[OT] Ni med luft/luft-värmepump, hur mycket väsnas det?

Taber

Ny medlem
Störs man av ljudet inomhus eller utomhus? Det beror såklart på placeringen men i det här fallet är det en ganska öppen planlösning där inomhusdelen sitter ganska nära sovrummen. Låter fläkten så att man störs av det generellt?

Det surrar och brummar med ett mycket lågfrekvent ljud så det hörs 20-30 meter bort om man har bra hörsel. Kan störa rejält om man är ute på tomten. Hur det låter inomhus vet jag inte.

Menar du när den är ny eller några år senare...? Jag gillar tystnad hemma och skulle aldrig komma på tanken att installera luft/luft eller än värre (större fläkt) luft/vatten, andra bryr sig förmodligen inte alls.

Inomhus låter det en del, både av utomhusdelen (lågmält brummande) och inomhusdelen (fläktsurr med lite högre intensitet). Störde mig dock mindre på den än hur det var att bo nära en trafikerad väg/busshållplats. För bästa effekt ska du nog ha inomhusdelen där i det rum med störst volym eftersom värmen kommer i luften.

Har en luft/luft i vardagsrummet (inte speciellt öppen planlösning) och den låter givetvis när den blåser. Ungefär som defrosten i bilen när den går på lågvarv, men det är ett ljud som man vänjer sig vid väldigt fort så nu ett par månader senare är det ett icke-ljud.
Jag måste stå under den för att reagera på att den går igång.

Hos mig, en Sanyo: Störs inte av inomhusdelen, men utomhusdelen kan ibland ge ett resonansljud som är en aning störande. Fast det är delvis mitt fel för jag har gjort en panel ("boasering") som tydligen kan vibrera lite grann. Innan dess hördes det mkt lite.

Jag hade en...
När vi köpte huset 2008 hade den gått ett år, uteenhet monterad på trävägg och utblås i vardagsrum. Lät och levde om.

Vi hade TVn i vardagsrummet och inneenheten störde TV-tittande.
Uteenheten skakade om hela huset, speciellt på vintern när den ska avfrosta sig själv stup i kvarten, så jag monterade den på ett stativ i stället. Blev bättre.
Värmen ojämn i huset med varma och kalla stråk.

Tröttnade på skiten och investerade i en bergvärmeanläggning i stället. Bland det bästa jag gjort. Tyst (det är ju som när man slår ifrån ventilation som man märker hur mycket det egentligen lät)samt jämn och fin värme i HELA huset. Dessutom sjönk varmvattenkostnaden till en fjärdedel.

L/L-värmepumpen värmer numera det fristående garaget.

Mitt råd;
Fixa en RIKTIG uppvärmning i stället för en leksaksuppvärmning. Det där med "If you buy quality, you only cry once" gäller även här.

Lev!

/Ola

Huset vi tittar på har inte vattenburen värme så däför finns där en luftvärmepump som stöd idag. Den är nog pensionsfärdig snart så därför undrar jag lite om ljudnivån om vi bestämmer oss för att skaffa en ny.

Senast ändrad:
Vi har en IVT luft/luft i vårt fritidshus där vi tillbringar mycket tid året runt. Inomhus delen sitter nära taket 1 m bredvid vår sovplats (min och sambon) och visst låter det från den men vi har inga problem att sova. Vi har TV i samma rum och har inga problem att titta på TV med låg volym fast vi sitter bara någon meter ifrån pumpen.

Men som någon nämnde tidigare. Vi tänkte mer på ljudet första månaden men vande oss fort...

Kör med IVT och hör inte utedelen, men då sitter jag i ett stenhus och har utedelen på lera.

Hade tidigare innedelen nästan ovanför soffan. Tycker man det är kul å stänga av den varje dag kan man ju göra så, men glöm inte sätta på den sen för det blir snorkallt morgonen efter.

Innedelen fick byta rum och nu stör den inte längre, fast det gör å andra sidan inte tågen heller när de åker förbi.

