[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

En av dom värsta sakerna när det gäller barn är inte bara fallskador. Barn har alltid hittat nya sätt att skada sig på. Utan det är enligt mig den extrema lättjan och latheten. Senast nu imorse när jag skulle gå in på lokala matbutiken en snabbis mötte jag två barn i entrén. Den ena gick och den andra gled då sakta på sin elsparkcykel bredvid. Självklart fastnade också hjulen i den tjocka gummimattan som ska separera smuts från skor, och vek sig när denna försökte svänga för att parera mig. Så det blev lite nära en krock/fall och en svordom slank ur den unge mannen när jag gick förbi.

Det viktiga i observationen ovan är inte att han nästan ramlade utan att han inte ens kunde gå bredvid sin kompis utan att använda elmotorn. Ser nästan aldrig barn som cyklar längre. Någon gång ser man dom gå på en gångbana men ser man en grupp barn så har nästan alltid minst en i gruppen en elsparkcykel som dom åker 2 km/h på bredvid kompisarna. Alltid utan hjälm, såklart, men det viktiga här är att barnen inte får någon motion längre.

Kombinera detta med den nya trenden att skjutsa barnen överallt. Till och från förskolan, till skolan åker man buss/tunnelbana/elspark eller blir skjutsad av en förälder i bil. Även till/från kompisar, träningar och allt möjligt. Ser det dagligen på kollegor som får samtal från sina barn (även tonåringar) som planerar hämtning och skjuts till diverse ställen. När jag var liten så gick och cyklade vi överallt. Skulle man till hockeyträning så var det bara att slänga hockeybagen över axeln och trampa. Tog man sig dit så tar man sig hem, så att få skjuts från kompishäng var mer en lyx än något man förväntade sig.

Ser framför mig en framtid som människorna i Wall-E.

Ser framför mig en framtid som människorna i Wall-E.
Joråsåatte, håller med.
1781009912774.webp

Tillbaka
Topp