[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Har du aldrig funderat över varför folk tar med sig elsparkcyklar in i affären? Det är gissningsvis av liknande anledning som att man tar med sig barnvagnar: Det finns inget bra sätt att lämna dem utanför. Till cyklar finns det cykelställ, och rätta mig om jag har fel, det finns inget bra sätt att låsa fast en elsparkcykel i ett sådant. (För övrigt är det tillåtet att parkera elsparkcyklar enbart i cykelstället, till skillnad från vanliga cyklar)

På tal om billiga knep: Varför låter du hela happy veta vad du tänkte skriva?
Jag tycker du borde tagga ner, för jag är inte ute efter dig på något sätt.

Mitt "troende" var riktat mot "folk på happy", inte mot GoranS, vilket jag tydligt angav.
Tydligen trampade jag på en öm tå eftersom du personligen tar åt dig, vilket knappast var min avsikt.

Hela denna tråd är mestadels fylld av hat mot elsparkcyklar och deras förare. Flera har jämfört att ta med sig elsparkcykel med att ta med sig cykel och tycker att det är samma sak, även då jag påtalar storleksskillnaden, med det enda argumentet "Det är en cykel".
Då ligger det nära till hands att tro att det rör sig om någon sorts avundsjuka/inbillad konkurrens, särskilt som det i alla andra diskussioner hävdas att elsparkcykel inte är en cykel.

Ok, elsparkcyklar funkar storleksmässigt, men cyklar är för stora. Har du någon maxstorlek man kan förhålla sig till?

Jag tycker att det verkar finnas en stark korrelation mellan användande av elsparkcykel och att inte kunna bete sig. Faktiskt på en helt annan nivå än de flesta andra fordon. Så det så.
Det håller jag med om. Men så är det också det enda motorfordon (i brist på bättre ord, ha överseende) som kan framföras av vem som helst, i stort sett kravlöst.
Det är förstås ett problem, men samtidigt dess styrka.

Ok, elsparkcyklar funkar storleksmässigt, men cyklar är för stora. Har du någon maxstorlek man kan förhålla sig till?
Inte jag, men SL tycker att "1,2 meter i ihopfällt läge" är max, både för elsparkcyklar och cyklar.
Annars kan jag tycka att i butiker så har väl elsparkcyklar egentligen inget att göra, men jag har full förståelse över att folk tar med dem in, då de är svåra att låsa fast.

Jag förstår inte liknelsen elspark och barnvagn i en affär. I varje fall där det finns barn i nämda vagn.
Det finns mängder av anledningar till att inte lämna ett barn i vagn utan uppsikt, om jag minns rätt. Det var ganska länge sedan jag bråttades med den logistiken.

Jag misstänker att de som tar med sig sina fordon in (cyklar, elsparkar, enhjulingar, whatever) anser sig ha svårt att lita på att de är kvar utanför när de handlat färdigt. Nu har jag dålig koll, men det kanske är svårt att låsa en elspak i ett cykelställ?

Det borde åtminstone vara hjälmtvång:
Det borde kanske vara hjälmtvång för alla i trafiken. De senaste tre och ett halvt åren har nästan 800 avlidit i trafiken. Det är naturligtvis inte bra med frakturer men det mediala intresset för elsparkcyklar verkar vara abnormt inriktat på problem. Förmodligen för att fordonet är relativt nytt och "inkräktar" på andras utrymme. Samma inställning andas flitigt på Happy vad gäller elcyklar. Problemet är att trafikutrymmet är monumentalt feldimensionerat. Cirka 50% av Stockholms yta är anpassad för biltrafik. Övriga får dela på det som blir över.

Det borde kanske vara hjälmtvång för alla i trafiken. De senaste tre och ett halvt åren har nästan 800 avlidit i trafiken. Det är naturligtvis inte bra med frakturer men det mediala intresset för elsparkcyklar verkar vara abnormt inriktat på problem. Förmodligen för att fordonet är relativt nytt och "inkräktar" på andras utrymme. Samma inställning andas flitigt på Happy vad gäller elcyklar. Problemet är att trafikutrymmet är monumentalt feldimensionerat. Cirka 50% av Stockholms yta är anpassad för biltrafik. Övriga får dela på det som blir över.
Nej, jag tror att det mediala intresset är inriktat på problem just för att det är en massa problem med elsparkcyklarna. Helt enkelt därför att användarna i stor omfattning inte kan bete sig.
Elcyklar i trafik uppfattar jag inte alls att det klagas lika mycket på på happy, däremot e-mtb men det är ju för att de bryter mot och underminerar allemansrätten.
Däremot är jag evinnerligt trött på det eviga gnället om biltrafik här på happy. Otroligt tröttsamt. Bilen gör otroligt stor nytta, både för samhället i stort och i människors vardag. Folk VILL ha bilar helt enkelt, svårare än så är det inte.
Varför man vill bo i Stockholm bland allt folk om man ogillar trängsel förstår jag dock inte.

Däremot är jag evinnerligt trött på det eviga gnället om biltrafik här på happy. Otroligt tröttsamt. Bilen gör otroligt stor nytta, både för samhället i stort och i människors vardag. Folk VILL ha bilar helt enkelt, svårare än så är det inte.
Varför man vill bo i Stockholm bland allt folk om man ogillar trängsel förstår jag dock inte.

Det kan du ju va trött på det. Det ändrar inte det faktum vad jag tycker om bilar som står i långa köer som jag cyklar förbi varje dag. Men om det är vad folk verkligen VILL så får de gärna ha det så. Detta gäller Göteborg. Sen på andra ställen är bilen utmärkt naturligtvis.