Taber>>
Vi hade inte heller vattenburen värme så bergvärmeinstallationen innebar även installation av vattenradiatorer i alla rum. Trots det ändå värt investeringen.

Konstig tråd?

Luft luft ofta mer ekonomiskt än andra alternativ, eller lämpligast av andra orsaker.

Daikin låter minst ute, mitsubishi minst inne.

Allt låter, men tex mitsubishi som jag har låter väldigt litet. Men det blåser ju.. Du får fundera på vad spm passar dig. Jag valde mitsubishi pga driftssäkerhet enligt min marknadsundersökning som jag tyckte var grundlig, hyfsat lågt ljud ute, och bra effekt vid låga temperaturer.

Jag är själv på väg att köpa luft/luft pump. Har inte riktigt bestämt mig men det lutar är Toshiba eller Fujitsu, från Polarpumpen.
Har tidigare räknat på bergvärme men det är svårt att få ihop investeringen på rimlig tid. Framför allt om man skall konvertera från direktel till vattenburen.
Jag fick ihop en investering på ca 150 000 kr som skulle betala sig med besparing av 11 kWh/år. Risken blir att pumpen har betalt sig själv innan den börjar gå sönder.

Hittade en gammal test som lyfter fram luftvärmepumnpen Toshiba. Den beskriver också lite mer om värmepumpar.
http://issuu.com/mediaview/docs/vua....issuu.com/v/dark/layout.xml&showFlipBtn=true

Senast ändrad:
tobiascyklar skrev:
-------------------------------------------------------
> Konstig tråd?
>
> Luft luft ofta mer ekonomiskt än andra
> alternativ, eller lämpligast av andra orsaker.
>
> Daikin låter minst ute, mitsubishi minst inne.
>
> Allt låter, men tex mitsubishi som jag har låter
> väldigt litet. Men det blåser ju.. Du får
> fundera på vad spm passar dig. Jag valde
> mitsubishi pga driftssäkerhet enligt min
> marknadsundersökning som jag tyckte var grundlig,
> hyfsat lågt ljud ute, och bra effekt vid låga
> temperaturer.

Har också en Mitsubishi, innedelen sitter utanför sovrumsdörren och störs inte av den. Men visst kan man höra den om man har svårt att somna, som nu t.ex...

Skulle inte placera den nära sovrummet om man har hörsel som en uggla och svårt att sova.

De flesta märken låter nu väldigt lite men kan rekommendera mitsubishi fd eller toshiba polar
Panasonic verkar defrosta lite oftare åtminstone den 2007års modell jag har testat hos bekant
Ett plus med ll pump är att luften inomhus blir mycket bra, utedelen hörs ingenting på insida, har rätt tjock(45cm) vägg iofs
Tidigare 13000kwh nu 10000kwh. Slinga eller borra kostar mer men har man ett större hus kan man räkna hem det

På värmeforumet rekommenderades mitsubishin eller toshiba ras 13 när jag köpte förra året.Annars kunde man lika gärna handla på jula, lät det då iallafall.
Mitt val föll på ras 13 pga minst reklamationer och det har jag inte ångrat. Det enda jag vill ha ogjort är att polarpumpen förmedlade installationen.

Mitt tips är toshibas ras13.Köp den från polarpumpen men anlita själv en installatör med referens.

Vi har haft luft/luft nu i några år. En ganska dyr variant. Mitsubichi för ca 18000:-
Nu har den äntligen pajjat och vi har fått tyst i huset igen. Jag tycker det var rätt störande faktiskt med detta eviga blåsande.
Dessutom spred det sig inte alls som vi hade önskat, trots rätt öppen planlösning. Hallen var för varm, övervåningen för varm och köket iskallt.

Slutsats: Inge bra

Jag kör faktiskt med en billig julapump, köpte den som en liten "proof of concept" och tänkte att jag sätter den i garaget sen, tänkte bara testa att värmen spred sig som jag tänkt. Sen har den funkat så bra så att den fått sitta kvar "så länge".

