[ot] Ny bil för 100k, vilken?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Är rätt insnöad på en 9-5 2,3 vector eller Aero eller en lite vassare 9-3. Vilken av dessa? Andra förslag? Kraven är pris på max 100k, kombi, lite roligare att köra. Är det automat eller manuell som gäller?

Läste någonstans att man kan fälla passagerarsätet framåt så man får en helt plan lastyta från baklucka till handskfack. Någon som kan verifiera detta? Hur går fällandet till och gäller det alla modeller?

Rolig att köra? Innebär det snabb 0-100 eller rolig väghållning? Saab 9.5 är ju snabb rakt fram men väghållningen ger jag inte mkt för efter att ha kört en Areo från -99, helslapp styrning och känns rätt död.

Kolla in Volvo V50 T5 så får du en bil som har hyllats för sin roliga väghålling och som dessutom är snabb. Även 2.4i med 170 hk kan ju vara ett alternativ.

En 740 i bra skick för tillfällen när man faktiskt behöver kombi. Det vill säga inte särskilt ofta.

Sen en mindre nyare bil som är rolig att köra. + ett cykelställ

Den roligaste bilen just nu om du frågar mig:

Skoda001.jpg

Skoda002.jpg

Två cyklar och 3,5 pers får plats samtidigt. Går att hitta för runt 100k, men du blir inte först från rödljuset.

Saab är ju väldigt prisvärda, förutsatt att man är medveten om de relativt höga ägarkostnaderna. Jag vet inte så mycket specifikt om 9-5 men 9-3 kan jag lite mer om.

Gällande automat så är det ju bra att kolla upp om de börjar ha problem vid något visst miltal, jag kör manuell men många saabar har automat så för att hitta de bästa bilarna ska man nog kunna acceptera båda...

Forumet Saab turbo club har väldigt mycket bra info om man bara kan komma över den initala pubertala tonen, men vilket teknikorienterat forum har inte det?

http://forum.saabturboclub.com/

9-3 kan vara en fantastiskt prisvärd bil, jag har en -05. Det som enligt mig är den absolut största nackdelen förutom att den är relativt dyr att äga är framför allt inredningen som har en tendens att skaka och skorra en del. Sedan har min bil relativt få mil på nacken, det är väl nu efter 6 år och 10k mil som problemen kan börja.

Ultralite skrev:
-------------------------------------------------------
> Rolig att köra? Innebär det snabb 0-100 eller
> rolig väghållning? Saab 9.5 är ju snabb rakt
> fram men väghållningen ger jag inte mkt för
> efter att ha kört en Areo från -99, helslapp
> styrning och känns rätt död.

+1! En Saab aero går i regel som fan, men är trots det sällan särskilt kul att köra.

Subaru forester 2,5 xt. 230hk 4hjuls drift= bästa bilen som jag har haft och dessutom roligaste men defenetivt inte den billigaste.inte så vanlig men en lite äldre 04-05 kanske går att hitta för de pengarna

Om du tittar på Saab 9-5 för ungefär de pengarna så rekommenderar jag dig...

- En 2004 är att föredra då den har uppdaterad vevhusventilation som förhoppningsvis ska minska risken för oilsludge och senare turboras. (Så undvik bilar äldre än 2004)

- En 2005 då får du även antisladd som standard inte bara antispin.

- Äldre dieslar hade en Izusu motor, som hade samma gemytliga karaktär som en cementblandare. Snål-brännare men skakiga och råa..... (undvik).

- Försök att undvika diverse spännande mega-chip-olw-trimmade exemplar. En kompis fick betala en total motorrenovering själv pga att försäkringsbolaget vägrade efter ett haveri. (då var det inget vedbo-trimm han hade monterat, utan prylar från en av de mest kända och erkända som motiverar med att Saabs garantier gäller efter att man monterat deras trim-kit..)

-Om det inte finns kvitton på att bussningarna i bakvagnen är bytta så pruta ~4000kr på ett bräde.
De KOMMER att ge med sig och är en tråkig utgift. Har tidigare ägare dock monterat eftermarknads bussningar så kan du känna dig nöjd ;)
Du märker snart om bussningarna är dåliga för det knarrar och knakar när du kör, samt att bilen beter sig som en slingerbult vid undanmanöver..

