle monteras idag.
Hoppas den nya är tystare idag.

Installerade en LL-pump i huset för drygt 10 år sen. Den gick ett år, sen ruttnade vi på oväsen och ojämn värme i huset. Det blev ett hål i backen och bergvärme. Bästa vi har gjort.
Min pappa har under de här 10 åren avverkat två LL-pumpar i sitt hus. Innerdelen har successivt ballat ur på båda där ljudet blir högre och högre och till slut så tvärdör de. Utöver de två innerdelarna så har han bytt utedelen till båda uppsättningarna. Så sammantaget har de hållit i snitt 2,5 år, sen har antingen utedelen eller innerdelen kastat in handduken. Olika fabrikat. Den ena Toshiba och den andra Panasonic. Alltid professionellt installerade av behöriga tekniker. Kvaliteten lämnar en del att önska i det långa loppet.

Vi fick våran nya daikin caldo x25 installerad för ca 2 veckor sen å vi ha öppen planlösning. våran andra som va 15 år gammal väsnades otroligt mkt så vi hade inga större förhoppningar men när fick ditt denna så va de så tyst å skönt. Så en daiken ä vi verkligen nöjda med!

Inte för att det är svar på frågan (exakt) men vi har en Nibe Luft/vatten värmepump och jag var orolig för hur utedelen skulle låta. Installerades för ca 10 månader sedan och det enda vi hör ibland är innedelen när utedelen avisas. Ute så hör man i stort sett inget alls, ibland undrar jag om den är igång eller inte och bästa sättet är att ställa sig framför, då märker man om det fläktar, annars hörs inget.

Så stark rekommendation på Nibe.

Schysst, tack för svar. Den ska installeras i stugan så bergvärme, jordvärme (har inte plats) eller luft/vatten går bort (har direktverkande el nu). Verkar finnas en uppsjö av modeller och märken vilket gör frågan svår. Ska man ha en Canyon, Kona eller köra på en kolfiberram från kina lixom.

Låter ju rätt uselt, jag har kört billig (5000 kr) och självinstallerad (snabbkopplingar) pump i garaget och det funkade fint i fler år än så. Perfekt att köra på underhållsvärme normalt och sen dra på lite mera grader en halvtimma innan man ska ut och greja. Den var inte knäpptyst men förde inte orimligt med oväsen heller.

Fujitsi-pumpen vi hade i huset var väldigt tyst och halverade uppvärmningskostnaderna så den betalade sig på några år bara. Men alla hus lämpar sig inte för värmepump, öppen planlösning är bra. Tror jag räknade med 2 grader lägre värme per rum som skulle passeras, men sovrummen var längst bort så det passade bra.

Lutar nu åt att köpa från närmsta lbs och skippa internetshoppingen för att tala cykelspråk, blir nog en Daikin vad det lider. Verkar vara rätt likvärdiga komponeter på de flesta masiner. Daikin verkar ha bra garantier och support. De driektverkande elementen är från 77 så en schysst förbättring är nog att vänta. Bara att få lite lufttillströmning kan göra att inneklimatet blir bättre.

Jag kan rekommendera http://www.tsfs.se/ - fick superbra hjälp av dem att välja pump, och en lokal installatör som han samarbetar med i stockholmsområdet kom hem och gjorde jobbet. Dessutom till ett väldigt bra pris.

jomper sa:
Fujitsi-pumpen vi hade i huset var väldigt tyst och halverade uppvärmningskostnaderna så den betalade sig på några år bara. Men alla hus lämpar sig inte för värmepump, öppen planlösning är bra. Tror jag räknade med 2 grader lägre värme per rum som skulle passeras, men sovrummen var längst bort så det passade bra.

Vi har också en Fujitsi-pump luft-luft som går bra. Vi tappar ca en grad per rum, så det kan skilja lite mellan olika hus.

Som huvudvärmekälla har vi solvärme i form av en Daikin luft-vatten-värmepump som är väldigt effektiv. Det är ytterst sällan som elpatronen griper in.

Senast ändrad:
Prästbol sa:
Vi har också en Fujitsi-pump luft-luft som går bra. Vi tappar ca en grad per rum, så det kan skilja lite mellan olika hus.

Jo, vårt hus var avlångt och första rummet var rätt långt. Huset dessutom dåligt isolerat.

salle sa:
tobo sa:
mastermike78 sa:

+1

Bumpar en gammal tråd. Har fått offert på Daikin Nano x35 och ville bara kolla om ni som har den fortfarande är nöjda så här ett år senare. Litar mer på cyklister än random-snubbe på byggahus.se :)

Jag är fortfarande helnöjd med min Daikin, kan varmt rekommenderas.

Tillbaka
Topp