[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Jag är fascinerad över lagstiftarens noggranna specifikationer för långsamma fordon medan de riktiga dödsfällorna i form av tvåtonsfordon kan framföras utan spärrar. Tvärtom är hög hastighet och snabb acceleration starka försäljningsargument. Aversionen hos bland andra många av detta forums medlemmar är för mig svårbegriplig. Det framstår som om lagstiftaren vill motverka utvecklingen av små enkla kortdistansfordon trots att de borde vara en självklar transportlösning i stadsmiljö där bilar kräver alldeles för mycket utrymme.
För mig räcker det bra med hjälmtvång och att dom inte ska gå att ställa ifrån sig annat än på avsedda platser för att man ska kunna avsluta sin hyra. Parkera utanför affären, medan man handlar ska vara ok. Men man ska inte kunna avsluta sin hyra utanför speciella ställ.
Man måste inse att väldigt få företag sköter sig om dom inte ser blänket i eggen på bilan.

Sen har väl även bensindrivna mopeder vevaxlar, som vevar, så även om de inte har trampanordning så finns ju en vev som vevar.

Eldrift är en annan femma, där kallas det oftast rotor… så då måste det vara en helikopter!

I beg to differ. Min teori: Moped är en hopdragning av ordet motorvelociped där velociped är latin för typ rörelse med hjälp av fötterna. (Ped är från latinska pes=fot så ordet pedal är ju också nåt som har med fot att göra.)
Sen vet jag inte om pedaler på mopeder var ett "krav" från början. Snarare att man satte motor på en cykel som redan hade pedaler som man dessutom kunde trampa igång åbäket med.

I beg to differ. Min teori: Moped är en hopdragning av ordet motorvelociped där velociped är latin för typ rörelse med hjälp av fötterna. (Ped är från latinska pes=fot så ordet pedal är ju också nåt som har med fot att göra.)
Sen vet jag inte om pedaler på mopeder var ett "krav" från början. Snarare att man satte motor på en cykel som redan hade pedaler som man dessutom kunde trampa igång åbäket med.
Man får tro vad man vill, men du får visa källor på påståendena som motsäger https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped ?

Man får tro vad man vill, men du får visa källor på påståendena som motsäger https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped ?
I Wikipediaartikeln står inte uttryckligen att pedaler var ett krav, men det finns vederhäftiga källor också:

Ur Classic Motor
Den 1 januari 1961 trädde en ny förordning för mopeders beskaffenhet i kraft. Detta enligt en artikel i Teknik för Alla från 1961. Då tog man bort kravet på att en moped ska ha cykelpedaler. Man hade vid tester kommit fram till att man bromsar snabbare med en separat bromspedal vilket förkortade stoppsträckan.
Intressant är att nya mopeder såldes med en femårig trafikförsäkring. Det vore nåt för elsparksnasarna att ta efter. (Som om de nånsin skulle bry sig...)

Wikipedia i all ära. Tycker bara det låter vääldigt långsökt att först uppfinna en moped. Och sen hitta på att kalla den för en förkortning av orden motor och pedal. En motorpedal liksom? Men vad vet jag stackars fattig flicka?

Wikipedia i all ära. Tycker bara det låter vääldigt långsökt att först uppfinna en moped. Och sen hitta på att kalla den för en förkortning av orden motor och pedal. En motorpedal liksom? Men vad vet jag stackars fattig flicka?
Du har fått det hela om bakfoten. Cykel med pedaler och motor fanns förstås långt innan 1952, t.ex. i Sverige i form av lättviktare. I slutet av 30-talet infördes körkortskrav för samtliga cyklar med motor. Det nya år 1952 var just det svenska ordet "moped", samt regelverket runt fordonen som innebar att de var körkortsbefriade.

Det finns så mycket källor på internet så det gäller bara att hitta den som bäst passar ens syften. Här är en annan källa:

Det finns så mycket källor på internet så det gäller bara att hitta den som bäst passar ens syften. Här är en annan källa:

En källa som skriver "motorvelicoped" skulle jag inte betrakta som vederhäftig. Att sidan i övrigt innehåller dravel som att ordets betydelse skulle vara en vetenskaplig fråga, samt att de som tycker att artikeln från 1952 är den rimligaste källan till ordets uppkomst beskrivs som fundamentalister gör att man kan avfärda sidan.
NE har för övrigt ändrat sin text om ordet moped.

Om en kommun har avtal med en sparkcykelfirma, bör det finnas information om hur många som är kastad i vattendrag/ försvunna då?

