[OT] Ny eller begagnad mobil

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag ska köpa en mobiltelefon till mitt 11-åriga barn. Den kommer användas till enklare mobilspel, surf, youtube, videosamtal och fotografering. Jag väger mellan en billig ny mobil eller en begagnad i liknande prisklass. När det gäller ny så är Motorola Moto G62 är den som verkar mest intressant just nu. Kostar 2488 kr. Begagnad har jag tittat på Samsung Galaxy S10e. jag har själv en sådan som jobbtelefon och kan verkligen inte klaga på den. Bra kvalitetskänsla, tillräckligt bra kamera, känns snabb nog för normal användning o.s.v. En sådan kan jag få för ca 1800 kr begagnad.

Vad rekommenderar ni? Har någon testat Moto G62? Finns det någon annan i samma prisklass som är bättre?

de gånger jag köpt begagnad telefon har jag gjort det från tyskland, och då sluppit problem med bundet nät.

precis som för beggat i sverige får man vara särskilt noggrann med vem som är säljare.

det är väl bra att köpa en såpass ny modell att den är vattenskyddad.

Google Pixel 6A brukar gå för 2995 titt som tätt, för dom pengarna är det en riktigt bra deal.

Har också en S10e som jobbtelefon som jag håller hårt i, numera får vi bara Iphone SE och det vill jag inte ha. Tyvärr är batteriet väldigt trött på min telefon men jag får hantera det.

Just det, vi kör en Motorola G71 till äldsta sonen, funkar bra men det är väldigt dåligt utbud av skal till lite mera ovanliga telefoner.

S10(e) är en bra telefon. Jag hade en S10 till nyss, men batteriet började vara outhärdligt dåligt. Är det bytt på den begagnade? Det enda jag inte gillade var fingeravtrycksläsaren i skärmen och att en del appar blir dubletter när Samsungs och Googles ekosystem ska samsas. Motorola har "renare" Android. En av mina söner har en Motorola Edge 20 5G (ett litet snäpp upp i pris) som han gillar riktigt bra. Inte minst blixtsnabb fingeravtrycksläsare i powerknappen (han hade en Samsung innan).

Annars +1 på Google Pixel om det går att hitta någon inom budget.

/J

Att tänka på med en begagnad telefon är hur det ser ut med säkerhetsuppdateringar. Jag skulle inte använda en mobil idag som inte längre får säkerhetsuppdateringar.

Iof något man får kolla upp även på nya billigare mobiler, pixel 6a är väl ett tryggt val i det sammanhanget då den bör få uppdateringar i 4 år till. Jag är inget apple-fan men de är ju bäst i klassen på den biten när det gäller lite äldre lurar.

Jag är inget apple-fan men de är ju bäst i klassen på den biten när det gäller lite äldre lurar.
Iphone 6S/SE är iPhonsen med längst systemuppdateringar, ios 9 till 15, så sex år. Nästa vecka presenteras ios 17, då kommer antagligen iPhone 8/X ikapp. Bäst i klassen är inte Apple, utan Fairphone. Fairphone 2 har fått Android 10 nu sju år efter att telefonen lanserades och kommer få fortsatta uppdateringar i ett år till.

de gånger jag köpt begagnad telefon har jag gjort det från tyskland, och då sluppit problem med bundet nät.

Tjena!

Kommer inte när det såldes operatörsbundna telefoner i Sverige sist. Men det är såpass länge sen att jag har glömt bort det. Skulle gissa på minst femton år sedan.

Att tänka på med en begagnad telefon är hur det ser ut med säkerhetsuppdateringar. Jag skulle inte använda en mobil idag som inte längre får säkerhetsuppdateringar.

Iof något man får kolla upp även på nya billigare mobiler, pixel 6a är väl ett tryggt val i det sammanhanget då den bör få uppdateringar i 4 år till. Jag är inget apple-fan men de är ju bäst i klassen på den biten när det gäller lite äldre lurar.

Om jag tittar tillbaka på hur mina barn använde sina telefoner när dom var 11 så var säkerhetsuppdateringar inte det största problemet. Snapchat och TikTok däremot.

