[OT] Nu är vi hemkomna från Berlin!

Så gulligt. En liten rosa stuga i löv- och barrskogen. Med bastant flaggstång. Och rejält inringad, eller möjligen upphöjd, kanske på en arena (velodrom?).
Go' tur! :)

Gränskontroll ska vara vaksamma när barn passerar. Viktigt så att inte "fel" människa ledsagar, dessutom finns det infekterade vårdnadstvister där barn smugglas över hela kontinenter.

Har kommit fram efter en hyfsad god natt på tåget. Vi var 6 pers som delade sovkupé. Blev en logistisk övning när alla skulle bädda, stuva undan bagage, byta om och lägga sig.

IMG_4442.JPG

Berlins centralstation är en mäktig byggnad av glas och metall. Vi åt medhavd frukost och köpte kaffe och chokladcroissant till som vi åt på stationen innan vi begav oss till härbärget. Trodde att vi skulle bo nära stationen men det var enligt Google maps nästan en timmes promenad och det hade väl varit ok men eftersom det hällregnade tog vi en taxi. Taxichauffören var en temperamentsfull arab som bjöd på lite vardagsedge.
Vi hyr ett stort rum hos en tysk dam som heter Carola. Väldigt coolt rum med 3-4 m till tak och etagesäng. Fick te och en genomgång av sevärdheter. Lägenheten befinner sig på den östra sidan av Berlin. Vi har den forna gränsen och muren utanför fönstret.
Det har slutat regna nu så vi ska väl bege oss ut på sightseeing.

Blev en långpromenad på Bernauer Strasse och ett besök på Berlin Wall Memorial museum. Påtaglig olustkänsla att läsa och titta på bilder och film, lyssna på inspelningar. Svårsmält är ordet.

IMG_4455.JPG

Vi har handlat lite mat i en närbutik och behöver nog vila efter detta. Trötta efter en natt på tåget. Får se om vi vågar/orkar ge oss ut senare ikväll. Det är tydligen student/skolavslutning idag så det är party på stan :)

Jenny W sa:
Blev en långpromenad på Bernauer Strasse och ett besök på Berlin Wall Memorial museum. Påtaglig olustkänsla att läsa och titta på bilder och film, lyssna på inspelningar. Svårsmält är ordet.

Vi har handlat lite mat i en närbutik och behöver nog vila efter detta. Trötta efter en natt på tåget. Får se om vi vågar/orkar ge oss ut senare ikväll. Det är tydligen student/skolavslutning idag så det är party på stan :)

Vi bodde nere på Gartenstrasse, alldeles runt hörnet från Berlin Wall Memorial Museum när vi var ner för ett par år sedan, och som du säger är det rätt mycket att ta in när man går där och lyssnar på inspelningarna och ser bilderna. Det mest olustiga tyckte jag var minnesväggen över alla som blivit dödade när de försökt ta sig över muren. Minns att de bland annat fanns en man som blivit skjuten när han försökt ta sig över bara några få veckor innan muren revs.Otäckt.

Om ni bor i området och gillar hamburgare så är ett besök på Tommis Burger Joint på Invalidenstrasse ett hett tips. Nu för tiden finns de visserligen även i Malmö, men jag hävdar bestämt att burgarna, ölen och atmosfären är bättre i Berlin.

Ska ni ut ikväll så är det säkert trevligt nere på Alexanderplats ikväll. Brukar vara en del gatumusikanter och sådant, även om det säkert räknas som en turistfälla av de riktiga Berlinkännarna. Vill man vara lite mer hipsterkorrekt åker man ner till Kreuzberg och tar en redig barrunda.

Aah, Berlin. Då måste jag rekommendera favoriter!

1. Glasskafét i Arkeden vid Potsdamer Platz. "Wellnes mit Eis" var deras slogan. Vi var två gånger på en långhelg... Vansinnigt godglass och god ch vacker frukt. Funkar för *alla* åldrar!
Wellness_mi_Eis.jpg

2. Minnesmonumentet över förintelsen vid Potsdamer Platz. Gå ner mellan alla betongblocken. En konstupplevelse som i sin enkelhet är kraftfull. Man behöver inte vara konstintresserade för att förstå, man bara upplever.

Potsdamer platz har ett tyskt filmcentrum, tror att det är här Berlin filmfestival huserar. Premiärbiograf så om man har tur kan man ser "röda mattan", när vi var där var det premiär för -Smurfarna!

