[OT]Ny Mp3-spelare

Pampero

Ny medlem
[OT]Ny Mp3-spelare
Så var det dags att köpa en ny Mp3 som ska användas både under träningspassen och i vardagen.

Dem ända kraven jag har är att det ska minst vara 512mb minne eller mer, helst flash. Och att den ska tåla stryk, är duktig på att förstöra sånna apparater. ;-) Prisklassen kring känns 1700 rätt lagom.

Tips?

[OT]Ny Mp3-spelare
Muerto: Jo jag har kollat lite på den, men den har ingen display. Vilket iofs. gör att jag inte kan ha sönder den, men å andra sidan betyder det att jag inte kan se nånting på den heller.

[OT]Ny Mp3-spelare
Muerto Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer det inte en ny IPOD i den prisklassen snart? Med minneskort?

Jo...

specstop20050111.jpg

512MB: 895kr
1GB: 1345kr (inkl. moms)

Den går att beställa nu. Minns inte leveransdatum men det bör gå att läsa sig till
på tex. www.ipod.se eller apple store. Glöm inte 10% studentrabatt om du ska slå till för du studerar väl?

[OT]Ny Mp3-spelare
Vill du ha display ska du nog se dig om efter något annat.
Varför inte en iPod Mini i så fall. Lite för dyr kanske? :)

[OT]Ny Mp3-spelare
muerto:
den har redan kommit.

mp3 spelare med hårddisk rekommenderas inte för att cykla utomhus med då de tar skada (hårddisken, det är rörliga delar i en sådan, inte i ett minneskort), om du tänkt tanken att skaffa en sådan.
en med minneskort (ej microdrive) ska du ha mao om du cyklar ute.

det finns inga hållbara mp3 spelare som är smidiga.

ska du ha den i vardagen så tror jag nog du vill få ner den i jack/byxfickan, eller du kanske tillhör den moderna typen som vill ha både mobil, nycklar och mp3 runt halsen?

iaudio har fått bra omdömme liksom jos och sony.

jag kör med en mp3 på mina ensamma pass. Ute som inne och det fungerar perfekt sålänge man inte trillar på den, vilket är rätt svårt om man har den på ryggen.

ska du bara ha spelaren på spinning pass eller liknande inomhus + till vardagen kan du köpa precis vad du vill.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Ny Mp3-spelare
Ska man köpa en MP3-spelare så gör man allra bäst i att köpa en iPod. Sen låter man pengarna och behoven styra vilken det blir.

Själv har jag en 20 gigs men funderar på att komplettera med en shuffle (den nya lilla). iPod mini tycker jag är meningslös då den inte är tillräckligt mycket mindre för att motivera skillnade in lagringsutrymme från storebröderna 20 & 40.

[OT]Ny Mp3-spelare
cal: Den är helt klart lockande men jag har redan mp3 i mobilen(N-Gage, stor som ett hus, funderar på att flytta in i den) så det får räcka.

[OT]Ny Mp3-spelare
Tim: Har den faktiskt ofta runt halsen, så otroligt bekvämt ;-).

Sen tror jag det är löpningen som tar kol på dem, springer ute oavsett väder, och det mår dem nog inte alltid jättebra av.

[OT]Ny Mp3-spelare
danne:
som jag skrev så ska man inte ha ipod med hårddisk om man cyklar ute.

testa att ta med dig din på ett hårt pass i skogen, efter ett tag så kommer hårddisken i ipoden att bete sig konstigt och tillslut sluta fungerar.

rörliga delar är _bannlyst_ när man håller på med den här typen av sporter med mycket vibrationer etc.

[OT]Ny Mp3-spelare
Tim Skrev:

> mp3 spelare med hårddisk rekommenderas inte för att cykla utomhus ....

Skitsnack! Visst bör en hårddisk kunna ta skada, men om spelaren ligger
i ryggan eller i en ficka blir det inga hårda smällar. Det finns inte några
rekommendationer ifrån Apples sida om att spelaren ej bör användas vid
idrott eller liknande. Däremot finns det många produkter och reklambilder
som visar att det är fullt möjligt. Några exempel är jackor och ryggsäckar
med inbyggda fjärrkontroller och fickor för iPod mm.

[OT]Ny Mp3-spelare
cal:
visst kan du idrotta med en ipod, om du promenerar, bowlar, eller utövar någon annan idrott som är mild mot spelare så är det inga problem.

jag vet att hårddiskarna tar skada av det, kanske inga större problem på ett lvg pass, men ska man ut o böka på något knöggligt tekniskt spår ute i det fria, och kanske lägga sig på backen ett par gånger så är det döden för hårddiskarna.

alla rörliga delar tar skada av stötarna, liksom min gamla lur vars vibrator la av efter ett träningspass i skogen.

