Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En not: En stor del av kollektivtrafiken är spårbunden vilket gör att den inte (den minimala spårvagnstrafiken oräknad) inte sitter fast i samma smet som bilarna. Så en ökad biltrafik betyder inte att all kollektivtrafik påverkas negativt.Hasse#7 sa:GoranS sa:Vet inte om det är mindre straff att "hålla tillbaka" bilar jämfört med att ha biltullar. Det ena straffar i tid, det andra i pengar. Och alla vet ju att tid är pengar, så ... ;-)
Det är ju stopp överallt och stoppen består av bilar. Det vet man eftersom det inte är stopp på andra tider än arbetsresetid/rusning. Bilarna får inte plats, kommer inte fram, går inte att lämna någonstans. Samtidigt är det kollektiva fast i samma smet, är slitet och underdimensionerat och kopplar samman dåligt mellan olika lösningar.
Om man sparar både tid och pengar på att samsas kommer många göra det.
GoranS sa:En not: En stor del av kollektivtrafiken är spårbunden vilket gör att den inte (den minimala spårvagnstrafiken oräknad) inte sitter fast i samma smet som bilarna. Så en ökad biltrafik betyder inte att all kollektivtrafik påverkas negativt.Hasse#7 sa:GoranS sa:Vet inte om det är mindre straff att "hålla tillbaka" bilar jämfört med att ha biltullar. Det ena straffar i tid, det andra i pengar. Och alla vet ju att tid är pengar, så ... ;-)
Det är ju stopp överallt och stoppen består av bilar. Det vet man eftersom det inte är stopp på andra tider än arbetsresetid/rusning. Bilarna får inte plats, kommer inte fram, går inte att lämna någonstans. Samtidigt är det kollektiva fast i samma smet, är slitet och underdimensionerat och kopplar samman dåligt mellan olika lösningar.
Och bara för att vara tydlig: Jag argumenterar inte emot att människors benägenhet att åka kollektivt ökar med ökande tillgänglighet och med kortare restider. Det jag tycker var lite konstigt var dit fördömande av biltullar för att det straffar bilister. Om man förbättrat kollektivtrafiken t.ex. inför mer bussfiler eller helt stänger av vissa vägar för biltrafik är det ju väsentligen ekvivalent med att man lägger ett pris på biltrafiken där, antingen i form av extra restid i rusningstrafik eller ett väldigt högt pris i fallet med förbud.
tuta sa:Det är nog lite fler idag. :) Låter som att du tycker att jag sa emot dig men det gjorde jag ju inte. En pendlare (och några enstaka motionscyklister) stämmer väl rätt bra med "nära nog ingen"?
Jag tycker trots allt att Hasse har en poäng i att det är skillnad på att "bestraffa" bilismen med tid resp pengar/skatt. Att försvåra för bilismen drabbar alla, medan trängselskatt primärt stänger ute de "fattiga" medan det faktiskt blir bättre för de som har råd att betala skatten. Detta har varit lite ett problem för vänstern, men nu jobbar de ju mer aktivt med att försvåra för bilismen istf att använda sig av skatter (t.ex. i Uppsala har mp-kommunalrådet explicit sagt att målet är att försvåra för bilismen, med följd att massor av fartbulor gödslats ut, och massa andra hål-i-huvudet lösningar införts på genomfartsgator). Så ja, det är skillnad på trängselskatt och allmän försämring av bilinfrastruktur.Hasse#7 sa:GoranS sa:En not: En stor del av kollektivtrafiken är spårbunden vilket gör att den inte (den minimala spårvagnstrafiken oräknad) inte sitter fast i samma smet som bilarna. Så en ökad biltrafik betyder inte att all kollektivtrafik påverkas negativt.Hasse#7 sa:GoranS sa:Vet inte om det är mindre straff att "hålla tillbaka" bilar jämfört med att ha biltullar. Det ena straffar i tid, det andra i pengar. Och alla vet ju att tid är pengar, så ... ;-)
Och bara för att vara tydlig: Jag argumenterar inte emot att människors benägenhet att åka kollektivt ökar med ökande tillgänglighet och med kortare restider. Det jag tycker var lite konstigt var dit fördömande av biltullar för att det straffar bilister. Om man förbättrat kollektivtrafiken t.ex. inför mer bussfiler eller helt stänger av vissa vägar för biltrafik är det ju väsentligen ekvivalent med att man lägger ett pris på biltrafiken där, antingen i form av extra restid i rusningstrafik eller ett väldigt högt pris i fallet med förbud.
