[OT] Nödtelefon i hissar

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Nödtelefon i hissar
Någon som har kunskap inom området?

Vår BRF har sex hissar med telefoner anslutna till kopparnätet. Nu vill Telia avveckla det hos oss.

Jag kollade med vår hissfirma som sköter periodiskt underhåll, kontroller osv och de vill byta ut telefonerna i resp hiss mot en ny som har 4G - kostar ca 20k per hiss och vi har 6 st. Det går att uppdatera befintliga telefonerna till ungefär halva kostnaden "men då har du en gammal telefon som kan gå sönder när som helst".

Idag har de ett gemensamt abonnemang, det rings massa testsamtal automatiskt osv, har inte exakt koll på hur det fungerar men jag misstänker att det ställs krav på detta i nån säkerhetsstandard. Kostar ca 10k / år till Telia.

Jag tänker att man borde kunna utnyttja det faktum att det faktiskt finns kopparledningar inom vår fastighet till en gemensam punkt, det borde vara enkelt att sätta en 4G-analog-gateway eller en SIP-gateway (det rör sig om tusenlappar) och sen batteribackup till det. Men jag vet inte om hela kedjan måste vara godkänd enligt nån norm.

Är det någon som har kunskap kring det här, vad man brukar/kan/får göra?

[OT] Nödtelefon i hissar
Det enda kravet som finns är att om en hiss har eller har haft en nödtelefon så måste den fungera. Så jag skulle inte dra något själv.

Det finns en som fungerar idag, så det kommer behöva fortsätta finnas även efter att Telia klipper kopparkabeln. Gärna utan att det kostar oss flera tusen per medlem.

Det verkar räcka med att det fungerar, att uppfylla någon särskild standard verkar inte krävas;

4.5 Hisskorgar ska vara utrustade med ett tvåvägs kommunikationssystem som möjliggör enpermanent förbindelse med en service för snabbt avhjälpande.

4.9 Kommunikationssystemet enligt punkt 4.5 och nödbelysningen enligt punkt 4.8 ska varakonstruerade och tillverkade så att de fungerar även vid strömavbrott. De ska fungera under dentidsperiod som normalt passerar innan hjälp når fram.

Det står i länken ovan att "Exempel på lämpligt utformade kommunikationssystem finns iSS-EN 81-28 och i SS-EN 81-70", men det låter ju inte som att de behöver uppfylla den standarden (som för övrigt kostar pengar att läsa).

Jag är mest nyfiken på hur det brukar lösas, det känns som sagt som en orimlig summa i sammanhanget.

[OT] Nödtelefon i hissar
Se upp för Telia bara. Om ni ingår i något nytt avtal så kommer dom garanterat att ändra villkor och höja avgifter efter 6 mån.

[OT] Nödtelefon i hissar
Vad säger larmfirmorna som ni ska koppla telefonerna till? Har de krav?

Vet inte, borde de ha det? Idag rings de via koppar, hissfirman vill bygga varje telefon till 4G för över 100 000 kr totalt. Att istället sätta en analog-till-4G-gateway för några tusenlappar + batteribackup känns som en ekvivalent lösning som bara är mera kostnadseffektiv.

Jag tänker inte göra det själv utan vill hitta någon som jobbar med sådant professionellt och kan gå i god för lösningen, och framför allt är jag ute efter någon som besitter kunskap om just den här tillämpningen.

[OT] Nödtelefon i hissar
Eftersom ni har koppar draget till gemensam punkt idag kan ni vid kopplingspunkten (högst troligt i nåt gammalt televäxelrum i nån källare) sätta en vanlig gsm-gateway där som då ger ut en linje till samtliga hissar. Nackdelen är då såklart att går gatewayen ned saknar alla hissar nödtele. Säg 10k ish för att få gsm-enheten uppsatt och inkopplad och sen 150kr/månad för abonnemanget om hissföretaget ska stå för det. Har ni någon som vill rodda själv i föreningen kan ni såklart fixa eget sim-kort och abonnemang.

[OT] Nödtelefon i hissar
Ja, det är en sån lösning jag far efter. Vet var kopparledningarna terminerar (men inte exakt vilka som går till hissarna - det går till alla lägenheter också även om de inte längre används).

Men vilket företag kan leverera en sådan lösning till oss? Även om det kostar 10k för installation och ett par hundra i månaden så kommer det faktiskt bli billigare efter bara ett år jämfört med nuvarande lösning.