Funkar över förväntan, värmer rätt bra ner till -5 iaf och betalade sig på två år (även fast det var de två vargavintrarna förrförra året och året innan dess) jämfört med tidigare förbrukning.

Den sitter i vardagsrummet och blåser via köket (som är öppet mot v-rum) genom hall och vidare till de andra rummen. Det brukar diffa ca 2 grader mellan varmaste rummet (v-rum och kök) och sovrummen.

I köket sitter dessutom en vedspis som jag eldar i när det blir kallt, den värmen får hjälp att sprida sig till resten av huset.

I sovrummen sitter intelligenta el-element med tuff termostat, men de går inte mkt. Senaste 12 månaderna har jag haft en förbrukning på 12000 kWh i ett hus som är 100kvm, tvåglasfönster och delvis riktigt dåligt isolerat. Dessutom ett garage på 30 kvm som hålls runt 10 grader med en likadan fulpump.

Utomhusdelen står så att den inte hörs. Innedelen låter lite men hörs inte utanför kök/vardagsrum. Och där inne låter ändå diskmaskin, kyl, matlagning osv litegranna så det stör faktiskt inte. Skulle inte vilja ha innedelen så att den hörs från sovrummet.

jomper skrev:
> I sovrummen sitter intelligenta el-element med
> tuff termostat

Vad betyder det?
När jag hade hus med elvärme, och på lantstället, satte jag in väggtermostater.
jag hittade då en (dyr) varint som hade vunnit ngt energisparpris (Nutek?):
IQ Therm http://www.iqtherm.se
De var dyra men fungerade riktigt bra.

> Senaste 12
> månaderna har jag haft en förbrukning på 12000
> kWh i ett hus som är 100kvm, tvåglasfönster och
> delvis riktigt dåligt isolerat.

Enbart för uppvärmning eller inkl 'hushållsel'? (Har du bastu?)

/Håkan

(Som oxå har en luft/luft-värmepump i fritidshuset)

Låter som om mina planer på att skaffa en luft/luft-pump faller, inte för min skull, men min fru är "allergisk" mot ljud och vi bor i ett gammalt 1600-tals torp mitt ute i skogen = inget ljud ifrån omgivningen.
Men om jag skulle lyckas övertala, vilken pump låter absolut minst inne?

Senast ändrad:
Ljudnivån skiljer inte bara mellan tillverkare utan även mellan modellerna hos samma tillverkare. Kolla först vilka modeller som skulle passa hos dig och kolla sedan ljudnivån på dessa. Viktigt att du väljer en pump som är "lagom" för dina behov annars riskerar du att ha en pump som går på högvarv mest hela tiden.

Jag valde pump och oljud/ljud var enda parametern. Det landade i en Toshiba modell för 3 år sedan. Luftflödet är det enda man hör.

Kan vara bra att veta att 3dB uppfattas som fördubbling av ljudnivån, sen så kanske inte var man känner till att Daikin är riktigt fina grejer, som är värt att lägga en extra titt på.

+3 dB motsvarar inte en dubbelt så hög ljudnivå utan dubbelt så hög ljudeffekt och det är inte riktigt samma sak.

DÅ vi har direktverkande el så bev det en luft/luft. Satte in den när vi köpte huset för 7 år sedan.

Prisvärd och effektiv. vid -10 får vi stödja upp med element i vissa rum. Men i större delen av huset har vi plockat bort elementen

Den låter lite. Men vi störs varken av inne eller uteljudet. Dovt surrande kan jag jämföra det med.

Sitter själv just och skall beställa en luft till luft pump och undrar om man skall utför installationen själv eller om det är värt att anlita någon.

Fick till exempel tips om att inte sätta utedelen på väggen, för att minska vibrationerna i huset. Att sätta den på lekablock, på marken, skulle vara bättre.

Anslutning med elutag känns inte helt stabilt, som vissa säljer.

Hur krångliga installationer får man för standardpriset?

