[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

GoranS sa:
Snuten sa:
argungu sa:
weldion sa:
”Företag går back på elsparkcyklar”

Ur artikeln: "Enligt tre källor med insyn håller fordonen i mindre än sex veckor,"

Mindre än sex veckor! Otroligt. Och detta ska föreställa att vara "miljövänligt", i något avseende.

Uthyrningen av elsparkcyklar borde självklart förbjudas.

Symbolpolitik när den är som dummast.

Dessutom vill jag slå ett slag för ägandet!
Mycket snack nuförtiden om att vi skall hyra, samäga, dela, leasa och hur "miljövänligt" och "resurssnålt" detta är. Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Jag håller absolut med att det finns en inbyggd problematik med ansvarskänsla för saker som man samutnyttjar, hyr, ... kontra saker som man äger. Å andra sidan finns det ju situationer där det faktiskt fungerar rätt bra - att hyra bil på semestern är ju typiskt betydligt smidigare än att köpa en bil, att hyra en släpkärra när man ska frakta stora saker om man gör det någon enstaka gång, ... Sen är det ju inte så att alla som äger tar så fantastiskt bra hand om sina saker. Där är det ju dock mer renodlat man själv som får ta smällen.
Att det fungerar ganska bra med hyrbil/hyrsläp tror jag beror på att där finns en rejäl konsekvens inbyggd om du lämnar tillbaka grejerna skadade/vanvårdade. Vid mycket annat kollektivt ägande finns inte den konsekvensen/kontrollen, och då blir det som det blir. Fälldin uttryckte det bra: "Det alla äger, äger ingen. Och det ingen äger, vårdar ingen."

Felaktigheterna kommer rätas ut med tiden. Annars kan vi göra den enklaste lokala miljötesten. Jag stänger in mig med elbilen igång i ett oventilerat garage i en timme och du.......?

Det jag försökte uppmärksamma är den trend jag tydligt Kan se i media och som på något sätt försöker lansera idén om att samägande bara är gott och att det skall lösa problemet med överkonsumtion, miljöförstöring och klimatkris. Tyvärr marknadsförs dessa idéer på ett populistiskt sätt och nyanser och problematisering saknas ofta.

Självklart avfärdar jag inte blankt alla former av samägande, det är bara en halmgubbe att påstå det.

Hasse#7 sa:
Felaktigheterna kommer rätas ut med tiden. Annars kan vi göra den enklaste lokala miljötesten. Jag stänger in mig med elbilen igång i ett oventilerat garage i en timme och du.......?
Vilka _felaktigheter_ i studien ska rätas ut med tiden? Varför ska vi göra ett meningslöst experiment fokuserat på andra utsläpp än CO2 vilket var vad studien fokuserade på?
(Dock håller jag med om att det är olyckligt att klimatlobbyn fått en väldigt stor del av befolkningen att tro att miljö, ja t.o.m. hållbarhet, enbart handlar om klimat, dvs utsläpp av CO2).

Senast ändrad:
ooms sa:
GoranS sa:
Snuten sa:
argungu sa:
weldion sa:
”Företag går back på elsparkcyklar”

Ur artikeln: "Enligt tre källor med insyn håller fordonen i mindre än sex veckor,"

Mindre än sex veckor! Otroligt. Och detta ska föreställa att vara "miljövänligt", i något avseende.

Uthyrningen av elsparkcyklar borde självklart förbjudas.

Symbolpolitik när den är som dummast.

Dessutom vill jag slå ett slag för ägandet!
Mycket snack nuförtiden om att vi skall hyra, samäga, dela, leasa och hur "miljövänligt" och "resurssnålt" detta är. Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Jag håller absolut med att det finns en inbyggd problematik med ansvarskänsla för saker som man samutnyttjar, hyr, ... kontra saker som man äger. Å andra sidan finns det ju situationer där det faktiskt fungerar rätt bra - att hyra bil på semestern är ju typiskt betydligt smidigare än att köpa en bil, att hyra en släpkärra när man ska frakta stora saker om man gör det någon enstaka gång, ... Sen är det ju inte så att alla som äger tar så fantastiskt bra hand om sina saker. Där är det ju dock mer renodlat man själv som får ta smällen.
Att det fungerar ganska bra med hyrbil/hyrsläp tror jag beror på att där finns en rejäl konsekvens inbyggd om du lämnar tillbaka grejerna skadade/vanvårdade. Vid mycket annat kollektivt ägande finns inte den konsekvensen/kontrollen, och då blir det som det blir. Fälldin uttryckte det bra: "Det alla äger, äger ingen. Och det ingen äger, vårdar ingen."
Precis, man måste införa/ha någon mekanism som uppmuntrar ett ansvarstagande. Möjligen kan man få det att funka i mindre homogena grupper utan någon uttalad mekanism för att styra upp ansvarslöst beteende.