Jag kan göra det själv men vill inte ta på mig ansvaret och inte heller göra föreningen beroende av mig.

[OT] Nödtelefon i hissar
Normalt är det ju nimmt att byta koppar mot cat men hissar brukar väl röra på sig... måste finnas nån dragspels grej med el o tele från toppen ner till korgen. Är väl därför det är dyrt att byta.

Om det finns koppar till GSM, finns det inte koppar till IP? Ja, så funkar väl Telias IP telefon. Det var väl en liten router som kopplades in på lokal koppar o så funkade analoga telefoner

Edit. Ja. Det finns adapter men vet inte vad man har som backend. Virtuell växel?

Senast ändrad:
[OT] Nödtelefon i hissar
Nackdelen med att köra IP-telefoni är att internet inkl alla fiberswitchar osv måste ha batteribackup, telefonerna måste fungera även vid strömavbrott. Det är väl lite typiskt då nån fastnar i hissen.

Kablarna i hisschaktet finns ingen orsak att röra, de finns redan där så att blanda in dem är att överkomplicera.

[OT] Nödtelefon i hissar
Eftersom hissarna idag har linje via koppar så byter man bara ut "det som skapar linjen", d.v.s sätter en gsm-gateway som då ger ut en 50v tele likt den som finns idag. En sån vanlig gateway är Safeline GL6 och den har inbyggt batteri för ev. strömbortfall vilket då får bytas varje 2-3 år. Kopparn idag går till maskinrum/styrskåp och sen från styrskåpet går det via en korgkabel till korgen (den sitter i ett fäste ungefär halvvägs upp i schaktet och hänger sen i en slinga under korgen). Är inte nuvarande hissfirma villiga att hjälpa till finns inget som hindrar att ni ringer en annan firma. Man får köpa in reparation eller arbete på hissen från vilken hissfirma som helst. Ett serviceavtal innebär inte på något vis någon slags ensamrätt till hissen. Undantaget är om hissen är mindre än 5 år efter nybyggnation eller modernisering då det brukar vara 5 års garanti på arbetet och släpps någon annan in då kan garantin förfalla.

[OT] Nödtelefon i hissar
Safeline GL6 låter som vettig, den klarar 9 hisstelefoner vilket är mer än vi behöver. Men det står att den kan placeras "It "in the machine room, the shaft or on the roof of car" - den gemensamma nämnaren för våra hissar, som är i olika hus, är där kopparen terminerar i vårt teknikutrymme. Men det kan ju inte finnas något som hindrar en placering där tänker jag.

Har hittat en annan gateway som på pappret gör samma sak, men om den här nu är gjord för hisstelefonerna så känns det kanske ändå bättre. Den hade dessutom ingen inbyggd batteribackup.

[OT] Nödtelefon i hissar
Vill du vara säker kan du gå ner i tänkta rummet i källaren och se om du har nån kontakt på mobilen.
I GL6 sitter precis samma sorts gsm-kort som i telefoner man annars sätter en på varje hiss. I nuläget stöd för 2-3-4G.

[OT] Nödtelefon i hissar
Kablarna i hisschaktet finns ingen orsak att röra, de finns redan där så att blanda in dem är att överkomplicera.
Googlade på kablar i hisschakt, och håller helt med dig, det finns ingen orsak att röra dessa :giggle:
1731009039965.png

[OT] Nödtelefon i hissar
Vill du vara säker kan du gå ner i tänkta rummet i källaren och se om du har nån kontakt på mobilen.
I GL6 sitter precis samma sorts gsm-kort som i telefoner man annars sätter en på varje hiss. I nuläget stöd för 2-3-4G.

I teknikrummet är det 4G-täckning, vi har tidigare kört internet via 4G dit för lite styr-och-mät men nu har vi fiber. Och det är dessutom mot yttervägg i markplan så det vore enkelt att sätta dit en extern antenn.

Däremot är det dålig mottagning inne i hissarna.

[OT] Nödtelefon i hissar
Besiktat och godkänt med en Safeline GL6-4G, kostnad ca 1/10 av ursprunglig offert och årskostnad 1/6. Även jämfört med den analoga lösningen blir det löpande billigare och vi räknar hem det på ett år!

Stora problemet var att hitta vilka trådar av alla i jättehärvan på kroneplintarna som var till hissarna. Ingen dokumentation alls, som tur är har jag en kontakt på Transtema som kände nån på Telia som kunde hitta dokumentation med hjälp av det gamla telefonnumret!

Tillbaka
Topp