[OT]Ny Mp3-spelare

[OT]Ny Mp3-spelare
Finns det nackdelar med att alla IPoD's verkar ha inbyggda batterier??
Det KAN ju vara något att tänka på iaf, sitter nämligen i samma sits som du Björn och det finns bara för många att välja mellan.
Suktar lite efter en IPod mini, men jag vet flera som tycker det e skit med det inbyggda batteriet, själv har jag ingen uppfattning om det.

[OT]Ny Mp3-spelare
Johan: Funderar på det där med batteriet jag med. iPod Mini är utesluten nu, den är helt enkelt för stor.

[OT]Ny Mp3-spelare
Har köpt en Sandisk 512MB till dottern i födelsedagspresent. Den kostar bara 1095 på Inwarehouse
e837733_512.jpg

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e837733&ReferId=1

[OT]Ny Mp3-spelare
PerM Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har köpt en Sandisk 512MB till dottern i
> födelsedagspresent. Den kostar bara 1095 på

Har du hört på den själv? Ljudkvalitet osv? Verkar ju vara en prisvärd spelare!

[OT]Ny Mp3-spelare
Dan C Skrev:
> PerM Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har köpt en Sandisk 512MB till dottern i
> > födelsedagspresent. Den kostar bara 1095 på
>
> Har du hört på den själv? Ljudkvalitet osv? Verkar
> ju vara en prisvärd spelare!

Nej, hon fyller år på fredag så då kan jag rapportera ;-)
Fördelen med denna är att jag (och min dotter) har köpt väldigt mycket musik på nätet och dessa låtar är sparade med WMA DRM (Windows Media) och för att kunna "kopiera" över dessa till en MP3 spelare måste spelaren supporta WMA DRM (DRM=Digital Rights Management).

[OT]Ny Mp3-spelare
Jag har själv en Iaudio u2 med 512 mb. Den fungerar utmärkt! Schysst ljud som fan, liten och händig och man kan köpa ett litet armband så man har den runt armen när man exempelvis cyklar eller joggar...

Den kostar runt 2200 tror jag...

http://eng.iaudio.com/

Ha det
Jocke

[OT]Ny Mp3-spelare
Pampero (skolan) Skrev:
> Servace: Till iPoden är ju nätadaptern ett måste.

Hur menar du?

Den laddar via firewire-kabeln när den är ansluten till datorn,
och via Firewire-kabel + adapter för vägguttag om du vill ladda
den i ett vanligt eluttag.

Inbyggt batteri gör helt klart sitt för design och "gedigenhet".
Visst blir det lite krångligare den dagen du behöver byta ut
batteriet, men det är inte så avancerat. Att växla mellan flera
batterier i tex. en iPod känns helt onödigt.

Jag brukar kunna köra min i 10h utan problem och mer tid än
så i streck utan laddmöjlighet upplever jag sällan. Sist när jag
reste hel från Afrika tex. använde jag den under hela
hemrese-dagen från tidig morgon till sen kväll utan problem.

Men nu var det väl minnesbaserade spelare det var frågan om?
Jag har inte testat Shuffle själv ännu men den verkar klart smidig.
Frågan är om man stör sig på att bara lyssna i ordning eller blanda
när man har 1GB musik. Troligtvis inte, det är ju så man lyssnar
mest hela tiden...

[OT]Ny Mp3-spelare
Cal: Att ladda den på resan när man är borta länge behövs den oftast laddas, och dator får man inte tag i överallt.

kände för övrigt på iPoden idag, den tycktes vara lite plastig.

[OT]Ny Mp3-spelare
Pampero Skrev:
> Cal: Att ladda den på resan när man är borta länge
> behövs den oftast laddas, och dator får man inte
> tag i överallt.
>
> kände för övrigt på iPoden idag, den tycktes vara
> lite plastig.
>
> ///Björn

ja, då får man väll ta med nätadaptern som till vilken annan mp3 spelare som helst. varför har folk fått för sig att man bara kan ladda genom datorn eller inte får med laddare för väggutag?
man trycker in laddaren i väggutaget, man trycker in firewiresladden i laddaren o trycker in andra änden på sladden i ipoden, vips så har man en laddare utan att använda datorn. :D:D

[OT]Ny Mp3-spelare
Shuffle, var nere och pillade lite på den nere i stan. Men funderar på om det gör så mycket, kommer ändå köpa både sportfodral och armband.