Snuten: Jag har absolut inte påstått att du sagt det. Ville bara ge exempel där det fungerar bra som ingång till en fundering kring om man kan se vad som gör att det fungerar bra i de fallen men sämre i andra fall.

@ooms

Här är lite att läsa. Jag har ingen lust att bli osams om detta så jag säger på en gång att de som skrivit är för en utveckling till elbilar. Jag är mest irriterad på att den andra delen får utrymme i tex riksradio utan rimlig granskning. Det med garaget är mest ett skämt för att belysa vissa skillnader. Bortse från det. Ber om ursäkt.

https://electrek.co/2019/04/22/stud...SzH87ytxU6N9q9r9KD6lMij_l4SknsawSuF59wL-ymgHw

Hasse#7 sa:
@ooms

Här är lite att läsa. Jag har ingen lust att bli osams om detta så jag säger på en gång att de som skrivit är för en utveckling till elbilar. Jag är mest irriterad på att den andra delen får utrymme i tex riksradio utan rimlig granskning. Det med garaget är mest ett skämt för att belysa vissa skillnader. Bortse från det. Ber om ursäkt.

https://electrek.co/2019/04/22/stud...SzH87ytxU6N9q9r9KD6lMij_l4SknsawSuF59wL-ymgHw
Ingen fara Hasse#7, inget behov alls att be om ursäkt!
Jag jobbar själv med energieffektivisering, och har kollegor som är LCA-experter så är ganska väl insatt så självklart såg jag att studien kan ifrågasättas, dock tror jag att på den smala aspekt den tittat på är korrekt. Själv stör jag mig dock på den väldigt ensidiga svenska samhällsdebatten som bara klarar att ha en sak i huvudet samtidigt, just nu är det klimathotet och att lösningen är att allt skall drivas av el. Väldigt få reflektioner till hur det skall gå till, när vi i närtid dessutom skall stänga kärnkraftverk och det förnybara har lång väg att gå innan det ens kan kompensera det tappet (för att inte tala om det som måste till om hela fordonsflottan skall gå på el) => det kommer att krävas skitig el! Så utifrån det tyckte jag det var uppfriskande att en studie som åtminstone lyfter problemet fick komma till tals i svensk media! Det är också väldigt tyst om den utveckling av bio-drivmedel som pågår och som snart kommer att innebära att dieselmotorer kan köras fossilfritt, något som jag tror kommer att vara nödvändigt för att klara omställningen, åtminstone på kort/medellång sikt. Nä, allt handlar om elen och hur fantastiskt det är, de negativa aspekterna (det jag nämnde ovan, problem vid batteriframställning, etc) tystas ofta ned. Jag tror att utveckling på flera områden måste till, och man måste klara av att även se och diskutera de problem som finns med de lösningar som förs fram.
Som sagt, inget behov att be om ursäkt, jag vill inte heller bli osams men tycker det är kul när studier som ifrågasätter den gällande "sanningen" släpps fram. Lycka till med träningen mot Siljan Runt, för mig går det så där... :-(

Snuten sa:
emmer sa:
Snuten sa:
Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Det är därför som vägarna är i så dåligt skick? och lösning är att alla som använder vägarna bör vara ägare till dessa. Spelar det någon roll om de äger massa småbitar individuellt? eller om de går ihop och äger den tillsammans? Det skulle iofs oxå kunna äga var sin, men den det blev inte så resurssnålt kanske? eller blir dt trots allt det? eftersom de blir så mycket aktsammare om vägen.
Du ser ingen skillnad mellan vägar och prylar, eller? Allt är liksom lika och samma princip skall gälla för allt?
Tycker nog inte det är så jäkla stor skillnad på vägar och bostäder. Nu betraktar inte jag någotdera som pryl, men du får gärna förklara varför bostäder är en pryl men inte vägarna till och från bostaden,