Cyklar finns det i Berlin, en Lidl-bike är väl mest passande ändå. Provade inte själv :)
Wellness_mi_Eis.jpg

/A

Bilagor

• LIDL-bike.jpg
    LIDL-bike.jpg
    119.4 KB · Besök: 45
Senast ändrad:
Bonzo sa:
Jenny W sa:

Vi bodde nere på Gartenstrasse, alldeles runt hörnet från Berlin Wall Memorial Museum när vi var ner för ett par år sedan, och som du säger är det rätt mycket att ta in när man går där och lyssnar på inspelningarna och ser bilderna. Det mest olustiga tyckte jag var minnesväggen över alla som blivit dödade när de försökt ta sig över muren. Minns att de bland annat fanns en man som blivit skjuten när han försökt ta sig över bara några få veckor innan muren revs.Otäckt.

Om ni bor i området och gillar hamburgare så är ett besök på Tommis Burger Joint på Invalidenstrasse ett hett tips. Nu för tiden finns de visserligen även i Malmö, men jag hävdar bestämt att burgarna, ölen och atmosfären är bättre i Berlin.

Ska ni ut ikväll så är det säkert trevligt nere på Alexanderplats ikväll. Brukar vara en del gatumusikanter och sådant, även om det säkert räknas som en turistfälla av de riktiga Berlinkännarna. Vill man vara lite mer hipsterkorrekt åker man ner till Kreuzberg och tar en redig barrunda.

Tack för tips.
En hamburgare slinker ju alltid ner :P och bara namnet på gatan gör ju det värt ett besök.

katten sa:
Aah, Berlin. Då måste jag rekommendera favoriter!

1. Glasskafét i Arkeden vid Potsdamer Platz. "Wellnes mit Eis" var deras slogan. Vi var två gånger på en långhelg... Vansinnigt godglass och god ch vacker frukt. Funkar för *alla* åldrar!

2. Minnesmonumentet över förintelsen vid Potsdamer Platz. Gå ner mellan alla betongblocken. En konstupplevelse som i sin enkelhet är kraftfull. Man behöver inte vara konstintresserade för att förstå, man bara upplever.

Potsdamer platz har ett tyskt filmcentrum, tror att det är här Berlin filmfestival huserar. Premiärbiograf så om man har tur kan man ser "röda mattan", när vi var där var det premiär för -Smurfarna!

Cyklar finns det i Berlin, en Lidl-bike är väl mest passande ändå. Provade inte själv :)

/A

Tack för tipsen. Får se vad som händer resten av helgen. Dottern får styra lite. Glass är ju inte helt omöjligt.

Äh, partypinglan stannar heller på rummet med wi-fi ikväll än går på stan med morsan.
Jag försöker lista ut vilken markbunden tysk kanal som visar touren.
Nya tag imorgon.

Tv-tornet var rätt trevligt faktisk, trots att det är lite av en turistfälla. En annan turistfälla som jag uppskattar är matdelen högst upp på KaDeWe.

På söndag rekommenderar jag verkligen karaoke i Mauerpark! Det är även en stor loppis där varje söndag, men karaoken på amfiteatern är den stora behållningen. En snubbe som kommer dit med utrustning på sin cykel vid 15-tiden, sedan får alla som vill sjunga. Otrolig stämning, de går runt och säljer billig öl och mojitos, och när vi var där tror jag nästan alla som sjöng kom från olika länder. Väldigt Berlin.

Edit: Ni måste bo väldigt nära Mauerpark om jag inte är helt fel ute...

Senast ändrad:
Gillar man inlines så finns några bra butiker.
Har man en "robust" humor kan man besöka baren "Klo".
En upplevelse kan jag lova. Antingen blir man glad av att hitta dit, eller av att gå därifrån. Ett tips - köp ölen på flaska.

Mooshie sa:
På söndag rekommenderar jag verkligen karaoke i Mauerpark! Det är även en stor loppis där varje söndag, men karaoken på amfiteatern är den stora behållningen. En snubbe som kommer dit med utrustning på sin cykel vid 15-tiden, sedan får alla som vill sjunga. Otrolig stämning, de går runt och säljer billig öl och mojitos, och när vi var där tror jag nästan alla som sjöng kom från olika länder. Väldigt Berlin.

Edit: Ni måste bo väldigt nära Mauerpark om jag inte är helt fel ute...

Ja Mauerpark är bara på andra sidanbron.
Det låter som en trevlig tillställning med karaoke. Tåget hem går kl sju på kvällen på sö.

staine sa:
Chilla. Ta en egen-öl på en najs pub. Hon får surfa lite. Tror du är en snäll mamma. Det är det viktigaste.