En källa som skriver "motorvelicoped" skulle jag inte betrakta som vederhäftig. Att sidan i övrigt innehåller dravel som att ordets betydelse skulle vara en vetenskaplig fråga, samt att de som tycker att artikeln från 1952 är den rimligaste källan till ordets uppkomst beskrivs som fundamentalister gör att man kan avfärda sidan.
NE har för övrigt ändrat sin text om ordet moped.
NE är lite mer trovärdig som källa för ett ords etymologi än en Wikipedia-artikel. Jag kollade SAOB men de hade inte med moped. Kommer väl i nästa utgåva, typ år 2097. Min utgåva av Hellquists Svensk etymologisk ordbok från 1922, saknade föga förvånande ordet moped.

NE är lite mer trovärdig som källa för ett ords etymologi än en Wikipedia-artikel. Jag kollade SAOB men de hade inte med moped. Kommer väl i nästa utgåva, typ år 2097. Min utgåva av Hellquists Svensk etymologisk ordbok från 1922, saknade föga förvånande ordet moped.
I det här fallet refererar Wikipedia dock till originalartikeln som dessutom finns inscannad. Ska man trumfa det måste man hitta en tidigare användning av ordet, precis som du ju försökte göra.
"Moped" fanns med i Peter "Hexmaster" Olaussons bok "Faktoider", där det konstateras att NE hade fel:
Mo[torveloci]ped

Denna förklaring återfinns hos såväl Wessén som Nationalencyklopedin.
[...]
Ordet motorvelociped finns förvisso belagt redan ca 1900, men avser då en "riktig" motorcykel snarare än den "trampcykel med hjälpmotor" som var aktuell 1952.
Ska man säga någonting, så är det väl att det var otroligt dålig research från NEs sida från början. Det är trots allt fråga om ett modernt ord som inte kan ha funnits pre-1900.

Själv har jag känt till etymologin sedan början av 2000-talet då jag blev lika förvånad som ni.

Tvivlar man fortfarande, bör man ställa sig frågan om inte en motortidning år 1952 borde ha känt till ordet "moped", om det redan existerade.

Skillnaden är att vi eldar upp det fossila bränslet när vi använder det medans batteriet håller bilens livslängd eller mer och sedan kan återvinnas.

Men problem ska inte skyffas under mattan för det, varken med fossila bränslen eller batterier.

Skillnaden är att vi eldar upp det fossila bränslet när vi använder det medans batteriet håller bilens livslängd eller mer och sedan kan återvinnas.

Men problem ska inte skyffas under mattan för det, varken med fossila bränslen eller batterier.
Nu går det åt en hel del bränsle för att tillverka batterier.

Eller hear me out, köp inte ny bil bara för att den inte har den senaste teknologin som har planerad åldrande inbyggd.
Fullt med hycklare som köper nya bilar med nytt bling bling och ursäkten att det är bättre för miljön är en verklighet.
Använd kollektivtrafik för att ta dig till jobbet eller cykla.
Ta inte flyget till Thailand, byt inte en mobil efter 1 år, dagens mobiler har prestanda för att hålla 10 år plus med bara rätt underhåll.

Eller hear me out, köp inte ny bil bara för att den inte har den senaste teknologin som har planerad åldrande inbyggd.
Fullt med hycklare som köper nya bilar med nytt bling bling och ursäkten att det är bättre för miljön är en verklighet.
Använd kollektivtrafik för att ta dig till jobbet eller cykla.
Ta inte flyget till Thailand, byt inte en mobil efter 1 år, dagens mobiler har prestanda för att hålla 10 år plus med bara rätt underhåll.
Rätt. Köp inte heller ny cykel om den gamla inte går att reparera. Köp inte nya kläder, textilindustrin är en stor miljöbov.

Rätt. Köp inte heller ny cykel om den gamla inte går att reparera. Köp inte nya kläder, textilindustrin är en stor miljöbov.
Håller med, läste att man i genomsnitt slänger kläder efter bara ett halvår i Sverige, kunde faktiskt inte tro det.
Jag har fortfarande 15 år gamla plagg som jag använder tills de i te faller ihop, och så använder jag de i olika skeden beroende på hur slitna de är.
Samma sak med cykel, min hybrid är 15 plus år gammal och går som en klocka med rätt underhåll.

Håller med, läste att man i genomsnitt slänger kläder efter bara ett halvår i Sverige, kunde faktiskt inte tro det.
Jag har fortfarande 15 år gamla plagg som jag använder tills de i te faller ihop, och så använder jag de i olika skeden beroende på hur slitna de är.
Samma sak med cykel, min hybrid är 15 plus år gammal och går som en klocka med rätt underhåll.
När kläderna faller isär blir de putstrasor.

Tillbaka
Topp