@ooms,

Jag tror på att införa lokala lösningar. Egenproducerad solenergi kommer kunna avlasta systemet om man inte dödar förutsättningarna. Bidrag tror jag är onödigt. Bättre med vettig ersättning för överskottsproduktion. Vad det gäller sparkcyklar är tror jag att man skall väga problemen så att varje gång en bilist åker sparkcykel är det en bil mindre som rör på sig. Mindre energiförbrukning, bättre för miljön och mindre bilträngsel. Eftersom man inte gärna kan skrota bort alla fossila fordon genast bör man gynna att de slits ut där det är mycket avstånd och dålig laddinfrastruktur. Allt sker inte över en dag. Ser du någon sliten på en vit Trek efter typ Tällberg så kan det vara jag. Tränar verkligen inte bra eller konsekvent. Blir det något så blir det svärordstr*ning eller lite spinning.

emmer sa:
Snuten sa:
emmer sa:
Snuten sa:
Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.
Det är därför som vägarna är i så dåligt skick? och lösning är att alla som använder vägarna bör vara ägare till dessa. Spelar det någon roll om de äger massa småbitar individuellt? eller om de går ihop och äger den tillsammans? Det skulle iofs oxå kunna äga var sin, men den det blev inte så resurssnålt kanske? eller blir dt trots allt det? eftersom de blir så mycket aktsammare om vägen.
Du ser ingen skillnad mellan vägar och prylar, eller? Allt är liksom lika och samma princip skall gälla för allt?
Tycker nog inte det är så jäkla stor skillnad på vägar och bostäder. Nu betraktar inte jag någotdera som pryl, men du får gärna förklara varför bostäder är en pryl men inte vägarna till och från bostaden,

Det vore naturligtvis att föredra om varje trafikant enskilt ägde den väg han eller hon använder. Av uppenbara praktiska och ekonomiska skäl är ju detta omöjligt och man måste kompromissa. Detta skapar en del problem. Tex beter sig en del individer allmänfarligt på de gemensamma vägarna. En del skräpar också ned som svin och även detta drabbar de övriga användarna.

Då det gäller bostäder är det ju däremot fullt möjligt att den enskilde äger och ansvarar för sin egen lilla volym och plats. Detta ger stora fördelar och många konflikter kan undvikas. Jag minns både internatsboende på folkhögskola och korridorsboende då man pluggade på universitet, och det var inte alltid så positivt att dela kök, wc och dusch med andra.

Kollektiva lösningar passar inte alltid och ofta fungerar de dåligt. Jag tror det beror på den mänskliga naturen och lycka till med att försöka ändra på den.

Snuten sa:
emmer sa:
Snuten sa:
emmer sa:
Snuten sa:
bla bla bla
Tack för förtydligandet.

Nu har det börjat ställas ut elmopeder i STHLM City från någon firma som heter Blinkee..

https://blinkee.city/sv

On topic, hivade en sån däringa parkerad voi åt helvete sedan den stod mitt i cykelbanan på strandvägen.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
@ooms,

Jag tror på att införa lokala lösningar. Egenproducerad solenergi kommer kunna avlasta systemet om man inte dödar förutsättningarna. Bidrag tror jag är onödigt. Bättre med vettig ersättning för överskottsproduktion. Vad det gäller sparkcyklar är tror jag att man skall väga problemen så att varje gång en bilist åker sparkcykel är det en bil mindre som rör på sig. Mindre energiförbrukning, bättre för miljön och mindre bilträngsel. Eftersom man inte gärna kan skrota bort alla fossila fordon genast bör man gynna att de slits ut där det är mycket avstånd och dålig laddinfrastruktur. Allt sker inte över en dag. Ser du någon sliten på en vit Trek efter typ Tällberg så kan det vara jag. Tränar verkligen inte bra eller konsekvent. Blir det något så blir det svärordstr*ning eller lite spinning.

Varje sparkcykelresa som ersätter en bilresa är naturligtvis jättebra. Här i Göteborg skulle jag gissa på att en väldigt stor andel av resorna ersätter gång, kollektivtrafik och cykel vilket snarare innebär en miljöbelastning.

Erik O sa:
Hasse#7 sa:
@ooms,

Varje sparkcykelresa som ersätter en bilresa är naturligtvis jättebra. Här i Göteborg skulle jag gissa på att en väldigt stor andel av resorna ersätter gång, kollektivtrafik och cykel vilket snarare innebär en miljöbelastning.
Det kan nog hända att elscooter ersätter en och annan taxiresa, men generellt är det nog mycket som du säger (åtminstone om jag lite fördomsfullt ska bedöma de jag sett färdas på elscootrarna). Här i Uppsala verkar det också som att de nog är på väg att konkurrera ut hyrcyklarna (som bygger på samma koncept/affärsmodell, men man måste trampa själv), väldigt sällan jag ser sådana nu, och när jag gör det ser den övergiven ut med rostig kedja, etc.