Vi köpte en beg. iphone X till sonen på hans 9 års dag. Gav 2500 i butik med nytt batteri, nytt skärmskydd osv. och kunde då se att den var snudd på repfri samt garanti (vad nu den är värd).
Då iphone var ett krav (inte från mig) så kändes det som en ok affär i alla fall kombinerat med ett Hallon abbonemang.

Om ni inte redan diskuterat det, så är en springande punkt vad vill han ha för mobil? Ofta är ju det viktigaste för barn i den åldern att ha samma som de andra i klassen har. En del bryr sig inte men många gör det.

Hemma skulle inget annat än Iphone duga, ny eller begagnad är inte så noga men att det är ajfån är noga.

Jag tycker iphone till barnen. Lätt för oss att begränsa/anpssa skärmtiden och innehållet. Det känns viktigt. Mobilen är en plingande drog för oss alla.

Sen får man räkna med att en mobil tappas och går sönder. Det kostar ju litet pengar också...
Jag hade absolut gått på något begagnat från swappie, reuseit eller phonehero.

Ofta är det väl att man blir inlåst i tillverkarens ekosystem. Båda jag och frugan har iPhone som kombinerade jobb/privat telefoner och då förenklar det mycket om även barnen har det, inte minst Hitta appen som änvänds dagligen...

Jag tycker iphone till barnen. Lätt för oss att begränsa/anpssa skärmtiden och innehållet. Det känns viktigt. Mobilen är en plingande drog för oss alla.

På vilket sätt är det lättare? Vi kör med Googles Family Link på Android och det fungerar ok.

Det enda jag egentligen saknar är att jag skulle vilja ha en veckopott skärmtid så att de kan spara istället för en daglig som det är nu. I övrigt helt ok, det går att tillåta vissa saker utan begränsning, det går att sätta begränsningar på vissa appar och det går att lägga in ej tillåtna websidor. Kan sakna schema för websidor också.

Android är krav/önskemål både från mig och barnet. Jag gillar Family Link som är mycket smidigt för att kolla och begränsa barnens användning av skärm.

Tack för alla tips. jag ska kolla G51 etc. Och även Swappie. Annars tänkte jag Tradera och köpa från en säljare med bra betyg.

På vilket sätt är det lättare? Vi kör med Googles Family Link på Android och det fungerar ok.

Det enda jag egentligen saknar är att jag skulle vilja ha en veckopott skärmtid så att de kan spara istället för en daglig som det är nu. I övrigt helt ok, det går att tillåta vissa saker utan begränsning, det går att sätta begränsningar på vissa appar och det går att lägga in ej tillåtna websidor. Kan sakna schema för websidor också.
”Lättare” vet jag inte, men det är iaf lätt att styra med iphone.

Såg nu att swappie endast var för iPhone. Men jag ska kolla på andra liknande sajter och jämföra med tradera etc

När jag köpte telefon till äldsta dottern sist så funderade jag på Swappie eller andra liknande firmor. Men ville jag ha en telefon i A eller B kondition blev det rätt dyrt för en beg mobil. Jag letade runt bland erbjudanden istället då, och köpte en ny Iphone 12 med Halebop för samma pris som en fin beg kostade av en äldre modell på Swappie. Fick givetvis binda upp ett abb på 24mån då men hon behövde ju oavsett ett nummer och rabatten för att binda sig var rejäl. Kollade nu för kul och en Iphone 12 kostar 8995:- på Halebop idag med abbonemang, jag betalade 4200:- och då har hon haft den över ett år.

Jag köpte dock en Ipad (fd företagspadda) till barnen i julklapp från någon liknande sajt, den var billig och paddan hade inte en repa.

Senast ändrad:
Obundna abonnemang är dock väldigt billiga, betalar 99 kr / mån hos Fello som kör Telias nät. Är man studerande, ungdom eller pensionär så får man lite extra surf.

Obundna abonnemang är dock väldigt billiga, betalar 99 kr / mån hos Fello som kör Telias nät. Är man studerande, ungdom eller pensionär så får man lite extra surf.