-Om det är en kombi så kolla stötdämpare och fjädrar.....inte ovanligt att dessa är trötta.

-Kolla så att bromsljuset ovanför rutan på bakluckan inte sitter löst (iaf får du läckage när det regnar).

-Gillar du musik och önskar behålla orginalstereon så titta efter en AS3-stereo.
Det första du ser är att den har både kassett och CD, samt att du hittar en subbas i på höger sida av bagagerummet (kombi). Denna är den bästa stereon som dessa bilar levererades med... men är ingen "crank-up-the-volume-competition"-utrustning.
OBS: Det är inte det enklaste att uppdatera en Saab med en enklare stereo till AS3 i efterhand. Så det är väl värda pengar att göra detta på en gång. Plus att du måste åka in och "gifta"-ihop stereon med bilens dator för att det ska fungera... lite onödigt om du frågar mig.
Samtidigt så är det smidigt med rattkontrollerna och att den presenterar information i färddatorn..så jag tycker personligen att det är vettigt att behålla originalstereon.

-Kolla att AC fungerar och att alla symboler, siffror och bokstäver fungerar i display.

-Kolla att färddatorn fungerar och att - / / - ...i displayen.

-Kolla efter fukt i framlysen och blinkers

-Kolla växellåda (om du tittar på en manuell) så att den verkar må bra och att du inte har några missljud. (har själv haft problem att den sparkar ur tvåan när du trycker in kopplingen vid acceleration.

-Kolla att kopplingen tar bra....

-Rostiga bromsskivor bak (inte helt ovanligt).

Efter köp
- Håll ögonen på oljeförbrukningen .....

Annat:
- Fiska runt efter de små bagageöglorna (som man fäster i golvet) som var standard ibörjan av 9-5ans levnadscykel. Dessa är smidiga och är inte standard på Saabar från 2004 och framåt.

- Ett par andra trevliga uppfinningar som du kan hålla ögonen öppna efter är ..
-> Utdragbart lastrumsgolv... kan belastas med 75 el 100kg när det är utdraget.. smidigt och smart.
-> Integrerade barnstolar i baksätet.
-> Perforerad skinninredning med både värme och fläktar för kylning... Smart, skönt, dyrt tillbehör.
-> Uppvärmt baksäte, trevlig funktion ffa om du har familj..

Senast ändrad:
Och om man vill köpa en bil billig i drift och drivmedel för 60-100´ vad köper man då. Jag vill inte meka, jag har haft nog med gör det själv-bilar. Kan man köpa AUDI utan att få bensinnota över öronen och bli körd i backen när det skall servas?

Atlas skrev:
> Och om man vill köpa en bil billig i drift och
> drivmedel för 60-100´ vad köper man då. Jag
> vill inte meka, jag har haft nog med gör det
> själv-bilar. Kan man köpa AUDI utan att få
> bensinnota över öronen och bli körd i backen
> när det skall servas?

Hade en Audi TT 1,8 Quattro S, alltså den med den inte så jättesnåla motorn och körde motorväg på runt 0,85 milen och inne i stan med tung högerfot på runt litern, så ja!!

/C

Mycketvillhamer skrev:
> Kan meddela att det blev en 9-3 TTiD (180 Hk) -08.
> Fick slänga in min gamla 9-3 från -01 och 115
> lax.
>
>

Grattis till en riktigt fin bil :D

Atlas skrev:
> när det skall servas?

1,8T som redan nämnts, vad den drar. finns ju. sen finns ju 2,0T om du kollar nyare bil. snålare motor som dessutom ä lite roligare. finns ju andra motorer me, förbrukning ä svårt att säga då det varierar en hel del o finns ju flera motorer att välja på :D skinnad i bensinnota blir du dock inte. du blir väll inte skinnad i service kostnad heller, OM du ä smart o håller dig till mindre verkstäder. åker du till de stora, då kommer du få betala hutlöst :D

Atlas skrev:
> när det skall servas?

volvo 850.

Tillbaka
Topp