[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

"..vill förbjuda parkering på cykelbanor"
Vänta nu här, menar vi på allvar att det just nu är tillåtet att parkera på en cykelbana?? Då antar jag att det är tillåtet att parkera på vägbanan också?

Jag vet inte tillräckligt mycket om svenska lag, men kanske är det förbjudet att parkera fördom på cykelbanan (och vägbanan). Antar att lagen här handlar om att hyrbolaget, och inte bara använderen, är straffbart om man hittar elsparkcyklar på cykelbanan.

Jag vet inte tillräckligt mycket om svenska lag, men kanske är det förbjudet att parkera fördom på cykelbanan (och vägbanan). Antar att lagen här handlar om att hyrbolaget, och inte bara använderen, är straffbart om man hittar elsparkcyklar på cykelbanan.
Det låter ju logiskt, ska erkänna att jag inte ens klickat in på länken än, bara läst previewen i inlägget.

Det låter ju logiskt, ska erkänna att jag inte ens klickat in på länken än, bara läst previewen i inlägget.

Hahaha, artikeln är inte superlång kan jag avslöja. Men för eder bekvämlighet:

Tanken är att den föreslagna lagändringen ska göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen.

Så troligtvis handlar det om ett tydliggörande av lagstiftningen.

Tanken är att den föreslagna lagändringen ska göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen.

Nej, jag tror inte att det bara handla om tydligtgörande. Artikeln ger nästan ingen detaljer alls, bara att datumet att laga ska gälla är 1 augusti. Men det behövs en ny lag för att förbjuda parkering av sparkcykel på trottoaren. Antar att det också behövs en ny lag för att göra hyrbolaget ansvarig.

Nej, jag tror inte att det bara handla om tydligtgörande. Artikeln ger nästan ingen detaljer alls, bara att datumet att laga ska gälla är 1 augusti. Men det behövs en ny lag för att förbjuda parkering av sparkcykel på trottoaren. Antar att det också behövs en ny lag för att göra hyrbolaget ansvarig.

Förlåt, jag skrev fel. Jag menar "en tydligare lagstiftning" och inte "ett tydliggörande av lagstiftningen".

Jösses för ängsliga svenskar alltså det ska krävas ett förbud för att man ska våga flytta någon annans cykel som står olämpligt, i vägen! Framtiden ser dyster ut.

Jösses för ängsliga svenskar alltså det ska krävas ett förbud för att man ska våga flytta någon annans cykel som står olämpligt, i vägen! Framtiden ser dyster ut.
Det kan väl vara bra med en tydligare lagstiftning s.a. det inte landar i att kommunen får på båten om de flyttar fordonen alternativt att någon får för sig att överklaga p.g.a. lagstiftningen är otydlig?

Det handlar inte om cyklar. Det handlar om elsparkcyklar.

Jag kan flytta en elsparkcykel då och då, men dom är riktigt tynga, omöjligt att lyfta med en hand och dom har dessutom ett högljudd larm. Om man måste flytta flera varje dag blir det riktigt jobbigt. Men framförallt är det riktigt farligt att för sent upptäcka en elsparkcykel i mörkret i en kurva på en cykelbanan. Jag möter dom ofta där.

Jag tycker att framtiden ser dyster ut för att många inte verkar bryr sig alls om någon annan när dom parkerar elsparkcyklar. Bäst är rakt framför porten, tvärs över trottoaren.

Va? Om du läst innantill i den extremt korta artikeln hade du förstått att det handlar om att genom en lagändring göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen. Framtiden ser alltså ljus ut.

Va? Om du läst innantill i den extremt korta artikeln hade du förstått att det handlar om att genom en lagändring göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar och även ta ut en avgift för det av bolagen. Framtiden ser alltså ljus ut.
Jaha. Så det ska krävas en lagändring för att kommuner ska få flytta på skräp som folk slängt omkring sig? Jaja.

Om lagen är fel får det riktas, ja.
Screenshot_20220125-205250_Chrome.jpg

Jaha. Så det ska krävas en lagändring för att kommuner ska få flytta på skräp som folk slängt omkring sig? Jaja.

+1
Låt folk få göra lite som dom vill. Och skulle det mot all förmodan uppstå meningsskiljaktigheter så kan man väl ha någon slags folkdomstol som avgör. Hur svårt kan det va liksom.

Jag tänkte att en stainedomstol är ett subset av folkdomstol. Alltså en väldigt specifik instans.
Med mindre än att staine kan ses som ett folk förhåller jag mig tveksam.

Om man försöker sig på samma typ av resonemang skulle man i stort sett kunna komma fram till att en diktator är en demokratiskt vald ledare med en väldigt specifik instans av väljare (=sig själv).

Med mindre än att staine kan ses som ett folk förhåller jag mig tveksam.