Ja det var billigt, skiljer lite drygt 100:-/mån mot halebop 15gb. Det kan jag ju byta till för henne i Jan när hennes bindningstid går ut (y)

Android är krav/önskemål både från mig och barnet. Jag gillar Family Link som är mycket smidigt för att kolla och begränsa barnens användning av skärm.

Tack för alla tips. jag ska kolla G51 etc. Och även Swappie. Annars tänkte jag Tradera och köpa från en säljare med bra betyg.
Jag är kanske lite dum i huvudet, men jag tycker inte stt Family Link är särskilt bra och lättanvänt. Skulle gärna använda ngt annat, men har inte haft ork och tid att leta.

Iphone 6S/SE är iPhonsen med längst systemuppdateringar, ios 9 till 15, så sex år. Nästa vecka presenteras ios 17, då kommer antagligen iPhone 8/X ikapp. Bäst i klassen är inte Apple, utan Fairphone. Fairphone 2 har fått Android 10 nu sju år efter att telefonen lanserades och kommer få fortsatta uppdateringar i ett år till.
Tänkte inte på Fairphone, konceptet är ju trevligt och jag kom inte ihåg att de funnits så länge.

Om jag tittar tillbaka på hur mina barn använde sina telefoner när dom var 11 så var säkerhetsuppdateringar inte det största problemet. Snapchat och TikTok däremot.
Jag vet inte om och vilken data Tiktok verkligen delar med kinesiska staten men har man dessutom ett sårbart os i botten ökar så klart riskerna att saker kommer i orätta händer.

För några år sedan var tillverkarna (ännu) sämre på att tillhandahålla säkerhets-uppdateringar, nu har man iaf möjlighet att välja något som är bättre och då tycker jag man bör göra det även fast det kanske kostar extra och begränsar urvalet.

För några år sedan var tillverkarna (ännu) sämre på att tillhandahålla säkerhets-uppdateringar, nu har man iaf möjlighet att välja något som är bättre och då tycker jag man bör göra det även fast det kanske kostar extra och begränsar urvalet.

Tjena!

Jag tänker väl på hur stort problem det egentligen är, jag tycker inte jag läser om allt för mycket attacker eller läckor, med tanke på hur många telefoner det finns.

Tjena!

Jag tänker väl på hur stort problem det egentligen är, jag tycker inte jag läser om allt för mycket attacker eller läckor, med tanke på hur många telefoner det finns.
Var och en får göra sin egen bedömning av hur viktigt det är. Ingen hade tagit upp den aspekten i tråden så jag ville belysa det perspektivet när man funderar på begagnad eller billigare mobil.

Jag skulle vara mer orolig över all personlig information som delas hejvilt med halva världen (och alla dårar som finns därute) på sociala medier, än ev attacker och läckor eller att info skickas till Kina.

Hade inte Fairphone hårdnackat vägrat trådlös laddning så hade jag gärna kört på sådana. Lätta att laga och rätt billiga delar + uppdateringar över tid känns klockrent.

Hade inte Fairphone hårdnackat vägrat trådlös laddning så hade jag gärna kört på sådana. Lätta att laga och rätt billiga delar + uppdateringar över tid känns klockrent.
Varför är trådlös laddning viktigt då? Jag ser inte den stora vitsen, slösar dessutom ström pga förluster.

För att det är löjligt smidigt i bilen som har plats för två telefoner på trådlös laddning. Nu har våra telefoner det och det skulle kännas som ett nerköp att behöva krångla med kabel eller tredjepartshållare. Hemma kör jag sladd.

För att det är löjligt smidigt i bilen som har plats för två telefoner på trådlös laddning. Nu har våra telefoner det och det skulle kännas som ett nerköp att behöva krångla med kabel eller tredjepartshållare. Hemma kör jag sladd.
Smart, har själv för gammal bil tydligen ?

Efter att ha kört Fairphone i 4 år så kan jag bara säga att det är helt okej telefoner (först en 3:a sedan en 4:a).
4:an är t.om. riktigt bra. 3:an jag hade gick dessutom i arv, med nytt batteri, så den lever fortfarande gott.