Egentligen får du inte installera den själv vad gäller ihopkopplingen och vakumsugning.
Montera alla delarna själv, du gör de garanterat nogranbare, sen tar du installatören till hjälp för inkopplingen. Jag gar en bekant som gjorde allt själv, den rasade efter tre månader, nekades garanti pga detta.

Har en Panasonic i TV rummet och den stör inte hälften så mycket som de tre barnen som har ockuperat mitt hem. Däremot levde den om en del när ett lager i innedelen skar förra vintern...

Kan rekommendera energimyndighetens hemsida där man publicerar testresultat av bland annat luft/luftvärmepumpar. http://www.energimyndigheten.se/sv/...resultat/Luftluftvarmepumpar-2012-2009/?tab=2

Energibesparingen från respektive värmepump beräknas för tre olika klimat (malmö, borås och luleå) och för två olika storlekar på hus (översatt i energibehov). Välj den kombination som passar din situation bäst och du kan se vilken produkt som kommer ge dig de största besparingarna. Vikta denna besparing mot inköpspriset.

Värmepumparna jämförs även utifrån deras ljudprestanda. Utedel och innedel mäts separat. Ljudet för innedelen anges dessutom i ett spann där det lägre värdet motsvarar lägsta fläkthastighet (på innedelen) och det högre motsvarar högsta fläkthastighet. Generellt kan man säga att effektivitet och kapacitet ökar med ökad fläkthastighet, men det finns alltså möjlighet att manuellt ställa ner fläkthastighet och därmed ljudnivå (tex nattetid) om det inte är allt för kallt ute.

Vad gäller placering av innedelen skulle jag ej rekommendera sovrummet (men det är givetvis individuellt hur mkt man störs). En central placering där dörrar i största möjliga mån hålls öppna kan räcka långt. Om man har möjlighet att välja plats för utedelen skulle jag även här rekommendera att tänka på att inte sätta den direkt utanför ett sovrumsfönster eller nära en uteplats. En närboende granne kanske också uppskattar en omtanke.. Som nämnts ovan är det onödigt att fästa utedelen i väggen och därmed riskera "strukturburet" buller om alternativ finns.

Om man störs av bullret och längtar tillbaka till sina direktelsradiatorer kan man kanske somna gott genom att tänka på de pengar man sparar.

Senast ändrad:
Alltid kul att läsa vad folk tycker och tänker om dessa värmepumpar :).
Har själv en Mitsubishi 25:a från 2008 ivardagsrummet pch en Frigoline On/off 9:a i hallen.
Daikin står helt klart för kvalitet, lite dyrare men enligt mig värda pengarna. De är inte den bästa pumpen om man ser ur prestanda synvinkel men de känns helt klart genomarbetade och trygga.
Panasonic har haft en lång radda problem med sina innerdelar , särskilt med lagren. Antar att i dag kör de med keramiska lager som håller bättre. Även min Mitsubishi har problem med lite vibrationsljud efter några års användning, och det är tydligen lagren i vänster sida och fläktmotorn.
Min Mitsubishi var marknadens tystaste när jag köpte den men man har då mätt db vid lägsta fläkthastighet och då ger den ju inte så överdrivet ekonomisk förtjänst.
Man ska inte stirra sig för blind på siffrorna som de har i tidningarna utan kolla hellre runt lite på t.ex Värmepumpsforumet som är mycket bra för en glad amatör, finns många där som jobbar med att installera VP.
Har själv installerat en hel del VP och blev väldigt förtjust i Daikin.
Tyvärr så kan vissa av Daikins ytterdelar medföra ett dovt brummande (vilket inte hörs på utsidan) och bör därför inte monteras direkt i en träfasad om man inte har några fruktansvärda gummikuddar till fötter.
Kolla även vad för garantier som ingår, brukar vara 5-6 år men kolla upp så att det verkligen täcker allt så du inte står där med en havererad kompressor efter 2 år.

Ursäkta alla stavfel ;)

HåkanC skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I sovrummen sitter intelligenta el-element med
> > tuff termostat
>
> Vad betyder det?