[OT]Ny Mp3-spelare
Tim Skrev:
> cal:
> visst kan du idrotta med en ipod, om du
> promenerar, bowlar, eller utövar någon annan
> idrott som är mild mot spelare så är det inga
> problem.
>
> jag vet att hårddiskarna tar skada av det, kanske
> inga större problem på ett lvg pass, men ska man
> ut o böka på något knöggligt tekniskt spår ute i
> det fria, och kanske lägga sig på backen ett par
> gånger så är det döden för hårddiskarna.

Det är knappast så farligt som du beskriver det.

Jag har använt min iPod vid Snowboardåkning (hopp etc),
stökig mtb-cykling. Men allra värst måste ändå ha varit i
sommras då den konstant hängde med i båten oavsett väder.
En 5 meters aluminiumbåt som det hoppas duktigt med i vågorna
och som körs oavsett väder. Där är stötarna är ungefär 20ggr
större än vid cykling. Båda mina iPods är fortfarande vid livet
trots flera år av misshandel. Den ena har dessutom följt med runt
jorden en gång men är lika glad för det.

Det är möjligt att de tar mer skada än om man fislyssnar i soffan,
men mina har aldrig upphört att spela pga. skakningar, och har
ej havererat.

Däremot kan jag hålla med om att de är lite för stora för att ha
med sig om man tex. löptränar utan camelbak eller rygga eller
liknande. Då är ju en liten minnes-spelare utan rörliga delar med
en vikt kring 50g helt klart att föredra.

[OT]Ny Mp3-spelare
(Det står i manualen till Nokia 3310 att den inte ska utsättas för väta och stötar, testade om det var så. Den fick bada i: vatten, citrondricka, äppeljuice, Coca Cola och lingondricka. Fungerade ändå! Stötar: Kastade den ca 20meter, tappade den ner för trappor, spelade fotboll med den. Den överlevde! I ett sista desperat försök att döda den kastade jag den allt jag hade rakt ner i marken mitt på storatorget här i stan. Då delade den på sig och därmed slutade den fungera.
Kort sagt, saker och ting är hållbarare än man tror.

Iofs. dog min stöttåliga 5210 när den låg på ett bord och laddades utan någon yttre påverkan... ;)
)

[OT]Ny Mp3-spelare
cal Skrev:
> Tim Skrev:
>
> > mp3 spelare med hårddisk rekommenderas inte
> för att cykla utomhus ....
>
> Skitsnack! Visst bör en hårddisk kunna ta skada,
> men om spelaren ligger
> i ryggan eller i en ficka blir det inga hårda
> smällar. Det finns inte några
> rekommendationer ifrån Apples sida om att spelaren
> ej bör användas vid
> idrott eller liknande. Däremot finns det många
> produkter och reklambilder
> som visar att det är fullt möjligt. Några exempel
> är jackor och ryggsäckar
> med inbyggda fjärrkontroller och fickor för iPod
> mm.
> Njut!
> Sponsor of Jomper VTR 2005

för att inte snacka om armbandet man kan köpa till ipod mini, som är till för när man springer :D

till ipod shuffle finns föresten ett skal som gör den fuktsäker.

[OT]Ny Mp3-spelare
Tim Skrev:
> baltazar:
> ipod minioch shuffle har ingen hårddisk, de har minneskort.

iPod Mini har hårddisk. Därmed basta!

Skal till iPod Shuffle har inget med skakningar att göra, det har med lera,
vatten, snö, regn, svett och tårar att göra... fukt och smuts helt enkelt. :)

[OT]Ny Mp3-spelare
Tim Skrev:
> baltazar:
> ipod minioch shuffle har ingen hårddisk, de har
> minneskort.

hahaaha, du, läs på lite!! shufflen har precis som du säger flashminne, Ipod Mini har en 4 gb 1" hårddisk, tror den är från toshiba. Vanliga ipod har 1,8" hårddiskar.

behöver bevis? :D
DSCN4728.JPG

fodralet till shuffeln ser ut så här:
M9758_lm.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Ny Mp3-spelare
Tim: Min iPod har legat i min vänstra ryggficka under gissningsviss 200+ träningstimmar, sommar som vinter regn å rusk, utan några som helst driftstörningar eller andra problem... visst jag kör mestadels landsväg, men å andra sidan skulle jag aldrig drömma om att ge mig ut i skogen med musik i öronen! Det känns otroligt korkat att cykla stig utan att ha koll på omvärlden.