Enda anmärkningen jag har egentligen är att fingeravtrycksläsaren kan vara lite "hit or miss" ibland p.g.a. placeringen av sensorn, som sitter där jag oftast greppar telefonen. Så när jag plockar upp telefonen utan att tänka mig för, börjar den försöka läsa fingeravtryck som en tok, och när jag väl lägger till fingret för att låsa upp den har jag ofta "försökt för många gånger".
Annars en riktigt trevlig android-lur. En ny 4:a kanske är lite kostsam som en barn-telefon, men de säljer ju å andra sidan re-furbed på sin hemsida också.

I övrigt som jomper skriver: Klockrent med reservdelar som faktiskt finns att få tag på till rimliga priser.

Tänkte inte på Fairphone, konceptet är ju trevligt och jag kom inte ihåg att de funnits så länge.
Väldigt små och nischade, så enkelt att de glöms bort. Jag tycker dock att de gör något väldigt viktigt och förtjänar att nämnas när uppdateringar kommer upp. ?
Sen är det ju bra av Apple att till sist ha kommit upp i sex år också, tänk hur många hundra tusen enheter som fick ett par år längre liv av det. ? Vi får bara hoppas att det sätter press på de andra tillverkarna att förlänga supporten.

Varför är trådlös laddning viktigt då? Jag ser inte den stora vitsen, slösar dessutom ström pga förluster.
Jag fick pensionera en LG G6 långt i förväg efter att laddporten gick sönder. Hade den bara haft Qi likt US varianten så hade jag kunnat fortsätta att använda den genom att alltid ladda trådlöst. Asus och Lenovo har ju dock löst det genom att ha två USB-C portar på sina telefoner och på en Fairphone med billig och enkelt utbytbar USB port är det perspektivet inte längre relevant. Fick nedgradera till min förra mobil, en One Plus 2 som snart fyller åtta år. ?

Väldigt glad att jag köpte en mobil med 4G, bra prestanda (SD 810, Qualcomms flaggskepp vid tiden), mycket RAM (3GB), Full HD 1080p skärm och stort batteri (3300mAh). Andra 3000 kronors budgettelefoner från 2015 i princip är oanvändbara nu åtta år senare då vissa bara hade 3G, billigare eller äldre SOC, vissa bara 1GB RAM, alla hade inte 1080p skärm, vissa som Moto G bara 720p och många hade en batterikapacitet runt 2000-2500mAh vilket hade varit helt oanvändbart efter ett par tusen laddcykler och fler därtill eftersom att det är mindre också. Min OP2 igger på ~70% batterikapacitet vilket är okej då det var så stort från början och där någonstans börjar degraderingen dessutom drastiskt att avta. Min mammas Samsung Galaxy A3 jobbtelefon från samma era och prisklass fick ersättas långt mycket tidigare till exempel.

OnT så tror jag att en begagnad S10e är ett prisvärt köp. Bra med lite mindre yttermått också för ett barn så att telefonen inte åker i golvet allt för snabbt och ofta.

Senast ändrad:
Vill man skona USB-porten kan jag rekommendera en sån här:

MicroConnect-Magnetic-USB-C-USB-C-3.1-(Gen.1)-2m.jpg

Jag har den som jobbtelefon (med privat eSim). Har även lyckats införa det som standardtelefon på firman för de som inte har särskilt starka önskemål om någon annan modell (oftast apple-folk som vill stanna i det ekosystemet, av förståeliga själ).

Tyvärr har de nyligen standardiserat på Apple. Vi är för få som vill ha android.

Köpte begagnad Iphone till dottern på Refurbly för ett tag sen, riktigt bra och på papperet ivf bra garanti. De har Samsung också.
Har aldrig handlat av dem privat men har jobbat en del med dem i min yrkesroll. Seriöst gäng, vet att de i motsats till en del mindre aktörer kollar så att lurarna endast har originalkomponenter som inte riskerar strejka vid framtida OS-uppdateringar.

Jag har den som jobbtelefon (med privat eSim). Har även lyckats införa det som standardtelefon på firman för de som inte har särskilt starka önskemål om någon annan modell (oftast apple-folk som vill stanna i det ekosystemet, av förståeliga själ).
Ja, man säljer sin själ till Apple! ;)

Tillbaka
Topp