Jag tror vi pratar förbi varandra. Fördöma är lite hårdare än vad jag menade. Vad det gäller biltullar har jag två saker som stör. Man borde bara betala för att åka in och trängas, inte åka ut. Pengarna borde vara öronmärkta för att helt användas till ett eller flera alternativ inom det kollektiva som skulle gynna och locka bilister att sluta åka bil om inte alltid så i alla fall ibland.
ooms sa:Jag tycker trots allt att Hasse har en poäng i att det är skillnad på att "bestraffa" bilismen med tid resp pengar/skatt. Att försvåra för bilismen drabbar alla, medan trängselskatt primärt stänger ute de "fattiga" medan det faktiskt blir bättre för de som har råd att betala skatten. Detta har varit lite ett problem för vänstern, men nu jobbar de ju mer aktivt med att försvåra för bilismen istf att använda sig av skatter (t.ex. i Uppsala har mp-kommunalrådet explicit sagt att målet är att försvåra för bilismen, med följd att massor av fartbulor gödslats ut, och massa andra hål-i-huvudet lösningar införts på genomfartsgator). Så ja, det är skillnad på trängselskatt och allmän försämring av bilinfrastruktur.Hasse#7 sa:GoranS sa:En not: En stor del av kollektivtrafiken är spårbunden vilket gör att den inte (den minimala spårvagnstrafiken oräknad) inte sitter fast i samma smet som bilarna. Så en ökad biltrafik betyder inte att all kollektivtrafik påverkas negativt.Hasse#7 sa:GoranS sa:Vet inte om det är mindre straff att "hålla tillbaka" bilar jämfört med att ha biltullar. Det ena straffar i tid, det andra i pengar. Och alla vet ju att tid är pengar, så ... ;-)
Jag tror vi pratar förbi varandra. Fördöma är lite hårdare än vad jag menade. Vad det gäller biltullar har jag två saker som stör. Man borde bara betala för att åka in och trängas, inte åka ut. Pengarna borde vara öronmärkta för att helt användas till ett eller flera alternativ inom det kollektiva som skulle gynna och locka bilister att sluta åka bil om inte alltid så i alla fall ibland.
tuta sa:Jag är ganska säker på att det var exakt en person som cykelpendlade på gamla vägen. En dag syntes han inte till mer. Undrar fortfarande lite då och då om varför han försvann.Hasse#7 sa:När jag var ung var det nära nog ingen som cyklade Brommaplan och utåt öarna eftersom vägen var livsfarligt smal, kurvig och med mycket trafik.
GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
Bengt-re sa:GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
Det är ju tyvärr problemet med ekonomiska styrmedel. Gjorde man biltrafiken 3 gånger dyrare så blir det inte så många LO anställda deltidsarbetare som har råd att köra bil. Det löser säkert problemet, men vore svårsmält för både folk och politiker. Återstår en kombination av förbud, fordringar och att göra trafiken långsam. I den bästa av världar så utnyttjar man gatuutrymme och pengar ifrån trängselskattesystem till att underlätta för cykel och kollektivtrafik.
Lokala arbetsplatser är svårt om de man jobbar med är spridda över stan.Hasse#7 sa:Bengt-re sa:GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
Det är ju tyvärr problemet med ekonomiska styrmedel. Gjorde man biltrafiken 3 gånger dyrare så blir det inte så många LO anställda deltidsarbetare som har råd att köra bil. Det löser säkert problemet, men vore svårsmält för både folk och politiker. Återstår en kombination av förbud, fordringar och att göra trafiken långsam. I den bästa av världar så utnyttjar man gatuutrymme och pengar ifrån trängselskattesystem till att underlätta för cykel och kollektivtrafik.
+1, förtur och lågt pris för alla som väljer att inte ta plats. Gärna satsa på lokala arbetsplatser som minskar resande. Möjlighet till differentierade tider för jobbresor. Mest bökigt är nog att hantera transport, hantverk som tex bygg, servicetekniker med tyngre prylar. Kanske säkra uppställningsplatser inom tullarna och elbilar skulle göra att man åkte kollektivt för att sedan åka runt i servicebil på dagarna. Tiden kollektivt borde ju gå att ordna så att man kan jobba undan en del administrativt jobb.