Adax Neo heter elementen. Man kan programmera termostaten med dygnssänkning (natt = alla dagar, dag = vardagar), kalibrera termostaten och säkert något mer. Enkla att programmera och för mig har de rätt bra på att hålla temperaturen också. Det är egentligen bara i sovrummet som el-elementet jobbar mer än marginellt, i övriga rum kör jag 19 grader på elementen och det verkar värmepumpen fixa att hålla nästan jämt.

> Enbart för uppvärmning eller inkl 'hushållsel'?
> (Har du bastu?)

12000 kWh är inkl allt. Det är lägre än tidigare ägare trots att de bara hade det som fritidshus, dvs de var bara där en del av året, hade bara frostfritt på vintern och hade inte tvättmaskin, diskmaskin osv. Dessutom har jag som sagt värme i garaget som är 30+ kvm, även där med LVP.

jomper skrev:
> > Adax Neo heter elementen. Man kan programmera
> termostaten med dygnssänkning (natt = alla dagar,
> dag = vardagar), kalibrera termostaten och säkert
> något mer. Enkla att programmera och för mig har
> de rätt bra på att hålla temperaturen också.

Enkla att programera, hmmm... Jag har bytt samtliga elradiatorer till just Adax Neo. Tycker dock att det är ett helv***s pyssel att programmera alla. Och sedan kan man ge sig fasen på att det blir ett längre strömavbrott så att sänkningsprogrammeringen raderas, och så får man göra om alla trollkonster igen. Inte direkt användarvänligt UI IMO (som det heter på internetspråket).

Ja, att de inte minns sin inställning vid strömavbrott (de klarar faktiskt kortare avbrott) är rätt puckat. Men en snabb kik i instruktionen brukar räcka för att jag ska klara av att programmera dem iaf, det är klart mindre än vad som behövs för värmegolvet i badrummet. Där har jag inte ens orkat programmera nån gång..

Har funderat lite över om man egentligen sparar så mycket med dag/nattsänkning av värmen, är det för kort tid så antar jag att hela vinsten går förlorad när man ska värma upp rummet igen..

jomper skrev:
> Har funderat lite över om man egentligen sparar
> så mycket med dag/nattsänkning av värmen, är
> det för kort tid så antar jag att hela vinsten
> går förlorad när man ska värma upp rummet
> igen..

Har haft samma funderingar. Jag tror att besparingen egentligen är ytterst minimal. Men placeboeffekten skall inte underskattas.

Jag har också en Daikin luft/luft som jag är mycket nöjd med.

Hur mycket utomhusdelen hörs beror som Zorban säger på hur den placeras. Min står på ett stativ på marken intill huset och hörs oftast inte alls. På vintern när det har blivit mycket isbildning under den runt stativet så att det får förbindelse med grunden så kan det höras lite svagt brum ibland.

Eftersom jag bor på landet så är det väldigt tyst när det inte är någon trafik på landsvägen utanför. Inomhusdelen reagerar jag egentligen bara när den stannar och det blir verkligen tvärtyst ( förutsatt att inte radio eller TV eller nåt är igång). Jag märker inte när den går igång om jag inte är direkt bredvid den.

Nåt nöt har monterat en luft/luft i matrummet hos oss. Den har några år på nacken men går inte ha på när man är hemma. Oväsen är en sak, men det konstanta blåsandet är ju ingen höjdare heller. Kör den nätter och när vi är på jobbet då vi inte är i dess närhet.

Vill bara passa på och varna för märket Nilan, danskt skit som just nu i vår förening går sönder på löpande band efter bara 7 års drift. Rörjouren, ett annat skitföretag, installerade ny, men struntade i ljuddämparen för den "inte fick plats".

Resultatet är ljudnivåer långt över alla normer... Ren hälsofara.

Nu byter vi ut alla, även vår nya, i hela föreningen, såklart utan varken Nilan eller Rörjouren inblandade.

Och ja, vi har anmält dem, men det lär inte ge något resultat.

Tillbaka
Topp