Det kan du ju va trött på det. Det ändrar inte det faktum vad jag tycker om bilar som står i långa köer som jag cyklar förbi varje dag. Men om det är vad folk verkligen VILL så får de gärna ha det så. Detta gäller Göteborg. Sen på andra ställen är bilen utmärkt naturligtvis.
Det är just det. Att folk frivilligt sitter i dessa långa köer ger ju ytterligare stöd för hur omtyckt och viktig bilen är i breda skaror. Ytterst sällan jag ser ex.vis cyklar i sådana långa köer.

Det är just det. Att folk frivilligt sitter i dessa långa köer ger ju ytterligare stöd för hur omtyckt och viktig bilen är i breda skaror. Ytterst sällan jag ser ex.vis cyklar i sådana långa köer.
Skitsnack. Samhället är uppbyggt för att folk ska köra bil, därför gör de det. De ser inte att de har något val.

Skitsnack. Samhället är uppbyggt för att folk ska köra bil, därför gör de det. De ser inte att de har något val.
På landsbygd och mindre orter där kollektivtrafiken går kanske nån gång i timmen, ja. I och runt större städer som diskussionen ofta handlar om, nej. Där finns väl utbyggd kollektivtrafik, man behöver knappt kolla tidtabellen. Ändå väljer många bilen.

Och många andra kör i över gångfart på trottoarerna. Samma sak gör numera många cyklister. Tror det finns ett samband.

Cyklister i gångfart, eller snabbare, på trottoarerna irriterar mig mycket. Jag har dock inte uppmärkt någon samband med elsparkcyklar. Nu minns jag inte om jag det fanns cyklister på trottoarerna innan elsparkcyklar.

Cyklister i gångfart, eller snabbare, på trottoarerna irriterar mig mycket. Jag har dock inte uppmärkt någon samband med elsparkcyklar. Nu minns jag inte om jag det fanns cyklister på trottoarerna innan elsparkcyklar.
Nä, jag tror att ofoget att cykla på trottoarerna började efter att det blev vanligt med (el)sparkcyklar på dem. Kan de, så kan jag.

Här i Uppsala ser jag främst folk med fatbikes och elmoppar göra det, medan de med egna scooters är duktigare än hyrisar.

För några år sen fanns de många Rawbikes i Stockholm, som alla körde 40 km/h. Också första elcyklar var nästan alltid tunade. Men nuförtiden blir jag aldrig omkört av elcyklar. Var tog dom vägen?

Nä, jag tror att ofoget att cykla på trottoarerna började efter att det blev vanligt med (el)sparkcyklar på dem. Kan de, så kan jag.

Ja, jag förstod vad du menade. Jag har inte uppmärkt samma. Undrar om det finns en samband eller det är generella "jag gör som jag vill" attityden.

För några år sen fanns de många Rawbikes i Stockholm, som alla körde 40 km/h. Också första elcyklar var nästan alltid tunade. Men nuförtiden blir jag aldrig omkört av elcyklar. Var tog dom vägen?
Mellan Älta och Slussen ser jag nästan dagligen Rawbikes och annat trimmat i 40 km/h på cykelbanorna.

På landsbygd och mindre orter där kollektivtrafiken går kanske nån gång i timmen, ja. I och runt större städer som diskussionen ofta handlar om, nej. Där finns väl utbyggd kollektivtrafik, man behöver knappt kolla tidtabellen. Ändå väljer många bilen.
Visst finns det kollektivtrafik, ibland t.o.m välutbyggd. Men den är oftast väldigt dyr, och opålitlig.
Men det handlar inte så mycket om det, samhället är mer än kollektivtrafik. Bilen och biltrafiken får orimligt mycket plats och resurser jämfört med allt annat för "det har alltid varit så", och det finns stora företag som tjänar jättemycket pengar på bilanvändandet.
Både när det gäller gående/cyklande och kollektivtrafik så är det alltid små och otillräckliga låtsasfixar som används för att någon ska låtsas lösa stora problem. Men när det är biltrafik så bara löses problem.

Jag får ofta frågan från exempelvis kollegor om jag har trimmat min elcykel eller försett den med gasreglage. ( FYI, Dessa kollegor är välutbildade medelklassmän utan vare sig ovårdat skägg eller tribals. ?)
Jag brukar påpeka att jag inte är 14 år och har både A- och B-kort, tjänar hyggligt, och därför kan skaffa mig, låt oss säga en Hayabusa, när jag vill.
Folk verkar helt enkelt inte tycka det är så märkvärdigt att bryta mot lagen i dessa fall, men det är jäkligt oklart varför.

Jag får ofta frågan från exempelvis kollegor om jag har trimmat min elcykel eller försett den med gasreglage. ( FYI, Dessa kollegor är välutbildade medelklassmän utan vare sig ovårdat skägg eller tribals. ?)
Jag brukar påpeka att jag inte är 14 år och har både A- och B-kort, tjänar hyggligt, och därför kan skaffa mig, låt oss säga en Hayabusa, när jag vill.
Folk verkar helt enkelt inte tycka det är så märkvärdigt att bryta mot lagen i dessa fall, men det är jäkligt oklart varför.
Och vad var ditt svar?
Att din elcykel driver till max 25 km/h?

Förstår jag rätt att det är folk som egentligen ville har en Harley Davidson men inte har pengarna?

Bildbevis:

2023-10-03-12-10-55-687.jpg

Känns som tråden spårat ur från att handla om nedskräpning medelst elsparkcykel till allmänt elcykelgnäll. Är verkligen ett elände att folk inte kan gnälla disciplinerat längre. Barnen idag uppfostras till att vara några hopplösa lallande optimister som går runt och ser världen i ett rosenrött sken och gnäller de så är det helt utan disciplin och någon form av regelmässighet. Nej, inför gnällkunskap i skolan och ett gnälluniversitet i Örebro!

Tillbaka
Topp