[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Absolut nödvändigt med hjälm om man skall ha någon marginal.Danskarna har tydligen infört hjälmtvång för färd på dessa tingestar.
![]()
Krav på hjälm för förare av elsparkcykel
www.svt.se
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Absolut nödvändigt med hjälm om man skall ha någon marginal.Danskarna har tydligen infört hjälmtvång för färd på dessa tingestar.
![]()
Krav på hjälm för förare av elsparkcykel
www.svt.se
"..vill förbjuda parkering på cykelbanor"![]()
Regeringen: Förbjud elsparkcykelparkering på trottoarerna
Regeringen vill förbjuda parkering av elsparkcyklar på cykelbanor och trottoarer om det inte finns särskilda p-platser där, rapporterar Sveriges Radio Ekot.www.svt.se
"..vill förbjuda parkering på cykelbanor"
Vänta nu här, menar vi på allvar att det just nu är tillåtet att parkera på en cykelbana?? Då antar jag att det är tillåtet att parkera på vägbanan också?
Det låter ju logiskt, ska erkänna att jag inte ens klickat in på länken än, bara läst previewen i inlägget.Jag vet inte tillräckligt mycket om svenska lag, men kanske är det förbjudet att parkera fördom på cykelbanan (och vägbanan). Antar att lagen här handlar om att hyrbolaget, och inte bara använderen, är straffbart om man hittar elsparkcyklar på cykelbanan.
Det låter ju logiskt, ska erkänna att jag inte ens klickat in på länken än, bara läst previewen i inlägget.
Hahaha, artikeln är inte superlång kan jag avslöja. Men för eder bekvämlighet:
Tanken är att den föreslagna lagändringen ska göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen.
Så troligtvis handlar det om ett tydliggörande av lagstiftningen.
Nej, jag tror inte att det bara handla om tydligtgörande. Artikeln ger nästan ingen detaljer alls, bara att datumet att laga ska gälla är 1 augusti. Men det behövs en ny lag för att förbjuda parkering av sparkcykel på trottoaren. Antar att det också behövs en ny lag för att göra hyrbolaget ansvarig.
Det kan väl vara bra med en tydligare lagstiftning s.a. det inte landar i att kommunen får på båten om de flyttar fordonen alternativt att någon får för sig att överklaga p.g.a. lagstiftningen är otydlig?Jösses för ängsliga svenskar alltså det ska krävas ett förbud för att man ska våga flytta någon annans cykel som står olämpligt, i vägen! Framtiden ser dyster ut.
Jösses för ängsliga svenskar alltså det ska krävas ett förbud för att man ska våga flytta någon annans cykel som står olämpligt, i vägen! Framtiden ser dyster ut.
Jösses för ängsliga svenskar alltså det ska krävas ett förbud för att man ska våga flytta någon annans cykel som står olämpligt, i vägen! Framtiden ser dyster ut.
Är det inte huvudled bör det vara tillåtet!"..vill förbjuda parkering på cykelbanor"
Vänta nu här, menar vi på allvar att det just nu är tillåtet att parkera på en cykelbana?? Då antar jag att det är tillåtet att parkera på vägbanan också?
Jaha. Så det ska krävas en lagändring för att kommuner ska få flytta på skräp som folk slängt omkring sig? Jaja.Va? Om du läst innantill i den extremt korta artikeln hade du förstått att det handlar om att genom en lagändring göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen. Framtiden ser alltså ljus ut.
Jaha. Så det ska krävas en lagändring för att kommuner ska få flytta på skräp som folk slängt omkring sig? Jaja.
Nu missuppfattade du det nog. Jag tolkade det som att staine bestämmer, ingen folkdomstol.+1
Låt folk få göra lite som dom vill. Och skulle det mot all förmodan uppstå meningsskiljaktigheter så kan man väl ha någon slags folkdomstol som avgör. Hur svårt kan det va liksom.
Va, är inte staine "folk"?Nu missuppfattade du det nog. Jag tolkade det som att staine bestämmer, ingen folkdomstol.![]()
Jo, men det finns gott om folk som inte är staine så om det är en stainedomstol du menar känns termen folkdomstol onödigt oprecis.Va, är inte staine "folk"?
Jag tänkte att en stainedomstol är ett subset av folkdomstol. Alltså en väldigt specifik instans.Jo, men det finns gott om folk som inte är staine så om det är en stainedomstol du menar känns termen folkdomstol onödigt oprecis.
Med mindre än att staine kan ses som ett folk förhåller jag mig tveksam.Jag tänkte att en stainedomstol är ett subset av folkdomstol. Alltså en väldigt specifik instans.
Det blir alltid stökigt när man tillämpar logik på språk. Kul och ofta galet. Jag tror att vi är helt överens om jag inte tramsar.Med mindre än att staine kan ses som ett folk förhåller jag mig tveksam.
Om man försöker sig på samma typ av resonemang skulle man i stort sett kunna komma fram till att en diktator är en demokratiskt vald ledare med en väldigt specifik instans av väljare (=sig själv).
Konstaterar att elsparkcyklister verkar parkera mindre tätt i förhållande till potentialen än vad vanliga cyklister gör.Bra bild ändå... typ sju sparkcyklar och i bakgrunden ett monumentalt kaoz av cykelskrot och oreda (jag vet... jag har försökt parkera min cykel där många gånger).
Visa bilaga 555554
Lämnar även de sina fordon vind för våg när de har kört klart sin sträcka för dagen? ?En lätt trådkapning här då... ni har inte tagit upp den riktigt jobbiga nedskräpningen med alla jävla Foodora, Ubereats, Matmoppen, mm mopeder som är överallt på cykelbanorna? Fan där har vi det riktiga problemet.
STalle
En av cyklarna på bilden är min :)
Jag tror aldrig jag har råkat ut för en foodora-moped på en cykelväg, inte tillräckligt olämpligt parkerad för att jag ska ha lagt det på minnet i alla fall. Är du säker på att du inte bara letar efter saker att störa dig på?Nä men när de hämtar mat så har de inga problem med att lämna sina moppar på cykelbanan.
Stalle
Dom här ...tja, typ förvuxna elsparkcyklar med sadel, och däck som mer ser ut som bollar, och inga trampor. Går dom som just elsparkcyklar? Eller dom är inte tillåtna alls (iom inga trampor). Eller klassas som moped?
Alltså typ en sån här:
från länken "elfordon som varken kräver körkort eller försäkring"
Köp Grillar billigt till bra pris | Bästa priser online
Hos Hobbyhallen.se hittar du ett stort utbud av grillar och grilltillbehör till bra priser. Högkvalitativa gasolgrillar, kamado grillar och pizzaugnar till låga priser.www.egrillen.se
Nu tror inte jag att just den skräpar ner så mycket.Den där kan bara räknas som klass 2-moppe som, förutom trafikförsäkring (och ev. förarbevis), även kräver mopedbesiktning eller typgodkännande.
Tyvärr verkar det inte vara någon som bryr sig det minsta.
Klientelet som åker på dem däremot...Nu tror inte jag att just den skräpar ner så mycket.
Kan inte alla få debitera bolagen av avgift om man flyttar en felparkerad moppe? 109 sek/gång låter rimligt.Hahaha, artikeln är inte superlång kan jag avslöja. Men för eder bekvämlighet:
Tanken är att den föreslagna lagändringen ska göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen.
Så troligtvis handlar det om ett tydliggörande av lagstiftningen.
Sett många cyklister som beter sig illa med.Klientelet som åker på dem däremot...