Om man försöker sig på samma typ av resonemang skulle man i stort sett kunna komma fram till att en diktator är en demokratiskt vald ledare med en väldigt specifik instans av väljare (=sig själv).
Det blir alltid stökigt när man tillämpar logik på språk. Kul och ofta galet. Jag tror att vi är helt överens om jag inte tramsar.

Bra bild ändå... typ sju sparkcyklar och i bakgrunden ett monumentalt kaoz av cykelskrot och oreda (jag vet... jag har försökt parkera min cykel där många gånger).
1652704858457.png

En lätt trådkapning här då... ni har inte tagit upp den riktigt jobbiga nedskräpningen med alla jävla Foodora, Ubereats, Matmoppen, mm mopeder som är överallt på cykelbanorna? Fan där har vi det riktiga problemet.

STalle

En lätt trådkapning här då... ni har inte tagit upp den riktigt jobbiga nedskräpningen med alla jävla Foodora, Ubereats, Matmoppen, mm mopeder som är överallt på cykelbanorna? Fan där har vi det riktiga problemet.

STalle
Lämnar även de sina fordon vind för våg när de har kört klart sin sträcka för dagen? ?
När det gäller deras generella framfart i diverse städer, anser jag att de lämnar en del övrigt att önska, inte minst gällande trafiksäkerhet.

Nä men när de hämtar mat så har de inga problem med att lämna sina moppar på cykelbanan.

Stalle
Jag tror aldrig jag har råkat ut för en foodora-moped på en cykelväg, inte tillräckligt olämpligt parkerad för att jag ska ha lagt det på minnet i alla fall. Är du säker på att du inte bara letar efter saker att störa dig på?

I Malmö går det en cykelbana längs en stor park (kungsparken), och sparkcyklarna får inte köras i parken. Därför parkeras det väldigt många längs hela cykelbanan vilket är väldigt irriterande. Häromdagen hade någon fått nog och slängt allihopa över staketet in i buskagen längs med hela. Har många gånger varit sugen på att göra samma sak och var mäkta stolt över den som faktiskt gjorde det ?

Dom här ...tja, typ förvuxna elsparkcyklar med sadel, och däck som mer ser ut som bollar, och inga trampor. Går dom som just elsparkcyklar? Eller dom är inte tillåtna alls (iom inga trampor). Eller klassas som moped?

Ett roligare trick än att slänga dem tycker jag vore att svetsa ihop säg tio stycken, t.ex. i styrena eller i plattorna man står på, fast med styrena åt alternerande olika håll.

För säkerhets skull: jag tänker inte göra något sådant själv och propagerar på inget vis att någon annan ska göra det . Är bara ett rent tsnkeexperiment kring vad firman/firmorna skulle göra i så fall.

Dom här ...tja, typ förvuxna elsparkcyklar med sadel, och däck som mer ser ut som bollar, och inga trampor. Går dom som just elsparkcyklar? Eller dom är inte tillåtna alls (iom inga trampor). Eller klassas som moped?

Alltså typ en sån här:
från länken "elfordon som varken kräver körkort eller försäkring"

Alltså typ en sån här:
från länken "elfordon som varken kräver körkort eller försäkring"

Den där kan bara räknas som klass 2-moppe som, förutom trafikförsäkring (och ev. förarbevis), även kräver mopedbesiktning eller typgodkännande.
Tyvärr verkar det inte vara någon som bryr sig det minsta.

Kan inte alla få debitera bolagen av avgift om man flyttar en felparkerad moppe? 109 sek/gång låter rimligt.

Sjukt roligt FB-inlägg på ämnet...

"Det finns en särskild plats i helvetet för elsparkcyklar! Och detta gör faktiskt att helvetet knappar in på jordelivet i FN’s årliga sammanställning av bästa platser att leva och bo på. För här finns det definitivt ingen särskild plats för elsparkcyklar. Ligger de inte sporadiskt strösslade över infrastrukturen som centrifugerade kossor i kölvattnet av en klass 5-tornado så ilar de runt i outgrundliga banor över gator och torg.

Det fanns en tid – pre-elsparkcykelföretagens intågande – då det räckte med att du såg dig om åt båda hållen innan du korsade vägen. Du stannade till vid övergångsstället, som sig bör. Sökte ögonkontakt med inkommande motorister. Den rekorderliga herren bakom ratten – licensierad att framföra sitt färdmedel – signalerade ”fri passage” med en menande handrörelse. Varpå du lyfte söndagshatten med ett friskt ”min gode herre” och spatserade vidare med händerna knäppta bakom ryggen för att avnjuta stadens beskaffenheter. Månntro tivolit var i stan? Eller varför inte en tur förbi bazaren för att avnjuta en läskande butelj lemonad eller en aldrig så liten pastill?