För et tid sedan stog i Göteborgsposten : Kommunen för en dialog med leverantörerna för att lösa de problem som finns.
Fan tro det

Örjan Lax sa:
geologen sa:
Flyttade på en i går och då började den pipa hysteriskt. Hoppas det går ett larm till företaget så de rycker ut.
Blev du rädd då?

Blev glad! Om min uppstädningsflytt även ställer till det för antingen felparkeraren eller sparkföretaget är jag nöjd. Förmodligen händer inget alls, tyvärr.

Allroad sa:
Nu har det börjat ställas ut elmopeder i STHLM City från någon firma som heter Blinkee..

https://blinkee.city/sv

On topic, hivade en sån däringa parkerad voi åt helvete sedan den stod mitt i cykelbanan på strandvägen.

Första spottad! Exemplariskt parkerad för att blockera så mycket som möjligt av gångbanan!

DSC_0419.JPG

Senast ändrad:
Är det inte åldersgräns på eländena, över 18 om jag minns rätt eller är det tvärtom .
I lokalblaskan häromdagen
Elever åker elsparkcykel – med lunchkortet

Göteborg•I Göteborg är det många ungdomar som tar sig fram på de omdiskuterade elsparkcyklarna. Förvånansvärt många, menar en del, med tanke på vad det kostar. Nu visar det sig att en av leverantörerna av elsparkcyklar i stan kan låsas upp med kortet som används för att bekosta elevers skollunch.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/elever-åker-elsparkcykel-med-lunchkortet-1.15099380
Jag har också sett ungar i förskoleåldern på dylika tingestar

Jag såg 3 st "ungdomar" i 20-årsåldern komma åkande på en sparkcykel ikväll... Såg lagom säkert ut, nja...

Var i Köpenhamn i helgen och då passade jag på att testa en elsparkcykel från företaget VOI, måste erkänna att det var väldigt smidigt när man ville ta sig fram någon stans och inte orkade gå.

Enda nackdelen är att det var ganska dyrt och kostade 3 danska per minut , dom gick även väldigt fort så jag mätte med strava och en sån här hastighetsskylt som finns på cykelbanorna i Köpenhamn och låg på max fart runt 27 till 29 km.

Senast ändrad:
Verkar ha tillkommit ytterligare två märken, något med blå oläslig logga på svart elsparkcykel och en med gulguldförgad på samma dito.

Så då har vi alltså följande:

Voi
Glyde
Lime
Blåa skräpet
Gulguld skräpet

Elmopederna Blinkee

Gröna EU-bike

Behöver Stockholm mer av denna vara? Förstår ju om Herr Hellden sitter rätt lugnt i stolen med upphandling av nya hyrcyklar då det väller av dessa elsparkcyklar..

MtbIte sa:
Var i Köpenhamn i helgen och då passade jag på att testa en elsparkcykel från företaget VOI, måste erkänna att det var väldigt smidigt när man ville ta sig fram någon stans och inte orkade gå.

Enda nackdelen är att det var ganska dyrt och kostade 3 danska per minut , dom gick även väldigt fort så jag mätte med strava och en sån här hastighetsskylt som finns på cykelbanorna i Köpenhamn och låg på max fart runt 27 till 29 km.

Märkligt då de inte får gå så fort. Polisanmäl och sätt stopp för de kriminella svinen.

Bengt-re sa:
MtbIte sa:

Märkligt då de inte får gå så fort. Polisanmäl och sätt stopp för de kriminella svinen.
Haha!

Bengt-re sa:
MtbIte sa:

Vem är det kriminella svinet? Ska hen polisanmäla sig själv? För det är väl rimligtvis föraren som är ansvarig?

ooms sa:
Bengt-re sa:
MtbIte sa:

Vem är det kriminella svinet? Ska hen polisanmäla sig själv? För det är väl rimligtvis föraren som är ansvarig?

De som förmedlar otillåtna fordon.

Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
MtbIte sa:

Håller med. Jag skickar alltid mina fortkörningsböter till Toyota Center.

Kniven sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
MtbIte sa:

Du fattar tydligen inte. Se det som att de säljer knark. Otillåtet och straffbart. Bilar är tyvärr tillåtna än så länge.

