[OT] Nu är vi hemkomna från Berlin!
Jenny W sa:Vi är PÅ!
Snyggt jobbat! Hade det gått utan passet eller ni vet inte?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jenny W sa:Vi är PÅ!
Mooshie sa:Jenny W sa:Vi är PÅ!
Snyggt jobbat! Hade det gått utan passet eller ni vet inte?
Vem håller då i kameran? ?Jenny W sa:Vi är PÅ!
Jenny W sa:Blev en långpromenad på Bernauer Strasse och ett besök på Berlin Wall Memorial museum. Påtaglig olustkänsla att läsa och titta på bilder och film, lyssna på inspelningar. Svårsmält är ordet.
Vi har handlat lite mat i en närbutik och behöver nog vila efter detta. Trötta efter en natt på tåget. Får se om vi vågar/orkar ge oss ut senare ikväll. Det är tydligen student/skolavslutning idag så det är party på stan :)
staine sa:Ska ni inte titta på cyklar? Gärna udda varianter.
Henrik_E sa:Alla snutar är omdirigerade till Hamburg. Staden är er.
Bonzo sa:Jenny W sa:Blev en långpromenad på Bernauer Strasse och ett besök på Berlin Wall Memorial museum. Påtaglig olustkänsla att läsa och titta på bilder och film, lyssna på inspelningar. Svårsmält är ordet.
Vi har handlat lite mat i en närbutik och behöver nog vila efter detta. Trötta efter en natt på tåget. Får se om vi vågar/orkar ge oss ut senare ikväll. Det är tydligen student/skolavslutning idag så det är party på stan :)
Vi bodde nere på Gartenstrasse, alldeles runt hörnet från Berlin Wall Memorial Museum när vi var ner för ett par år sedan, och som du säger är det rätt mycket att ta in när man går där och lyssnar på inspelningarna och ser bilderna. Det mest olustiga tyckte jag var minnesväggen över alla som blivit dödade när de försökt ta sig över muren. Minns att de bland annat fanns en man som blivit skjuten när han försökt ta sig över bara några få veckor innan muren revs.Otäckt.
Om ni bor i området och gillar hamburgare så är ett besök på Tommis Burger Joint på Invalidenstrasse ett hett tips. Nu för tiden finns de visserligen även i Malmö, men jag hävdar bestämt att burgarna, ölen och atmosfären är bättre i Berlin.
Ska ni ut ikväll så är det säkert trevligt nere på Alexanderplats ikväll. Brukar vara en del gatumusikanter och sådant, även om det säkert räknas som en turistfälla av de riktiga Berlinkännarna. Vill man vara lite mer hipsterkorrekt åker man ner till Kreuzberg och tar en redig barrunda.
katten sa:Aah, Berlin. Då måste jag rekommendera favoriter!
1. Glasskafét i Arkeden vid Potsdamer Platz. "Wellnes mit Eis" var deras slogan. Vi var två gånger på en långhelg... Vansinnigt godglass och god ch vacker frukt. Funkar för *alla* åldrar!
2. Minnesmonumentet över förintelsen vid Potsdamer Platz. Gå ner mellan alla betongblocken. En konstupplevelse som i sin enkelhet är kraftfull. Man behöver inte vara konstintresserade för att förstå, man bara upplever.
Potsdamer platz har ett tyskt filmcentrum, tror att det är här Berlin filmfestival huserar. Premiärbiograf så om man har tur kan man ser "röda mattan", när vi var där var det premiär för -Smurfarna!
Cyklar finns det i Berlin, en Lidl-bike är väl mest passande ändå. Provade inte själv :)
/A
clnr sa:Tror det är zdf som visar touren.
Mooshie sa:På söndag rekommenderar jag verkligen karaoke i Mauerpark! Det är även en stor loppis där varje söndag, men karaoken på amfiteatern är den stora behållningen. En snubbe som kommer dit med utrustning på sin cykel vid 15-tiden, sedan får alla som vill sjunga. Otrolig stämning, de går runt och säljer billig öl och mojitos, och när vi var där tror jag nästan alla som sjöng kom från olika länder. Väldigt Berlin.
Edit: Ni måste bo väldigt nära Mauerpark om jag inte är helt fel ute...
staine sa:Chilla. Ta en egen-öl på en najs pub. Hon får surfa lite. Tror du är en snäll mamma. Det är det viktigaste.
dabac sa:Gillar man inlines så finns några bra butiker.
Har man en "robust" humor kan man besöka baren "Klo".
En upplevelse kan jag lova. Antingen blir man glad av att hitta dit, eller av att gå därifrån. Ett tips - köp ölen på flaska.
Jenny W sa:Mooshie sa:karaoken på amfiteatern..
Den här?
Jenny W sa:Hörde om hop on, hop of-bussar som kör runt till alla sevärdheter. Vart skaffar man en sån biljett? Vart utgår de ifrån?
Mooshie sa:Jenny W sa:Hörde om hop on, hop of-bussar som kör runt till alla sevärdheter. Vart skaffar man en sån biljett? Vart utgår de ifrån?
De är rätt dyra, ett budgetalternativ som många kör på är att istället åka vanliga buss 100 som går från Zoo till Alexanderplatz (och tvärtom). Får man bra plats på övre våningen så ser man en hel del!
Miss Lycka sa:Var lägger du pass&ID nu?