[OT] Ny Kaffebryggare, vilken?

Verkar ju ganska enhälligt som man inte gör bort sig om man köper en Moccamaster..

Kan du förklara detta lite närmare hur det här går till?

Manuella droppstoppet har ett läge för "halv kanna" eller mindre, där vattnet tar lite längre tid på sig att rinna igenom filtret. Det ställer man på droppstoppsspaken (mittläge). Så brygger man typ två koppar så har man den där och slipper att vattnet rinner igenom för snabbt. Jag har inte det på min och saknar inte det trots att jag ofta brygger typ 4 koppar. Jag har med det sagt inte gjort något blindtest mellan de två :)

Jag hade klarat mig med manuellt droppstopp då jag sällan har behov av att rycka ur kannan innan det är klart. När jag tar kaffe så har det runnit igenom. :D Men jag skulle inte vilja ha varianten där filtret sitter på kannan (det är väl orginalkonstruktionen).

Jag köpte en Melitta Aroma Signature Deluxe som då verkade ha fått bra kritik och var ganska mycket billigare än en Moccamaster. Dricker själv inte kaffe, men den blev godkänd av sambon i alla fall.

Manuella droppstoppet har ett läge för "halv kanna" eller mindre, där vattnet tar lite längre tid på sig att rinna igenom filtret. Det ställer man på droppstoppsspaken (mittläge). Så brygger man typ två koppar så har man den där och slipper att vattnet rinner igenom för snabbt. Jag har inte det på min och saknar inte det trots att jag ofta brygger typ 4 koppar. Jag har med det sagt inte gjort något blindtest mellan de två :)

Jag hade klarat mig med manuellt droppstopp då jag sällan har behov av att rycka ur kannan innan det är klart. När jag tar kaffe så har det runnit igenom. :D Men jag skulle inte vilja ha varianten där filtret sitter på kannan (det är väl orginalkonstruktionen).

Tack så mycket! Det låter som att manuellt droppstopp med det här halvläget vore bäst för mig då jag oftast inte kommer att brygga full kanna.

Vi har en Moccamaster med dropstop i stan och sen köpte vi något billigt till landet av någon konstig anledning. Det blev inte alls bra, så när den billiga havererar blir det en Moccamaster till landet också. Mina föräldrar hade en Moccamaster i 20 år, den ville verkligen inte dö. Så mamma tröttnade och köpte en ny, likadan för hon tyckte den såg sunkig ut. Kaffet var det dock inget fel på.

Som sidospår, räcker en Wilfakvarn att börja med för att mala för bryggkaffe?

Vi har en Moccamaster med dropstop i stan och sen köpte vi något billigt till landet av någon konstig anledning. Det blev inte alls bra, så när den billiga havererar blir det en Moccamaster till landet också. Mina föräldrar hade en Moccamaster i 20 år, den ville verkligen inte dö. Så mamma tröttnade och köpte en ny, likadan för hon tyckte den såg sunkig ut. Kaffet var det dock inget fel på.

Som sidospår, räcker en Wilfakvarn att börja med för att mala för bryggkaffe?
Japp, wilfakvarnen räcker gott till bryggkaffe.

Tack så mycket! Det låter som att manuellt droppstopp med det här halvläget vore bäst för mig då jag oftast inte kommer att brygga full kanna.

Ja, du fick ju bra svar ovan så jag har inget att tillägga på det. Men(!), kom ihåg att öppna halvläget till hel när du brygger hel kanna, annars får man kaffe överallt då det rinner över i filterhållaren. Vår modell har filterhållare, manuellt dropstop med halvläge, automatisk avstängning efter 40 min (för kort tid egentligen men det är något EU-direktiv tror jag) och två templägen på varmhållningsplattan. Funkar på det hela taget mycket bra. KB 952 AO heter modellen.

Ja, du fick ju bra svar ovan så jag har inget att tillägga på det. Men(!), kom ihåg att öppna halvläget till hel när du brygger hel kanna, annars får man kaffe överallt då det rinner över i filterhållaren. Vår modell har filterhållare, manuellt dropstop med halvläge, automatisk avstängning efter 40 min (för kort tid egentligen men det är något EU-direktiv tror jag) och två templägen på varmhållningsplattan. Funkar på det hela taget mycket bra. KB 952 AO heter modellen.