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag har köpt en Ipod Shuffle och fick den levererad igår. Jag har tänkt använda den när jag tränar själv och framför allt på gymmet där det är så embarligt dålig musik. Visst den har ingen display, men hur ofta behöver man den när man tränar? Det går båda att lyssna i den ordningen man har laddat den eller i det så kallade shuffle läget där den slumpar spelordningen.

Jag håller med danne, jag tycker Ipod Mini är dålig kompromiss, för liten hårddisk för att vara riktigt använbar men ändå för stor för att vara riktigt behändig.
Själv har jag nog tänkt köpa till iRiver H320/H340 för att ha som allt-i-allo pryl upptill min Ipod shuffle.

//Ola

[OT]Ny Mp3-spelare
Håller inte med att Minin är en dålig kompromiss: jag har cirka 600 låtar (och fler kommer det bli, men inte mer än 1000) så då passar minin mig perfekt. I så fall kan man säga att 20 GB versionen är onödig, för har man 5000 låtar kan man lika gärna ha 10 000 i samma förpackning...

[OT]Ny Mp3-spelare
Om du skall köpa iPod shuffle, köp den från apple.se då får du den hemskickad gratis och dessutom billigare än nån av affärerna som var listade på pricerunner.

[OT]Ny Mp3-spelare
Hej.
Jag har en Iriver i den prisklassen. Kan rekomendera den. Jag har misshandlat min mycket och det är inte några som helst fel på den. Den har display, radio samt inspelningsfunktion. Jag har en 256 Mb.

Utmärkt för träning..

den liknar lite en jens of sweden och den är trekantig.

Modellnamnet har jag glömt :)

[OT]Ny Mp3-spelare
Pampero Skrev:
> Tycker sonys ser stor ut?
>
> ///Björn

Tja, stor och stor... 55.8 * 37.3 * 15mm

[OT]Ny Mp3-spelare
Frågan består, vilken ska jag välja?
Sandisken har ju externt batteri, vilket gör att jag kan köra med extra batterier. Fast iPoden är mindre och har fler roliga(läs onödiga måsten) tillbehör.

[OT]Ny Mp3-spelare
Hur svårt kan det vara. Köp en Creative MUVO2 eller liknande. Tycker du får mycket för pengarna, dock inte världens display men du får 4 gig. Du kan hitta en ny överkomligt på blocket om du tittar lite, kanske du kan få den för dryg 1500 eller ngt.

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag har en Creative MuVo TX som jag är rackarns nöjd med, haft den ett bra tag och den åker med överallt. Rekomenderar gärna.

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag köpte en Muvo^2, skruvade ur 4Gb disken, formaterade om den och satte den i digitalkameran. Sen köpte jag ett 512MB flashkort och satte i MP3-spelaren. Hela operationen stannade på ett betydligt lägre pris än en lös 4Gb disk till kameran.

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag använder, och kan rekommendera, Sony NW-E99 tillsammans med Koss "The Plug 2" (köptes i Elfas butik Sovida). Bra basljud för så små 'in-ear' hörlurar och isolerar bort det mesta ljudet utifrån. Endast för nytopzade öron dock! ;)

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag har en Jos MP-110, 256 MB.Perfekt när man löptränar,gymmar eller cyklar. Har haft lite problem med mjukvaran i min men uppgraderar man den regelbundet så är det inga problem. Skulle tro den är bland de minsta av Flash-spelarna med sina 88 x 27.5 x 16 mm och 41 gram.
JOS har väldigt bra support, mailar man så har man ofta svar inom 3-4 timmar. Har för mig de har telesupport med. Bra apparat för träning !!

<http://www.jensofsweden.com/products.asp?base=2>

/ M

[OT]Ny Mp3-spelare
Buddha Skrev:
> Jag använder, och kan rekommendera, Sony NW-E99
> tillsammans med Koss "The Plug 2" (köptes i Elfas
> butik Sovida).

Åh, den funderar jag ju på! Hur upplever du brusnivån i den? Nått du tänker på? Räcker batteriet verkligen 70 timmar (atrac) eller 35 timmar (mp3) som Sony påstår?

[OT]Ny Mp3-spelare
Kan inte påstå att jag har kollat upp hela marknaden men är det flash-baserad spelare du är ute efter så har både iriver och iaudio några riktigt fina modeller. Kommer förmodligen att skaffa en av dem rätt omgående...

[OT]Ny Mp3-spelare
danne Skrev:
> visst jag
> kör mestadels landsväg, men å andra sidan skulle
> jag aldrig drömma om att ge mig ut i skogen med
> musik i öronen! Det känns otroligt korkat att
> cykla stig utan att ha koll på omvärlden.

????

Tillbaka
Topp