Tänkte inte på Fairphone, konceptet är ju trevligt och jag kom inte ihåg att de funnits så länge.
Väldigt små och nischade, så enkelt att de glöms bort. Jag tycker dock att de gör något väldigt viktigt och förtjänar att nämnas när uppdateringar kommer upp. ?
Sen är det ju bra av Apple att till sist ha kommit upp i sex år också, tänk hur många hundra tusen enheter som fick ett par år längre liv av det. ? Vi får bara hoppas att det sätter press på de andra tillverkarna att förlänga supporten.
Varför är trådlös laddning viktigt då? Jag ser inte den stora vitsen, slösar dessutom ström pga förluster.
Jag fick pensionera en LG G6 långt i förväg efter att laddporten gick sönder. Hade den bara haft Qi likt US varianten så hade jag kunnat fortsätta att använda den genom att alltid ladda trådlöst. Asus och Lenovo har ju dock löst det genom att ha två USB-C portar på sina telefoner och på en Fairphone med billig och enkelt utbytbar USB port är det perspektivet inte längre relevant. Fick nedgradera till min förra mobil, en One Plus 2 som snart fyller åtta år. ?
Väldigt glad att jag köpte en mobil med 4G, bra prestanda (SD 810, Qualcomms flaggskepp vid tiden), mycket RAM (3GB), Full HD 1080p skärm och stort batteri (3300mAh). Andra 3000 kronors budgettelefoner från 2015 i princip är oanvändbara nu åtta år senare då vissa bara hade 3G, billigare eller äldre SOC, vissa bara 1GB RAM, alla hade inte 1080p skärm, vissa som Moto G bara 720p och många hade en batterikapacitet runt 2000-2500mAh vilket hade varit helt oanvändbart efter ett par tusen laddcykler och fler därtill eftersom att det är mindre också. Min OP2 igger på ~70% batterikapacitet vilket är okej då det var så stort från början och där någonstans börjar degraderingen dessutom drastiskt att avta. Min mammas Samsung Galaxy A3 jobbtelefon från samma era och prisklass fick ersättas långt mycket tidigare till exempel.
OnT så tror jag att en begagnad S10e är ett prisvärt köp. Bra med lite mindre yttermått också för ett barn så att telefonen inte åker i golvet allt för snabbt och ofta.