Möjligtvis första stegets biltullar, men biltullen på essingeleden kan knappast ha haft det syftet.GoranS sa:Inte desto mindre har jag för mig att det i någon analys i efterhand beräknades ha haft en viss återhållande effekt på trafiken inne i stan.
Om man nu ändå skall in och peta i hur och när folk jobbar och var företag etablerar sig, så är det väl lika bra att arbetsplatser fördelas ut jämnt över landet. Då ser man till att hela landet lever, samtidigt som trängseln i storstäderna minskar. Win-win!GoranS sa:Lokala arbetsplatser är svårt om de man jobbar med är spridda över stan.Hasse#7 sa:Bengt-re sa:GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
+1, förtur och lågt pris för alla som väljer att inte ta plats. Gärna satsa på lokala arbetsplatser som minskar resande. Möjlighet till differentierade tider för jobbresor. Mest bökigt är nog att hantera transport, hantverk som tex bygg, servicetekniker med tyngre prylar. Kanske säkra uppställningsplatser inom tullarna och elbilar skulle göra att man åkte kollektivt för att sedan åka runt i servicebil på dagarna. Tiden kollektivt borde ju gå att ordna så att man kan jobba undan en del administrativt jobb.
Sen är jag inte riktigt med på vad du avser med differentierade tider för jobbresor och hur det skulle utformas. Har du lust att förklara?
GoranS sa:Sen är jag inte riktigt med på vad du avser med differentierade tider för jobbresor och hur det skulle utformas. Har du lust att förklara?
Ja, det var de ursprungliga biltullarna den analys handlade om som jag har för mig att jag sett.ooms sa:Möjligtvis första stegets biltullar, men biltullen på essingeleden kan knappast ha haft det syftet.GoranS sa:Inte desto mindre har jag för mig att det i någon analys i efterhand beräknades ha haft en viss återhållande effekt på trafiken inne i stan.
GoranS sa:Lokala arbetsplatser är svårt om de man jobbar med är spridda över stan.Hasse#7 sa:Bengt-re sa:GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
Sen är jag inte riktigt med på vad du avser med differentierade tider för jobbresor och hur det skulle utformas. Har du lust att förklara?
Hasse#7 sa:GoranS sa:Lokala arbetsplatser är svårt om de man jobbar med är spridda över stan.Hasse#7 sa:Bengt-re sa:GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
Jag menar att om man tex kunde få in alla hantverkare före fem på morgonen och hem kl. 14 alla lyft och flyttar mitt på dagen och alla som inte behöver ha med sig prylar åker kolllektivt. Samtliga som anpassar sig så skulle gynnas på ett eller annat sätt.
Inzah sa:Hasse#7 sa:GoranS sa:Lokala arbetsplatser är svårt om de man jobbar med är spridda över stan.Hasse#7 sa:Bengt-re sa:GoranS sa:Ok, visst, straffet är olika mellan olika individer. Det är ju dock inget specifikt i just detta fall. Om man tycker det är oacceptabelt måste man för alla skatter/avgifter som har ett inslag av att vara styrmedel relatera dessa till personens inkomst/förmögenhet. Och för att uppnå likartad upplevd bestraffning måste kopplingen vara sådan att den skulle upplevas som extremt kontroversiell och troligen vara väldigt svår att införa med mindre än att riksdagen befolkas av en majoritet av personer långt ut på vänsterkanten. Återstår i så fall bara förbudsvägen.
Jag menar att om man tex kunde få in alla hantverkare före fem på morgonen och hem kl. 14 alla lyft och flyttar mitt på dagen och alla som inte behöver ha med sig prylar åker kolllektivt. Samtliga som anpassar sig så skulle gynnas på ett eller annat sätt.
Så man ska tvinga hantverkare att hinna in till stan innan klockan 5 och tvinga dem att åka hem kl 14? Annars? Böter? Och hur många kunder vill ha hem snickare klockan 05 på morgonen?
Flyttfirmor får bara verka mellan när? 10-13?
Är det inte lika bra att bygga en mur runt innerstaden som ingen utom de redan boende kan komma in i, så att innerstadens invånare får sitt lebensraum och kan ta bort all form av utomstående kommunikation?
RockyM sa:Det finns ju människor som tänder eld på hus så de kan titta på brandmännen med sina slangar.