Jag har typ samma variant, fast utan automatisk avstängning. Det var inga problem förrän jag blev sambo.

Nu har jag en timer till eluttaget. Det är såklart enklare med avstängning på bryggaren om man vet att man omger sig med folk som inte kommer ihåg enkla saker som att stänga av bryggaren eller dra upp byxorna när de varit på dass.

Vi har en Moccamaster med dropstop i stan och sen köpte vi något billigt till landet av någon konstig anledning. Det blev inte alls bra, så när den billiga havererar blir det en Moccamaster till landet också.
Själva har vi tre bostäder och tre Moccamaster. Det stora problemet var när vi köpte huset i Spanien, hittade ingen Moccamaster någonstans, slutade med att det fick resa med en i handbagaget.
I-landsproblem kanske men det blir ganska gott. ?

Vi har en Moccamaster med dropstop i stan och sen köpte vi något billigt till landet av någon konstig anledning. Det blev inte alls bra, så när den billiga havererar blir det en Moccamaster till landet också.
Efter att ha köpt en Moccamaster, med automatiskt droppstop, till boendet i stan var vi tvungna att även köpa en till landet'
Det blev billigaste med droppstop jag kunde hitta på nätet, tyvärr visade det sig att det var modellen med manuellt droppstop.
Det tar några ggr med översvämning att komma ihåg det, det brukar en hel del mer rengöring än av den i stan.
Den på landet med manuellt droppstop har även halvläget, men jag har provat det några ggr och inte märkt ngn som helst skillnad i smak.
Om ngn är intresserad kan jag sälja den på landet billigt, den är från -19!

Moccamaster FTW , min kombo älskart!
78DA53D1-E6F6-4BAD-996D-D4BE66357DF3.jpeg

Verkar ju ganska enhälligt som man inte gör bort sig om man köper en Moccamaster..

Kan du förklara detta lite närmare hur det här går till?
Skulle vilja göra ett tillägg här. Jag använder mellanläget för en kaffesort, och inte till en annan. Alltså det beror på kaffesorten vilken genomrinningshastighet som blir godast. Dock är det inte lämpligt på mer än 3-4 koppar med mellanläget.

Efter att ha köpt en Moccamaster, med automatiskt droppstop, till boendet i stan var vi tvungna att även köpa en till landet'
Det blev billigaste med droppstop jag kunde hitta på nätet, tyvärr visade det sig att det var modellen med manuellt droppstop.
Det tar några ggr med översvämning att komma ihåg det, det brukar en hel del mer rengöring än av den i stan.
Den på landet med manuellt droppstop har även halvläget, men jag har provat det några ggr och inte märkt ngn som helst skillnad i smak.
Om ngn är intresserad kan jag sälja den på landet billigt, den är från -19!
Ja, sånt hade gett mig hjärnblödning! ?

Jag har en Wilfa Svart Aroma men en sak gör mig konfunderad. Hur rengör man den? Den verkar vara hermetiskt tillsluten och det går inte att komma åt innandömet.

Går det att öppna den och rengöra kvarnen?

Jag har en Wilfa Svart Aroma men en sak gör mig konfunderad. Hur rengör man den? Den verkar vara hermetiskt tillsluten och det går inte att komma åt innandömet.

Går det att öppna den och rengöra kvarnen?
Jag brukar köra en näve ris genom kvarnen, när det är rent rismjöl som kommer ut byter jag till kaffe, kör några bönor tills rismjölet är borta. Allt inställt på finaste malningsgrad.

Rekommenderar en liten mässingsborste för rengöring av malskivorna samt en vanlig borste för att sopa bort kafferesterna inuti kvarnen. Mässingsborsten är ju mjuk men tillräckligt hårda för att ta bort kaffefett osv. Oftast kan man ju skruva ur översta malskivan på de flesta kvarnarna så man kommer åt bättre. Lite luftspray/tryckluft på burk/flaska funkar bra också.
Skulle aldrig våga köra ris i mina finkvarnar.

Tjena!