[OT]Ny Mp3-spelare
Klart att den är plastig. Den är gjord av plast och förhållandevis billig och enkel i sin konstruktion. Samtidigt är den ganska snygg och oerhört enkel. Få saker som kan pajja. :)

[OT]Ny Mp3-spelare
Pampero Skrev:
> Crossmax: minin tycker jag är för stor, vill kunna
> löpträna utan ryggsäck.
>
> ///Björn

haha, jo visst är den större än flash minnes spelare, men att kalla den stor o att man ska behöva ha ryggsäck. tillåt mig skratta :D:D

[OT]Ny Mp3-spelare
Baltazar: Det var inte riktigt så jag menade, det ser visst lite fel ut =P
Men att ha den runt halsen är en omöljlighet, har inga fickor, så jag har ingenstans att ha den då.

[OT]Ny Mp3-spelare
Pampero Skrev:
> Baltazar: Det var inte riktigt så jag menade, det
> ser visst lite fel ut =P
> Men att ha den runt halsen är en omöljlighet, har
> inga fickor, så jag har ingenstans att ha den då.
>
> ///Björn

mm, misstänkte nästan det :D:D därför det finns smarta fodral till minin, jag personilgen skulle aldrig vilja ha nått dinglande unt halsen när ja springer, ska ja ha nått med fåre sitta fast i mindehöjd. :D:D

[OT]Ny Mp3-spelare
Dan C Skrev:
> Åh, den funderar jag ju på!

Köp. Liten, smidig och snygg. Utrymmet tycker jag räcker om man bara använder den till musik. Two thumbs up!

> Hur upplever du brusnivån i den?

Brusnivån? Vilket brus? Jag hör bara Rock'n'Roll! =)

> Nått du tänker på?

Uppenbarligen inte.. ;)

>Räcker batteriet verkligen 70 timmar (atrac) eller 35 timmar (mp3) som Sony påstår?

Ärligt talat; Vet inte. Vet faktiskt inte om jag kör atrac eller mp3 just nu, men skulle tippa att första batteriet räckte nå'nstans runt 30 timmar. Inget jag skulle ta gift på dock.
Ett batteri kostar ju inte så mycket, så det är inget jag är bekymrad över.

[OT]Ny Mp3-spelare
I jämförelse med min första kassettwalkman (stor som en rejäl pocketbok) är den riktigt smidig dock, speciellt om man betänker att den fick plats med ca 20 låtar på det oifs flyttbara lagringsmediat. Bortskämda kids!

[OT]Ny Mp3-spelare
netonnet har en 256mb för 499:- med radio som väger 40 gram, kanske inte häftigast i världen men tänkte själv testa en sodan

[OT]Ny Mp3-spelare
Eftersom Björn har köpt sin så tänkte jag sno (låna) tråden ett litet tag.

Som jag ser det så har jag två alternativ, antingen Sandisk 1GB med radio eller Ipod Mini 4GB utan radio.

Visst finns det tusentals alternativ men det orkar jag inte gå igenom.... Två stycken räcker för mig.

Fördelar med Sandisk, mindre, billigare, eventuellt stötsäkrare, enkelt att byta batteri, radio.
Fördelar med Ipod Mini, mer disk!! Är det den enda fördelen???

Missar jag något?? Om inte så känns det som om Sandisk e oerhört mer pang för pengarna.

Skiljer det i ljud??? Då menar jag inte hörlurarna, utan vilken som har det bättre ljudet med samma hörlurar.

Storleken spelar ingen direkt roll, Ipod känns tillräckligt liten för mig.

Vilken e tåligast då jag kommer använda den utomhus när jag cyklar (båda kanske kan fås med fodral??)

Björn: Hur upplever du Sandisken??

Jag e grymt sugen på Ipod då den e snygg, men det får inte vara det enga skälet till att välja en sådan, funktionalitet och tålighet måste räknas in.

Mvh, Johan

[OT]Ny Mp3-spelare
Hmm... iPoden har ett utmärkt scroll-hjul och en stor och tydlig skärm som gör det superenkelt att hitta exakt det du vill. Dessutom är programvaran (iTunes) den bästa jag testat.

Det som inte är bra med poden är batteritiden, hörlurarna och avsaknaden av radio och diktafon.

Summa = köp iPoden om du accepterar att ladda den varje natt och anser att du inte behöver radio då du kan trycka i 1000 låtar.
Köp den inte om du tycker radio är viktigt eller inte orkar ladda den varje dag.