Möjligen skulle en sådan person kunna vilja boka en snickare kl 05:00?
staine sa:Ja och så får dagis hålla öppet mellan kl 04-23. Inget konstigt med det, eller?
Allvar, Lite större och kraftigare elsparkcyklar kanske kan lösa biltullsproblemet? Montera på verktygslådor och annat, och så bara kör, gratis!
;)
Hasse#7 sa:staine sa:Ja och så får dagis hålla öppet mellan kl 04-23. Inget konstigt med det, eller?
Allvar, Lite större och kraftigare elsparkcyklar kanske kan lösa biltullsproblemet? Montera på verktygslådor och annat, och så bara kör, gratis!
;)
Börjar man plötsligt se en liten fördel i elsparkcyklar och annat tvåhjuligt när man börjar fördjupar på helhetsproblemet?
RockyM sa:MC är alltid smidigt i köer, svårare att transportera material + verktyg på dock.
RockyM sa:Kan någon förklara varför många kontor ligger mitt i stan?
Har de bättre internet där eller är man bara ute efter höga hyror?
Ofta så är de allmänna kommunikationerna utformade så att det är hyggligt lätt att ta sig in till city. Om man lägger kontoret där kan de flesta ta sig till jobbet med rimlig restid. Lägger man det ute i någon förort kommer en del att få förlita sig på potentiellt knöligare tvärkommunikationer och andra kommer att behöva åka in till city och byta färdmedel där. Detta ger längre restider vilket minskar arbetsgivarens attraktivitet och gör det svårare att rekrytera folk, i synnerhet om man är i en bransch där det är svårt att hitta bra folk.RockyM sa:Kan någon förklara varför många kontor ligger mitt i stan?
Miss Lycka 2.0 sa:Knugen och Jokern tar sina elsparkcyklar till jobb i Gamla Stan. Vilken höjdare!
Så är det troligen, dock finns det väldigt många som verkar välja bostad utifrån var de jobbar också. Vet inte hur många ggr jag fått frågan varför jag inte flyttar till Sthlm (bor i Uppsala, jobbar i Kista). Att man vill leva ett drägligt liv (slippa trängsel, korta transporter både i tid och avstånd, etc) utanför jobbet verkar inte föresväva vissa. Dessutom har jag kortare pendlingstid (men längre avstånd) än om jag bott på många ställen i (stor)sthlm. Om jobbet legat i t.ex. Nacka eller Älvsjö hade det naturligtvis varit en annan sak, då hade jag nog inte blivit långvarig.GoranS sa:Ofta så är de allmänna kommunikationerna utformade så att det är hyggligt lätt att ta sig in till city. Om man lägger kontoret där kan de flesta ta sig till jobbet med rimlig restid. Lägger man det ute i någon förort kommer en del att få förlita sig på potentiellt knöligare tvärkommunikationer och andra kommer att behöva åka in till city och byta färdmedel där. Detta ger längre restider vilket minskar arbetsgivarens attraktivitet och gör det svårare att rekrytera folk, i synnerhet om man är i en bransch där det är svårt att hitta bra folk.RockyM sa:Kan någon förklara varför många kontor ligger mitt i stan?
Företaget jag jobbar på har kontor relativt centralt i Sthlm och vi har bl.a. en del personer som pendlar från Uppsala. Hade vi flyttat kontoret till, exempelvis, Nacka tror jag att vissa av dessa hade funderat på att byta jobb.
GoranS sa:Hade företaget jag jobbar på flyttat till Ekerö (från city) hade jag (och många med mig) varit tvungna att antingen flytta, byta jobb eller hoppas på helt galet utökade allmänna kommunikationer för att inte få en situation med orimliga restider.
GoranS sa:Hade företaget jag jobbar på flyttat till Ekerö (från city) hade jag (och många med mig) varit tvungna att antingen flytta, byta jobb eller hoppas på helt galet utökade allmänna kommunikationer för att inte få en situation med orimliga restider.
Miss Lycka 2.0 sa:Knugen och Jokern tar sina elsparkcyklar till jobb i Gamla Stan. Vilken höjdare!
Plush sa:GoranS sa:Hade företaget jag jobbar på flyttat till Ekerö (från city) hade jag (och många med mig) varit tvungna att antingen flytta, byta jobb eller hoppas på helt galet utökade allmänna kommunikationer för att inte få en situation med orimliga restider.
Jag bor inte där så jag vet inte hur det är, men vad är rimliga/orimliga restider?