Har en fundering gällande MM.. Om jag brygger några koppar och väntar tills det droppat färdigt och tar av kannan så börjar det droppa igen direkt. Ingen skillnad på droppstopp av eller på. Samma på alla mina tre bryggare, ingen med automatiskt droppstopp.
Är det värmen från kannan som skapar nått lufttryck som gör att dom sista dropparna hålls kvar??

Tjena!

Har en fundering gällande MM.. Om jag brygger några koppar och väntar tills det droppat färdigt och tar av kannan så börjar det droppa igen direkt. Ingen skillnad på droppstopp av eller på. Samma på alla mina tre bryggare, ingen med automatiskt droppstopp.
Är det värmen från kannan som skapar nått lufttryck som gör att dom sista dropparna hålls kvar??

Det är en designfunktion som skapats för att driva dig (och mig) till vansinne.

Ja, satan vad det stör på en i övrigt så bra produkt. Det, och att mittläget ibland sätter igen och funkar som droppstopp och därmed översvämning..

På tal om wilfakvarnen och bryggkaffe, vilken malgrad kör ni då, och hur många gram (malda bönor) per kopp, typ?

Tjena!

Samma på min med automatiskt droppstopp :(

Jag tog bort droppstoppet på vår Moccamaster med automatiskt droppstopp, gjorde man fler än typ fyra koppar så svämmade det över ibland. Har alltid en tuss papper att hålla under filtret när jag tar bort kannan, dropp på värmeplattan som stänker överallt är inte kul. Ena plastflärpen som håller locket till kannan har gått sönder också men det är nog handhavandefel snarare än något annat.

Funderar på att köpa en med termoskanna istället, nån som har en sån? Funkar det bra?

Fler som haft problem med automatiska droppstoppet?

Edit: Ser annars att en ny kanna kostar drygt 300 kr..

Jag tog bort droppstoppet på vår Moccamaster med automatiskt droppstopp, gjorde man fler än typ fyra koppar så svämmade det över ibland. Har alltid en tuss papper att hålla under filtret när jag tar bort kannan, dropp på värmeplattan som stänker överallt är inte kul. Ena plastflärpen som håller locket till kannan har gått sönder också men det är nog handhavandefel snarare än något annat.

Funderar på att köpa en med termoskanna istället, nån som har en sån? Funkar det bra?

Fler som haft problem med automatiska droppstoppet?

Edit: Ser annars att en ny kanna kostar drygt 300 kr..
Har haft varianten med automatiskt droppstopp i över 10 år, aldrig svämmat över vid full kanna. Den med termoskanna verkar ju ingen gilla, även i denna tråden tror jag den kritiserats ett par gånger.

Kanske ska slå till på en ny filterhållare med automatiskt droppstopp också då :-) dumt nog slängde jag nog de bitarna jag plockade bort och de verkar inte finnas att köpa lösa.

Det där halvläget på droppstoppet på Moccamaster är ju av riktigt låg kvalitet, jag tycker man oftare stöter på bryggare där det är trasigt än där det (fortfarande) är helt.

Jag har både termosbryggaren och den vanliga. Största nackdelen med termosbryggaren är att den håller värmen dåligt, vilket är märkligt på en premiumprodukt. Inga problem om du dricker typ direkt dock. Sen borde dom gjort en pip på kannan

Rekommenderar en liten mässingsborste för rengöring av malskivorna samt en vanlig borste för att sopa bort kafferesterna inuti kvarnen. Mässingsborsten är ju mjuk men tillräckligt hårda för att ta bort kaffefett osv. Oftast kan man ju skruva ur översta malskivan på de flesta kvarnarna så man kommer åt bättre. Lite luftspray/tryckluft på burk/flaska funkar bra också.
Skulle aldrig våga köra ris i mina finkvarnar.
Men på Wilfan verkar inte det gå att ens komma åt malskivorna. Plastbehålleren för bönorna verkar inte gå att ta bort, eller så använder jag för lite våld, och då kommer man inte åt någonting

Jag brukar köra en näve ris genom kvarnen, när det är rent rismjöl som kommer ut byter jag till kaffe, kör några bönor tills rismjölet är borta. Allt inställt på finaste malningsgrad.
Tydligen är snabbris bra. Kanske inte lika hårt?

