[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
En av dom värsta sakerna när det gäller barn är inte bara fallskador. Barn har alltid hittat nya sätt att skada sig på. Utan det är enligt mig den extrema lättjan och latheten. Senast nu imorse när jag skulle gå in på lokala matbutiken en snabbis mötte jag två barn i entrén. Den ena gick och den andra gled då sakta på sin elsparkcykel bredvid. Självklart fastnade också hjulen i den tjocka gummimattan som ska separera smuts från skor, och vek sig när denna försökte svänga för att parera mig. Så det blev lite nära en krock/fall och en svordom slank ur den unge mannen när jag gick förbi.

Det viktiga i observationen ovan är inte att han nästan ramlade utan att han inte ens kunde gå bredvid sin kompis utan att använda elmotorn. Ser nästan aldrig barn som cyklar längre. Någon gång ser man dom gå på en gångbana men ser man en grupp barn så har nästan alltid minst en i gruppen en elsparkcykel som dom åker 2 km/h på bredvid kompisarna. Alltid utan hjälm, såklart, men det viktiga här är att barnen inte får någon motion längre.

Kombinera detta med den nya trenden att skjutsa barnen överallt. Till och från förskolan, till skolan åker man buss/tunnelbana/elspark eller blir skjutsad av en förälder i bil. Även till/från kompisar, träningar och allt möjligt. Ser det dagligen på kollegor som får samtal från sina barn (även tonåringar) som planerar hämtning och skjuts till diverse ställen. När jag var liten så gick och cyklade vi överallt. Skulle man till hockeyträning så var det bara att slänga hockeybagen över axeln och trampa. Tog man sig dit så tar man sig hem, så att få skjuts från kompishäng var mer en lyx än något man förväntade sig.

Ser framför mig en framtid som människorna i Wall-E.
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Ser framför mig en framtid som människorna i Wall-E.
Joråsåatte, håller med.
1781009912774.webp
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Intressant, är nere i Spanien. Här har man undan för undan skärpt reglerna för elsparkcyklar, senast i januari 2026. Nu måste man vara 16 år, ha försäkring, fyllekörning ses på samma sätt som för övriga motorfordon osv. De får maximalt gå i 25 och måste vara registrerade och godkända av Spaniens trafikverk DGT. Här verkar de dessutom användas som fordon på ett annat sätt. I/utanför affärer finns ofta parkeringsställ med lås.
PXL_20260623_112515600.webp


Det vore den enklaste sak att införa liknande begränsningar i Sverige. Vi har ju till och med en fordonsklass för sådana fordon redan.

Elcykel 25 km/h räknas däremot som vanlig cykel även i Spanien.
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Intressant, är nere i Spanien. Här har man undan för undan skärpt reglerna för elsparkcyklar, senast i januari 2026. Nu måste man vara 16 år, ha försäkring, fyllekörning ses på samma sätt som för övriga motorfordon osv. De får maximalt gå i 25 och måste vara registrerade och godkända av Spaniens trafikverk DGT. Här verkar de dessutom användas som fordon på ett annat sätt. I/utanför affärer finns ofta parkeringsställ med lås.Visa bilaga 837752

Det vore den enklaste sak att införa liknande begränsningar i Sverige. Vi har ju till och med en fordonsklass för sådana fordon redan.

Elcykel 25 km/h räknas däremot som vanlig cykel även i Spanien.
Det där gav mig en hel del idéer för hur man skulle kunna utforma säkrare parkering för cyklar också. Mycket mer metall behövs förstås och utformning som passar både lastcyklar, barncyklar, MTB och racer.. men mycket intressant!
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Intressant, är nere i Spanien. Här har man undan för undan skärpt reglerna för elsparkcyklar, senast i januari 2026. Nu måste man vara 16 år, ha försäkring, fyllekörning ses på samma sätt som för övriga motorfordon osv. De får maximalt gå i 25 och måste vara registrerade och godkända av Spaniens trafikverk DGT. Här verkar de dessutom användas som fordon på ett annat sätt. I/utanför affärer finns ofta parkeringsställ med lås.Visa bilaga 837752

Det vore den enklaste sak att införa liknande begränsningar i Sverige. Vi har ju till och med en fordonsklass för sådana fordon redan.

Elcykel 25 km/h räknas däremot som vanlig cykel även i Spanien.
En omklassifiering från cykel till moped, skulle innebära typprovning, obligatorisk försäkring, hjälmtvång, förarbevis och minimiålder. Tror inte föräldrarna skulle vara lika benägna att ge sina 8-10 åringar elektriska lekfordon när de kan få en rejäl smäll på fingrarna Jag såg "bara" fyra småglin köra om kring inne i ett köpcentrum, ut med dem
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
En omklassifiering från cykel till moped, skulle innebära typprovning, obligatorisk försäkring, hjälmtvång, förarbevis och minimiålder. Tror inte föräldrarna skulle vara lika benägna att ge sina 8-10 åringar elektriska lekfordon när de kan få en rejäl smäll på fingrarna Jag såg "bara" fyra småglin köra om kring inne i ett köpcentrum, ut med dem
Typprovning behövs egentligen inte, det går ju att ändra reglerna så att det inte behövs för just denna typ av fordon, om man vill förenkla det hela. Men resten, det blir som elcykel >250W
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Såg igår en ung grabb komma farande på elsparkcykel där det gick att låsa gasen i fullt läge. För grabben kunde stå och åka på sparkcykeln utan att hålla i styret och den såg ut att gå i sin högsta möjliga hastighet.
Inte sett något sådant tidigare.
Det verkar vara en trend, denna sommar har jag sett många 12-14-åringar som forcerat demonstrativt coolt och avslappnat kör elscooter med armarna i kors eller kollar på mobilen med båda händerna. Det går väl bra tills det går dåligt.
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
På min senaste runda mötte jag ett par tjejer som åkte två på en elspark. Vi var på cykelbanan (på en gc-väg), jag höll höger och lämnade utrymme. Dom genade istället över till gångbanan och korsade då väg med mig så jag var tvungen att väja in till vänster. Cykelbanan befann sig till vänster av hela gc-banan också med dike på sidan. Dom åkte uppför, och jag åkte nedför. Eftersom dom också åkte två gick det inte fort, och för mig gick det lite snabbare istället. Lätt kurva också. Fyfan.
 
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
På min senaste runda mötte jag ett par tjejer som åkte två på en elspark. Vi var på cykelbanan (på en gc-väg), jag höll höger och lämnade utrymme. Dom genade istället över till gångbanan och korsade då väg med mig så jag var tvungen att väja in till vänster. Cykelbanan befann sig till vänster av hela gc-banan också med dike på sidan. Dom åkte uppför, och jag åkte nedför. Eftersom dom också åkte två gick det inte fort, och för mig gick det lite snabbare istället. Lätt kurva också. Fyfan.
Som sagt. Förbjud skiten, eller utkräv ansvar. Jag är fortfarande fascinerad av möjligheten till last mile.. men det visar sig ju inte funka.
 
Tillbaka
Topp