[OT]Ny Mp3-spelare
Du jämför en minnes-spelare med en med hårddisk i. Spelare med minne slukar mindre batteri och är mindre till storleken samt lite lättare. Det är väl de främsta fördelarna. Själv skulle jag valt iPoden pga. utrymme, kvalitetskänsla, funktionell design osv. Finns liksom inga skrupler. :)

Har du kännt och klämt på båda spelarna Johan? Gör det innan du bestämmer dig. Du kommer nog gilla känslan och funktionaliteten med iPoden. Något som man inte ser hos många andra spelare på marknaden.

[OT]Ny Mp3-spelare
går nog inte komma ifrån att sandisken är hållbarare, mindre rörligare delar. därmed inte sagt att ipod minin är ömtålig.

fördelar med Sandisk:
- lite minre (troligtvis :D, får hoppas det annars äre ju värdelöst)
- kanske lite tåligare, dock får man väga in att mini har skal i ganska tjock aluminium.
- Troligen lite bättre batteritid.

Fördelar med Ipod MIni:
-Större minne/hårddisk
-Större display, gör rätt mycket.
-Högre kvalitet på spelaren, apple håller överlag mycket hög kvalitet på sina produkter
- ett stort + för att minin har mycket bättre gränssnitt och kontroller
- Finns RUSKIGT mycket tillbehör till minin i allt från högtalare,förstärkare, skydsskal, radio sändare osv.osv.

finns säker emr man kan skriva om dessa. dock tycker ja inte riktigt att de tävlar på samma vilkor. det är 2 olika spelare som båda har sina fördelar o nackdelar.

[OT]Ny Mp3-spelare
Men om storleken inte spelar nån roll så kan du kolla in 20 GB varianten innan du bestämmer dig. Kostar kanske 400-500 kr mer men har 5 gånger så stor lagringskapacitet.

[OT]Ny Mp3-spelare
Utrymme får man aldrig för lite av.

Finns det något värre än att sitta och välja bort musik ifrån samlingen när man fyller sin iPod? Man sitter där med ca. 75-80GB sköna plattor, och så måste man försöka välja ut 1/4 av dem att ta med på resan, till stan, på tåget, till polarens fest, i båten eller i bilen or whatsoever. Snacka om ångest och ilandsproblem! :)

[OT]Ny Mp3-spelare
Hade ingen aning om att den vanliga varianten endast kostade så lite mer.

Ska göra som cal säger, kolla på båda innan man väljer, men det e inte lätt.

Tack för alla svar, hoppas man gör det räta valet när man väl står där.

mvh, Johan

[OT]Ny Mp3-spelare
Absolut! du kan du ju nästan handla en 40 GB till samma pris som en 20 GB i Sverige. Sen har du också garanti övr hela världen om jag inte misstar mig.

[OT]Ny Mp3-spelare
> Jag ska ju dit sista februari, kanske ska ta och vänta tills dess då?

Ja!

US: iPod Mini -> ca. 1750 SEK
SE: iPod Mini -> ca. 2.600 SEK

Samma förhållande gäller mellan vanliga iPod också och de flesta
andra Apple-produkter. Du kan väl köpa med dig en Mac Mini åt
mig när du ändå är där Johan? ;)

Har du tur så besöker du en stad där det finns en Apple-butik och kan
köpa den över disk lite kvickt. Internationell garranti gäller på alla
bärbara produkter och den går att ladda i ett svenskt uttag med.

[OT]Ny Mp3-spelare
Dollarn står just nu på 7.03 och Apples pris för en 40 GB iPod (utan färgskärm) i USA är 399$.

Alltså 2804,97 kr. Till och med billigare än en 20 GB i Sverige och bara 200 kr dyrare än en Mini.

[OT]Ny Mp3-spelare
Är man i USA så köper man med sig en valfri Apple-produkt hem. Så är det bara.
Vill man inte ha den själv så säljer man den till någon annan med halva mellanskillnaden
som påslag och gör sig en hacka. ;)

Önskar att jag var i USA oftare, för att köpa prylar...

[OT]Ny Mp3-spelare
Att det var sådan skillnad, det trodde man inte. Då är det verkligen värt att kolla runt.

Ska till NYC så där borde det väl finnas en butik tycker man.

Tillbaka
Topp