Idag skulle ovanstående scenario vara förenat med livsfara. Vistas du i stadsmiljö spelar det ingen roll om du så har grön gubbe, en välsignelse från Påven och Newtons andra lag nedtecknad på en fusklapp. När som helst, var som helst kan din baneman uppenbara sig i periferin på en kina-importerad elsparkcykel i någon fräsch färg som prytts med en innovativ tech-logga.

Det är som om tiotusen år av civilisationsbygge raserats över en natt. Plötsligt är du tillbaks på savannen som en näpen liten Homo Erectus som klättrat ner från sin trygga boning i de grönskande trädkronorna för att plocka upp en smaskig liten rot med sina glest hårbevuxna små gripklo-fötter och — BOOM — sabeltandad tiger i nacken!

Fast det sista du kommer höra är det allt tilltagande ljudet av en skallrande käke som ekar mellan husen. Skräckslaget vänder du dig om och fryser till is som ett paralyserat rådjur i strålkastarljuset. Du finner dig stirrandes in i ett par galet uppspärrade ögonvitor. En pottklippt folkhögskolestudent som har bestämt sig för att göra The Purge med hela trafikförordningen dundrar ner för kullerstenen på en spontan-hyrd elsparkcykel för att hinna i tid till sin kvällskurs i ”uttryck din politiska övertygelse med en ful frisyr”.

Sen dör du. På fläcken.

Inget utdraget förlopp där du hinner ordna upp dina affärer. Inget ”Francisco, nu är du karln i huset, se efter din mor och lille Timmy”. Inget ”begrav mig under apeln på kullen bakom ladugården”.

Bara död.

Från en komplex organism med sinnesdata och perception, till ett livlöst köttkärl inlindat i ett invasivt och benskört hipster-skelett uppfött på sojaprotein. Och med ett styre genom solarplexus. Räkningarna hopas på dörrmattan och hundra missade samtal på mobilen innan dina anhöriga nås av den tragiska nyheten.

Så onödigt.

Men en annan sak som stör mig med elsparkcyklar, utöver den förhöjda risken för personskador och överdödlighet, är när föräldrar köper det till sina barn!

Ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv är det rent förkastligt. När helst ett korpulent mellanstadiebarn äntrar sin elsparkcykel för att transportera sin kalaspuff-tankade kropp till skolan är det de facto det senaste ögonblicket i en 3,5 miljarder år lång sammanhängande händelsekedja av lyckad reproduktion, kamp om fortlevnad och otaliga generationers livsöden. Allt som utspelat sig genom historien, stora som små händelser, har lett fram till just detta, blodlinjens färskaste ögonblick. Och det är fullkomligt onödigt. Och därmed blir allt som utspelat sig fram till dess också det. Ett hån mot naturen.

Barn ska i varje given situation göra av med energi. Inte lagra den, tills det de vid sin ringa ålder uppnått samma fysiska testvärden som en lastbilschaufför i pensionsåldern, och sedan reglera överskottet med adhd-medicin. Barn ska på sin höjd cykla till skolan, komma fram med rosiga kinder och sadelvärk i röven för att sedan få tallriksmodellen förklarade för sig av en skolsköterska med vita inomhustofflor och kaffeandedräkt.

Vad som gör elsparkcyklar unika som produkt är just det — att målgruppen utgörs av de som allra minst borde nyttja dem. Lata människor som definitivt borde gå istället. Folk som saknar den kognitiva förmågan att klara körkortsteorin om de så blev inkvarterade på Gulag och fick Anita och Televinken strömmade direkt in i hjärnbalken. Eller de som lever under så oordnade förhållanden att de inte klarar av att budgetera för ett månadskort med kollektivtrafiken.

Och som om detta inte är skäl nog att bannlysa elsparkcyklar från gator och torg, så ser det dessutom urbotat fånigt ut. I synnerhet när vuxna män åker på dem. Benen anatomiskt omöjligt tätt ihop. Penisen förmodat inklämd mellan låren i den klassika ”mangina-manövern” som – fram tills nu – varit strikt begränsad till att utföras under jubel och glada tillrop som en spontan stämningsförhöjare i manliga omklädningsrum. Och stjärten så spänd att den ser ut som en sur citron. Sammantaget bildar det den stroppiga och högst provocerande kroppshållning som endast förare av detta förhatliga färdmedel besitter.

Faktum är att elsparkcyklar faktiskt passerat samtliga franska biltillverkare i FN’s årliga sammanställning över mest fjolliga färdmedel, och nosar nu den tidigare ohotade ettan – dildomodifierad hoppboll — i hasorna. Och nu är det väl bara en tidsfråga innan även den kommer ut på den oreglerade marknaden för app-hyrda fordon.

Nej, förbjud elsparkcykelföretagen från städerna så kommer den här farsoten dö ut av sig själv, och blott bli ett hack i mänsklighetens utvecklingskurva."

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp