[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Att det fungerar ganska bra med hyrbil/hyrsläp tror jag beror på att där finns en rejäl konsekvens inbyggd om du lämnar tillbaka grejerna skadade/vanvårdade. Vid mycket annat kollektivt ägande finns inte den konsekvensen/kontrollen, och då blir det som det blir. Fälldin uttryckte det bra: "Det alla äger, äger ingen. Och det ingen äger, vårdar ingen."GoranS sa:Jag håller absolut med att det finns en inbyggd problematik med ansvarskänsla för saker som man samutnyttjar, hyr, ... kontra saker som man äger. Å andra sidan finns det ju situationer där det faktiskt fungerar rätt bra - att hyra bil på semestern är ju typiskt betydligt smidigare än att köpa en bil, att hyra en släpkärra när man ska frakta stora saker om man gör det någon enstaka gång, ... Sen är det ju inte så att alla som äger tar så fantastiskt bra hand om sina saker. Där är det ju dock mer renodlat man själv som får ta smällen.Snuten sa:argungu sa:weldion sa:”Företag går back på elsparkcyklar”
Ur artikeln: "Enligt tre källor med insyn håller fordonen i mindre än sex veckor,"
Mindre än sex veckor! Otroligt. Och detta ska föreställa att vara "miljövänligt", i något avseende.
Uthyrningen av elsparkcyklar borde självklart förbjudas.
Symbolpolitik när den är som dummast.
Dessutom vill jag slå ett slag för ägandet!
Mycket snack nuförtiden om att vi skall hyra, samäga, dela, leasa och hur "miljövänligt" och "resurssnålt" detta är. Jag tror dock att förespråkarna inte tänker på ansvarslösheten som automatiskt kommer då man inte äger något. Man tar helt enkelt inte hand om det man inte äger på samma sätt. Det kan gälla både bostäder fordon mm. Men som kollektivistisk symbolmiljöpolitik fungerar det ju bra.