Ja, det var lugnt igår. Vi blev inne och kollade på det dramatiska vädret, åskan gick rakt över oss och både regn och hagel öste ner.
Somnade 20:30 igår och har sovit 12 timmar. Vi var nog rätt trötta :)
Idag ska vi prova att åka S-bana (lokalt tåg) från Bornholmer Str till Fredrich Str. Ser går vi till Brandenburger och tar en lov i parken och sen blir det shoppinggatorna mot TV-tornet. Får se hur långt vi orkar gå. Blir mackor och vatten med i ryggsäcken idag men middag på stan. Dottern har önskat sig "riktig schnitzel". Det tycker jag att hon kan få.

dabac sa:
Gillar man inlines så finns några bra butiker.
Har man en "robust" humor kan man besöka baren "Klo".
En upplevelse kan jag lova. Antingen blir man glad av att hitta dit, eller av att gå därifrån. Ett tips - köp ölen på flaska.

Nu blev jag nyfiken men hoppar nog detta för min dotters skull.

Hörde om hop on, hop of-bussar som kör runt till alla sevärdheter. Vart skaffar man en sån biljett? Vart utgår de ifrån?

Hittar ni nån större sevärdhet brukar de finnas i närheten (inkl biljettförsäljare).
Och bussarna kör ju runt, så man kan hoppa på vid vilken sevärdhet som helst.

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Hörde om hop on, hop of-bussar som kör runt till alla sevärdheter. Vart skaffar man en sån biljett? Vart utgår de ifrån?

De är rätt dyra, ett budgetalternativ som många kör på är att istället åka vanliga buss 100 som går från Zoo till Alexanderplatz (och tvärtom). Får man bra plats på övre våningen så ser man en hel del!

Senast ändrad:
Mooshie sa:
Jenny W sa:

De är rätt dyra, ett budgetalternativ som många kör på är att istället åka vanliga buss 100 som går från Zoo till Alexanderplatz (och tvärtom). Får man bra plats på övre våningen så ser man en hel del!

Bra tips till nästa gång. Vi köpte endagarsbiljett (zon A+B räcker) på Berlins lokaltrafik. Kostade 7 euro för vuxen och 4,90 för ungdom. Då kunde vi åka hur mycket vi vill på 24 timmar. Vi har åkt både S-bana (motsvarar svensk tunnelbana) och buss. Avverkat Reichstag, Branderburger, Alexanderplatz med TV-tornet, Neptunbrunnen, Mall of Berlin, Checkpoint Charlie, ätit Wiener Schnitzel på ett tyskt ölhak (med sjungande tyskar) samt åkte fel med tåget på väg hem.

Sista dan imorn. Vad ska vi då hitta på? Tänkte oss Tommies hamburgerhak och Mauerpark ett par timmar innan det blir dags att åka hem. Snälltåget går 19:00.

Vill ha mer parkmusik och billig öl (och gärna sol) och mindre turister. Enligt de lokala är Schönhauser najs.

:/

Blir inte mycket "hålligång" för oss kvällstid. Dottern trivs på rummet med wi-fi men hon sa att jag kunde gå ut själv.
Tråkigt att gå ut utan henne, stannar hellre inne då.

Så var man hemma igen och åter på jobbet. Det var en trevlig tripp till Berlin. Besökte de flesta turistfällorna men klarade den snäva budgeten genom att gå på det som var gratis och inte betala eller köpa något "onödigt". Åt ute en gång/dag och lyxade till det med en och annan öl/läsk och pommes med majo. Lagade resten av maten hemma i boendet inköpt i närbutiken. Det bästa var Mauerpark på söndagen som myllrade av folk. Stoooor marknad, massa gatumusikanter, akrobater, jonglörer, dansare ja, allt man kan tänka sig. Festivalkänsla, fast gratis.

UCZF1098.jpg

Kan oxå varmt rekommendera utomhus pubområdet (eller vad man nu kallar det) med beachkänsla vid Checkpoint Charie. Man går in bakom ett plank och kommer genast bort från gatornas oväsen. Avslappnad oas i vimlet.
Jag ger däremot inte mycket för det där hamburgerhaket. 11 Euro för en Max-burgare med McD-pommes. Nja, inte i min smak. Det jag saknade var gågator med butiker. Lyckades inte hitta några. Det var väldigt mycket trafik överallt. Var på ett centralt köpcentrum, LP12 Mall of Berlin, och det var ju rätt najs men jag skulle ändå föredra gågator utan trafik typ Drottninggatan eller Ströget.

Boendet var perfekt! om ni behöver enkelt, billigt boende, kolla här https://www.airbnb.se/ och snälltåget var oxå trevligt sätt att resa på. Hade varit trevligt med restaurangvagn, dock. Lite matsäck rekommenderas annars får man hålla sig tills tåget parkerar på båten och äta där. Buffén på båten var ok.

Överlag en trevlig långhelg, kanske åker vi igen. Dottern var glad och nöjd och vill åka igen. Hon sa att Ed Sheeran spelar i Berlin juli 2018. Ja, jag får väl se om jag kan hitta biljetter.

Tillbaka
Topp