Kniven sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
MtbIte sa:

På mopeder, el-cyklar och jag antar el-sparkcyklar så får ju inte själva fordonet gå fortare än en viss hastighetet så nog tycker jag att de som förmedlar fordon som är olagliga ska straffas.

Jag har själv inte varit i kontakt med dessa sparkcyklarna men tycker att det är konstigt att hela uppläget fortfarande är lagligt. Det kommer ju aldrig fungera bra om en massa "satsnings företag" kaster in riskkapital i form av fordon för att få kontrol över en kommande marknad. Det kommer ju bli kaos innan den helt oreglerade marknaden eventuelt kommer börja fungera med företag som jobbar under bra regler och på ett sätt där inkomsten är minst som utgifterna.

görveln sa:
Kniven sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Bengt-re sa:
MtbIte sa:

På mopeder, el-cyklar och jag antar el-sparkcyklar så får ju inte själva fordonet gå fortare än en viss hastighetet så nog tycker jag att de som förmedlar fordon som är olagliga ska straffas.

Jag har själv inte varit i kontakt med dessa sparkcyklarna men tycker att det är konstigt att hela uppläget fortfarande är lagligt. Det kommer ju aldrig fungera bra om en massa "satsnings företag" kaster in riskkapital i form av fordon för att få kontrol över en kommande marknad. Det kommer ju bli kaos innan den helt oreglerade marknaden eventuelt kommer börja fungera med företag som jobbar under bra regler och på ett sätt där inkomsten är minst som utgifterna.
Det är en del av den nya gröna ekonomin som ska lösa "klimatkrisen". Allt som går på el är av Gud givet. Då ses det mellan fingrarna med det mesta.

Så tror jag inte det är. Jag är rätt säker på att det är nytt ett koncept som det idag inte finns några lagar för och att det tar tid att få till några lagar (och att politikerna och andra inte har klarat att förstå alla möjliga problem).

Utvecklingen har väl gått väldigt fort? Kom inte de första till Stockholm i augusti och nu finns det enligt ett inlägg i tråden 7 företag och då har det också varit en vinter imellan.

Själva konceptet med stadscyklar, stadsel-cyklar, el-sparkcyklar etc är ju bra men det behövs ju inte 7 företag som kastar in pengar bara för att försöka få marknaden.

ooms sa:
Det är en del av den nya gröna ekonomin som ska lösa "klimatkrisen". Allt som går på el är av Gud givet. Då ses det mellan fingrarna med det mesta.
Har du någonsin sett det argumentet framföras kring dessa av någon politiker eller hittar du bara på?

Allroad sa:
Verkar ha tillkommit ytterligare två märken, något med blå oläslig logga på svart elsparkcykel och en med gulguldförgad på samma dito.

Så då har vi alltså följande:

Voi
Glyde
Lime
Blåa skräpet
Gulguld skräpet

Elmopederna Blinkee

Gröna EU-bike

Behöver Stockholm mer av denna vara? Förstår ju om Herr Hellden sitter rätt lugnt i stolen med upphandling av nya hyrcyklar då det väller av dessa elsparkcyklar..

Finns TIER också.

Har svårt att det där inte skulle bli självsanerande på sikt. Med så många aktörer lär bristande lönsamhet slå ut en och annan.

Var en sväng på Östermalm igår förmiddag, Karlaplan bortåt Garnisonen. Där stod elscootrarna föredömligt prydligt parkerade vid cykelställ eller ställda åt sidan så att de inte var i vägen. Är östermalmsborna extra bra uppfostrade, eller använder de helt enkelt inte elscootrarna och därför står de kvar där hunters/företagen ställt ut dem på morgonen?

ooms sa:
Var en sväng på Östermalm igår förmiddag, Karlaplan bortåt Garnisonen. Där stod elscootrarna föredömligt prydligt parkerade vid cykelställ eller ställda åt sidan så att de inte var i vägen. Är östermalmsborna extra bra uppfostrade, eller använder de helt enkelt inte elscootrarna och därför står de kvar där hunters/företagen ställt ut dem på morgonen?

Vore väl oansvarigt att ta ifrån chauffören sitt arbete?

Senast ändrad:
Tragisk olycka såklart, men förhoppningsvis kan det få fart på de som duckat för sitt ansvar och leda till något gott.

Hmmm... Cassepierre låter väldigt bekant. Inte så många som heter så i Sverige. Kanske släkt med en berömd Happyprofil?

Tillbaka
Topp