För övrigt håller även en dålig kaffebryggare jättelänge, oavsett vems "land" den står i. Bättre att byta upp sig direkt.

Wilfakvarnen är väl bäst till bryggkaffe typ... Eller ja mest pang för pengen.

Men på Wilfan verkar inte det gå att ens komma åt malskivorna. Plastbehålleren för bönorna verkar inte gå att ta bort, eller så använder jag för lite våld, och då kommer man inte åt någonting
Aha, kan man inte bara lyfta ur övre malskivan? Kanske sitter ngn form av petskydd som du behöver skruva ur först? Sök lite på riktigtkaffe.se, där finns det många trådar kring just den kvarnen. Jag har aldrig haft någon sådan så vet inte hur den funkar. Annars kanske lite bilde rkan underlätta.

Finns ju specifika rengöringstabletter/pellets typ som är gjorde för rengöring av kvarnar. men de är oftast väldigt dyra. TYp: https://www.kaffecompagniet.se/till...ring/kvarnrengoring-puly-grind-10-pack-101482

Senast ändrad:
På tal om wilfakvarnen och bryggkaffe, vilken malgrad kör ni då, och hur många gram (malda bönor) per kopp, typ?

Brukar köra mellan filter och aeropress, ungefär två snäpp grövre än aeropress. Ca 6,5 gram kaffe per dl vatten. 4 koppar ungefär 5dl, 33gr. 6 koppar ungefär 7,5 dl 50 gr kaffe. Väger dock bönorna före malning såklart.

Jag köpte precis en Moccamaster med termoskanna. Något jag suktat efter ett tag. Brygger riktigt bra kaffe och känns trygg. Kannan är okej, men hade kunnat ha en bättre "pip" för att hälla ur. Inget som stör, men man får hälla lite lugnt då strålen är bred.

Jag köpte precis en Moccamaster med termoskanna. Något jag suktat efter ett tag. Brygger riktigt bra kaffe och känns trygg. Kannan är okej, men hade kunnat ha en bättre "pip" för att hälla ur. Inget som stör, men man får hälla lite lugnt då strålen är bred.
Blir det stor skillnad mot att ex brygga och bara snabbt hälla över i termos?

Ofta står det på kaffet vad de rekommenderar för mängd, 7-8 g / kopp (1,25 dl) är rätt vanligt. Min Krups-kvarns kopp-inställning stämmer riktigt bra så oftast nöjer jag mig med det.

Blir det stor skillnad mot att ex brygga och bara snabbt hälla över i termos?
Ja, den uppenbara skillnaden är väl att man slipper hela det momentet? En massa WASTE som man skalar bort om kaffet åker rakt ner i termoskannan. Sen så står inte kaffet och "bränner" på värmeplattan, utan håller sig varmt inne i termosen.

Slår ett släggslag för Perkulatorn. ? kaffet smakar som kaffet ska. Och doftar gott... OK kanske inte så vacker o sexig att titta på.. Men insidan.... mmmm ☕

Har en drygt 15 år gammal Saeco Aroma Inox espressomaskin. Har ingen kvarn utan köper färdigmalt i mindre mängder. Köper italiensk rostning av mild typ, Lavazza Rosa, men tycker mig få en lite bitter eftersmak.

Vad göra?
- Skaffa tredjeparts filter utan fjäderplatta och mala själv för rädd grad? Dyrt men...
- Köpa annat kaffe?

Har en drygt 15 år gammal Saeco Aroma Inox espressomaskin. Har ingen kvarn utan köper färdigmalt i mindre mängder. Köper italiensk rostning av mild typ, Lavazza Rosa, men tycker mig få en lite bitter eftersmak.

Vad göra?
- Skaffa tredjeparts filter utan fjäderplatta och mala själv för rädd grad? Dyrt men...
- Köpa annat kaffe?
Kalkat av och rengjort?

Vad göra?
- Köpa annat kaffe?

Lavazza Rossa innehåller ju en hel del robustabönor, kan det vara smaken från dem du känner?

Tillbaka
Topp